Akademie věd ČR: Vědci prokázali unikátní centromery u chromozómů kokotice evropské

Rostlina kokotice evropská je známá díky svému parazitickému způsobu života. Méně se ví, že má degenerované chloroplasty, což jsou organely nepostradatelné pro většinu rostlin.
29.01.2020 21:25 |

Fischer přislíbil Akademii věd pro příští rok půl miliardy navíc

Premiér Jan Fischer se ve čtvrtek setkal s předsedou Akademie věd ČR Jiřím Drahošem. Tématem jednání byla budoucnost financování Akademie věd. Fischer uvedl, že Akademie věd dostane navíc v příštím roce zhruba půl miliardy korun, což Drahoš následně označil za přijatelný kompromis.
30.07.2009 12:25 |

Osobnosti: Jan Fischer (1754 článků)

Věda by měla dostávat více peněz, shodli se vědci v ČT

Současný předseda Akademie Věd ČR Jiří Drahoš a jeho předchůdce Václav Pačes se shodli na tom, že vědci dnes nejsou svazování ideologickými floskulemi. Akademie má jediné zadání a to provozovat vědu na světové úrovni. Problém je však ve financování vědy. Oba vědci se shodli na tom, že by Akademie věd ČR i věda jako celek mohla dostávat více peněz. Věda u nás má však před sebou slibnou budoucnost neboť prý máme schopné mladé vědce.
17.11.2012 21:20 |

Uchovejte nezávislost maďarské vědy, volají evropské akademie věd

Partnerské akademie věd zemí Visegrádské čtyřky i instituce sdružené v organizaci ALLEA se obracejí na maďarské představitele s výzvou, aby přehodnotili navrhovanou novelu zákona o Maďarské akademii věd a návrh zákona o státním rozpočtu pro rok 2019, které by měly nepříznivý dopad na Maďarskou akademii věd, její finanční a vědeckou nezávislost.
05.07.2018 15:55 |

Akademie věd ocenila počítačové modelování tvorby hvězd

Počítačovým modelováním tvorby hvězd se zabývá Richard Wünsch z Astronomického ústavu Akademie věd, který byl letos odměněn Cenou Akademie věd pro mladé vědce do 35 let.
18.10.2010 12:10 |

Vysokým školám dotace a nám nic? Akademie věd chce změnu

Předseda Akademie věd Jiří Drahoš by uvítal změnu v současném pojetí vysokoškolského studia doktorandů. Vadí mu totiž pozice právě Akademie věd v celém procesu.
23.03.2013 19:15 |

Akademie věd ČR oslaví výročí 125 let unikátním videomappingem

Akademie věd si v letošním roce připomíná 125. výročí od svého založení. K uvedenému jubileu je připravena řada společenských a výstavních akcí, jejichž cílem je představit moderní, dynamickou a živou tvář instituce. Samozřejmě nebude opomenuta ani tradice, historický vývoj a významné osobnosti minulosti. Generálním partnerem 125. výročí Akademie věd je společnost PPF a. s.
19.03.2015 14:05 |

Nová výstava v Národním muzeu připomíná 125 let od založení Akademie věd

Národní muzeum a Akademie věd České republiky zvou na novou výstavu Věda – národ – dějiny, která připomíná 125 let od založení Akademie věd.
17.10.2015 14:21 |

Akademie věd a Univerzita Karlova podepsaly společné memorandum

Akademie věd ČR a Univerzita Karlova spolu v pondělí 18. prosince uzavřely memorandum o spolupráci. Dohoda, kterou vedení obou institucí podepsalo v prostorách Akademie věd v Praze, se může stát základem pro další spolupráci, již vědeckým institucím ukládá nový vysokoškolský zákon.
20.12.2017 10:25 |

Česká a Slovenská akademie věd uzavřely dohodu o spolupráci

Vzájemné vztahy upevňují česká a slovenská vědecká reprezentace každoročně. Nyní se však Akademie věd ČR a Slovenská akademie věd rozhodly tyto aktivity ještě formálně posílit a ve čtvrtek 11. ledna 2018 podepsaly dohodu o vzájemné spolupráci.
13.01.2018 19:20 |

Předsedkyně navštívila největší ústav Akademie věd

Bezmála dvacet laboratoří na dvou místech si během své návštěvy Fyzikálního ústavu prohlédla předsedkyně Akademie věd ČR Eva Zažímalová. Program sahal od ranních hodin do pozdního odpoledne, a byl pro to důvod: Fyzikální ústav je největším pracovištěm Akademie věd a spadají pod něj velká laserová centra HiLASE a ELI Beamlines. Předsedkyni provázeli místopředsedové pro I. a II. vědní oblast Jan Řídký a Zdeněk Havlas a také člen Akademické rady Luboš Náhlík.
10.03.2018 07:35 |

