Alkohol poškozuje DNA a může vyvolat rakovinu

Prestižní vědecký časopis Nature publikoval výsledky výzkumů vlivu konzumace etanolu na DNA savců. Z výsledků je jasné, proč konzumace etanolu v alkoholických nápojích souvisí s tak vysokým rizikem rozvoje různých typů rakoviny. Metabolit alkoholu vznikající při jeho odbourávání totiž poškozuje DNA, mění její sekvence a vyvolává nebezpečné mutace, které můžou být zárodkem rakoviny.
08.01.2018 19:30 |

Marihuana poškozuje mozek dospívajících víc než alkohol

Řada lidí se domnívá, že marihuana je pro zdraví méně škodlivá než alkohol. Tento názor převládá také u dospívajících, kteří jsou mnohdy hrdí na to, že se netknou alkoholu, zato pravidelně kouří konopí. Jenže podle kanadských vědců THC poškozuje mozek dospívajících mnohem více než etanol.
05.10.2018 10:30 |

Kouření poškozuje genetickou informaci. Vady se mohou přenést na děti

Kouření vážně poškozuje zdraví kuřákům i jejich dětem. I když tyto přímo nevdechují kouř produkovaný rodiči. A někdy doplatí na kouření i v případě, že rodiče přestanou kouřit před jejich narozením. Kouření totiž působí velké změny na DNA, které mohou být pohlavními buňkami přeneseny na dítě.
20.12.2013 08:12 |

Alkohol poškodí mozkové buňky za 6 minut!

Popíjíte často alkohol v domnění, že jeho negativní účinky se projeví až za dlouho? Tak začněte brzdit! Vědci z Heidelberské univerzity v Německu totiž zjistili, že mozkové buňky poškozuje alkohol už šest minut po jeho pozření.
01.08.2009 05:20 |

DNA v kosti tyranosaura? Nesmysl, vydrží stokrát menší dobu, krotí vášně odborník

Americká vědkyně Mary Schweitzerové znovu přišla s tvrzením, že díky zachovalé měkké tkáni ve stehenní kosti tyranosaura objevila tzv. medulární kost, která se objevuje jen u samic a jen v době, kdy kladou vejce. Objevily se i spekulace, že kost může obsahovat dokonce fragmenty DNA. To však přední český odborník na dinosaury Vladimír Socha pokládá za nesmysl. "Rekordem je zatím DNA z kosti nohy pravěkého koně z kanadského Yukonu o údajném stáří asi 560 000 až 780 000 let. To je stále zhruba stokrát kratší doba, než ta, která uplynula od vyhynutí posledních druhohorních dinosaurů," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
19.03.2016 08:30 |

Osobnosti: Mary Mara (360 článků)

Genetické vystřihování v lidské DNA s sebou nese i velká rizika

Britská vláda uvažuje o povolení úpravy DNA u lidských embryí. Vystřihování DNA pomocí metody Crispr by tak umožnilo tvorbu „designových“ dětí. Odhlédneme-li od hlediska etického, zůstává řada otazníků a pochybností biologických. Sami genetikové pracující s touto metodou tvrdí, že není bez rizik. A jedno pracoviště ze Spojného království má důkazy, že Crispr může vést k nebezpečným mutacím v genomu člověka. Je to metoda mnohem méně bezpečná, než se dosud soudilo.
20.07.2018 10:30 |

V lidské DNA našli vědci antické viry. Některé nám škodí, další pomáhají

Vědci zkoumali nový protein v placentě ženy. A zjistili, že vznikl genem, který pochází od našich předků žijících před více než 100 miliony let. Odborníci také zjistili, že některé viry nás mohou chránit před chorobami a jiné je zase vyvolat. Přiznávají přitom, že jsou teprve na začátku výzkumu, který odhalí funkci retrovirů v DNA.
08.10.2017 06:30 |

Vědci šokují: Tabák může pomoci vyléčit rakovinu!

Kouření tabáku vážně poškozuje zdraví a vyvolává mnoho typů rakoviny. Australští vědci však teď přišli s tvrzením, že tabák může pomoci vyléčit rakovinu. Ovšem nehovoří v žádném případě o kouření či jiném užívání tabákových listů. Rostlina však může poskytnout novou metodu boje s nádorovými buňkami. Systém obrany okrasného tabáku proti škůdcům totiž poslouží jako model pro boj lidského těla s nádorovými buňkami.
10.04.2014 12:00 |

Padělaný alkohol chutná mikroorganismům v čističkách. Pochutnají si i na metanolu

Celníci likvidují padělaný alkohol v čistírnách odpadních vod. Tato metoda vyhovuje také mikroorganismům, alkohol jim přímo chutná. Experti se shodli na tom, že tímto způsobem může být zlikvidován také pančovaný alkohol obsahující metanol.
26.09.2012 23:35 |

IBM testuje DNA. Má být základem nových čipů

Americká IBM zkoumá, jak by se dala využít DNA coby struktura nových počítačových čipů. A vědci už optimisticky dodávají, že jsou na dobré cestě k výrobě supermoderních DNA-procesorů.
18.08.2009 11:50 |

