Obrovské požáry na planetě. Viník je člověk, nebo příroda? Tání ledovců. Příchod doby ledové? Koronavirus, proč jde z Číny? Uznávaný biolog má odpovědi

ROZHOVOR Přehřátá města potřebují „luftovat“, nikoliv být zaplněna auty. Ty je třeba omezovat, ale ruku v ruce se zvyšováním veřejné dopravy. Kromě světové migrace bychom neměli zapomínat také na migraci naši, vnitřní, která přírodě také mnoho neprospívá. A když už se tak hovoří o koronaviru, neměli bychom zapomenout ani na naši „obyčejnou“ chřipku, která decimuje republiku jen s minimálním zájmem médií. Světově uznávaný geolog a přírodovědec Václav Ziegler si v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz všímá i rozšiřování výskytu vlka a „bordelářství“ některých farmářů, kteří hned spěchají uplatnit náhrady škody za stržené ovce, ale svá stáda nijak nechrání. Navíc jejich údajné bio produkty nejsou k sehnání a když ano, tak za nekřesťanské peníze. Že bychom měli v ČR černou díru? To by byla energie zadarmo!
08.02.2020 05:21 |

Tání ledovců nabírá na rychlosti, varují vědci

Tání ledovců nabralo od začátku 21. století rychlost a tloušťka ledovců se zmenšuje až o celý metr. Nejhůře jsou na tom ledovce ve Švýcarsku a na Aljašce. Hlavní příčinou nezadržitelného tání je stoupající teplota.
03.08.2015 15:40 |

Tání ledovců v Grónsku a na Antarktidě je prý stále rychlejší

Tání ledovců v Grónsku a na Antarktidě je podle satelitních snímků stále rychlejší. Za pouhý rok přišly tyto ledovce dohromady asi o 530 kilometrů krychlových hmoty. Přestože to představuje asi jen dvě tisíciny celkového objemu obou ledovců, jedná se o nejvyšší roční ztráty od počátku satelitního měření před 20 lety.
20.08.2014 19:30 |

OSN varuje: Požáry v Rusku urychlí tání arktických ledovců

Kouř a popílek z rozsáhlých požárů v západních a středních částech Ruska mohou vyvolat rychlejší tání ledovců v Arktidě. Informuje o tom v úterý agentura Reuters.
10.08.2010 18:25 |

Satelitní snímky prokázaly tání antarktických ledovců odspodu

Antarktické ledovce přecházejí z pevniny do moří, kde se noří až ke dnu. Tedy bývalo tomu tak do doby, než se začalo výrazně oteplovat klima vlivem lidské činnosti. V posledních letech jsme tak svědky tání ledovců a jejich kolapsu. Právě ke kolapsu dochází ve chvíli, kdy teplejší proud vody podmývá ledovec a taví ho zespodu. Nové satelitní snímky dokazují, že k tomu v posledních pěti letech dochází v extrémním rozsahu.
04.04.2018 10:30 |

Dopady globálního oteplování: Proč jsme častěji pod vodou? Může za to tání ledovců v Arktidě!

Kdy zase příště přijde velká voda? Možná už za měsíc, varují meteorologové. A nebo přijde nebývalé sucho! Jak je to možné? Může zato tání ledovců na Arktidě, které dělá počasí lenivější. Občas se totiž »zasekne« na určitém stavu a místě!
08.06.2013 05:05 |

Tání ledovců na Antarktidě: Nový bizarní objev!

Globální oteplování se projevuje na mnoha místech planety různými způsoby. Novým a poněkud bizarním je pokles síly gravitačního pole Země. Podle vědců z Evropské vesmírné agentury za pokles gravitace naší planety může právě tání ledovců v západní části Antarktidy, které bylo způsobeno oteplováním klimatu.
07.10.2014 09:10 |

Tání ledovců změnilo století trvající pohyb zemských pólů, tvrdí NASA

Tání ledovců způsobuje odlišný pohyb obou zemských pólů. Na Zemi se totiž mění rozložení hmotnosti. Podle Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) je to další z dopadů globálního oteplování. Mohou za to prý lidé.
09.04.2016 20:30 |