Akademie věd: Veletrh vědy představí rekordní počet expozic

Více než 80 vystavovatelů se bude letos prezentovat na Veletrhu vědy, který se uskuteční od 7. do 9. června na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech. Během tří dnů nabídne veletrh přes sto interaktivních expozic, mezi nimiž nebude chybět 40 pracovišť Akademie věd ČR, vysoké školy a další vědecké instituce i firmy. Jednu z nejrozsáhlejších populárně-naučných akcí u nás pořádá Akademie věd ČR již počtvrté.
06.05.2018 22:35 |

Univerzita Karlova a Akademie věd ČR uzavřely smlouvu o spolupráci

Pět měsíců poté, co Univerzita Karlova a Akademie věd ČR uzavřely rámcové memorandum o spolupráci, obě prestižní instituce podepsaly dohodu o doktorských studijních programech. Akademie věd tak dále prohlubuje kooperaci s univerzitní sférou, kterou vědeckým institucím ukládá novela vysokoškolského zákona.
29.05.2018 14:35 |

Dohoda o spolupráci: Akademie věd a Česká zemědělská univerzita

Akademie věd ČR intenzivně pokračuje ve spolupráci s českými univerzitami. Dva dny po uzavření smlouvy s Karlovou univerzitou dojde na dohodu s Českou zemědělskou univerzitou v Praze. Předsedkyně Akademie věd Eva Zažímalová ji podepsala 30. května 2018 v prostorách Zemědělské univerzity v Praze v Suchdole.
31.05.2018 20:45 |

Delegaci Akademie věd přijal arménský premiér

Místopředseda Akademie věd ČR Jan Řídký jednal v Arménii o vědecké spolupráci a možných studijních výměnách. Návštěva se uskutečnila u příležitosti oslav 75. výročí založení Národní akademie věd Arménské republiky.
07.11.2018 20:15 |

Akademie věd má přijít o půl miliardy, vědci varují před omezením výzkumu

Vědci odmítají nový návrh rozpočtu, Akademie věd (AV) by podle něj měla příští rok přijít ve srovnání s letošním o víc než půl miliardy korun, tedy asi 13 procent svého rozpočtu. Předsednictvo akademické rady AV zároveň upozornilo, že celkové snížení výdajů státu na vědu má přesáhnout deset procent. Takové škrty by podle něho vedly k zásadnímu omezení výzkumu.
05.11.2012 12:15 |

Čtyři výrazní vědci získali čestné medaile Akademie věd

Jsou skvělými odborníky a zprostředkovávají srozumitelnou formou nové objevy. Čestné medaile Akademie věd ČR získali čtyři výrazní vědci, kteří se zabývají půdní biologií a zdravím včel, časovou regulací u savců, ochranou sýčků ve střední Evropě i přeměnou energie v buňce.
02.02.2020 11:21 |

Ptáci při komunikaci používají "věty"

Japonští vědci prokázali, že ptáci při skládání svých trylků vytvářejí celé fráze. Dalo by se tak říci, že komunikují ve větách. Platí to minimálně u sýkor koňader, u nichž vědci z Kanagawy prokázali používání syntaxe. Je to vůbec první důkaz o složitém jazyku u nelidského druhu.
11.03.2016 09:05 |

Vědci prokázali pravost relikvie svatého Mikuláše

Svatý Mikuláš z Myry žil od konce třetího do poloviny čtvrtého století v Lykii, kde vykonával funkci biskupa. Za svého života byl velmi štědrý k chudým a potřebným a dodnes je v křesťanství světcem symbolizujícím velkorysost. Dětem nosí laskominy v předvečer svého svátku 5. prosince a je také předkem dnešních Otce Vánoc či Santy Clause, jejichž postavy jsou skutečně založeny právě na svatém Mikuláši. Ostatky pánevní kosti tohoto světce vlastní kostel v americkém Illinois. Vědci z Oxfordu teď prokázali její pravost.
08.12.2017 17:30 |

Hudba zvyšuje požitek ze cvičení

Ačkoli hudba nijak nezvyšuje výkonnost při sportu, což před nedávnem prokázali vědci z Frankfurtu nad Mohanem, může pomoci především těm cvičícím, kteří pohyb nemají v lásce. Vědci z Londýna prokázali, že pozitivní motivační hudba mění mozkové frekvence tak, že si cvičící sport víc užívá.
23.02.2018 13:35 |