Vědci vyvinuli kalkulačku pro nakažené: Vypočítá riziko úmrtí na koronavirus

Britští vědci přišli s naprostou novinkou, i když je stále v testovacím režimu. Vytvořili kalkulačku, díky které se nakažený Brit dozví, jak vysoké je riziko, že zemře na koronavirus. Experti z University College London uvádí, že více než osm milionů Britů se může snadno nakazit a doporučují, aby zůstali doma.
16.05.2020 13:10 |

Vědci vyvinuli vakcínu na koronavirus, potřebují ale přes rok na testování

Přes sto obětí už si vyžádal čínský koronavirus, který se z Wu-chanu šíří do celého světa. Hongkongští vědci už vyvinuli vakcínu, která je však prozatím nepoužitelná. Podle profesora z tamější univerzity Yuena Kwok-yunga zabere testování na zvířatech měsíce, potom přinejmenším rok na lidech.
28.01.2020 18:41 |

Vědci vyvinuli vakcínu na koronavirus, potřebují ale přes rok na testování

28.01.2020 18:46 |

Slovenští vědci vyvinuli testy na koronavirus, zdarma je věnují státu

Slovenští vědci vyvinuli přesný test na koronavirus a připravují výrobu 100 tisíc kusů, které věnují Slovensku. Novinářům to v úterý řekl biochemik a člen stálého krizového štábu zřízeného kvůli pandemii choroby covid-19 Robert Mistrík. Podle Mistríka by testy od slovenských vědců měly v průběhu tří týdnů získat příslušné certifikáty. Jde o PCR testy, které zjišťují ribonukleovou kyselinu (RNA) koronaviru a které Slovensko dosud dováželo.
07.04.2020 12:50 |

10 deka oříšků denně sníží riziko úmrtí, zjistli vědci

Jedení půl hrsti ořechů každý den může podstatně snížit riziko předčasného úmrtí, naznačila studie nizozemských vědců. Odborníci z univerzity v Maastrichtu během desetileté studie zjistili, že u lidí, kteří jedí nejméně deset gramů oříšků denně, je riziko úmrtí o 23 procent nižší, uvedla britská BBC.
13.07.2015 05:15 |

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze. Klíšťat se už bát nemusíme

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze. Nová vakcína už dokázala vytvořit protilátky u myší a psů. Na vývoji přípravku se podíleli odborníci z Olomouce, Brna a Prahy a firma Bioveta z Ivanovic na Hané. Vědci budou následně připravovat látku pro použití u lidí, což ale bude trvat ještě roky.
17.06.2014 17:30 |

Arnika: Koho volit na pražský magistrát? Vyzkoušejte Volební kalkulačku

Necelé dva týdny zbývají do pražských komunálních voleb, ve kterých lidé vyberou nové zastupitele. Občanské sdružení KohoVolit.eu pro nerozhodnuté voliče připravilo Volební kalkulačku. S její pomocí snadno zjistí s jakou stranou se nejvíce shodují jejich názory v oblastech, které Pražany trápí. Postoje kandidátů pomáhaly zjišťovat spolky Arnika, Auto*Mat a Platforma pro sociální bydlení.
27.09.2018 15:20 |

Buďte optimisté. Snížíte riziko předčasného úmrtí o třetinu

Optimismus, pozitivní myšlení a humor snižují riziko předčasného úmrtí. Jedinci, kteří se umějí na život dívat s nadhledem a rádi se často od srdce zasmějí, se dožívají vyššího věku a také je ve stáří méně stíhají choroby. Riziko předčasného úmrtí je u nich ve srovnání s bručouny a pesimisty nižší o třetinu – na jakékoli příčiny smrti – ale u fatálních infekcí dokonce o polovinu nižší.
12.12.2016 18:00 |

Sdružení představí internetovou Volební kalkulačku

Občanské sdružení KohoVolit.eu dnes představí Volební kalkulačku pro senátní a krajské volby. Nástroj umístěný na internetu umožní lidem zjistit, které strany a kandidáti nejvíce vyhovují jejich názorům na klíčové problémy Česka nebo krajů. ČTK o tom informoval Pavel Šíma ze sdružení KohoVolit.eu.
02.10.2012 07:15 |

Osobnosti: Pavel Šíma (7 článků)

Proč vláda nezřídila důchodovou a daňovou kalkulačku? diví se člen NERV

Při vysvětlování důchodové reformy by vládě nesmírně pomohlo, kdyby zřídila kalkulačku, která by dokázala okamžitě spočítat, jak se jednotlivé návrhy reformy odrazí u jednotlivých občanů nebo na státním rozpočtu. V ČT to prohlásil Miroslav Zámečník, člen Národní ekonomické rady vlády, která s vládou na reformě spolupracuje. Vláda ale podle něj od zřízení kalkulačky odstoupila.
13.03.2011 16:20 |

