Americký kosmonaut poletí opravit teleskop s českou vlajkou

Americký astronaut Andrew Feustel, který se v květnu zúčastní servisní mise k Hubbleovu vesmírnému teleskopu, poletí do kosmu s českou vlajkou a s výtiskem Písní kosmických básníka Jana Nerudy.
29.04.2009 10:35 |

Osobnosti: Jan Neruda (20 článků)

Letím do kosmu s českou vlajkou, řekl Novinkám americký astronaut

Americký astronaut Andrew Feustel vynese v květnu do kosmu českou vlajku a výtisk Písní kosmických Jana Nerudy. Osobně to potvrdil Novinkám. Feustel je členem posádky mise STS 125, která v květnu poletí opravit Hubbleův vesmírný teleskop (HST), aby mohl být používán až do roku 2013.
29.04.2009 22:10 |

Osobnosti: Jan Neruda (20 článků)

Nový teleskop měl odhalit taje vesmíru. Nejsou na něj ale peníze

Do kosmické výše rostou náklady na vesmírný teleskop Jamese Webba, který by měl nahradit existující Hubbleův teleskop.
14.11.2010 02:00 |

Vesmírný teleskop Kepler končí! NASA ho nedokáže rozhýbat

Dny, kdy vesmírný teleskop Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) pátral ve vesmíru po planetách, skončily. Informovali o tom ve čtvrtek činitelé NASA, podle nichž není možné opravit porouchaný mechanismus sloužící k nasměrování teleskopu na cíl, napsala v noci na dnešek agentura Reuters.
16.08.2013 08:05 |

Na Syřana s vlajkou ISIS jsou soudy krátké. Švédi museli zastavit stíhání

Švédská státní zástupkyně zastavila stíhání muže, který byl vyšetřován v souvislosti s fotografií, na níž pózuje s vlajkou Islámského státu (ISIS). Podle ní totiž nelze považovat mávání vlajkou IS za podněcování rasové nenávisti. Informaci přinesl švédský list Hallandsposten.
16.10.2016 16:20 |

Astronauti opravují Hubbleův teleskop. SLEDUJTE ŽIVĚ

Astronauti z raketoplánu Atlantis v pátek už podruhé vystoupili do volného prostoru. Opravují Hubbleův teleskop.
15.05.2009 17:15 |

Evropský teleskop objevil "nemožnou" hvězdu

Evropský Herchelův teleskop pozměnil pohled na vývoj hvězd. Nalezl hvězdu, která nemá na obloze obdoby.
07.05.2010 13:55 |

Planckův teleskop nasnímal reliktní záření kosmu

Planckův teleskop Evropské vesmírné agentury (ESA) dodal z oběžné dráhy svůj první obraz mikrovlnného záření z celé oblohy.
07.07.2010 14:35 |

Dosud největší zaznamenaný výbuch hvězdy oslepil teleskop

Vědci zachytili dosud nejjasnější výbuch hvězdy. Exploze byla natolik silná, že oslepila vesmírný teleskop Swift.
16.07.2010 09:45 |

FOTO: Teleskop vyfotografoval vesmírnou růži

Infračervený teleskop americké agentury NASA pořídil ve vesmíru unikátní fotografii vzdálené mlhoviny. Snímek připomínající růži je domovem nespočetného množství právě vznikajících hvězd.
30.08.2010 00:35 |

Teleskop v USA znovu začne pátrat po mimozemšťanech

Allenův teleskop v Kalifornii začne znovu pátrat po mimozemských civilizacích. Zástupci programu SETI získali od soukromých dárců dostatek peněz na to, aby mohli činnost teleskopu obnovit, uvedla agentura Reuters. Zařízení vybavené 42 anténami bylo v dubnu odpojeno, protože po zrušení vládních dotací nemělo dost peněz na provoz.
15.08.2011 09:25 |

V Chile spustili NEJVĚTŠÍ TELESKOP na světě! Chtějí najít novou Zemi

V chilské observatoři Chajnantor spustili v pondělí největší a nejvýkonnější vesmírný teleskop na světě. Vědci doufají, že jim pomůže nahlédnout do nejstarších zákoutí vesmíru a najít planety podobné Zemi, píše webový portál deníku The Guardian.
04.10.2011 06:15 |

Čína a Indie postaví na Havaji obří teleskop

Čína a Indie uzavřely dohodu o vybudování obřího teleskopu na vrcholku havajské sopky Mauna Kea v roce 2018. Výsledkem společného projektu, na jehož vypracování se podíleli vědci z kalifornských a kanadských univerzit, má být údajně největší teleskop na světě.
12.01.2012 11:15 |

Chystaný teleskop uvidí mimozemšťanům až do talíře

Evropské země plánují v budoucnu postavit největší teleskop na světě, který dohlédne až na planety mimo sluneční soustavu
14.06.2012 14:30 |

NASA má vážné problémy: Vesmírný teleskop Kepler nelze zaměřit na cíl

Vesmírný teleskop Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) je ochromen technickou poruchou, která by mohla vést až k předčasnému ukončení jeho pátrací mise po obyvatelných planetách mimo sluneční soustavu. Závadu vykazuje nepostradatelný mechanismus, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl, oznámil podle světových agentur šéf vědeckého týmu NASA John Grunsfeld.
16.05.2013 10:40 |

Japonsko vypustilo unikátní raketu. Ke startu jí stačí jeden notebook

Ze základny na jihu Japonska dnes úspěšně odstartovala raketa Epsilon, která nese na oběžnou dráhu teleskop pro studium atmosféry blízkých planet. Start Epsilonu byl pro technické potíže několikrát odložen. Teleskop SPRINT-A má zkoumat prostředí na Venuši, Marsu a Jupiteru.
14.09.2013 08:25 |

Hubbleův teleskop má 25 let, NASA zveřejnila jeho nejpůsobivější snímky

Americká vesmírná agentura NASA zveřejnila 25 nejlepších snímků, které pořídil Hubbleův teleskop. Ten byl vypuštěn před 25 lety, přesně 24. dubna 1990, a od té doby pořídil množství záběrů jak objektů Zemi relativně blízkých, například planet ve Sluneční soustavě, tak záběry vesmíru vzdáleného až 13 miliard světelných let.
22.04.2015 17:21 |

Čína spustila největší teleskop na světě. Bude pátrat po mimozemšťanech

Čína v neděli uvedla do provozu největší teleskop na světě, který bude sloužit k výzkumu vesmíru, včetně pátrání po případných mimozemských civilizacích. Obrovské zařízení s talířovou anténou o průměru 500 metrů bylo vybudováno během pěti let v provincii Kuej-čou na jihozápadě země a vyžádalo si náklady v přepočtu kolem 4,3 miliardy korun.
25.09.2016 14:05 |

Někteří poslanci ušetří, jiní poletí za tři čtvrtě milionu do Etiopie

Poslanci i v době úspor poletí na exotické zahraniční cesty. Čtyři ze zemědělského výboru poletí do Indonésie, což vyjde státní pokladnu na 700 tisíc korun, jiní se vydají za tři čtvrtě milionu do Etiopie.
19.01.2012 20:05 |

Návrat na Zem: Astronauti se v Sojuzu vrátili z vesmírné stanice ISS

V kazašské stepi přistála návratová kabina ruské rakety Sojuz. Po ročním pobytu na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) se v ní na Zemi vrátil americký astronaut Scott Kelly a ruský kosmonaut Michail Kornijenko. Spolu s nimi přiletěl také ruský kosmonaut Sergej Volkov.
02.03.2016 07:05 |