Epicentrum: Léčba alzheimera a nádorů? Čeští vědci přišli s průlomovou metodou

První na světě. Čeští vědci přišli s převratnou metodou, která může pomoci při léčbě, ale i prevenci některých degenerativních nemocí, jako je Alzheimerova a Parkinsonova choroba či nádorová onemocnění. Jak může tento průlomový objev ovlivnit budoucnost medicíny, ale i jak se vědcům podařilo do proteinu lidské buňky vypálit logo Blesku? Tomu se věnovalo Epicentrum Blesku s vedoucím vědců z Ústavu molekulární a translační medicíny při Univerzitě Palackého v Olomouci, Martinem Mistríkem.
11.02.2021 15:05 |

Světový úspěch českých vědců. Průlomová metoda může pomoci v léčbě alzheimera i nádorů

Světové prvenství českých vědců může pomoci při léčbě i prevenci Alzheimerovy či Parkinsonovy choroby nebo některých nádorových onemocnění. Tým vědců Ústavu molekulární a translační medicíny při Univerzitě Palackého v Olomouci jako první na světě představil průlomovou metodu ke zkoumání procesů v buňkách, které vedou ke vzniku neurodegenerativních nemocí. Nejen o tom, jak může tato nová převratná metoda ovlivnit budoucnost medicíny, ale také proč vědci do lidké buňky vypálili i logo Blesku, jsme hovořili s prvoautorem studie Martinem Mistríkem ve čtvrtečním Epicentru Blesk zpráv.
12.02.2021 06:30 |

Čeští vědci patentovali nový způsob léčby nádorů hlavy a krku

Nový způsob biologické léčby zhoubného nádoru hlavy a krku patentovali vědci 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR. Jejich objev by mohl zpomalit či zastavit růst těchto nádorů. Při současném způsobu léčby je často nutné odejmout pacientům části obličeje či krku, což se podepisuje na kvalitě jejich dalšího života.
04.07.2014 13:00 |

Zápal plic – jeho příznaky a léčba

Zápal plic je často podceňovanou chorobou, kterou většina lidí bere na lehkou váhu v domnění, že se jedná o jedno z dalších onemocnění, které se dá poměrně snadno vyléčit. Bohužel to není tak úplně pravda. Zápal plic – rovněž pneumonie – ve skutečnosti představuje vážné onemocnění, které může mít i fatální následky – u dětí nebo starších lidí dokonce může způsobit i smrt. Ne nadarmo se tohoto onemocnění lidé dříve báli jako čert kříže, neboť v dřívějších dobách pro spoustu pacientů končil smrtí. Rozhodně nelze zastávat názor, že zápal plic není vážnou nemocí. Tato představa se rozšířila především díky slušnému množství antibiotik, na která se drtivá většina lidí spoléhá a neprávem tak pneumonii řadí na seznam lehčích chorob. Se zápalem plic není radno si zahrávat, proto jsme pro vás připravili dnešní článek, ve kterém se společně podíváme na jeho příznaky, rizika i možnosti léčby. Jaké jsou příznaky zápalu plic? Mezi nejčastější příznaky doprovázející toto vážné onemocnění patří: horečka kašel bolesti na hrudi potíže s dechem bolesti hlavy bolesti svalů Jak se léčí zápal plic? Léčba se liší vzhledem ke stavu i věku pacienta. Ve většině případů není nutné nemocného hospitalizovat – dochází tak v případě dětí nebo pacientů starších 60 let – a léčba probíhá podáváním antibiotik. Zároveň je potřeba myslet na dostatečný přísun tekutin, podávají se preparáty usnadňující vykašlávání a myšleno je i na celkové posílení imunity pacienta. Jaké mohou nastat komplikace? Jak již bylo řečeno, zápal plic rozhodně není typem onemocnění, nad kterým by se dalo jen tak mávnou rukou. Léčba je důležitá a mělo by se k ní přistoupit co nejdříve, aby nedošlo ke komplikacím. A jaké komplikace mohou při zápalu plic nastat? zánět pohrudnice, který se objeví až ve 40% případů plicní absces, což je lokalizovaný hnisavý proces a objevuje se v 7% případů Příspěvek Zápal plic – jeho příznaky a léčba pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
17.04.2016 02:45 |

