Za to, jací jsme, nemohou jen naše geny. Vinu hledejte i v životním prostředí

Od svých rodičů dědíme každý jedinečnou kombinaci chromozomů. Právě ty rozhodují o tom, jakou budeme mít barvu očí, k jakým nemocem budeme náchylní i to, jak se zvládneme třeba vypořádat se stresem.
15.08.2021 07:00 |

Když muž ztloustne, začne plodit potomky s obézními geny!

Geny ovlivňují zásadně mnohé vlastnosti člověka včetně ovládání vlastního apetitu a konzumace potravin. Ví se, že děti rodičů majících problémy s přejídáním se také přejídají. Ale u mužů platí, že jejich životní styl ovlivňuje genetické zdraví potomků i tehdy, když oni sami vadné geny nezdědili. Muž totiž začne tvořit spermie s „obézními“ geny ve chvíli, kdy se sám stane obézním. I když sám od svého štíhlého otce takové geny nezdědil.
07.12.2015 13:05 |

AIG: Zájem českých firem o pojištění škod na životním prostředí se zdvojnásobil

Od roku 2013, kdy veškeré náklady spojené s náhradou škod na životním prostředí přešly podle zákona na zněčišťovatele, se zvýšil zájem českých firem o pojištění škod na životním prostředí. Podle pojišťovny AIG, která toto environmentální pojištění nabízí, za tím stojí nejen obavy o reputaci značky, ale především hrozba úpadku. Sanace znečištěné přírody se totiž řádově pohybuje v desítkách milionů korun.
22.04.2014 14:05 |

Etnika žijící ve vysokých nadmořských výškách nesou geny vymřelých druhů člověka

Etnika žijící ve vysokých nadmořských výškách nemají stejné geny jako ta, která volí místa níže nad hladinou moře. Jinými slovy, kdyby se běžný Evropan rozhodl žít v Himalájích, bylo by mu těžko. Nemá totiž vhodné geny pro trvalý pobyt v extrémním prostředí. Ale kupříkladu Tibeťané zvládají život v tisícovkách metrů nad mořem díky genu, který získali od lidského druhu, který už dávno vymřel.
09.07.2014 08:50 |

Geny vs. výchova: Co má větší vliv na známky ve škole?!

Má na výsledky ve škole větší vliv genetický základ určený při narození, nebo naopak vliv prostředí a výchovy působící na tyto geny během ontogeneze člověka. Psychiatři z londýnské King’s College tvrdí, že platí to první. Z více než šedesáti procent ovlivňují výsledky ve škole geny, zbytek odchylek je ovlivněn výchovou.
09.10.2014 13:00 |

Vaše chutě prozradí mnohé: Vyberte si zeleninu a my vám řekneme, jací jste

Každý jsme jiný a stejně tak odlišné jsou i naše chutě. Ty jsou také schopné o nás prozradit víc, než tušíme. Naše chuťové preference totiž můžou říct mnoho o naší povaze. Vyberte si, po jaké zelenině byste sáhli, a my vám prozradíme, jací jste.
17.11.2016 12:05 |

Úřad varuje: Hledejte si fofrem nového dodavatele!

Rychle hledejte nového dodavatele svých energií. Alespoň to doporučuje Energetický regulační úřad (ERÚ) všem klientům, kteří kvůli pádu několika firem skončili u dodavatele poslední instance (DPI).
23.10.2021 12:10 |

Ministr Brabec: Navrhneme obcím, jak ulevit místnímu ovzduší. Evropská ekologická politika je málo ambiciózní

Aktuální vývoj životního prostředí a budoucí environmentální politické trendy pro EU a ČR dnes zhodnotili ředitel Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) Hans Bruyninckx a ministr životního prostředí Richard Brabec. Na půdě Senátu Parlamentu ČR se konal mezinárodní odborný seminář na téma "Stav a výhled životního prostředí v ČR a EU" pořádaný Výborem pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí Senátu PČR, Ministerstvem životního prostředí a EEA. Ta zde představila výsledky nejnovější Zprávy o životním prostředí, kterou každých 5 let prezentuje evropským politikům a veřejnosti.
12.06.2015 22:11 |

Osobnosti: Richard Brabec (472 článků)

Vědci volají po změně zákona: Chtějí si hrát s lidskými geny

Britští vědci vyzývají ke změně legislativy, chtějí mít možnost modifikovat geny a následně je implantovat do dělohy. Oplodnění změněnými geny je totiž v současnosti v Británii zakázáno. Čeká lidstvo v případě uvolnění zákazu temná budoucnost?
03.09.2015 05:40 |

Melanésané nesou geny neznámého druhu člověka

Lidé žijící v části Oceánie známé jako Melanésie, mají unikátní genetickou informaci. Vědci už prokázali, že tamní etnika mají ve své DNA geny neandertálců a denisovanů. S oběma vymřelými druhy lidí se křížil druh Homo sapiens několik tisíc let a také Evropané nesou několik procent neandertálských genů. Ale Melanésané mají ještě další geny, které nepocházejí ani od neandertálců, ani od denisovanů a nejsou ani vlastní druhu Homo sapiens. Zřejmě náležely třetímu, dosud neznámému druhu hominidů.
27.10.2016 12:00 |