Teplé počasí ničí ledovce, za poslední rok jich zmizely desítky metrů

Tání rakouských ledovců pokračovalo i v loňském roce vysokým tempem. Podle Rakouského alpského spolku (ÖAV) se v průměru v roce 2012 ledovce zkrátily o 17,4 metru. Z 95 sledovaných ledovců nebyl úbytek zaznamenán na pouhých dvou z nich.
13.04.2013 08:20 |

Supertání ledovců jako strůjce evoluce

Ačkoliv na vznik života na Zemi došlo již před necelými čtyřmi miliardami let, po valnou většinu historie naší planety měl život pouze formu jednobuněčných mikrobů. Zlomem, vedoucím postupně až k věku suchozemských tvorů, dinosaurů i lidí, byla před přibližně 540 miliony let tzv. Kambrická exploze , kdy rapidně přibylo mnohobuněčných živočichů, které již můžeme označit za "zvířata". Nad důvody Kambrické exploze vědci spekulují dlouho, podle nové australské studie však její kořeny můžeme najít v tání ledovců.
18.08.2017 15:50 |

Uznávaný biolog s ruskými předky bude 'vládnout' Lotyšům

Novým lotyšským prezidentem se ve středu oficiálně stal Raimonds Véjonis, který složil slavnostní slib. Bývalý šéf resortu obrany a uznávaný biolog tak ve funkci vystřídal Andrise Bérziňše, který o znovuzvolení kvůli rodinným důvodům neusiloval.
08.07.2015 14:26 |

Proč to bez zeleniny nejde?

Sněz tu zeleninu! Také jste jako malé děti často slýchávaly tuto větu, kterou teď s oblibou opakujete svým ratolestem u oběda? Snažíte se jim vysvětlit, proč to bez zeleniny nejde a trpělivě vyčkáváte, dokud z jejich talíře nezmizí poslední kousek? Možná ale i vám uniká pravá podstata toho, proč je zelenina pro naše zdraví tak důležitá a proč by rozhodně neměla v našem jídelníčku chybět. Pojďme společně najít odpověď na tuto otázku. Prostřednictvím dnešního článku se dozvíte, proč to bez zeleniny nejde a proč byste měli dbát důraz na to, aby se v dostatečné míře vyskytovala nejen ve vašem jídelníčku,  ale i jídelníčku vašich dětí. Proč to bez zeleniny nejde aneb nepostradatelná součást jídelníčku Určitě víte, že je zelenina nedílnou součástí naší stravy. Napadlo vás ale někdy zamyslet se nad tím, proč tomu tak je? Proč zeleninu ke svému životu potřebujeme? A proč to bez zeleniny nejde? Odpovědi skrývají následující řádky! Vitamíny V první řadě nutno zmínit, že zelenina obsahuje vysoké množství vitamínů. Je bohatá především na karotenoidy neboli provitamín A, který můžeme najít například v mrkvi, rajčatech, brokolici, kapustě nebo špenátu. Mimo jiné obsahuje vitamíny B, vitamín C nebo  vitamín K. Aby nedocházelo ke ztrátě důležitých vitamínů, musíme si dávat pozor, jakým způsobem zeleninu upravujeme. Minerální látky Dalším důvodem, proč to bez zeleniny nejde a proč bychom jí měli konzumovat v dostatečné míře, jsou minerální látky. Ty se samozřejmě liší zelenina od zeleniny, a proto je důležité, aby se na vašem talíři pokud možno objevovaly všechny druhy. Nedostatek hořčíku může vyřešit konzumace petržele, špenátu nebo kedlubny. Pokud potřebujete doplnit vápník, dopřejte si petržel, mrkev nebo zelí. Železo vám dodá pórek, špenát, petržel nebo kedlubna. Měď hledejte v zeleném hrášku nebo paprice. Příspěvek Proč to bez zeleniny nejde? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
05.10.2016 18:20 |

Výzkum českých biologů na Antarktidě se zdařil, prozkoumali 7300 parazitů

Letošní vědecká expedice na polární stanici J. G. Mendela na Rossově ostrově v Antarktidě je úspěšná a to i přes mnohé technické problémy. Vědci odebrali z odlovených ryb ke zkoumání kolem 7300 parazitů a zkoumali tání čtyř ledovců, mechy a lišejníky. Dnes to řekl biolog z Masarykovy univerzity v Brně Miloš Barták.
13.03.2014 19:15 |