Pagetova choroba prsu

Rakovina prsu patří k nejčastějším nádorovým onemocněním žen, ročně se v ČR zjistí asi 5000-6000 nových případů. Je třeba si ovšem uvědomit, že zdaleka neohrožuje jen ženy, rakovinou prsu může onemocnět i muž. Pagetova choroba prsu, nazývaná také Pagetova choroba bradavky, je vzácný typ rakoviny prsu, jde o duktální karcinom, který napadá zejména tkáň bradavky a okolního dvorce. Příznaky připomínají ekzém Příznaky Pagetovy choroby mohou zpočátku připomínat nějakou formu dermatitidy či ekzému. Tkáň na bradavce zarudne, odlupuje se, začne se vytvářet jakoby krusta, často je vše doprovázeno mokváním a svěděním. Následuje ztuhnutí pokožky na bradavce nebo blízko ní, její zploštění, nažloutlý nebo krvavý výtok z bradavky, citlivost na prsa a zvyšující se bolest. Obvyklé je, že se objeví pouze na jednom prsu, druhé zůstává zdravé. Důležitým vodítkem při diagnostikování Pagetovy choroby je skutečnost, že “ekzém” neraguje na léčbu mastmi, topické ošetření prostě nepomáhá. Jestliže vás trápí některý z těchto příznaků, je rychlá návštěva lékaře nevyhnutelná. Je průvodním jevem již existujícího nádoru Pagetova nemoc je v podstatě poslední varování, že v prsu už se zhoubný nádor nachází, vždy signalizuje přítomnost duktálního karcinomu v prsní tkáni. Důvod, proč se u některých žen objeví a u jiných ne, není znám, stejně jako faktory, které by mohly nemoc zhoršovat. Tato forma rakoviny vzniká, když buňky vnitřního nádoru migrují do tkáně bradavky. Ve chvíli, kdy navštívíte se svým podezřením na Pagetovu chorobu lékaře, jistě vás pošle na mamograf,  ultrazvuk nebo vyšetření MRI. Potvrzení nádoru zajistí biopsie vzorku tkáně, ta také poskytne další informace, například stiupeň vývoje nádoru, invazivitu a naznačí možné postupy léčby. Většinou se kombinuje několik metod, stejně jako u jiných nádorových bujení. Příspěvek Pagetova choroba prsu pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
01.06.2018 03:25 |

Sasha Waltz nabídne v Plzni průlomovou choreografii

Vynikající choreografie Sashy Waltz Impromptus na Schubertovy písně zahájila letošní ročník Tance Praha. Ten ale nabídne ještě jedno její dílo, průlomovou Travelogue I - Twenty to Eight, která bude v pondělí uvedena v Plzni v Depu2015.
13.06.2015 10:30 |

Vědci vyléčili rakovinu prostaty šokovou dávkou testosteronu

Většina urologů a onkologů světa bude na tuto zprávu reagovat s vytřeštěným zrakem. Cože? Rakovinu prostaty že vyléčí testosteron? Vždy se po desetiletí ví, že právě tento mužský pohlavní hormon růst nádoru podporuje. Jenže vědci z Marylandu zkusili podat nádoru šokovou, tedy extrémní dávku testosteronu. Jednoho pacienta tak vyléčili zcela a u dalších dosáhli výrazného zmenšení nádoru předstojné žlázy.
13.12.2016 14:00 |

Vědci z Oxfordu přišli s průlomovou teorií: Pokud se potvrdí, drastická opatření skončí

Téměř všechny státy po celém světě přijímají speciální opatření, aby se co nejvíce zabránilo šíření nového typu koronaviru. S přelomovou teorií o nemoci Covid-19 nyní přišli vědci z britské Oxfordské univerzity. Podle jejich tvrzení se velká část lidí už koronavirem nakazila, nicméně většina z nich nemoc ani nezaznamenala. Pokud by se závěry této teorie potvrdily, aktuální drastická opatření by mohla rychle skončit.
28.03.2020 16:01 |

Čeští lékaři nejspíš přišli na to, jak včas zjistit Alzheimera

Čeští vědci zřejmě přišli na to, jak včas diagnostikovat Alzheimerovu chorobu a posunuli se tak i k objevení léku na tento typ demence. Zjistili totiž, že pacienti s Alzheimerem mají v mozku lokálně zvýšené množství protilátek.
04.11.2014 14:51 |

