Během zatmění narazil do Měsíce asteroid. „Jsem šťastný,“ raduje se astronom

Pondělní zatmění Měsíce nebylo výjimečné jen tím, jakou barvou oblohu zabarvilo a že šlo o poslední úplné zatmění v tomto desetiletí. Ukázalo se, že během něj narazil do Měsíce asteroid. To se děje poměrně často, ale ještě nikdy se to astronomům nepodařilo natočit v tak vysoké kvalitě a právě během zatmění. Mluví se proto o historickém momentu.
23.01.2019 13:25 |

Nádhera na nebi: Zatmění Měsíce pomohla v Česku jasná obloha. A bylo na co koukat

V pondělí brzy ráno nastalo úplné zatmění Měsíce, které bylo pozorovatelné v celém průběhu a startovalo bude krátce po půl páté ráno. Úplné zatmění Měsíce nastalo ve chvíli, kdy dosáhlo 20° vysoko nad obzor, a trvalo 62 minut, od 5:41 do 6:43 českého času. Šlo o poslední úplné zatmění tohoto desetiletí. Měsíc z oblohy úplně nezmizel, ale měl neobvyklý cihlově červený až hnědý odstín. Sledování v Česku přála i většinou jasná obloha. V českých hvězdárnách sledovaly úplné zatmění Měsíce stovky lidí. Z území České republiky bylo úplné zatmění možné spatřit zhruba po půl roce, příští možnost budou lidé mít až v září 2025.
20.01.2019 05:40 |

Pokazí nám zatmění Měsíce počasí? Víme, kde budou nejlepší podmínky pro sledování

V pátek 27. července nastane v noci úplné zatmění Měsíce, které bude se 103 minutami tím nejdelším zatměním v tomto století. Jeho počátek bude možno sledovat hned po večerním soumraku - v té době už bude měsíční disk ponořen levým dolním okrajem asi ze třetiny svého průměru v zemském stínu. Úplné zatmění začne ve 21:30 SELČ, maximální fáze zatmění si budeme užívat ve 22:22 SELČ a úplné zatmění skončí ve 23:13 SELČ. Další hodinu pak bude ještě Měsíc vystupovat ze zemského stínu.
26.07.2018 11:15 |

Ve světě bylo k vidění vzácné hybridní zatmění Slunce

V neděli mohli obyvatelé v částech Severní a Jižní Ameriky, Afriky a Evropy a na Blízkém východě pozorovat hybridní zatmění Slunce, při němž pozorovatel na jednom místě vidí zatmění úplné, kdežto z jiného místa se jeví jako prstencové. Taková zatmění jsou velmi vzácná. Agentura Reuters uvedla, že se jednalo o poslední letošní zatmění Slunce.
04.11.2013 15:55 |

Zatmění Slunce je tu: Jaké největší pověry se k němu váží?

9:05 tamního času začne v Oregonu zatmění Slunce. Postupně bude přecházet přes státy Idaho, Wyoming a Nebrasku do Kansasu, Missouri, Tennessee a Georgie až po Jižní Karolínu. My Češi máme smolík, dalšího zatmění Slunce se nikdo z nás nedožije. Bude se odehrávat až v říjnu roku 2135. Lépe na tom budou Španělé, kteří se dočkají zatmění v roce 2026. Zatmění byl vždycky magický jev a všechny kultury pro něj měly své vysvětlení. Pojďme se podívat na největší pověry spojené s tímto fascinujícím jevem.
21.08.2017 18:15 |

Konec světa a příchod Mesiáše? Krvavý měsíc je výjimečný jen statisticky, říká astronom

Konec světa, apokalypsa! Krvavý měsíc, jenž bude 28. září k vidění na obloze, bude podle astronoma Lukáše Shrbeného skutečně výjimečný. Završí totiž tzv. tetrádu, ke které dochází jednou za patnáct let. Příchod Mesiáše nebo armagedon, čehož se obávají některé náboženské skupiny, ale považuje za krajně nereálný. "Většinou se střídají zatmění úplná, částečná a polostínová, ale čas od času nastávají čtyři úplná zatmění Měsíce po sobě, kterým se říká tetráda. Takovým zatměním se často připisovaly tragické události z lidské historie," vysvětluje astronom.
25.09.2015 09:20 |

K Zemi se řítí asteroid jako kamion: NASA si ho nevšimla! Máme se bát?

Dnes večer by se měl k naší planetě Zemi přiblížit asteroid, který vědci objevili teprve před šesti dny. NASA hovoří o tom, že by se mělo jednat o asteroid velikosti kamionu. Podle vědců jsou asteroidy nebezpečné, pokud se dostanou do vzdálenosti 7 403 000 km od Země. Asteroid, který byl objeven poměrně hodně pozdě, poletí rychlostí zhruba 37 800 km/h. Měli bychom se obávat nejhoršího?
03.01.2018 20:00 |

K Zemi míří obří asteroid. Je 50x větší než ten, co vyhubil dinosaury. A už je vidět okem

Je velký jako deset Českých republik nebo čtyři Velké Británie. Asteroid 4 Vesta, který se právě řítí k Zemi, by zvládl vyhubit veškerý život na naší planetě. Přece jen, asteroid, který vyhubil dinosaury, byl padesátkrát menší. Svět ale tentokrát přežije, americký Národní úřad pro kosmonautiku a letectví (NASA) vypočítal, že Vesta nás mine. Přesto jde o mimořádný zážitek, protože asteroid se přiblížil natolik, že ho je možné pozorovat pouhým okem.
29.06.2018 07:45 |

TO MUSÍTE VIDĚT! Zatmění MĚSÍCE NA VLASTNÍ OČI...

