Policejní odběry DNA by měl v budoucnu upravit zákon, píše deník

Odběry vzorků DNA obviněným z trestných činů by měl v budoucnu upravit zákon. Vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková to navrhne kabinetu, píší dnešní Lidové noviny (LN). Doposud policisté podle interního pokynu policejního prezidenta odebírají vzorky všem lidem obviněným z úmyslných trestných činů. Šimůnková však zřejmě ještě do léta navrhne, aby byl okruh osob, kterým bude možné i proti jejich vůli vzít vzorek DNA, jasně stanovený zákonem.
09.05.2012 06:15 |

Odběry krve budou v budoucnu možná provádět roboti

Skupina vědců z Kalifornie vyvinula prototyp robota, který dokáže samostatně provádět odběry krve pacientům. Na svých stránkách o tom informoval francouzský deník Le Figaro.
08.08.2013 12:35 |

Vědci v USA zkouší geneticky upravit člověka. Nemocnému muži (44) mění DNA

Vědci ve Spojených státech se v rámci léčebné terapie vůbec poprvé přímo v lidském těle pokusili upravit gen, aby trvale změnili vybranou část DNA pacienta. Ve středu o tom informovala agentura AP s tím, že do třech měsíců bude s jistotou určeno, zda se pokus podařil. První známky možného úspěchu by se ale měly projevit do jednoho měsíce.
15.11.2017 14:10 |

Daruj krev s Českým rozhlasem

Ve středu 13. června se v rámci projektu Daruj krev s Českým rozhlasem uskutečnily již 68. podporované odběry krve. Odběry probíhaly ve 12 transfuzních stanicích v 9 městech po celé České republice.
15.06.2012 11:45 |

Pardubická nemocnice: Valentýnské odběry přilákaly (zatím) 38 nových dárců

Bezmála dvě stovky lidí se rozhodly oslavit svátek zamilovaných darováním krve. Přesně 194 dárců prošlo transfuzními odděleními ve Svitavské, Orlickoústecké a Pardubické nemocnici v průběhu dvou dnů v rámci akce u příležitosti svátku svatého Valentýna. Je velice pozitivní, že se dárcovská základna rozrostla o 38 nových přírůstků, kteří nejcennější životní tekutinu darovali poprvé. Navíc číslo ještě není konečné, neboť v Pardubické nemocnici budou Valentýnské odběry pokračovat ještě ve čtvrtek 16. února.
13.02.2017 16:25 |

Pardubická nemocnice: Tři desítky prvodárců přišly na „valentýnské“ odběry

Mladé generaci není lhostejný osud druhých, umí podat symbolickou pomocnou ruku. Takové poselství daly letošní Valentýnské odběry krve na transfuzním oddělení Pardubické nemocnice. V průběhu dvoudenní akce na odběrové lůžko ulehly tři desítky nových dárců nejcennější životní tekutiny. Celkově přišlo 140 lidí.
15.02.2018 20:50 |

Vláda chce omezit odběry DNA zločincům, experti protestují

Od loňského října kriminalisté odebírají vzorky DNA od všech obviněných z úmyslného trestného činu. Kritizovaná praxe, kvůli níž si policie vykoledovala sérii žalob, se už brzy změní.
09.05.2012 09:15 |

Byla to policejní šikana, tvrdí bývalí radní o odběru DNA

Jen zvedli ruku, aby hlasovali o odměnách, a teď jsou jejich DNA v národní databázi. Hned poté, co byli bývalí radní Libereckého kraje obviněni kvůli odsouhlasení údajně neoprávněného odměňování členů dozorčích orgánů krajských akciových společností, musela se většina z nich podrobit odebrání vzorků DNA.
01.04.2014 08:45 |

Honba za Ježíšovou DNA: Najdou genetici prorokovy potomky?

Do pátrání po Ježíšově DNA se pustili britští vědci. Doufají, že pomocí porovnávání genetické informace z dosud objevených relikvií světců dokážou identifikovat genom prorokovy rodiny a v budoucnu tak i možná najít jeho potomky. Napsal to britský deník Daily Mail.
18.04.2017 17:40 |

Sněmovna podpořila zákon o veřejné prospěšnosti

Zvýšit transparentnost a důvěryhodnost neziskového sektoru by měl zákon, který dnes sněmovna podpořila v úvodním kole projednávání. Norma má upravit podmínky pro zápis veřejně prospěšných právnických osob do jejich rejstříku. Předloha měla mezi poslanci kritiky, kteří neúspěšně požadovali vrátit zákon vládě k přepracování. Dolní komora jej ale poslala k projednání ústavněprávnímu výboru. Na popud ČSSD mu na to dala jen 30 místo obvyklých 60 dnů, píše ČTK.
14.03.2017 22:35 |

Vědci poprvé 'střihli' do DNA přímo v těle pacienta

Vědci ve Spojených státech se v rámci léčebné terapie vůbec poprvé přímo v lidském těle pokusili upravit gen, aby trvale změnili vybranou část DNA pacienta. Ve středu o tom informovala agentura AP s tím, že do tří měsíců bude s jistotou určeno, zda se pokus podařil. První známky možného úspěchu by se ale měly projevit do jednoho měsíce.
15.11.2017 15:00 |