Čeští vědci vědí, jak zastavit růst nádoru

Čeští vědci si připisují další úspěch v boji se zákeřnými chorobami. Zjistili, jak omezit růst zhoubného nádoru. Za úspěchem stojí tým Hynka Strnada z Ústavu molekulární genetiky AV ČR.
17.03.2010 10:25 |

Revoluční léčba rakoviny? Vzácné nádory pomůže zničit vitamin, odhalili čeští vědci

Kyselina askorbová, neboli vitamin C, možná pomůže k léčbě některých vzácných druhů těžce léčitelných nádorů spojených s endokrinními žlázami. Mezinárodní tým, jehož součástí jsou i čeští vědci, prokázal, že nádory s určitými mutacemi na vitamin reagují citlivě. Akademie věd ČR (AV) o tom informovala v tiskové zprávě. Výzkum vedl Karel Pacák z amerického Státního zdravotního ústavu, za Česko na něm spolupracovali Jiří Neužil a Kateřina Váňová z Laboratoře molekulární terapie v centru Biocev. Článek o výzkumu publikoval časopis Clinical Cancer Research.
28.08.2020 11:30 |

FN Hradec Králové: Lékaři již pomohli metodou TIPS více než 1200 pacientů

Lékaři Radiologické kliniky Fakultní nemocnice Hradec Králové pomohli za 25 let metodou Transjugulární intrahepatální portosystémové spojky (TIPS) více než 1200 pacientům, kteří měli při jaterních onemocněních problémy se zvýšeným tlakem ve vrátnicové žíle. V České republice a v zemích bývalého sovětského bloku metodu TIPS použili poprvé hradečtí lékaři Antonín Krajina a Petr Hůlek na podzim roku 1992, hradecké pracoviště zůstává počtem provedených operací touto metodou největší v ČR.
16.10.2017 08:40 |

FN Brno: Ojedinělou metodou již bylo operováno deset pacientů

První neanatomická i první anatomická plicní resekce non-intubační metodou hrudní chirurgie (Non-intubated thoracic surgery – NITS) byla provedena v prosinci 2016 na Chirurgické klinice LF MU a FN Brno ve spolupráci s Klinikou anestezie, resuscitace a intenzivní medicíny FN Brno. Tento krok lze vnímat jako vstup do nové éry české hrudní chirurgie. Od této doby bylo metodou NITS ve Fakultní nemocnici Brno úspěšně operováno již deset pacientů.
18.04.2018 13:40 |

Protonová léčba rakoviny prostaty je prokazatelně efektivnější než klasická léčba fotony

Praha, 18.12.2015. Dle posledních dat z analýzy výsledků protonové léčby pacientů PTC se prokázalo, že 95% z nich netrpí komplikacemi, které tak často trápí pacienty, kteří jsou nuceni podstoupit fotonovou léčbu. Jelikož protony nezasáhnou zdravé orgány nemocného, jsou zachovány i erektilní funkce. Oproti tomu fotonová léčba způsobí 30% pacientů výrazné pálení a bolesti při močení, zeslabení močového proudu, časté nucení na stolici, případně i průjmem a bolesti břicha. Protonová léčba však tyto komplikace eliminuje na minimum, což v řeči čísel znamená pouhých 5%. Díky nižším dávkám protonového záření na zdravé orgány se výrazně snižují komplikace po protonové léčbě.
18.12.2015 10:21 |