Příznivci astronomie si nenechali ujít včerejší zatmění Měsíce. Šlo o páté nejdelší úplné zatmění Měsíce v tomto století, které trvalo přes 100 minut.
16.06.2011 08:50 |

OBRAZEM: Zatmění Měsíce na krásných fotografiích

Úplné zatmění Měsice, ke kterému došlo 10. prosince 2011, nebylo v Praze dobře pozorovatelné. Se štěstím ale v průběhu zatmění ustoupily nad Prahou mraky, a tak bylo vidět poměrně hezky vycházení Měsíce ze stínu Země.
10.12.2011 20:15 |

Zatmění Měsíce již dnes: Proč se barví rudě a zkazí pozorování počasí? Sledujte radar

Nejdelší zatmění Měsíce tohoto století začne již dnes. Měsíc poprvé vstoupí do zemského stínu ještě před tím, než vyjde na oblohu. Úplné zatmění ale budeme moci pozorovat přímo. Začne totiž přesně v půl desáté hodiny večer a skončí až před čtvrt na dvanáct. Pro hlavní fázi je typické především rudé zbarvení Měsíce, které je způsobené lámáním slunečního svitu v zemské atmosféře.
24.07.2018 13:20 |

Zatmění Měsíce: Proč se barví rudě a zkazí pozorování počasí? Sledujte radar

18.01.2019 16:20 |

Zatmění Měsíce: Proč se barví rudě a zkazí pozorování počasí? Sledujte radar

25.07.2018 02:45 |

Vzácné zatmění Slunce sledovaly miliony lidí

Miliony lidí v Asii dnes ráno sledovaly vzácné zatmění Slunce, při němž se díky procházejícímu Měsíci z životadárné hvězdy stal jen "ohnivý prstenec". Například v Japonsku bylo podobné zatmění vidět poprvé po více než 170 letech. Zatmění bylo viditelné v pásmu napříč Asií. Postupně pokračuje nad Pacifikem a sledovat ho bude možné i nad západní částí USA.
21.05.2012 07:40 |

Akademie věd: V pondělí 21. ledna ráno nastane úplné zatmění Měsíce

V pondělí 21. ledna 2019 před tři čtvrtě na šest ráno se Měsíc ponoří déle než na hodinu celým svým diskem do zemského stínu. Nastane tak úplné zatmění Měsíce, které bude navíc na dlouhá léta poslední svého druhu – další z našeho území spatříme až v září roku 2025. Měsíc během zatmění z oblohy nezmizí, neboť se na jeho povrch budou promítat odstíny pozemských červánků.
14.01.2019 21:45 |

Tak to bylo těsné: Zemi minul vánoční asteroid

Kolem Země ve čtvrtek odpoledne SEČ proletěl asteroid o délce zhruba dvou kilometrů. Těleso, které dostalo díky načasování přezdívku vánoční asteroid, se dostalo do vzdálenosti 28krát větší, než je Země od Měsíce.
24.12.2015 16:05 |

Astronom: Kdy lidstvo vyhladí asteroid? Přiletí-li od Slunce, varování nepřijde

Pád Čeljabinského meteoritu v únoru 2013 zranil přes tisíc lidí. Nikdo z astronomů přitom netušil, že se tento dvacetimetrový kus skály řítí přímo na nás. Přiletěl od Slunce, kde je „slepá skvrna“ pro pozemské přístroje. Z podobného místa může kdykoliv přilétnout i mnohem větší těleso, varuje čtenáře Blesk.cz astronom Jiří Grygar.
26.12.2015 05:10 |

Osobnosti: Jiří Grygar (35 článků)

Ve čtvrtek bude možné pozorovat i fotografovat zatmění Měsíce

V České republice bude ve čtvrtek pozorovatelné částečné zatmění Měsíce. Další, tentokrát úplné zatmění, bude na našem území pozorovatelné až 28. září 2015, uvedl v úterý Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.
23.04.2013 19:35 |

Unikátní zatmění Měsíce nad Českem

Čtvrteční noc nabídla nadšencům i astronomům jedinečnou příležitost pozorovat nad Českou republikou částečné zatmění Měsíce. Ten vyšel krátce po osmé večer a v té době už byl podle astronomů v polostínové fázi zatmění.
25.04.2013 22:30 |

Zatmění Měsíce nabídlo „krvavou” podívanou

V různých částech světa bylo v úterý ráno středoevropského letního času možné sledovat úplné zatmění Měsíce. Při tomto zatmění se část slunečního záření dostane skrz, a Měsíc se tak jeví ze Země červeně, proto se tento jev v angličtině označuje jako „blood Moon“ (krvavý Měsíc), napsala agentura Reuters.
15.04.2014 15:30 |