Alpy tají, varují horolezci. Většina cest na Mont Blanc už je nepřístupná

Permafrost z vrcholků francouzských Alp postupně mizí a narušuje stabilitu hor. Horolezci upozornili, že cesty na jindy přístupné vrcholky jsou nebezpečné. Hrozí zřícení kamenů, které se při tání permafrostu uvolňují. Na první pohled je prý změna nepatrná, ale odborníci varují, že tání horských ledovců razantně mění ráz krajiny, informoval deník Guardian.
02.09.2018 19:45 |

Světoznámý biolog: Lidstvo zkolabuje. Generace sociologů a neziskovkářů si ani nezorá pole. Jak chceme udržet populaci, když i z úsměvu děláme sexuální obtěžování?

ROZHOVOR Kolaps planety se nekoná, to jen politici straší. Protože kdo se bojí, lépe se ovládá. Proč se nikdo nehrne do vlády, ale je tlačenice na opozici? Pro ParlamentníListy.cz se vyjádřil světově uznávaný geolog a biolog, docent Václav Ziegler. Ten ke smutku pravicově smýšlejících uvádí, že levice zdaleka nekončí. Stejně jako odbory i ona má na Západě velkou tradici a podporu, a to také v mladých lidech. A proč u nás není oblíbená? Podle Zieglera jsme prostě „papežštější než papež“. V závěru interview pak prorokuje v našich zeměpisných šířkách zemětřesení, ale půda se pravděpodobně neotřese.
06.11.2017 21:55 |

Ministerstvo zahraničních věcí upozorňuje na rozsáhlé požáry na jihu Itálie

MZV ČR informuje, že území jižní Itálie je v těchto dnech ohrožováno masivními požáry. Nejrozsáhlejší požáry byly zaznamenány na Sicílii, včetně požáru v blízkosti turistického komplexu „Calampiso“ ve známém sicilském letovisku San Vito Lo Capo. Požáry byly zasaženy i oblasti kolem Vesuvu, dále na Sardinii a v italských regionech Kalábrie a Puglia.
16.07.2017 08:50 |

K tragédii Titaniku přispělo počasí

Skupina odborníků prostudovala počet a rozměry ledovců, které ve 20. století brázdily severozápadní Atlantik, a došla k závěru, že za katastrofu Titaniku nenesla zodpovědnost jen posádka. K tragédii přispělo i počasí. V roce 1912 se do vod kolem Newfoundlandu dostalo abnormálně mnoho ledovců. Závěry svého zkoumání zveřejnili experti v časopise Significance.
19.08.2014 12:45 |

Přijdou o své ledovce. Švýcarům roztají do konce století, míní vědci

Většina z přibližně 1500 švýcarských ledovců do konce století roztaje. Zabránit tomu už nemůže ani případné okamžité ukončení produkce skleníkových plynů, napsal s odvoláním na vědce švýcarský list Tages Anzeiger. Mizení ledovců zmenšuje zásoby pitné vody a zvyšuje riziko přírodních katastrof.
04.08.2017 11:45 |

Koronavirus: Může patogen do Česka přicestovat v balíčku z Číny? Zeptali jsme se viroložky

Nový čínský koronavirus je v tuto chvíli velké téma i pro miliony Evropanů. Čechy zajímá, zda je bezpečné dále cestovat do asijských států. Také se čtenáři ptají, zda se koronavirus může šířit pomocí klimatizace. Může se virus do Česka dostat pomocí zásilkové služby? Zeptali jsme se doktorky biologie Ruth Tachezy.
28.01.2020 14:16 |

Koronavirus už ohrožuje i lyžaře v Alpách. A to není všechno...

Koronavirus z Číny už řádí i ve francouzských Alpách. Nemoc tam rozšířil Brit, který se zúčastnil obchodního kongresu v Singapuru. Spojené státy potvrdily, že na koronavirus zemřel první Američan. Strach narůstá i v japonské Jokohamě.
08.02.2020 14:41 |