Brno: Lékaři zlepšili diagnostiku leukémie

Výzkumný tým z brněnské Masarykovy univerzity vyvinul nový postup, jak zlepšit diagnostiku chronické lymfocytární leukemie. Daří se díky němu lépe odlišit pacienty se špatnou prognózou od těch, kteří budou bez vážných potíží s nemocí žít i desítky let.
12.04.2012 13:25 |

Akademie věd: Vědci odhalili slabinu dětské leukémie

Dětská leukemie je diagnóza, kterou si žádná rodina nechce v ordinaci lékaře vyslechnout. Ačkoli její léčba se postupně zlepšuje, stále zůstává několik typů této nemoci, které lze léčit jen s velkými obtížemi. Jedním z nich je i velmi agresivní akutní leukémie se smíšeným fenotypem, tzv. mix-lineage leukémie (MLL). Děti postižené touto rakovinou mají šanci na přežití jen asi 50 %.
19.08.2018 17:20 |

Dětem, jejichž otec kouří, hrozí ve vyšší míře leukemie

Dětem, jejichž otcové kouřili v době kolem jejich početí, hrozí větší nebezpečí, že se u nich rozvine leukemie. Vyplývá to z výzkumu australských vědců, jehož závěry byly zveřejněny v nejnovějším čísle amerického odborného časopisu Journal of Epidemiology. Vědci také došli k závěru, že kouření matky nemá na možnost vzniku leukemie vliv.
15.12.2011 13:10 |

Ministr Ludvík: Chtěli bychom odměňovat za rychlou diagnostiku

„Důraz na prevenci může přinést ve zdravotnictví významné úspory, proto bychom chtěli odměňovat poskytovatele primární péče za rychlou diagnostiku a systematickou péči o chronicky nemocné,“ řekl včera na zasedání ministrů zdravotnictví OECD v Paříži ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík. Svým protějškům z členských zemí shrnul kroky, které Česká republika v posledních letech podnikla v oblasti bezpečnosti a kvality zdravotní péče. „V reakci na demografické trendy například modernizujeme paliativní a domácí péči. Jsme si vědomi toho, že je před námi ještě náročná cesta, ale budeme v tomto úsilí pokračovat, dokud nebudou všechny závěry a doporučení implementovány do každodenní praxe,“ řekl ministr Miloslav Ludvík.
23.01.2017 15:15 |

Dobrá zpráva: Vědci v Brně vyvíjejí přístroj pro přesnější diagnostiku rakoviny prsu

Na novém přístroji pro diagnostiku rakoviny prsu pracují vědci z brněnské techniky ve spolupráci s osmi výzkumnými institucemi v Evropě. Technologie by v budoucnu mohla nahradit klasický ultrazvuk i rentgenový mamograf. Její výraznou výhodou je totiž vyšší přesnost a žádná radiace.
25.04.2018 15:15 |

Akademie věd: Nová metoda umožní snadnou přípravu částic pro lékařskou diagnostiku

Vědci pod vedením Petra Cíglera z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR a Martina Hrubého z Ústavu makromolekulární chemie AV ČR přišli s převratnou metodou, která umožňuje snadno a levně produkovat ozářené nanodiamanty a jiné materiály využitelné pro vysoce citlivou diagnostiku chorob včetně nádorových onemocnění.
11.11.2018 21:25 |

Osobnosti: Martin Hrubý (12 článků)

Čeští žáci se v mezinárodním srovnání PISA zlepšili

Čeští školáci se oproti roku 2009 zlepšili v matematických, čtenářských i přírodovědných dovednostech, ukázalo dnes zveřejněné mezinárodní srovnání PISA 2012 (Programme for International Student Assessment).
03.12.2013 12:50 |

Britka se probudila s fialovými fleky po celém těle, lékaři ji šokovali: Modřiny? Paní, to je leukémie!

Britka Thea Wilson (37) se probudila po večírku s kamarádkami a nestačila se divit – celé její tělo bylo poseté modřinami! Další šok ji čekal v nemocnici. „Je to leukemie,“ oznámili jí lékaři.
14.06.2015 12:00 |

Hackeři ZESMĚŠNILI BRNO! Primátor Onderka je údajně hodlá zažalovat

Neznámí hackeři v úterý napadli oficiální webové stránky města Brna, www.brno.cz, a vytvořili na něm zesměšňující stránku platformy Žít Brno, www.brno.cz/zitbrno. Město Brno se od této stránky distancuje - i nadále je jedinou oficiální stránkou platformy Žít Brno stránka www.zitbrno.cz.
30.08.2011 12:55 |

