Mutace po Černobylu? Vědci zjišťovali, jaký vliv měla radiace po havárii na děti

U dětí narozených rodičům, kteří byli kdysi vystaveni radiaci z jaderné elektrárny Černobyl, nedochází k dalšímu poškození DNA. Vyplývá to z první studie, která zkoumala geny dětí, jejichž rodiče byli zařazeni k pomoci při úklidu po jaderné havárii v roce 1986. Účastníci, všichni počatí po katastrofě a narozeni v letech 1987 až 2002, nechali prověřit celé své genomy. Studie nezjistila žádné mutace spojené s expozicí radioaktivnímu záření u rodičů. Výsledky zkoumání vyšly v časopise Science a informuje o nich například britská BBC. V pondělí uplyne od černobylské havárie 35 let.
24.04.2021 21:40 |

Z Fukušimy může uniknout VÍC RADIACE než z Černobylu!

Provozovatel Fukušimy I Tokyo Electric Power (TEPCO) v úterý uvedl, že objem radiace uvolněné z japonské jaderné elektrárny může přesáhnout objem radiace uniklé při havárii v ukrajinské jaderné elektrárně Černobyl v roce 1986. Informuje o tom agentura Reuters.
12.04.2011 06:35 |

Japonsko: V moři 1250krát vyšší radiace

Z Fukušimy stále horší zprávy. Radiace rapidně stoupá. Ještě v pátek ráno byla radiace vyšší 104krát než je bezpečnostní limit. V sobotu ráno přišlo sdělení, že v moři již byla naměřena radiace 1250krát vyšší!
26.03.2011 12:15 |

SVĚT SE BOJÍ RADIACE! Ukrajina dostane 13 miliard na konzervaci Černobylu

Desítky zemí a světových organizací poskytnou Ukrajině 550 milionů eur (přes 13,3 miliardy korun) na nový sarkofág bránící šíření radiace z Černobylu, který před 25 lety postihla nejhorší jaderná katastrofa v dějinách lidstva. Informuje o tom v úterý agentura Reuters.
19.04.2011 13:00 |

Reportér Blesku byl v roce 1986 v Černobylu: Fotil jsem jadernou katastrofu!

Alexandr Malachovský (67) je fotoreportérem deníku Blesk 16 let. Předtím, na rodné Ukrajině, ho reportážní fotografie živila také, a protože byl dobrý, dostal se i do Černobylu. V době, kdy ho stavěli, i po letech, když tam likvidovali havárii. Byl i ve skupině reportérů Blesku, kteří před lety zakázanou zónu Černobylu navštívili. Přečtěte si jeho zpověď.
29.03.2016 05:40 |

Koronavirus zastínil požáry na Ukrajině: Oheň se blíží k reaktoru v Černobylu

Zatímco celý svět se zabývá pandemií koronaviru, na Ukrajině hoří lesy. Požár se navíc nebezpečně blíží k reaktoru v Černobylu a obyvatelé přilehlých měst se obávají, že oheň způsobí zvýšení radiace nebo zasáhne radioaktivní materiál, jehož vznícení by mohlo mít neblahý vliv i na 60 kilometrů vzdálené město Kyjev.
14.04.2020 13:36 |

Dvojitá mutace koronaviru pronikla do USA. Odborník zmínil obavy z překonání protilátek

Vědci z kalifornské Stanfordovy univerzity potvrdili, že se ve Spojených státech objevil první případ tzv. dvojité mutace, která byla v březnu identifikována v Indii. Indické ministerstvo zdravotnictví použilo ne zcela vědecký termín dvojitá mutace, protože se na tomtéž viru vyskytují společně dvě mutace. Experti uvedli, že varianta se šíří rychleji než ostatní formy koronaviru, zatím ale nejsou důkazy o tom, že by snižovala účinnost vakcín, uvedl list Daily Mail.
08.04.2021 09:45 |

Česku radiace neohrozí, tvrdí expertka Drábová

AKTUALIZOVÁNO: Radioaktivní prach z poškozené japonské jaderné elektrárny má během středy dorazit nad střední Evropu. Lidi ale neohrozí, protože úroveň radiace bude velmi nízká, je o tom přesvědčena i expertka Dana Drábová. V japonské elektrárně Fukušima naopak radiace opět začala stoupat, takže práce na reaktoru musely být  zastaveny. Japonské úřady vydaly upozornění, že voda v Tokiu je kvůli kontaminaci radioaktivitou nevhodná pro děti.
23.03.2011 07:55 |

Osobnosti: Dana Drábová (134 článků)

Život na dohled Černobylu: Nemoci zůstávají, pomoc státu ale pomalu končí

Ani třicet let po výbuchu v jaderné elektrárně Černobyl neklesla radiace na běžnou úroveň a stále tak ničí zdraví lidí, kteří žijí v její blízkosti. Bojí se, co jak zaplatí léky a nutné ozdravní pobyty dětí, ruská vláda totiž v červnu končí s dotacemi obětem radiace.
26.04.2016 11:35 |

Průzkum: Češi se únikem radiace z Fukušimy ohroženi necítí

Tři pětiny Čechů si myslí, že únik radiace z japonské jaderné elektrárny Fukušima, poškozené při zemětřesení a následné tsunami, Česko neohrožuje. Přibližně třetina se naopak rozšíření radiace a možných dopadů na život v ČR obává.
05.04.2011 13:10 |

Radiace naměřená u nádrží ve Fukušimě vystoupala na nové maximum

Radiace kolem nádrží zadržujících kontaminovanou vodu z poškozené japonské jaderné elektrárny Fukušima opět stoupla. Informoval o tom dnes Úřad pro dohled nad jadernou energií (NRA), podle nějž naměřena radiace stoupla o 20 procent nad dosud nejvyšší naměřenou úroveň, napsala agentura Reuters.
04.09.2013 08:15 |

Nebezpečné mutace koronaviru: Co o nich víme a jak moc jsou nakažlivé?

