Objev století! Vědci vyvinuli plast, který se dá se kompostovat

Vědci z Univerzity ve Warwicku oznámili objev celosvětového významu. Možná pomůže zastavit používání plastů v mnoha oblastech lidské společnosti. Jejich hmota je stejně tvárná a zřejmě z ní půjdou tvořit tašky, sáčky, obaly či nádoby. Pochází z dřevní hmoty stromů, takže je biologicky odbouratelná a snadno kompostovatelná. Výsledek důmyslného způsobu úpravy ligninu by mohl být v oběhu do pěti let.
12.07.2018 10:30 |

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze. Klíšťat se už bát nemusíme

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze. Nová vakcína už dokázala vytvořit protilátky u myší a psů. Na vývoji přípravku se podíleli odborníci z Olomouce, Brna a Prahy a firma Bioveta z Ivanovic na Hané. Vědci budou následně připravovat látku pro použití u lidí, což ale bude trvat ještě roky.
17.06.2014 17:30 |

Američtí vědci už mají neviditelný plášť z Harryho Pottera

Pláštík neviditelnosti, který známe třeba z pohádek jako Arabela nebo z románů o Harrym Potterovi už není fantaskní nesmysl. Kalifornští vědci přišli na princip, jímž bude možné předměty učinit neviditelnými. Zatím ale uspěli jen u velmi drobných předmětů, nicméně prototyp slibuje, že se jednou budeme moci schovat pod plášť a stát se pro oko neviditelnými.
21.09.2015 16:00 |

Osobnosti: Harry Potter (1250 článků)

Vědci vyvinuli online detektor lží: Kecy najde i ve 140znakových tweetech!

Zvěsti, pomluvy a dohady se v době sociálních sítí šíří světem neuvěřitelnou rychlostí. Na lži byste si však měli začít dávat pozor, protože vědci z Univerzity Shefield vyvinuli online detektor lží, který dokáže nepravdu rozeznat v textu o 140 znacích.
21.02.2014 16:15 |

Vybitý mobil oživíte vlastní močí: Vědci vyvinuli nabíječku do nepohody

Přístroj, který přeměňuje lidskou moč na elektrickou energii, vyvinuli britští vědci. Jejich vynález je schopen dodávat tolik elektřiny, že nabije mobilní telefon. Oznámila to britská BBC.
20.06.2017 19:40 |

Brněnští vědci vyvinuli gel na léčbu popálenin i rakoviny: Dávkovat se dá na míru

Brněnští vědci po deseti letech výzkumu vyvinuli gel, který má usnadnit a urychlit například léčbu popálenin. Jeho výhodou je, že účinné látky vypouští do těla postupně. Navíc se dá aplikovat nanesením na kůži, ale i vstříknutím injekcí či nastříknutím sprejem.
14.03.2018 10:40 |

Vědci testují neviditelný plášť, zmizela ryba a kus kotěte

Vědci ze singapurské univerzity zkoušejí revoluční novinku – neviditelný plášť. Zatím se jim podařilo nechat „zmizet“ zlatou rybku a část kotěte.
12.06.2013 09:55 |

Na co myslí váš pes? Vědci vyvinuli překladač zvířecí řeči

Vědci ze švédské laboratoře vyvinuli dorozumívací zařízení pro pejskaře.
28.01.2014 17:35 |

Na co myslí váš pes? Vědci vyvinuli překladač zvířecí řeči

Vědci ze švédské laboratoře vyvinuli dorozumívací zařízení pro pejskaře.
28.01.2014 17:35 |

SENZACE! Čeští vědci vyzráli na BORELIÓZU, vyvinuli očkování

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze. Účinná ochrana před touto chorobou přenášenou klíšťaty dosud chybí. Nová vakcína už dokázala vytvořit protilátky u myší a psů.
17.06.2014 16:25 |

Vědci z Univerzity Karlovy vyvinuli volební model, který denně počítá aktuální preference

Výsledky průzkumů volebních preferencí se liší kvůli rozdílům v metodách a počtu respondentů. Průzkumy zároveň probíhají řadu dní a jsou zveřejňovány se zpožděním, takže neodrážejí nejnovější události. Oba tyto problémy řeší nový agregátor volebních modelů KdoVyhrajeVolby.cz, který vyvinuli výzkumníci z Fakulty sociálních věd UK. Agregátor shromažďuje informace o všech dostupných průzkumech a váží jejich výsledky stářím a kvalitou průzkumu. Navíc také sbírá data z kurzů sázkových kanceláří, které reagují na zásadní události okamžitě, protože na tom závisí jejich podnikání. Výsledky modelu jsou aktualizované každý den.
27.08.2017 07:35 |

