Melanésané nesou geny neznámého druhu člověka

Lidé žijící v části Oceánie známé jako Melanésie, mají unikátní genetickou informaci. Vědci už prokázali, že tamní etnika mají ve své DNA geny neandertálců a denisovanů. S oběma vymřelými druhy lidí se křížil druh Homo sapiens několik tisíc let a také Evropané nesou několik procent neandertálských genů. Ale Melanésané mají ještě další geny, které nepocházejí ani od neandertálců, ani od denisovanů a nejsou ani vlastní druhu Homo sapiens. Zřejmě náležely třetímu, dosud neznámému druhu hominidů.
27.10.2016 12:00 |

Etnika žijící ve vysokých nadmořských výškách nesou geny vymřelých druhů člověka

Etnika žijící ve vysokých nadmořských výškách nemají stejné geny jako ta, která volí místa níže nad hladinou moře. Jinými slovy, kdyby se běžný Evropan rozhodl žít v Himalájích, bylo by mu těžko. Nemá totiž vhodné geny pro trvalý pobyt v extrémním prostředí. Ale kupříkladu Tibeťané zvládají život v tisícovkách metrů nad mořem díky genu, který získali od lidského druhu, který už dávno vymřel.
09.07.2014 08:50 |

Když muž ztloustne, začne plodit potomky s obézními geny!

Geny ovlivňují zásadně mnohé vlastnosti člověka včetně ovládání vlastního apetitu a konzumace potravin. Ví se, že děti rodičů majících problémy s přejídáním se také přejídají. Ale u mužů platí, že jejich životní styl ovlivňuje genetické zdraví potomků i tehdy, když oni sami vadné geny nezdědili. Muž totiž začne tvořit spermie s „obézními“ geny ve chvíli, kdy se sám stane obézním. I když sám od svého štíhlého otce takové geny nezdědil.
07.12.2015 13:05 |

Geny vs. výchova: Co má větší vliv na známky ve škole?!

Má na výsledky ve škole větší vliv genetický základ určený při narození, nebo naopak vliv prostředí a výchovy působící na tyto geny během ontogeneze člověka. Psychiatři z londýnské King’s College tvrdí, že platí to první. Z více než šedesáti procent ovlivňují výsledky ve škole geny, zbytek odchylek je ovlivněn výchovou.
09.10.2014 13:00 |

Vědci volají po změně zákona: Chtějí si hrát s lidskými geny

Britští vědci vyzývají ke změně legislativy, chtějí mít možnost modifikovat geny a následně je implantovat do dělohy. Oplodnění změněnými geny je totiž v současnosti v Británii zakázáno. Čeká lidstvo v případě uvolnění zákazu temná budoucnost?
03.09.2015 05:40 |

Rakovinu „šíří“ léčba? Nemocní dál předávají své geny. Vědci už ale našli řešení

Po tisíce let v lidském a zvířecím světě fungovalo něco, čemu se říká přirozený výběr. Slabší organismy hynou, zatímco ty s lepší genetickou výbavou přežívají a mají stejně vybavené potomky. Úspěšná léčba rakoviny ale tento proces zcela smazala, uvádí výzkumníci v nové kontroverzní studii. Lidé s rakovinnými geny přežijí a „nedobré“ geny šíří dál. Západní státy tak mají mnohem vyšší míru rakoviny než ty méně rozvinuté. Podle výzkumníků je třeba situaci řešit, a to například pomocí genetického inženýrství.
13.10.2017 19:30 |

Vlci z Černobylu vyrazili do světa. Můžou šířit zmutované geny, bojí se vědci

Vlkům obecným, kteří žijí v radioaktivní oblasti Černobylu, už plocha po jaderné katastrofě nestačí. Pomalu se vydávají do odlehlejších končin Ukrajiny, čímž vzniká velké riziko, že své zmutované geny zkříží s běžnými geny vlků žijících v Evropě. Vyplývá to ze studie zveřejněné v odborném časopise European Journal od Wildlife Research. Co z takového zkřížení může vzniknout, není jasné.
06.07.2018 07:45 |

Sen všech houbařů: Obrovská houba dosud neznámého druhu váží 15 kilo

Čínská provincie Jün-nan je známá jako „království hub” díky bohaté rozmanitosti více než 600 jedlých druhů. Ale i ti nejnadšenější milovníci hub by mohli mít problém s konzumací obra, kterého se před několika dny podařilo najít v tamních lesích, napsal list The Christian Science Monitor. Houba dosud neurčeného druhu měří 93 centimetrů napříč srostlými klobouky a váží 15 kilogramů.
31.07.2013 10:30 |

Promiskuita může za zánik neandertálců i dalších druhů člověka

Ačkoli naše společnost stojí na udržování relativně monogamních vztahů, evoluce Homo sapiens dokazuje, že jsme nejpromiskuitnějším druhem člověka. A právě posedlost sexem a ochota křížit se s každým druhem člověka, kterého jsme na Zemi potkali, vedla k vymizení neandertálců, denisovanů a dalších druhů rodu Homo.
29.11.2018 17:30 |

Tragická nehoda na Frýdecko-Místecku: Neznámého člověka přejel vlak

Vlak na Frýdecko-Místecku dnes brzy ráno přejel zatím neznámého člověka. Vlaky jedoucí na trati mezi Třincem a Bystřicí nyní nabírají zpoždění až 40 minut. ČTK to řekl mluvčí frýdecko-místecké policie Vlastimil Starzyk.
12.12.2015 09:30 |