Osteoporóza a její léčba

Osteoporóza neboli řídnutí kostí je metabolická porucha mající za následek nadměrnou křehkost kostry. V důsledku toho dochází k častějším frakturám jednotlivých kostí. Nemoc je způsobena především sníženým obsahem vápníku a dalších stopových prvků v kostech a současně nízkým příjmem vitamínu D. Tím se snižuje proces pravidelné obnovy kostních tkání, zatímco rozklad staré pokračuje normálně. Komu hrozí osteoporóza Nejohroženější skupinou jsou ženy po menopauze, protože u nich dochází ke snížení produkce hormonů estrogenu a progesteronu a tím vstřebávání vápníku do kostí. Mezi hlavní rizikové faktory osteoporózy dále patří obecně nedostatek pohybové aktivity, kouření cigaret, nadmíra alkoholu, nízká hmotnost, užívání kortikoidů, marihuana. Jak se léčí osteoporóza Léčba této nemoci je zacílená na zpomalení nebo zabránění úbytku kostní hmoty, úplné vyléčení už není možné. Přesto se dá docílit tvorby nové kostní tkáně. K tomu je využívána řada metod a přípravků, indikovaných podle stavu pacienta a rizikových faktorů. Nezbytná je správná životospráva a přiměřená pohybová aktivita. Zásady správné životosprávy Vyvážená strava s dostatkem vápníku, vitaminu D, fosforu, hořčíku, vitaminu K a stopových prvků. Opomíjet bychom neměli ani zeleninu a ovoce. Zajistit dostatečný příjem vyvážené potravy a vyhýbat se drastickým jednostranným dietám. Omezit příjem soli v potravě. Minimalizovat rizikové faktory pro osteoporózu, jako je kouření či nadměrná konzumace alkoholických nápojů. Pravidelný tělesný pohyb. Léčba nemoci je založena především na podávání vitamínu D a doplňování vápníku. V závislosti na stavu postižení kosti pak může lékař předepsat další látky, které brání postupu onemocnění, jsou to tzv. bifosfonáty. Je také dobré doplňovat pohlavní hormony, které dokážou podpořit vstřebávání vápníku do kostí a tak zpomalit vývoj nemoci. Příspěvek Osteoporóza a její léčba pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
19.12.2018 12:25 |

Novinky v léčbě nádorů: Ptejte se předního onkologa profesora Petruželky

Jaké novinky jsou v léčbě nádorů a co pozitivního přinesou pacientům? Co je to biologická, hormonální a imunologická léčba? Už se tímto způsobem léčí čeští pacienti? Na tyto a další otázky na téma rakovina se můžete ptát profesora MUDr. Luboše Petruželky, CSc., přednosty Onkologické kliniky 1. LF UK, VFN a ÚVN v Praze v úterý 13. 9. od 10 hodin.
09.09.2016 16:10 |

Nový plán v boji s alkoholismem - zmenšit dávky, ne nepít vůbec

Průlomovou novinku v léčbě rizikového pití chtějí nabídnout svým pacientům čeští lékaři. Doposud byla vždy vedena léčba tak, že závislý se musel zcela vzdát pití. Mnozí to nedokázali a z léčby odešli, nebo na ni vůbec nenastoupili. Předseda společnosti pro návykové choroby primář Petr Popov dnes novinářům řekl, že v programu snižování rizika se omezí vypité dávky, a tím se zmírní poškození zdraví z alkoholových excesů. Přístup se osvědčil u drogově závislých nebo kuřáků.
06.02.2013 16:45 |

FNUSA: Nový ultrazvuk zkvalitní léčbu rakoviny prostaty

Lékaři na Urologickém oddělení Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně začali používat nový ultrazvukový přístroj poslední generace, díky kterému mohou provádět nejmodernější metodou zachycení zhoubných nádorů prostaty. Tzv. fúzní biopsie prostaty znamená pro pacienty především vyšší pravděpodobnost záchytu nádoru prostaty.
03.02.2021 16:35 |

Má Jack Nicholson Alzheimera?! Čtyři roky nenatočil žádný film!

45 let se držel na pomyslném hollywoodském Olympu a ve vitríně má tři Oscary. Další filmy už prý ale Jack Nicholson (77) nenatočí – podle amerických médií má Alzheimera a naučit se scénář je pro něj nemožné.
10.12.2014 13:06 |

Osobnosti: Jack Nicholson (98 článků)

„Dárek pro maminku? Vždyť je 2 roky mrtvá.“ Seriál ukazuje příznaky Alzheimera

Víte, jestli nemáte Alzheimera nebo netrpíte třeba hypertenzí? Příznaky mohou být nenápadné, čím déle trvají, tím se nemoc prohlubuje a hůř léčí. S jejich rozeznáváním má pomoci nový vzdělávací seriál „Až do morku kostí“, který rozjíždí Unie pacientů. První díl je na světě a věnuje se právě Alzheimerově chorobě.
16.05.2017 18:20 |