Supertání ledovců jako strůjce evoluce

Ačkoliv na vznik života na Zemi došlo již před necelými čtyřmi miliardami let, po valnou většinu historie naší planety měl život pouze formu jednobuněčných mikrobů. Zlomem, vedoucím postupně až k věku suchozemských tvorů, dinosaurů i lidí, byla před přibližně 540 miliony let tzv. Kambrická exploze , kdy rapidně přibylo mnohobuněčných živočichů, které již můžeme označit za "zvířata". Nad důvody Kambrické exploze vědci spekulují dlouho, podle nové australské studie však její kořeny můžeme najít v tání ledovců.
18.08.2017 15:50 |

Tání ledovců v Grónsku a na Antarktidě je prý stále rychlejší

Tání ledovců v Grónsku a na Antarktidě je podle satelitních snímků stále rychlejší. Za pouhý rok přišly tyto ledovce dohromady asi o 530 kilometrů krychlových hmoty. Přestože to představuje asi jen dvě tisíciny celkového objemu obou ledovců, jedná se o nejvyšší roční ztráty od počátku satelitního měření před 20 lety.
20.08.2014 19:30 |

Tání ledovců nabírá na rychlosti, varují vědci

Tání ledovců nabralo od začátku 21. století rychlost a tloušťka ledovců se zmenšuje až o celý metr. Nejhůře jsou na tom ledovce ve Švýcarsku a na Aljašce. Hlavní příčinou nezadržitelného tání je stoupající teplota.
03.08.2015 15:40 |

Evoluce u lidí stále funguje. I když občas trochu jinak, naznačuje nová studie

Řada lidí se dnes domnívá, že lidská evoluce ustrnula na místě. Nejnovější genomická studie, která se probrala obrovským množstvím 170 tisíc lidí, však tvrdí opak. Geny související s rizikem Alzheimerovy nemoci nebo silným kouřením jsou podle ní u lidí dožívajících se vyššího věku méně časté. Zní to logicky, jedná se však o statistický argument naznačující, že principy evoluce jsou stále funkční.
20.10.2017 17:05 |

OSN varuje: Požáry v Rusku urychlí tání arktických ledovců

Kouř a popílek z rozsáhlých požárů v západních a středních částech Ruska mohou vyvolat rychlejší tání ledovců v Arktidě. Informuje o tom v úterý agentura Reuters.
10.08.2010 18:25 |

Teplé počasí ničí ledovce, za poslední rok jich zmizely desítky metrů

Tání rakouských ledovců pokračovalo i v loňském roce vysokým tempem. Podle Rakouského alpského spolku (ÖAV) se v průměru v roce 2012 ledovce zkrátily o 17,4 metru. Z 95 sledovaných ledovců nebyl úbytek zaznamenán na pouhých dvou z nich.
13.04.2013 08:20 |

Dopady globálního oteplování: Proč jsme častěji pod vodou? Může za to tání ledovců v Arktidě!

Kdy zase příště přijde velká voda? Možná už za měsíc, varují meteorologové. A nebo přijde nebývalé sucho! Jak je to možné? Může zato tání ledovců na Arktidě, které dělá počasí lenivější. Občas se totiž »zasekne« na určitém stavu a místě!
08.06.2013 05:05 |

K tragédii Titaniku přispělo počasí

Skupina odborníků prostudovala počet a rozměry ledovců, které ve 20. století brázdily severozápadní Atlantik, a došla k závěru, že za katastrofu Titaniku nenesla zodpovědnost jen posádka. K tragédii přispělo i počasí. V roce 1912 se do vod kolem Newfoundlandu dostalo abnormálně mnoho ledovců. Závěry svého zkoumání zveřejnili experti v časopise Significance.
19.08.2014 12:45 |

Tání ledovců na Antarktidě: Nový bizarní objev!

Globální oteplování se projevuje na mnoha místech planety různými způsoby. Novým a poněkud bizarním je pokles síly gravitačního pole Země. Podle vědců z Evropské vesmírné agentury za pokles gravitace naší planety může právě tání ledovců v západní části Antarktidy, které bylo způsobeno oteplováním klimatu.
07.10.2014 09:10 |

Tání ledovců změnilo století trvající pohyb zemských pólů, tvrdí NASA

Tání ledovců způsobuje odlišný pohyb obou zemských pólů. Na Zemi se totiž mění rozložení hmotnosti. Podle Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) je to další z dopadů globálního oteplování. Mohou za to prý lidé.
09.04.2016 20:30 |

Přijdou o své ledovce. Švýcarům roztají do konce století, míní vědci

Většina z přibližně 1500 švýcarských ledovců do konce století roztaje. Zabránit tomu už nemůže ani případné okamžité ukončení produkce skleníkových plynů, napsal s odvoláním na vědce švýcarský list Tages Anzeiger. Mizení ledovců zmenšuje zásoby pitné vody a zvyšuje riziko přírodních katastrof.
04.08.2017 11:45 |

