Epidemiolog: Bakterie Klostridie umí přežít extrémní podmínky

V Česku se objevuje stále více nakažených nebezpečnou bakterií jménem Klostridie. Jak se proti ní bránit? Jak se léčit? Na to odpovídal v ON-LINE rozhovoru epidemiolog Roman Prymula.
24.07.2012 16:40 |

Co zničí smrtící bakterii klostridie? Lidské výkaly!

Na nebezpečné průjmy, které způsobuje obávaná bakterie klostridie, platí unikátní metoda. Vadou na kráse pro citlivé jedince je ale způsob léčby. Do těla pacienta totiž lékaři vstříknou výkaly jeho zdravého příbuzného. Fakultní nemocnice v Brně však s »fekální transplantací« slaví úspěchy.
27.07.2012 10:40 |

Střevní i choroboplodné bakterie umějí produkovat elektrickou energii

Kalifornští vědci zjistili, že elektrickou energii jsou schopny produkovat téměř všechny bakterie. Dosud se vědci domnívali, že to umějí jen druhy žijící v extrémních podmínkách vysokých teplot, kyselého pH bez přístupu vzduchu. Ale podle autorů z Berkeley jsou za určitých podmínek schopny produkovat elektřinu také bakterie střev či listerie nebo klostridie způsobující závažná onemocnění.
14.09.2018 15:30 |

Pro maminky – jak přežít svátky bez stresu a v klidu?

Vánoce jsou sice nejkrásnějšími okamžiky v roce, jenže pokud máte malé děti, často si nedokážete dostatečně vychutnat jejich nezaměnitelnou atmosféru. Všechny povinnosti a starosti spojené s vánočními svátky padají na vaše bedra, do toho se ještě musíte starat minimálně o jednoho sviště, a není se tak čemu divit, že mnohdy před Vánoci propadáte zoufalství a ptáte se sami sebe, jak přežít svátky bez stresu a v klidu?! Určitě se shodneme na tom, že děti jsou radost. Každá máma ty svoje nade všechno miluje, ovšem v období před Vánoci, kdy musí kromě péče o drobečky ještě uklízet celou domácnost, zvládnout upéct několik druhů cukroví, sehnat dárky a ty samozřejmě zabalit, aby je děti neviděly, to na maminka zkrátka všechno doléhá. Chcete poradit, jak si přežít svátky bez stresu a v klidu, i když máte doma malé děti? V tom případě čtěte dál! Pár rad, jak přežít svátky bez stresu a v klidu – maminky, čtěte! Ještě než se do toho dáme, musíme zmínit jednu důležitou věc: mámy jsou zkrátka úžasné! Jen málokdo dokáže skutečně ocenit, co všechno zvládají, proto bychom chtěli těmito slovy všem maminkám sklonit poklonu a říci, že je obdivujeme za to, co všechno dokážou nejen před Vánoci, kdy je to opravdu náročné, ale i kdykoli během roku. Maminky, klobou dolů! A teď již pojďme k věci. Chceme vám poradit, jak přežít svátky bez stresu a v klidu, i když máte malé caparty nebo zkrátka jen náročné děti. Rada první: bordel v bytě, šťastné dítě Určitě jste tohle tvrzení už slyšely. Aplikovat jej můžete kdykoli během roku, ale klidně i na Vánoce. Domácnost, které velí malé děti, zkrátka nemůže být pořád jako ze škatulky. Takže nezoufejte, že tuhle je drobeček, tamhle jsou hračky. Rada druhá: stromeček z dosahu Pokud máte malé děti, nepřidělávejte si zbytečné starosti tím, že budete... Čtěte více Příspěvek Pro maminky – jak přežít svátky bez stresu a v klidu? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
21.12.2017 21:35 |

Příběh od vás: Smrtící bakterie mi zabíjela babičku!

Českými nemocnicemi se šíří zneklidňující zprávy. Bakterie Klostridie se rozšiřuje, je velmi těžko léčitelná a životu nebezpečná. Své oběti si vybírá především mezi lidmi s oslabenou imunitou. Babička naší čtenářky měla velké štěstí, že přežila. Jak její nákazy probíhala?
25.07.2012 12:40 |

Kde udělali vědci z Německa chybu? Smrtící bakterie dál útočí

Hledání zdroje, odkud přichází smrtící mutace bakterie EHEC, je jako pátrání po jehle v kupce sena. Němečtí experti navíc »střílí« do prázdna a zkouší různé možnosti v naději, že se konečně trefí a původce nebezpečné střevní bakterie odhalí. Bohužel... Ani jejich poslední tip, že se bakterie nachází v zeleninových klíčcích, nevyšla.
07.06.2011 05:20 |