Patent z Ceitecu MU a FN Brno lékařům napoví, jak léčit leukémie

Nová metoda, kterou vyvinuli odborníci Masarykovy univerzity (MU) a Fakultní nemocnice Brno (FN Brno), pomůže lékařům odhadnout, jak budou pacienti s chronickou lymfocytární leukémií a B-buněčnými lymfomy reagovat na nejmodernější léčbu. Je založená na měření hladiny molekul, které regulují činnost B-lymfocytů, tedy buněk imunitního systému, jež při leukémii podléhají rakovinnému bujení. Metoda je nově patentovaná v České republice.
12.09.2016 13:05 |

Leukémie už nemusí strašit, většinu lidí se daří zachránit

Léčba leukémie udělala za posledních deset let snad největší pokrok ze všech onkologických disciplín. Většinu lidí se daří vyléčit anebo dlouhodobě udržovat v kondici, takže nemoc již nemusí být strašákem.
23.06.2010 06:15 |

Vzkaz hospitalizované: Co je mi do Kalouska. Češi, probuďte se, hlavní je zdraví

Tým lékařských expertů z Masarykovy univerzity zabodoval. Podařil se jim unikátní objev, který přispěje velkou mírou k léčbě chronické lymfocytární leukémie. Jedná se o nejčastější druh leukémie, který postihuje především bělochy.
02.05.2012 21:40 |

Objev českých vědců může pomoci léčit akutní leukémii

Čeští vědci z Ústavu molekulární genetiky učinili podle Českého rozhlasu (ČRo) unikátní objev, který by v budoucnu mohl pomoci v léčbě leukémie. Popsali princip, jak se zhoubné buňky u akutní myeloidní leukémie dostávají z kostní dřeně do krve a zaplavují organismus, uvedl rozhlas.
21.02.2013 07:50 |

Naděje pro pacienty: Čeští vědci objevili, jak funguje leukémie!

V Ústavu molekulární genetiky se vědcům podařilo učinit unikátní objev, který výrazně pomůže v léčbě smrtelné leukémie.
21.02.2013 09:00 |

Máma se vyléčila z leukémie, jejím dětem ale hrozí! Čeští vědci objevili souvislost s dědičností

Vědci objevili dosud nepopsanou dědičnou krevní nemoc, která se projevuje sníženým počtem krevních destiček. Vzácná genová mutace zvyšuje riziko propuknutí leukémie. Na dlouholetém výzkumu pracovali experti z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně společně s laboratořemi v Itálii a Spojených státech.
29.05.2015 14:00 |

Jakuba (20) pronásleduje akutní leukemie: Dvakrát porazil zubatou! A má pro vás vzkaz...

Je mu dvacet a již podruhé unikl ze spárů smrti. Akutní leukemie na Jakuba Lekeše (20) ze Šumic na Uherskohradišťsku poprvé zaútočila v patnácti. Znovu o sobě dala vědět loni. Život mu zachránila transplantace kostní dřeně.
20.08.2015 05:12 |

Brit (13) s unikátní formou leukémie: Umírá, ale léčbu mu nezaplatí...

Třináctiletý Brit Daryl Allinson je držitelem smutného prvenství. Je totiž jediným člověkem na světě, který má extrémně vzácnou formu leukémie. Tak vzácnou, že ho britské zdravotnictví odsoudilo k smrti – nechce mu zaplatit léčbu. Je prý moc nákladná...
17.06.2016 05:15 |

Mladý zpěvák se musí postarat o dvoje dvojčata: Matku zabila leukémie

Velmi těžké chvíle momentálně prožívá zpěvák kapely One Direction Louis Tomlinson (24), který před pár dny přišel o svoji maminku Johannah Deakin (†42). Tu velmi mladou zabila agresivní forma leukémie...
13.12.2016 17:00 |

Osobnosti: Louis Tomlinson (56 článků) , One Direction (140 článků)

Reportérku Leonu (†32) zabila leukémie během pár hodin: Mohla žít, říká primářka hematologie

Záhadná smrt blonďaté moderátorky Leony Kočkovičové Fučíkové (32) ze Slovenska byla objasněna. Může za ni akutní leukémie. Kdyby nedošlo k jejímu pádu během silvestrovské lyžovačky, mohla mladá maminka dvou dcer ještě žít. Říká to renomovaná primářka Hematologicko-transfuziologického oddělení v Lučenci Mária Mičková.
03.01.2017 12:05 |

Úspěch brněnského lékaře: Marek Mráz získal grant 37 milionů na výzkum leukémie dospělých

Grant ve výši 37 milionů získal biolog Marek Mráz (35) ze Středoevropského technologického institutu (CEITEC) Masarykovy univerzity v Brně. Mimořádně talentovaný lékař se se svým týmem zaměří na výzkum nejčastějšího typu leukémie u dospělých.
27.07.2018 15:20 |