Covid-19 mutuje. Dosud byly detekovány tři nové varianty viru SARS-CoV-2: britská, jihoafrická a brazilská. Nejrozšířenější je britská mutace, která je podle odborníků nakažlivější než původní vir a šíří se rychleji. V Česku se britská mutace objevila už na začátku prosince 2020 a experti se obávají, že brzy bude tento kmen dominantní. Evropské středisko pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) vyhodnotilo nové mutace jako nebezpečné a vydalo sérii doporučení pro členské státy Evropské unie (EU).
29.01.2021 12:16 |

Svět děsí další nebezpečná mutace. Šíří se mnohem rychleji, varují v Mexiku

V Mexiku se šíří nová mutace koronaviru SARS-CoV-2, která stojí za 87 procenty zkoumaných únorových nákaz v této zemi. Informovala o tom agentura EFE s odvoláním na ředitele mexického ústavu epidemiologie a molekulárního výzkumu. José Ernesto Ramírez nicméně ve čtvrtek médiím také řekl, že tato mutace by se neměla nazývat mexická, protože se objevila i v jiných zemích. Ramírez rovněž uvedl, že tato mutace se může rychle šířit.
26.02.2021 10:35 |

Osobnosti: Ernesto Ramírez (1 článek) , José José (304 článků)

Okolí Černobylu děsí po požárech rostoucí radiace. Žhářům hrozí vysoké pokuty

Požár u černobylské jaderné elektrárny na severu Ukrajiny, který vypukl minulý víkend, se podařilo uhasit. Na některých místech je ale ještě třeba likvidovat doutnání. Podle agentury Ukrinform to sdělila tisková služba úřadu pro mimořádné situace, která zároveň uvedla, že travnatý a křovinatý porost se rozhořel na jiném místě. O víkendu hořelo v okolí vesnice Vladimirovka, požár v oblasti způsobil nárůst radiace.
08.04.2020 22:40 |

V Černobylu hořelo: Požár se dostal až na ruské území

Ukrajinští hasiči dnes museli povolat posily do lesa v třicetikilometrové ochranné zóně kolem černobylské jaderné elektrárny, zničené explozí v roce 1986. Dým z ohně na ploše 1500 hektarů, který prý mohl být založen úmyslně, se šíří na sever a zasáhl údajně i ruské území. V Kyjevě, který leží jižně od Černobylu, zvýšená radiace zaznamenána nebyla.
10.08.2015 22:45 |

Důchodci z Černobylu: Ignorovali radiaci, v „zóně smrti“ žijí už desítky let

Samoosídlenci. Tak by se dalo přeložit ruské slovo „samosjoly“, které vymysleli sovětští novináři ještě v 80. letech pro lidi, kteří ignorovali nebezpečí radiace. A kteří se vrátili žít do rodných vesnic. Blesk u příležitosti 30. výročí tragédie Černobylu navštívil několik z nich a přináší vám svědectví o jejich životě, radostech i obavách.
29.04.2016 05:50 |

Štěňata z Černobylu vydrbou, odchlupí a najdou jim domov za oceánem

Neumí číst bezpečnostní varování, a proto lezou i tam, kde riskují život. Přesto se kupodivu zhruba tisícovce toulavých psů žijících v nejbližším okolí elektrárny v Černobylu daří nečekaně dobře. Trpí však tuhými zimami, útoky vlků a neustálá radiace jim samozřejmě také nedělá příliš dobře. Vznikl proto projekt pro jejich adopci. První štěňata, u kterých ještě není ozáření tak veliké, poputují už za pár týdnů až do Spojených států. O zbytek se starají dobrovolníci na místě.
05.07.2018 20:20 |

Závodil u Černobylu a dostal rakovinu!

Cyklistický Závod míru se dlouhá léta jezdil v trojúhelníku Praha, Berlín, Varšava. Jenže v roce 1986 soudruzi rozhodli, že závod rozšíří na východ, na Ukrajinu. A své rozhodnutí nezrušili, ani když deset dní před jeho začátkem vybuchla atomová elektrárna v ukrajinském Černobylu! Jak na závod vzpomíná jeho účastník Jozef Regec (46)? Stál ho žlutý trikot zdraví? Je jeho nemoc následkem záření v Černobylu?
24.04.2011 14:40 |

Požáry zasáhly radioaktivní oblasti po Černobylu!

Ruské úřady poprvé oficiálně připustily, že lesní požáry v Rusku zasáhly i skoro 4000 hektarů oblasti postižené radioaktivním spadem po havárii v Černobylu v roce 1986. Podle ekologů se radioaktivní částice mohou během požáru dostat do ovzduší.
11.08.2010 15:26 |

EXKLUZIVNĚ! HRŮZA v Černobylu po 25 letech

Před čtvrt stoletím došlo v Černobylu k havárii, která změnila svět. Podívali jsme se na místo, kde k explozi došlo.
26.04.2011 11:25 |