Pozor, několik šarží léku na chřipku mizí z prodeje. Mohou obsahovat cizí částice

České zastoupení farmaceutické firmy GlaxoSmithKline Consumer Healthcare (GSK) stahuje z trhu čtyři šarže léku Theraflu Forte, rozpustný prášek může obsahovat cizorodé částice. Na webu o tom ve středu informoval Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL). Některé šarže přípravku, který se používá ke krátkodobé úlevě od příznaků nachlazení, zimnice a chřipky, stahují z trhu také na Slovensku.
18.10.2017 18:50 |

Úspěch čínských vědců: Ze Země „teleportovali“ foton na oběžnou dráhu

Čínští vědci tento týden poprvé přenesli pomocí takzvané kvantové teleportace stav částice z povrchu Země na oběžnou dráhu planety. Díky kvantové provázanosti částic se jim podařilo přemístit vlastnosti fotonu na párový foton na satelitu Micius. Nejde však o faktický přenos částice, ale pouze o přenos informace o jejím stavu. Provázaná částice následně tento stav převezme a v podstatě se stává původní částicí, napsal server MIT Technology Review.
13.07.2017 20:50 |

Polský potravinový skandál: Lidl musel stáhnout rýži. Obsahovala olovo

Jednu šarži dlouhozrnné rýže Tiradell Rice PARBOILED dovezené z Polska musel stáhnout z prodeje obchodní řetězec Lidl. Balení o hmotnosti 400 gramů s minimální trvanlivostí do srpna 2013 obsahuje 2,5krát více olova, než povoluje norma. Na svých webových stránkách o tom informuje Státní zemědělská a potravinářská inspekce. (SZPI). Lidl problematickou šarži stáhl z prodeje.
21.05.2012 11:35 |

Únava, boule i strach o dítě: Češi šílí ze záměny léků. Zentiva nenašla chyby

Společnost Zentiva po 11 dnech stahování osmi léků nezjistila v Česku ani v jiných zemích žádný případ záměny těchto léčiv. Uvedla to dnes v tiskovém prohlášení. Podle České televize se ale Státnímu úřadu pro kontrolu léčiv (SÚKL) přihlásilo 13 lidí, kteří měli po užití těchto léků podezření na nežádoucí účinky. Česká lékarnická komora (ČLnK) varovala na Facebooku, aby si lidé, kteří už léky se špatnou šarží užili, raději zašli k lékaři.
16.09.2016 18:35 |

Kontroloři „vtrhli“ do Zentivy: Prošetřují gigant kvůli údajné záměně léků?

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) neočekávaně „vtrhl“ do Zentivy a provedl inspekci. Důvod? Zřejmě šlo o šetření v návaznosti na údajnou záměnu léků. Na počátku září totiž vydal SÚKL varování, že některé medikamenty v Česku a na Slovensku mají závadu v jakosti. Konkrétně se jednalo o podezření na záměnu léků Prednison, Neurol, Oxazepam a Atram. Společnost Zentiva, která je hlavním distributorem těchto prášků, rozhodla o stažení některých šarží z lékáren a od pacientů. Poté podala trestní oznámení na neznámého pachatele.
04.11.2016 06:00 |

Holinková Popková (NS-LEV21): Odmítáme zvyšování doplatků za léky

Konec platnosti tzv. druhého Janotova balíčku, který dočasně snížil ceny léků o sedm procent, způsobil, že se od 1. dubna zdražilo několik stovek léků. Dotklo se to například antibiotik, léků na bolest, dezinfekčních přípravků, léků na vysoký krevní tlak, deprese, žaludeční vředy, cukrovku nebo epilepsii.
06.04.2012 06:50 |

Ceny stejných léků se budou dál lišit, ministerstvo v tom nevidí problém

Ceny stejných léků v lékárnách a doplatky od pacientů se dál budou dočasně lišit. Ministerstvo zdravotnictví zveřejnilo ve čtvrtek analýzu reálných cen léků na první čtvrtletí. Z ní vyplývá, že pojišťovny letos uspoří v důsledku již změněných cen některých léků 3,4 miliardy korun.
21.05.2010 03:25 |

Vláda schválila novelu, jež má chránit pacienty před padělky léků

Vláda dnes schválila návrh novely zákona o léčivech, která má ochránit české pacienty před padělky léků. Novinářům to řekla vicepremiérka Karolína Peake (LIDEM). Z normy, která má bránit také nelegálnímu vývozu léků a zachovat jejich dostupnost v ČR, byla na její návrh vypuštěna úprava paralelních vývozů léčiv. Novela rovněž omezuje zneužívání léků s pseudoefedrinem na výrobu drog a zlepšuje informovanost pacientů o jejich platbách za léky.
22.08.2012 17:30 |

Osobnosti: Karolína Peake (1612 článků)

