Vědci sestavili rodokmen kávy arabica, je starší než Homo sapiens

Káva je bezesporu velkou částí světové kultury a milovníci kávy oceňují nejvíce tu, která pochází z kávovníku arabského, běžně známou jako arabica. Vědci nyní vytvořili rodokmen této kávy a zjistili, že tento druh vznikl přirozeným křížením dvou jiných odrůd kávy odhadem před 610.000 až jedním milionem let v etiopských lesích. To znamená, že tento druh je starší než Homo sapiens, který vznikl v Africe před 300.000 lety, upozornila agentura Reuters. Vědci doufají, že se díky tomu dozvědí o rostlinách více, aby je mohli lépe chránit před škůdci a klimatickými změnami.
22.04.2024 17:35 |

Moderní lidé jsou o sto tisíc let starší

Místo vzniku druhu Homo sapiens a především jeho stáří musí být přepsáno ve všech učebnicích. Vědci totiž nalezli ostatky moderního člověka o sto tisíc let starší, než byly dosavadní nejstarší kosterní nálezy. A navíc byly nalezeny v Maroku, tedy v jiném místě, než se považovalo za kolébku vzniku druhu Homo sapiens.
15.06.2017 12:30 |

První obyvatelé Austrálie byli velmi kulturní. Vyráběli šperky už před 42 tisíci let

Člověk moudrý či rozumný neboli Homo sapiens sapiens by se mohl přejmenovat na člověka moudrého zdobivého neboli Homo sapiens decorus. Od počátku existence tohoto druhu se totiž ví, že se zdobil různými přírodními materiály. Náramky a náhrdelníky se ale zkrášlovali také první obyvatelé Jihovýchodní Asie a Austrálie. Nasvědčují tomu nové archeologické nálezy ve Východním Timoru. Přitom se soudilo, že tito lidé byli kulturně poněkud zaostalejší.
22.08.2016 10:05 |

Jeskyně skrývala nejstarší druh člověka

Antropologové potvrdili, že znají nový druh člověka rodu Homo. Dali mu jméno Homo naledi (člověk hvězdný) a tvrdí, že se jedná o zatím nejstaršího nalezeného předka dnešního člověka druhu Homo sapiens sapiens. Kostry nově objeveného hominida byly vyzvednuty před dvěma roky z jeskynního hrobu v Jihoafrické republice.
11.09.2015 18:00 |

Neandertálci nebyli masožravci, dokazují jejich výkaly

Většina dospělých prošla školním vzděláváním, v jehož rámci se o neandertálcích učila jako o masožravých příbuzných člověka druhu Homo sapiens. Jenže to byla vize o mohutných pralidech starší doby kamenné dost nepřesná. Stejně jako dnes už víme, že nebyli neandertálci primitivní, používali nástroje i zdobení oděvů, a zřejmě se s námi křížili, budeme od nynějška také vědět, že to nebyli žádní masožravci. Analýza jejich výkalů totiž dokazuje, že byli stejně jako Homo sapiens všežravci a konzumovali také rostlinnou potravu.
07.07.2014 08:00 |

Ohromující objev mění pohled na Homo sapiens!

Jestli vám z hodin dějepisu na základní škole utkvělo, že Homo sapiens, tedy člověk moudrý, se vyvinul před 200 tisíci lety, můžete tuto informaci v klidu zapomenout. Moderní lidstvo je totiž podle nového vědeckého objevu o 100 tisíc let starší!
19.06.2017 12:10 |

Melanésané nesou geny neznámého druhu člověka

Lidé žijící v části Oceánie známé jako Melanésie, mají unikátní genetickou informaci. Vědci už prokázali, že tamní etnika mají ve své DNA geny neandertálců a denisovanů. S oběma vymřelými druhy lidí se křížil druh Homo sapiens několik tisíc let a také Evropané nesou několik procent neandertálských genů. Ale Melanésané mají ještě další geny, které nepocházejí ani od neandertálců, ani od denisovanů a nejsou ani vlastní druhu Homo sapiens. Zřejmě náležely třetímu, dosud neznámému druhu hominidů.
27.10.2016 12:00 |

Neandertálci nebyli agresivnější než Homo sapiens

Když se o někom řekne, že je to neandertálec, míní se, že se chová primitivně a hrubě. Že je to člověk velmi agresivní a nevychovaný. Jenže tento druh člověka, jehož DNA všichni nosíme ve jádrech buněk, si podobné příměry nezaslouží. Rozhodně totiž nebyli agresivnější než lidé druhu Homo sapiens. A také to byli lidé s výrazně větším mozkem, než který nosíme ve svých lebkách dnes.
20.11.2018 10:45 |