Od srpna platí zákaz dovozu a vývozu vybraných invazních druhů rostlin a živočichů

Od 3. 8. 2016 vstupuje v platnost prováděcí nařízení EU, které uvádí v platnost seznam invazních nepůvodních druhů s významným dopadem na Evropskou unii. Jde o seznam 23 invazních živočichů a 14 druhů invazních rostlin, které svým neřízeným šířením v přírodě ohrožují evropskou biodiverzitu, ekonomiku a dokonce i lidské zdraví. Seznam konkrétních invazních nepůvodních druhů, představujících ohrožení biologické rozmanitosti v Evropě, přijala Evropská komise (EK) v polovině letošního července. V souladu s uvedeným nařízením se invazní nepůvodní druhy s významným dopadem na EU nesmějí kromě jiného záměrně přivážet na území EU, a to včetně převozu přes toto území pod celním dohledem, držet, chovat, přepravovat do, z nebo v rámci EU, dále uvádět na trh nebo uvolňovat do životního prostředí.
05.08.2016 08:40 |

Ze sedmi druhů chovaných supů ZOO Zlín poprvé v jednom roce rozmnožila pět

Zlínská zoo v letošním roce dosáhla v chovu supů opravdu výjimečného úspěchu. Ze sedmi druhů chovaných supů zoo poprvé v historii v jednom roce úspěšně rozmnožila hned pět druhů. Za největší úspěch se považuje první mládě supa himálajského i opětovný odchov supa mrchožravého a hnědého. Cenná jsou však také dvě mláďata supa Rüppellova a čtyři mláďata supa bělohlavého, doposud nejpočetnější odchov tohoto druhu supa v zoo.
13.08.2017 08:50 |

Geny po rebelské mamince nezapře: Takhle se na fotografy ksichtí syn slavné zpěvačky

Být potomkem Britney Spears  (33) člověka zajisté poznamená. Bývalá popová princezna má naštěstí divoké období za sebou, ale rozbouřené geny se na chování jejích synů musely dříve či později projevit.
05.06.2015 19:55 |

Osobnosti: Britney Spears (806 článků)

Kdy se zkřížili neandrtálci a moderní lidé?!

Archeologové nalezli v Izraeli lebku dítěte, která vykazuje znaky neandrtálců i člověka druhu Homo sapiens. Podle všeho se jedná tedy o křížence obou druhů hominidů. To by nebylo zvláštní, o křížení obou druhů se už ví několik let, jenže tato lebka je stará pětapadesát tisíc let. Ke křížení tedy docházelo až o deset tisíc let dříve, než se dosud soudilo.
02.02.2015 16:00 |

V Etiopii objevili část lebky nového druhu předchůdce člověka

Na území Etiopie objevili vědci část lebky, která údajně patří jedinci z nově objeveného druhu Australopithecus deyiremeda, předchůdci moderního typu člověka. Kritici ovšem tvrdí, že i když část lebky vykazuje některé nezvyklé rysy, jde o známý druh Australopithecus afarensis, který byl objevený už v 70 letech minulého století.
28.05.2015 14:36 |

Farmář zastřelil záhadné zvíře. Vědci přiznali, že tohle není obyčejný vlk

Nad objevem neznámého druhu šelmy připomínající vlka si lámou hlavu experti z amerického státu Montana. Tvora zastřelil minulý týden farmář, když se vydal příliš blízko jeho hospodářských zvířat. Nikdo zatím nebyl schopen určit, jakého je zvíře druhu. Podle velikosti jeho zubů, tlap a drápů však podle expertů nejde o vlka.
25.05.2018 20:00 |

Proč jen lidé trpí schizofrenií?

Schizofrenie je zřejmě daní za jazykové schopnosti a představivost moderního člověka. Odlišuje nás totiž od neandertálců, nejbližších příbuzných, s nimiž jsme se křížili. Podle nejnovějších genetických výzkumů ale neandertálci zřejmě neměli geny, které s rozvojem tohoto psychiatrického onemocnění souvisejí. Přišly až s rozvojem řeči a fantazie u moderních lidí druhu Homo sapiens.
18.08.2016 20:05 |

Jeskyně skrývala nejstarší druh člověka

Antropologové potvrdili, že znají nový druh člověka rodu Homo. Dali mu jméno Homo naledi (člověk hvězdný) a tvrdí, že se jedná o zatím nejstaršího nalezeného předka dnešního člověka druhu Homo sapiens sapiens. Kostry nově objeveného hominida byly vyzvednuty před dvěma roky z jeskynního hrobu v Jihoafrické republice.
11.09.2015 18:00 |

Obce nemají přímou povinnost udržovat chodníky, nesou však odpovědnost

Povinnost zajistit schůdnost chodníku podle poslední úpravy zákona o pozemních komunikacích nepožaduje po obcích, aby přímo chodníky uklízely. Podle zákona nesou pouze odpovědnost za případné škody. Parlamentní institut ale upozorňuje, že ačkoli povinnost úklidu není v zákoně výslovně stanovena, vyplývá z něj.
22.12.2009 13:25 |

Hradcem se nesou poplašné zprávy: Dvě vraždy se nestaly, říká policie

Zprávy, které se nesou Jindřichovým Hradcem, děsí město i jeho okolí. Mladou ženu u Polívek, jejíž tělo našla policie, někdo zavraždil. A to není vše - někdo ubodal teprve šestnáctiletého chlapce v Otíně. Jenže policie vše popírá!
14.11.2014 21:15 |