Snížení úhrad léků pojišťovnami je krajní řešení, couvá Heger

Zahájení elektronického předpisu léků jako silného nástroje úspor ve zdravotnictví má být technicky vyřešeno do konce roku. Zvažované plošné snížení úhrad léků pojišťovnami zůstává zatím krajním řešením. Na sjezdu České lékárnické komory to řekl ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09). Lékárníci navrhují poskytnout své odborné poradenství v předpisu léků pacientům. Své služby ale chtějí zaplatit.
03.11.2012 17:10 |

Osobnosti: Leoš Heger (1267 článků)

K čemu slouží jednotlivé barvy léků? Prý pomáhají léčit

Barevnost a odlišný tvar léků mají svůj praktický význam. Dobře se tak rozlišují. Výzkum farmaceutů se ale zaměřuje i na to, aby vhodná barva podporovala účinky léku. Víte, s čím se jednotlivé barvy léků pojí?
18.07.2013 06:05 |

Záměna léků v Zentivě: Za vše mohl zaměstnanec, firma prý zákon neporušila

V loňském roce na podzim musel distributor a výrobce léků Zentiva stáhnout z trhu 60 tisíc balení léků Atram, Neurol, Oxazepam nebo Prednison kvůli podezření ze záměny. Zentiva uvedla, že nešlo o technickou chybu, ale o úmysl zaměstnance. Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) dnes potvrdil, že firma neporušila zákon, skutečně šlo o selhání jednotlivce. Přesto ale společnost dostala pokutu půl milionu za nezkontrolování jakosti při vývozu léků do zahraničí.
09.01.2017 16:10 |

Poslechněte si zvuk božské částice. Fyzici odhalili, jak zní

Vědci ve švýcarském CERNU, kteří pracují na LHC urychlovači, vytvořili zvuk takzvané božské částice. Tu zatím nikdo neviděl, avšak její objevení je pro fyziky velmi důležité.
24.06.2010 01:20 |

Nad ČR jsou radioaktivní částice z Japonska, zdraví neohrozí

V České republice byla v pátek naměřena radiace pocházející z poškozené Japonské elektrárny Fukušima. Informoval o tom Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) s tím, že naměřené radioaktivní částice nebudou mít žádný vliv na zdraví lidí.
25.03.2011 18:25 |

Nalezena božská částice? Vědci na pochybách

Z útrob laboratoří CERNu, tedy organizace, která provozuje největší urchlovač subatomických částic, unikl tajný dokument. Podle něj se fyzikům podařilo dokázat existenci tzv. božské částice.
26.04.2011 15:40 |

OBROVSKÝ OBJEV! Existují částice rychlejší než světlo!

Evropští badatelé zaznamenali částice menší než atom, které se pohybují rychleji než světlo. Jestliže se toto zjištění podaří potvrdit, bude to znamenat vědeckou revoluci, píše ve čtvrtek agentura AFP.
22.09.2011 23:45 |

Vědecký svět v šoku! Einstein se mýlil, záhadné částice jsou rychlejší než světlo

Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) zopakovali se stejnými výsledky experiment, při kterém v září zaznamenali částice menší než atom, které se podle jejich měření pohybovaly rychleji než světlo. Opakované měření by tak podle všeho mohlo poskytnout další důkaz, že Albert Einstein se ve svém předpokladu o nemožnosti překonání rychlosti světla mohl mýlit.
18.11.2011 22:10 |

Osobnosti: Albert Einstein (72 článků)

Vědci z CERNu našli novou subatomární částici, může jít o Higgsův boson

AKTUALIZOVÁNO. Vědci z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) objevili novou subatomární částici. Podle agentury Reuters by to mohl být Higgsův boson, tedy částice, která by podle vědců měla vysvětlovat, jak získaly ostatní částice hmotnost.
04.07.2012 08:20 |

Nobelova cena za fyziku udělena za objev Higgsova bosonu

Letošní Nobelovu cenu za fyziku získali podle očekávání za objev nové subatomární částice, takzvaného Higgsova bosonu, britský fyzik Peter Higgs a belgický vědec François Englert. Oznámila to dnes Královská švédská akademie věd. Higgsův boson potvrzuje platnost současné teorie vzniku vesmíru a vysvětluje, jak získaly ostatní částice hmotnost.
08.10.2013 13:45 |

Zemánek (ČSSD): Teze k situaci ve stavebnictví - environmentální plánování

Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC v Lyonu) označila emise z dieselových motorů a prachové částice (znečištěné ovzduší) za prokázaný lidský karcinogen. Alarmující je, že prachové částice se udrží ve vzduchu až týdny.
19.04.2016 20:25 |

Taťána Míčková Muchová: Ovzduší nad Valmezem houstne!

Zhruba od poloviny února trápí obyvatele zhoršená kvalita ovzduší. Zejména částice polétavého prachu překračují několikanásobně limity. Není to žádná novinka. Radnice o této situaci dobře ví. Občanům je sice známo, že největším znečišťovatelem ovzduší je místní chemička DEZA, ale v rámci objektivity je nutno říci, že právě na měřených parametrech PM 10 a PM 2,5 (číslo vždy uvádí velikost měřené částice) se nejvíce podílí průjezd aut městem a lokální topeniště.
07.03.2018 15:10 |