Na co myslí váš pes? Vědci vyvinuli překladač zvířecí řeči

Vědci ze švédské laboratoře vyvinuli dorozumívací zařízení pro pejskaře.
28.01.2014 17:35 |

Na co myslí váš pes? Vědci vyvinuli překladač zvířecí řeči

Vědci ze švédské laboratoře vyvinuli dorozumívací zařízení pro pejskaře.
28.01.2014 17:35 |

Vědci vyvinuli online detektor lží: Kecy najde i ve 140znakových tweetech!

Zvěsti, pomluvy a dohady se v době sociálních sítí šíří světem neuvěřitelnou rychlostí. Na lži byste si však měli začít dávat pozor, protože vědci z Univerzity Shefield vyvinuli online detektor lží, který dokáže nepravdu rozeznat v textu o 140 znacích.
21.02.2014 16:15 |

SENZACE! Čeští vědci vyzráli na BORELIÓZU, vyvinuli očkování

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze. Účinná ochrana před touto chorobou přenášenou klíšťaty dosud chybí. Nová vakcína už dokázala vytvořit protilátky u myší a psů.
17.06.2014 16:25 |

Vybitý mobil oživíte vlastní močí: Vědci vyvinuli nabíječku do nepohody

Přístroj, který přeměňuje lidskou moč na elektrickou energii, vyvinuli britští vědci. Jejich vynález je schopen dodávat tolik elektřiny, že nabije mobilní telefon. Oznámila to britská BBC.
20.06.2017 19:40 |

Brněnští vědci vyvinuli gel na léčbu popálenin i rakoviny: Dávkovat se dá na míru

Brněnští vědci po deseti letech výzkumu vyvinuli gel, který má usnadnit a urychlit například léčbu popálenin. Jeho výhodou je, že účinné látky vypouští do těla postupně. Navíc se dá aplikovat nanesením na kůži, ale i vstříknutím injekcí či nastříknutím sprejem.
14.03.2018 10:40 |

Akademie věd: Vědci vyvinuli geneticky modifikované slepice. Odolávají retrovirům

Jmenuje se Zora a je to první domácí slepice na světě, která je cíleně geneticky upravená. Zároveň dokáže odolávat viru ptačí leukózy, což je nebezpečný patogen domácí drůbeže. Vědci z Ústavu molekulární genetiky AV ČR a společnosti Biopharm vyvinuli tuto novou linii slepic pomocí molekulárního nástroje CRISPR/Cas9.
20.02.2020 10:06 |

Denní užívání ibuprofenu už po týdnu zvýší riziko infarktu o polovinu

Kanadští vědci varují před užíváním nesteroidních protizánětlivých léků, jimiž lidé tlumí bolest. Léky ibuprofen, celecoxib, diclofenac, naproxen a rofecoxib zvyšují riziko infarktu, pokud je lidé užívají v maximální dávce alespoň týden. A riziko je vyšší po týdnu až o osmapadesát procent. Zvlášť nebezpečné je užívat ibuprofen třikrát denně po dobu jednoho týdne. Riziko se zvýší o polovinu.
17.05.2017 11:30 |

Miroslav Novák: Koronavirus představuje jednoznačné riziko pro růst maloobchodu

Velkou neznámou je koronavirus. Z krátkodobého pohledu domácnosti více utrácejí např. za potraviny. V dlouhodobějším pohledu lze však očekávat negativní dopad na maloobchodní tržby, a to v závislosti na délce ochranných opatření a na vývoji sentimentu českých domácností. V každém případě koronavirus představuje jednoznačné riziko pro nižší růst maloobchodu a tím i spotřeby domácností v letošním roce.
13.03.2020 13:31 |

Vědci vyvinuli test určující biologický věk

Jednoduchý krevní test postačí, aby bylo možno určit, jak rychle dotyčná osoba stárne, jaký je biologický věk orgánů určených k transplantaci a jaká jsou případná rizika během tohoto zákroku. Podle vědců z King's College v Londýně může test, který vyvinuli, také pomoci dopředu určit, komu hrozí větší nebezpečí, že onemocní Alzheimerovou chorobou, i když se u něho zatím neobjevují žádné příznaky. Toto předvídání Alzheimera je zatím poněkud kontroverzní, neboť možná odchylka je stále ještě spíše vysoká. Píše o tom italský deník Corriere della Sera.
26.09.2015 10:45 |