Policejní odběry DNA by měl v budoucnu upravit zákon, píše deník

Odběry vzorků DNA obviněným z trestných činů by měl v budoucnu upravit zákon. Vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková to navrhne kabinetu, píší dnešní Lidové noviny (LN). Doposud policisté podle interního pokynu policejního prezidenta odebírají vzorky všem lidem obviněným z úmyslných trestných činů. Šimůnková však zřejmě ještě do léta navrhne, aby byl okruh osob, kterým bude možné i proti jejich vůli vzít vzorek DNA, jasně stanovený zákonem.
09.05.2012 06:15 |

Madonna si najala čističe DNA stop. Nikde po ní nesmí zůstat ani chloupek

Genetickou informaci člověka lze získat z jediné šupinky kůže či vlásku. A toho si je vědoma popová královna, jež si na turné po světě vozí s sebou čističe DNA. Madonna  (53) si tak chce zajistit, že všechny šatny a jeviště, na nichž vystupuje, zůstanou po jejím odchodu bez jediné buňky, která by mohla nést její DNA.
25.06.2012 13:05 |

Osobnosti: Madonna (950 článků)

Vražda novorozence, kterého našli v igelitce, zůstává nevyřešena: Nepomohly ani testy DNA

Vražda novorozené holčičky z Havlíčkobrodska dál zůstává nevyjasněna! Kriminalisté už však vědí, že DNA usmrceného dítěte se neztotožňuje s DNA dvou čerstvě narozených novorozenců, kteří byli nalezeni zavražděni také v německém Sasku a na Karlovarsku.
15.05.2013 13:05 |

Zloděj šperků políbil klenotnici na tvář. Policie ho našla podle DNA z polibku

Forenzní analýza DNA dospěla k takové dokonalosti, že policii stačí doslova polibek k odhalení pachatele. A nemusí jít zrovna o francouzské líbání jazykem. Důkazem je případ krádeže šperků z Francie, kde jeden ze zlodějů udělal zásadní chybu, když klenotnici letmo políbil na tvář. Na kůži šestapadesátileté majitelky obchodu se šperky ulpěly buňky z jeho úst. Jádra v nich nesla DNA, kterou policie rozkódovala. Pak stačilo odebrat vzorek z těla podezřelého a oba výsledky srovnat.
10.02.2014 05:05 |

Byla to policejní šikana, tvrdí bývalí radní o odběru DNA

Jen zvedli ruku, aby hlasovali o odměnách, a teď jsou jejich DNA v národní databázi. Hned poté, co byli bývalí radní Libereckého kraje obviněni kvůli odsouhlasení údajně neoprávněného odměňování členů dozorčích orgánů krajských akciových společností, musela se většina z nich podrobit odebrání vzorků DNA.
01.04.2014 08:45 |

Bláznivé: Vědci chtějí změnit ženské vagíny v broskvový kompot...

Podle genetiků Austena Heinze a Gilada Gomeho patří mezi základní lidská práva znát svou DNA a také DNA mikroorganismů, kteří žijí na našem těle či přímo v něm. A mezi lidská práva patří také možnost změnit tuto genetickou informaci. Třeba tak, že vagína začne vonět po broskvích. Dvojice z Kalifornie rozjela projekt, v jehož rámci chce vyrábět tablety, které změní DNA bakterií ve vagíně tak, že bude vonět jako broskve.
25.11.2014 20:00 |

Češi mají stále DNA od jeskynních pralidí

Odborný časopis New Scientist otiskl studii o genetickém dědictví Evropanů. Vyplývá z ní, kolik jednotlivé národy Starého světa mají ve své DNA od jeskynních lovců a sběračů, od neolitických zemědělců či od stepních pastevců, kteří kočovali. Právě poslední kultura pocházející z oblasti jižního Ruska u Černého moře dala Čechům 48,8 procenta genetického základu. Lovci a sběrači jsou v nás ale poměrně silně zastoupeni. Zatímco Španělé nemají z této DNA nic, Češi 16,1 procenta celého genomu.
10.07.2015 18:00 |

Je v DNA kromaňonce gen neandrtálců? Vědci odpoví analýzou kostí z Moravy

Vědci úplně poprvé provedou analýzu DNA kostí kromaňonce nalezené v roce 1882 obce Mladeč, ležící na Moravě. Objevené ostatky předchůdce moderního člověka jsou staré 35 tisíc let a jde o nejstarší nález tělesných pozůstatků kromaňonců v Evropě. Vědce zajímá, jaký podíl mají v DNA tohoto typu člověka neandrtálský gen.
14.07.2015 19:16 |

Homosexualitu lze přečíst z DNA. Přesto není dědičná

Se zajímavými objevy v oblasti genetického pozadí homosexuality předstoupí na konferenci v Baltimoru vědci z Los Angeles. Zjistili, že lze sexuální orientaci dospělého člověka odhadnout z DNA s přesností na sedmdesát procent. K tomu ale jedním dechem dodávají, že přesto se nejedná o jev dědičný. Proč? Ke změnám na DNA dochází až při vývoji plodu v děloze či po narození dítěte. Je to tedy projev tzv. epigenetický.
12.10.2015 11:00 |

DNA zvířat a rostlin jako klíč k objasnění zločinů

Usvědčit pachatele na základě jeho DNA nalezené na místě činu nebo na těle oběti dnes není ničím výjimečným a v kriminalistické praxi se to děje běžně. Forenzní kriminalistika však jde ještě dál. Do hry vstupuje DNA zvířat a rostlin!
30.08.2016 15:50 |