Satelitní snímky prokázaly tání antarktických ledovců odspodu

Antarktické ledovce přecházejí z pevniny do moří, kde se noří až ke dnu. Tedy bývalo tomu tak do doby, než se začalo výrazně oteplovat klima vlivem lidské činnosti. V posledních letech jsme tak svědky tání ledovců a jejich kolapsu. Právě ke kolapsu dochází ve chvíli, kdy teplejší proud vody podmývá ledovec a taví ho zespodu. Nové satelitní snímky dokazují, že k tomu v posledních pěti letech dochází v extrémním rozsahu.
04.04.2018 10:30 |

Strůjce pařížských útoků se schovával v křoví! Abaaoud žil po masakru jako bezdomovec

Strůjce pařížských útoků se schovával v křoví! Abdelhamid Abaaoud (†28) žil jako bezdomovec čtyři dny v houští na pařížském předměstí a doufal, že ho tam nenajdou policisté. Nakonec ale spadla klec!
22.12.2015 18:50 |

O barvě „červeného koberce“ rozhodla evoluce před tisícovkami let

Když se lidí zeptáte, jakou barvu mají nejraději, zvítězí v této anketě zcela jistě modrá. Proč však nerolujeme před premiérami či jinými událostmi koberce modré, ale vždy mají barvu červenou? Protože barvou lidského pokolení je právě odstín krvavý. Může za to evoluce, která nás donutila tuto barvu vnímat jako barvu moci, přitažlivosti, štěstí, plodnosti, úspěchu a především jako samotnou barvu života.
17.12.2016 14:00 |

Trumpův muž jednal s Tureckem. O nočním předání údajného strůjce puče Gülena

Bývalý bezpečnostní poradce amerického prezidenta Donalda Trumpa Michael Flynn loni v září ještě jako člen miliardářova volebního štábu jednal s členy turecké vlády o možnostech, jak předat Turecku islámského duchovního Fethullaha Gülena. Podle listu The Wall Street Journal to tvrdí bývalý ředitel americké Ústřední zpravodajské služby (CIA) James Woolsey, který Trumpovi během kampaně rovněž poskytoval poradenské služby. Flynnův tiskový zástupce Woolseyho prohlášení zpochybnil. Gülena, který žije v americkém exilu, Ankara považuje za strůjce loňského neúspěšného puče proti tureckému prezidentovi Recepu Tayyipu Erdoganovi.
26.03.2017 17:00 |

Osobnosti: Donald Trump (4976 článků) , Michael Flynn (22 článků)

Lidská evoluce stále pokračuje. Jak se dál vyvíjíme?

Často můžeme zaslechnout, že lidská evoluce v podstatě skončila. Ne, že by se lidé nemohli svému prostředí nadále přizpůsobovat, ale už to nemají zapotřebí. Lidská kultura spojená s takovými vymoženostmi jako je bydlení, odívání, sociální péče a pokročilé zdravotnictví podle těchto názorů odsunula evoluci na druhou kolej.
01.06.2016 11:20 |

Jak staří jsou motýli? Nové nálezy jim přidaly přes 50 milionů let

Ve světle řečí o přežití nejsilnějšího, krvavých zubech a nesmiřitelnosti evoluce se éteričtí motýli zdají jako stvoření z jiné planety. Poletují z květu na květ, sají nektar a na první pohled by se zdálo, že řeší spíše estetickou stránku své existence než holé přežití. Taje motýlí evoluce zkrátka představují tvrdší oříšek než studium jiných, ekologicky vyhraněnějších, zvířat. I tak se ale biologové této skupině hmyzu začínají dostávat pod kůži.
16.01.2018 17:05 |

ONLINE Zátah proti teroristům v Paříži: Strůjce teroru prý v Paříži zastřelili!

Paříž se změnila v bojiště! Policisté od půl páté ráno obléhali dům ve čtvrti Saint-Denis na severu města. V jednom z bytů se tam zřejmě zabarikádoval strůjce útoků Abdelhamid Abaaoud. Během razie se odpálila sebevražedná atentátnice, která je označována za jeho „ženu“. Z domu vyvedli nahého podezřelého. Vládce teroru je ale podle všeho mrtev, policisté ho zastřelili.
18.11.2015 06:50 |

Strůjce útoků v Paříži je prý mrtev

Francouzská prokuratura před malou chvíli potvrdila, že při včerejší razii v Saint-Denis byl zabit údajný strůjce útoků v Paříži Abdelhaamid Abaaqud. Informovala o tom Česká televize
19.11.2015 13:46 |

Abdelhamid Abaaoud je mrtev! Pařížská policie potvrdila, že strůjce teroristických útoků byl zastřelen!

Strůjce pařížského masakru Abdelhamid Abaaoud je mrtev! Francouzská policie vydala prohlášení, které potvrzuje spekulace posledních hodin.
19.11.2015 14:16 |