Brabec: Antifosilní zákon příští rok asi platit nezačne

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) nepředpokládá, že by antifosilní zákon začal platit už příští rok, za pravděpodobnější považuje termín 1. ledna 2018. Řekl to dnes v diskusním pořadu ČT Otázky Václava Moravce. Zákon by měl do budoucna snížit závislost ČR na fosilních palivech, mezi něž patří zejména uhlí a ropa a také zemní plyn. Brabec nicméně uvedl, že zákon cíleně proti zemnímu plynu nepůjde, parametrem jeho úspěšnosti bude podle ministra v budoucnu snižování emisí oxidu uhličitého (CO2). Plyn znečišťuje méně.
10.04.2016 15:30 |

Osobnosti: Richard Brabec (366 článků)

IBM testuje DNA. Má být základem nových čipů

Americká IBM zkoumá, jak by se dala využít DNA coby struktura nových počítačových čipů. A vědci už optimisticky dodávají, že jsou na dobré cestě k výrobě supermoderních DNA-procesorů.
18.08.2009 11:50 |

Madonna si najala čističe DNA stop. Nikde po ní nesmí zůstat ani chloupek

Genetickou informaci člověka lze získat z jediné šupinky kůže či vlásku. A toho si je vědoma popová královna, jež si na turné po světě vozí s sebou čističe DNA. Madonna  (53) si tak chce zajistit, že všechny šatny a jeviště, na nichž vystupuje, zůstanou po jejím odchodu bez jediné buňky, která by mohla nést její DNA.
25.06.2012 13:05 |

Osobnosti: Madonna (950 článků)

Vražda novorozence, kterého našli v igelitce, zůstává nevyřešena: Nepomohly ani testy DNA

Vražda novorozené holčičky z Havlíčkobrodska dál zůstává nevyjasněna! Kriminalisté už však vědí, že DNA usmrceného dítěte se neztotožňuje s DNA dvou čerstvě narozených novorozenců, kteří byli nalezeni zavražděni také v německém Sasku a na Karlovarsku.
15.05.2013 13:05 |

Zloděj šperků políbil klenotnici na tvář. Policie ho našla podle DNA z polibku

Forenzní analýza DNA dospěla k takové dokonalosti, že policii stačí doslova polibek k odhalení pachatele. A nemusí jít zrovna o francouzské líbání jazykem. Důkazem je případ krádeže šperků z Francie, kde jeden ze zlodějů udělal zásadní chybu, když klenotnici letmo políbil na tvář. Na kůži šestapadesátileté majitelky obchodu se šperky ulpěly buňky z jeho úst. Jádra v nich nesla DNA, kterou policie rozkódovala. Pak stačilo odebrat vzorek z těla podezřelého a oba výsledky srovnat.
10.02.2014 05:05 |

Bláznivé: Vědci chtějí změnit ženské vagíny v broskvový kompot...

Podle genetiků Austena Heinze a Gilada Gomeho patří mezi základní lidská práva znát svou DNA a také DNA mikroorganismů, kteří žijí na našem těle či přímo v něm. A mezi lidská práva patří také možnost změnit tuto genetickou informaci. Třeba tak, že vagína začne vonět po broskvích. Dvojice z Kalifornie rozjela projekt, v jehož rámci chce vyrábět tablety, které změní DNA bakterií ve vagíně tak, že bude vonět jako broskve.
25.11.2014 20:00 |

Češi mají stále DNA od jeskynních pralidí

Odborný časopis New Scientist otiskl studii o genetickém dědictví Evropanů. Vyplývá z ní, kolik jednotlivé národy Starého světa mají ve své DNA od jeskynních lovců a sběračů, od neolitických zemědělců či od stepních pastevců, kteří kočovali. Právě poslední kultura pocházející z oblasti jižního Ruska u Černého moře dala Čechům 48,8 procenta genetického základu. Lovci a sběrači jsou v nás ale poměrně silně zastoupeni. Zatímco Španělé nemají z této DNA nic, Češi 16,1 procenta celého genomu.
10.07.2015 18:00 |

Je v DNA kromaňonce gen neandrtálců? Vědci odpoví analýzou kostí z Moravy

Vědci úplně poprvé provedou analýzu DNA kostí kromaňonce nalezené v roce 1882 obce Mladeč, ležící na Moravě. Objevené ostatky předchůdce moderního člověka jsou staré 35 tisíc let a jde o nejstarší nález tělesných pozůstatků kromaňonců v Evropě. Vědce zajímá, jaký podíl mají v DNA tohoto typu člověka neandrtálský gen.
14.07.2015 19:16 |

Homosexualitu lze přečíst z DNA. Přesto není dědičná

Se zajímavými objevy v oblasti genetického pozadí homosexuality předstoupí na konferenci v Baltimoru vědci z Los Angeles. Zjistili, že lze sexuální orientaci dospělého člověka odhadnout z DNA s přesností na sedmdesát procent. K tomu ale jedním dechem dodávají, že přesto se nejedná o jev dědičný. Proč? Ke změnám na DNA dochází až při vývoji plodu v děloze či po narození dítěte. Je to tedy projev tzv. epigenetický.
12.10.2015 11:00 |