Zůstane svět bez kolumbijské kávy? Nikdo ji nechce sbírat

Není to tak dávno, co se kolumbijským pěstitelům kávy podařilo zdolat epidemii rzi, která ničila kávovníky, a teď se musí potýkat s nedostatkem sběračů. Přitom úroda kávy je teď v Kolumbii nejvyšší za osm let. Země je nejvyšším producentem kávy druhu mild arabica.
17.06.2015 20:16 |

Kafaři pozor! Káva Arabica zřejmě vyhyne kvůli oteplení

Přitom právě kávy z odrůdy Arabica jsou považovány za nejchutnější a nejkvalitnější.
22.11.2012 15:00 |

Rod Homo je o 400 tisíc let starší

Lidské dějiny jsou o čtyři sta tisíc let starší, než se dosud vědci domnívali. V roce 2013 objevili paleontologové fosilizovanou čelist hominida, která pochází z období před třemi miliony let. A dnes rozhodně prohlašují, že čelist patřila tvoru, který náleží do rodu Homo – člověk. Jedná se tedy o našeho přímého předka. A také o důkaz, že rod Homo je starší.
06.03.2015 09:25 |

Nový přírůstek pražské ZOO: Specifický poddruh Homo sapiens nightworki

Pražská zoo bude mít na dva dny nový přírůstek. V neděli 24. a pondělí 25. července otevře unikátní krátkodobou expozici, v níž představí druh Homo sapiens.
13.07.2011 22:35 |

Homo sapiens žil na Zemi už před 300 tisíci let

Nejprestižnější vědecký časopis Nature publikoval antropologickou studii, která zásadně přepisuje dějiny druhu Homo sapiens a vyvrací dosavadní teorie o vzniku moderního člověka. Nechodil po Zemi až před dvěma stovkami tisíc let, ale byl tu už přes 300 až 350 tisíci let. A navíc nepochází jen ze subsaharské Afriky, žil v té době už i na sever od největší pouště světa.
17.11.2017 11:30 |

Homo sapiens žil na Zemi už před 300 tisíci lety

17.11.2017 11:50 |

Pravěcí Homo sapiens se křížili ochotně s jinými druhy člověka hned několikrát

Naše současná DNA je důkazem, že předci v pravěkých dobách se křížili s jinými druhy člověka. O neandertálcích se to ví delší dobu, nověji byla prokázána také DNA denisovanů v naší jaderné dvoušroubovici. Jenže podle vědců z Harvardovy univerzity byl druh Homo sapiens pěkný proutník a styk s jinými druhy nebyl ojedinělou událostí. S denisovany se totiž křížil na dvou místech světa a hned několikrát.
10.04.2018 10:30 |

Jazyk vznikl před 1,5 milionu let, mluvil už člověk vzpřímený

Jazyk je prý mnohem starší, než jsme si mysleli. Je prý dokonce starší než náš vlastní druh. A prvním člověkem, který mluvil, nebyl Homo sapiens. Byl jím podle nové kontroverzní studie už Homo erectus neboli člověk vzpřímený žijící v Asii. Tvrdí to profesor Daniel Everett z Massachusetts, podle jehož nových výzkumů náš blízký příbuzný musel používat k dorozumívání hlasivkami produkované slabiky.
27.04.2018 10:30 |

Hloupneme? Lidský mozek se poprvé v historii zmenšuje

Většina zástupců rodu Homo sapiens sapiens si to možná nebude chtít připustit, ale lidský mozek se v posledních 20 000 letech zmenšil o zhruba deset procent. Nemusí to sice nutně znamenat, že je člověk hloupější než dříve, ale vědci toto zjištění neberou na lehkou váhu. Úbytek se dotkl lidí po celém světě, každé rasy a mužů i žen velmi podobně.
03.01.2011 11:05 |

Vědci našli na Krymu možná nejstarší evropské stopy člověka

Archeologové objevili na ukrajinském Krymu možná nejstarší důkazy o existenci moderního člověka Homo sapiens sapiens na území Evropy.
25.06.2011 00:20 |

Krutá historie člověka: Pojídali jsme své vlastní děti

Člověk vzpřímený žijící ve středním období starší doby kamenné byl zřejmě kanibal, který nepohrdl ani vlastním dítětem. Vyplývá to z analýzy kosterních ostatků dítěte, které žilo v oblasti dnešní Číny před stovkou tisíc let. Takzvaný Sü-čchanský člověk je přechodem mezi Homo erectus a Homo sapiens.
03.08.2015 11:00 |

Pravěké malby v jeskyních Španělska mají přes 40 tisíc let

Některé z pravěkých maleb ve španělských jeskyních, včetně Altamiry, jsou starší než 40.000 let. Po novém výzkumu, o němž informuje časopis Science, část vědců došla k názoru, že mohou být starší než evropská existence rodu Homo sapiens, a tudíž mohou být dílem neandertálců. Podle vědců je jeskynní umění nejméně o 5000 let starší, než se dosud předpokládalo.
15.06.2012 11:25 |