Smrtící bakterie útočí! Úřady varují před hrozbou nákazy

České úřady zdvihají varovný prst. Ti, co se léčí antibiotiky, mohou onemocnět ještě horší chorobou - na téměř neléčitelný průjem, způsobený agresivní bakterií klostridie. Nákaza se šíří hlavně na severu Moravy. Tam za poslední půlrok tam zemřelo čtrnáct lidí ze 124 nakažených. Jen ve Slezské nemocnici v Opavě pět. Informuje o tom deník Mladá fronta Dnes (MF Dnes).
24.07.2012 09:25 |

Zákeřná bakterie zabíjí v českých nemocnicích. Má už 14 obětí

V Česku se objevuje stále více nakažených nebezpečnou bakterií jménem Klostridie. Nakazit se může každý, léčba však zabírá jen u některých pacientů.
24.07.2012 14:40 |

Epidemiolog Maďar vyhlásil z ČT: Teď k nám virus začne víc vstupovat. Ale nechci uvolňovací masakr

Život v ČR se ode dneška pomalu začal rozbíhat, zatím však jen pro někoho, jen někde a za přísných podmínek. Hostem pondělního pořadu Interview ČT24 byl epidemiolog Rastislav Maďar, jenž spolurozhoduje o tom, jak bude náš život v Česku vypadat v následujících týdnech a měsících. „Virus k nám začne teď víc vstupovat. Věříme ale, že jde společnost promořit řízeně,“ říká epidemiolog. A připomíná, co by mohlo scénář rozvolňování zbrzdit, či naopak urychlit.
20.04.2020 21:00 |

Epidemiolog o smrtící bakterii: Stačí si potřást rukou a máte to!

Střevní bakterie, odborníkům známé jako enterohemoragické (EHEC), jsou mimořádně odolné, lék proti nim není. V Německu nákaza zabila už 10 lidí a 1000 dalších je nakažených. Němečtí lékaři se obávají, že je nebezpečnější než prasečí chřipka. I český epidemiolog a ředitel Fakultní nemocnice Hradec Králové Roman Prymula je přesvědčený o její nebezpečnosti. Kontaminovaných bio okurek se u nás prodalo 120 kusů.
29.05.2011 15:00 |

Ústí hlásí 15 nových případů žloutenky. Bakterie byly na madlech MHD a nákupních košících

Dalších 15 nemocných žloutenkou typu A evidují za uplynulý týden v Ústí nad Labem hygienici. Epidemie takzvané nemoci špinavých rukou sice stále trvá, ale je už za vrcholem, řekl epidemiolog Josef Trmal. Stěry, které hygienici provedli v ústecké MHD, potvrdily na madlech v trolejbusech a autobusech střevní bakterie.
08.12.2017 14:40 |

Med a jeho účinky

Med pomáhá při nachlazení, u některých lidí ale může vyvolat alergickou reakci. Zcela nevhodný je pro děti do 18 měsíců. V medu totiž může být bakterie tvořící jedovatý botulotoxin. Dítě nemá na rozdíl od dospělého tak kyselé prostředí v žaludku, aby ji zničilo. Jiné bakterie obvykle nejsou v medu schopné žít, tudíž kvalitní med žádné bakterie neobsahuje.
19.07.2010 05:52 |

Smrtelná bakterie NDM-1: Nákaza je u hranic s ČR!

Nová bakterie, na kterou nezabírají takřka žádná antibiotika, jeden mrtvý a desítky nakažených... Odolná bakterie NDM-1 se rozšířila i do střední Evropy. A podle vyjádření lékařů a mikrobiologů byla zaznamenána dokonce už i v sousedním Německu či ve Švýcarsku!
17.08.2010 05:10 |

Současná smrtící bakterie je nejjedovatějším typem E.coli

Bakterie, která způsobila střevní onemocnění v Německu, je podle lékařů zřejmě nejjedovatějším typem E.coli, jaký se u lidí kdy objevil. Odborníci oslovení agenturou Reuters tvrdí, že bakterie produkuje velmi jedovatý toxin společně s nezvyklým biologickým "lepidlem".
03.06.2011 13:25 |

Odborníci jsou zděšeni: Vražedná bakterie lepí střeva

Bakterie, která způsobila epidemii střevního onemocnění především v Německu, je podle lékařů zřejmě nejjedovatějším typem E. coli, jaký se u lidí kdy objevil. Odborníci tvrdí, že bakterie produkuje velmi jedovatý toxin společně s nezvyklým biologickým »lepidlem«, které jí umožňuje dobře se uchytit v lidských střevech. V Německu panuje zděšení, nemocnicím rychle dochází zásoby krve.
04.06.2011 07:15 |