Rakovinu „šíří“ léčba? Nemocní dál předávají své geny. Vědci už ale našli řešení

Po tisíce let v lidském a zvířecím světě fungovalo něco, čemu se říká přirozený výběr. Slabší organismy hynou, zatímco ty s lepší genetickou výbavou přežívají a mají stejně vybavené potomky. Úspěšná léčba rakoviny ale tento proces zcela smazala, uvádí výzkumníci v nové kontroverzní studii. Lidé s rakovinnými geny přežijí a „nedobré“ geny šíří dál. Západní státy tak mají mnohem vyšší míru rakoviny než ty méně rozvinuté. Podle výzkumníků je třeba situaci řešit, a to například pomocí genetického inženýrství.
13.10.2017 19:30 |

Vlci z Černobylu vyrazili do světa. Můžou šířit zmutované geny, bojí se vědci

Vlkům obecným, kteří žijí v radioaktivní oblasti Černobylu, už plocha po jaderné katastrofě nestačí. Pomalu se vydávají do odlehlejších končin Ukrajiny, čímž vzniká velké riziko, že své zmutované geny zkříží s běžnými geny vlků žijících v Evropě. Vyplývá to ze studie zveřejněné v odborném časopise European Journal od Wildlife Research. Co z takového zkřížení může vzniknout, není jasné.
06.07.2018 07:45 |

Dalajlama: Jak vidět sebe samé tak, jací jsme

Proč naše celoživotní snahy o štěstí končí špatně? Proč někoho máme rádi a někoho nenávidíme? Jak vidíme sebe a ostatní lidi? Soubor Dalajlamových úvah vydává Argo pod názvem Jak vidět sebe samé tak, jací doopravdy jsme.
25.05.2010 15:00 |

Student Alex postřílel šest muslimů při modlitbě. Vinu necítil, pak obrátil

Alexandre Bissonnette, který loni v lednu zastřelil v islámském kulturním středisku v Quebeku šest lidí, ve středu přiznal vinu ve všech bodech obžaloby. Kanaďan tak přehodnotil svou pondělní výpověď, kdy před soudem prohlásil, že vinu necítí, napsala agentura AP. Bissonnettovo rozhodnutí znamená, že se vyhne soudnímu procesu, který měl jeho vinu posoudit. Očekává se, že mu soud uloží trest doživotního vězení.
28.03.2018 21:20 |

Osobnosti: Alex Alex (579 článků)

Zlepšování životního prostředí se loni zpomalilo, řekne dnes ministr životního prostředí vládě

Zlepšování životního prostředí v Česku se loni zpomalilo. Země má problémy se smogem a nezlepšuje se zdraví lesů, vyplývá ze zprávy o životním prostředí, kterou na dnešní jednání vlády přinese ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Ekologické organizace kritizují například malý prostor pro divokou přírodu. Stále více českého území je zastavěného, stagnovaly ale například odběry vody a do ochrany životního prostředí se investovalo více peněz.
20.11.2015 06:20 |

Osobnosti: Richard Brabec (472 článků)

Böhnisch (ČSSD): Zprávy o životním prostředí na úrovni krajů jsou velkým přínosem

Poslanci sněmovního Výboru pro životní prostředí se ve středu mimo jiné zabývali Zprávou o životním prostředí České republiky v roce 2014.
15.01.2016 10:21 |

Polovinu pojistných událostí řeší Češi a Slováci online

AXA jako jedna z prvních pojišťoven v České republice a na Slovensku umožnila svým klientům řešit pojistné události v životním pojištění online. Klienti tuto inovaci využívají stále více. V České republice se totiž od začátku roku vyřešilo online 52 % pojistných událostí v životním pojištění, na Slovensku pak 47 %. Díky inovativní formě komunikace se doba likvidace pojistných událostí v životním pojištění zkrátila na polovinu.
02.08.2018 10:20 |

První sex ovlivňují geny více než vlivy prostředí

Časná sexuální výchova je velmi důležitá. Shodují se na tom američtí psychiatři a sexuologové, podle nichž totiž více než vlivy z prostředí ovlivňují nástup pohlavní aktivity u dětí geny.
22.09.2009 10:40 |

Jací muži se nám líbí? Zeptali jsme se Andrey Kerestéšové, Violy Ottové a Ivy Kubelkové

Na otevření butiku s italskou módou Harmont&Blaine jsme se zeptali známých českých žen, jací muži se jim líbí a zda jsou jejich partneři styloví.
17.10.2013 09:00 |

Osobnosti: Iva Kubelková (698 článků) , Andrea Růžičková (387 článků) , Viola Ottová (8 článků)

Temný metal nebo veselý pop? Hudbu vybíráme podle toho, jací jsme

Jakou hudbu máte nejraději? Schválně se zamyslete, jestli odráží vaši osobnost. Výběr hudby se totiž podle odborníků řídí tím, jací jsme, a odráží také specifické rysy charakteru a způsob uvažování.
20.12.2015 15:35 |