Vědci vyvinuli test určující biologický věk

Jednoduchý krevní test postačí, aby bylo možno určit, jak rychle dotyčná osoba stárne, jaký je biologický věk orgánů určených k transplantaci a jaká jsou případná rizika během tohoto zákroku. Podle vědců z King's College v Londýně může test, který vyvinuli, také pomoci dopředu určit, komu hrozí větší nebezpečí, že onemocní Alzheimerovou chorobou, i když se u něho zatím neobjevují žádné příznaky. Toto předvídání Alzheimera je zatím poněkud kontroverzní, neboť možná odchylka je stále ještě spíše vysoká. Píše o tom italský deník Corriere della Sera.
26.09.2015 10:45 |

Vědci vyvinuli lepidlo na vnitřní zranění a fraktury, které je podobné slizu plžů

Sliz plzáka hnědého patří mezi ty nejmukóznější sekrety v říši živočichů. Je tak slizký a lepivý, že se tomuto plži vyhne většina predátorů. A inspiroval vědce pátrající po lepidlu, kterým by bylo možné řešit vnitřní zranění orgánů, tkání a kostí. Vyvinuli speciální gel, který je tuhý jako chrupavka a spojí k sobě roztrženou tkáň.
03.08.2017 16:30 |

Nizozemští vědci přišli se záchranou pro řidiče: Vymysleli asfalt, který se opraví sám!

Spása pro majitele aut a i pro auta samotná je zde. "Nizozemští vědci":http://www.extra.cz/tema/vedci vyvinuli nový speciální porézní asfalt, který se dokáže sám opravit a už nikdy nebudou hrozit obrovské výtluky na silnici, zejména po zimě.
29.10.2013 09:20 |

Vymyslela pohřeb ekologičtější než kremaci. Mrtvoly zmrazí a rozdrtí na prach

Při současném přelidnění planety jsou kremace nejméně ekologickým způsobem zpracování lidských ostatků. Švédská bioložka Susanne Wiighová Mäsaková má ale řešení. Vymyslela metodu kryogenického vysušení na prach. Mrtvolu jednoduše zmrazí tekutým dusíkem a totálně vysuší, zbytky rozdrtí na prach, který lze kompostovat.
10.03.2017 15:30 |

Senzační objev na Sibiři! Vědci našli zkameněliny neznámých tvorů

Za senzační objev označují ruská média nález kosterních pozůstatků neznámých tvorů, kteří na Sibiři žili před 350 miliony let. Objev ruských, švédských a francouzských vědců je výsledkem tříleté práce.
17.10.2013 08:20 |

Růžičková kapusta, která chutná jako steak? Vědci už to umí!

Řada lidí závislých na nezdravých pokrmech z rychlého občerstvení není schopná změnit svůj jídelníček, protože po vložení zdravějších jídel do úst se jim začne navalovat. Jim by mohl pomoci nový přístroj Taste Buddy, který vyvinuli britští vědci. Zatím dokáže prototyp změnit reakce jazyka tak, aby vnímal sladkou či slanou chuť. Vědci ale tvrdí, že zanedlouho bude umět v ústech vyvolat radikálnější záměny. A tak když se v nich objeví kupříkladu dušená mrkev, člověk bude mít díky přístroji pocit, že jí čokoládu.
18.10.2016 11:05 |

Co na podzim s odřezanými větvemi? Nadrtí je štěpkovače!

Podzimní práce na zahradách před příchodem zimy finišují. Jejich neodmyslitelnou součástí je i stříhání živých plotů a prostříhávání stromů a keřů. Co ale s větvemi? Řezat a pálit? Existuje mnohem jednodušší a méně pracná varianta. Užitečným pomocníkem je štěpkovač nebo drtič. Naštěpkovaný materiál lze pak kompostovat, dát ke stromům či jej použít k topení.
23.10.2012 15:10 |

Vědci stvořili umělou dělohu. Na jehňatech testují, jak pomůže nedonošeným dětem

Vědci ve Spojených státech amerických vyvinuli mimotělní podpůrné zařízení, které svou funkcí nahrazuje dělohu a placentu, což by mohlo výrazně zvýšit šanci na přežití dětí narozených dlouho před termínem. Vědci zařízení úspěšně testovali na plodech jehňat, uvedla agentura Reuters.
26.04.2017 18:25 |

H&M stáhl v Izraeli z prodeje kontroverzní šál. Vypadá jako židovský modlitební plášť

Švédský oděvní řetězec H&M nabízí zákazníkům po celém světě šál, který svým vzhledem nápadně připomíná talit – plášť, který nosí židé při modlitbě. Po vlně nesouhlasu na sociálních sítích ho prodejce stáhl z nabídky v Izraeli. V českém e-shopu H&M je nadále v nabídce.
10.01.2016 15:40 |