Nebezpečný zvrat u EHEC: Muž nakazil manželku

Nebezpečný zvrat v případě smrtící bakterie EHEC nastal v Německu. Byl zřejmě zaznamenán první případ přenosu bakterie z člověka na člověka. Varování před konzumací syrové zeleniny, které vydaly už dříve německé úřady v souvislosti s infekcí,  platí i nadále. "To nejhorší máme za sebou,“ snažil se ale uklidnit v úterý své spoluobčany německý ministr zdravotnictví Daniel Bahr. Počet nových případů infekce, kterou způsobuje zmutovaná smrtící bakterie EHEC, v zemi prý výrazně klesá.
09.06.2011 05:45 |

Nová verze smrtící bakterie EHEC na Slovensku

Smrtelná bakterie EHEC už možná mutuje. Na Slovensku leží ve vážném stavu mladík (25), který je nakažen bakterií E.coli. Kmen zákeřné bakterie, je ale odlišný od toho, který jen v Německu připravil o život 29 lidí.  Slovenské úřady se obávají rozšíření nákazy v zemi.
09.06.2011 20:40 |

Dívce sežrala bakterie všechny končetiny. Nevzdává se a bojuje dál

Bakterie požírající maso málem vzala život 24leté Aimee Copelandové ze Spojených států. Vše přitom spustila nehoda na podomácku vyrobené adrenalinové atrakci známé jako zip-line. Do těla se dívce dostala bakterie požírající maso a postupně ji připravila o všechny končetiny. Dívka se nyní objevila v televizní show a ukázala, jak hrdinně svůj drsný úděl nese.
13.09.2012 16:50 |

Jak na bakterie v kuchyni

Proč nemáme krájet maso na stejném prkénku jako zeleninu? Proč je lepší nechat nádobí oschnout, než ho vysušit utěrkou? Záměr těchto rad je jasný, udržet hygienicky čistou a zdravou domácnost. Jak se můžete bránit nežádoucím breberkám v kuchyni? Kuchyň je místnost s nejvyšším rizikem bujení bakterií v důsledku nedodržování hygienických návyků. Správnou hygienu bychom neměli podceňovat. Mohli bychom ohrozit mnoha nepříjemnými onemocněními jak sebe, tak i své děti, u nichž bývá průběh těchto nemocí závažnější. Důležitá je čistá pracovní plocha Jedním z častých bakteriálních onemocnění, se kterým se můžeme v kuchyni setkat, je salmonelóza. Pochází nejčastěji z vajec, syrového masa či mléčných výrobků. Mezi hlavní příznaky patří akutní průjem, bolesti břicha a časté zvracení. Dalším podobným bakteriálním onemocněním je kampylobakter. Bakterie tohoto typu se vyskytují v syrovém mase, drůbeži, v nepasterovaném mléce a ve vodě. Následkem je opět akutní průjem, křeče v břiše, ale i bolesti hlavy a horečka. Šíření bakterií v kuchyni vzniká především fyzickým kontaktem, kdy dochází ke křížení potravin. Děje se tak jak v důsledku kontaminace z našich rukou, kdy si je neumyjeme při kontaktu s různými druhy potravin, tak i v důsledku kontaminace z pracovní plochy, na které připravujeme různé druhy potravin bez toho, abychom plochu průběžně omývali. Pokud tedy krájíme maso a pak se chystáme krájet zeleninu, měli bychom si vždy mezitím umýt ruce i pracovní plochu. Čistá pracovní plocha je velice důležitá, ale bohužel často opomíjená. Měli bychom správně využívat více pracovních prkének. Na jednom krájet pouze maso a na druhém zeleninu a vše ostatní. Pokud se ovšem rozhodneme využívat pouze jedno prkénko na veškeré potraviny, pak je důležité zvolit správný materiál, ze kterého bude prkénko vyrobeno. Mnoho domácností dnes stále využívá klasická dřevěná prkénka. Tento materiál však není moc vhodný. Na prkénku se mohou vlivem užívání objevit rýhy či třísky, ve kterých se... Čtěte více Příspěvek Jak na bakterie v kuchyni pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
18.02.2015 17:45 |

Zkažená voda v Praze: Otrávila ji bakterie, kterou známe z Egypta. Co způsobuje?

Pražskou část Dejvice ochromila koliformní bakterie, známá jako Escherichia coli. Pronikla do vodovodního řadu, 150 lidí mělo zdravotní problémy, dva zůstali v nemocnici a 32 tisíc bude minimálně tři dny bez pitné vody. Kde se tahle bakterie bere?
26.05.2015 11:55 |