Akademie věd ČR: Čeští vědci se podíleli na vývoji nového testu na koronavirus

Novou diagnostickou soupravu, která spolehlivě prokazuje přítomnost koronaviru 2019-nCoV v těle, vyvinula švédská společnost TATAA Biocenter ve spolupráci s laboratoří genové exprese Biotechnologického ústavu AV ČR a maltskou nemocnicí Saint James Hospital. V této nemocnici se již nový test používá při testování pacientů. Zájem o něj projevil také Mezinárodní červený kříž.
08.02.2020 14:30 |

Fischer přislíbil Akademii věd pro příští rok půl miliardy navíc

Premiér Jan Fischer se ve čtvrtek setkal s předsedou Akademie věd ČR Jiřím Drahošem. Tématem jednání byla budoucnost financování Akademie věd. Fischer uvedl, že Akademie věd dostane navíc v příštím roce zhruba půl miliardy korun, což Drahoš následně označil za přijatelný kompromis.
30.07.2009 12:25 |

Osobnosti: Jan Fischer (1754 článků)

Věda by měla dostávat více peněz, shodli se vědci v ČT

Současný předseda Akademie Věd ČR Jiří Drahoš a jeho předchůdce Václav Pačes se shodli na tom, že vědci dnes nejsou svazování ideologickými floskulemi. Akademie má jediné zadání a to provozovat vědu na světové úrovni. Problém je však ve financování vědy. Oba vědci se shodli na tom, že by Akademie věd ČR i věda jako celek mohla dostávat více peněz. Věda u nás má však před sebou slibnou budoucnost neboť prý máme schopné mladé vědce.
17.11.2012 21:20 |

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze. Klíšťat se už bát nemusíme

Čeští vědci vyvinuli vakcínu proti borelióze. Nová vakcína už dokázala vytvořit protilátky u myší a psů. Na vývoji přípravku se podíleli odborníci z Olomouce, Brna a Prahy a firma Bioveta z Ivanovic na Hané. Vědci budou následně připravovat látku pro použití u lidí, což ale bude trvat ještě roky.
17.06.2014 17:30 |

Akademie věd: Vědci vyvinuli látku na zvýšení imunity. Testy potvrdily účinnost

Dva ústavy Akademie věd, dvě fakulty Univerzity Karlovy a komerční sféra se spojily ve výzkumu a vývoji nového imunomodulátoru neboli látky na posílení imunitního systému. Nové preparáty užívalo v rámci preventivního programu dva roky téměř 40 000 zaměstnanců Škoda Auto a.s. Výskyt respiračních onemocnění se za tu dobu reálně snížil.
10.02.2020 12:55 |

Uchovejte nezávislost maďarské vědy, volají evropské akademie věd

Partnerské akademie věd zemí Visegrádské čtyřky i instituce sdružené v organizaci ALLEA se obracejí na maďarské představitele s výzvou, aby přehodnotili navrhovanou novelu zákona o Maďarské akademii věd a návrh zákona o státním rozpočtu pro rok 2019, které by měly nepříznivý dopad na Maďarskou akademii věd, její finanční a vědeckou nezávislost.
05.07.2018 15:55 |

Čeští vědci sestavili přístroj, který bude součástí sondy Solar Orbiter

Modul českých vědců z Akademie věd ČR bude ve vesmíru měřit elektromagnetické vlny. Stane se součástí meziplanetární sondy Solar Orbiter, která bude obíhat mezi Sluncem a Zemí. Na vývoji přístroje pracují čeští vědci už pět let, nyní ho dokončují a začátkem příštího roku poputuje do pařížské observatoře.
30.11.2015 15:40 |

Původní barva divokých koní byla hnědá, zjistili čeští vědci

Původní zbarvení divokých koní v Evropě a Asii bylo hnědé. Vyplývá to z výzkumu, na němž se letos podíleli vědci z několika českých univerzit a ústavů. Vyvrací tak teorii, že divoký kůň v Evropě a Asii měl původně šedivou barvou. Informoval o tom Miloslav Jirků z Biologického centra Akademie věd České republiky v Českých Budějovicích.
30.12.2014 13:36 |

GSK: Čeští vědci se podíleli na vývoji vakcíny, která pomáhá chránit milióny dětí po celém světě

Po dlouhou dobu neměli rodiče možnost chránit své děti před nákazou zákeřnou bakterií Streptococcus pneumoniae neboli pneumokokem, který může způsobit řadu komplikací, od zánětu středního ucha až po závažné záněty mozkových blan a otravu krve. Český tým vědců se však podílel na vývoji vakcíny1 Synflorix, která již 5 let pomáhá chránit přes 50 milionů dětí ve více než 100 zemích celého světa.
20.06.2014 17:35 |

Akademie věd ocenila počítačové modelování tvorby hvězd

Počítačovým modelováním tvorby hvězd se zabývá Richard Wünsch z Astronomického ústavu Akademie věd, který byl letos odměněn Cenou Akademie věd pro mladé vědce do 35 let.
18.10.2010 12:10 |

Vysokým školám dotace a nám nic? Akademie věd chce změnu

Předseda Akademie věd Jiří Drahoš by uvítal změnu v současném pojetí vysokoškolského studia doktorandů. Vadí mu totiž pozice právě Akademie věd v celém procesu.
23.03.2013 19:15 |

Akademie věd ČR oslaví výročí 125 let unikátním videomappingem

Akademie věd si v letošním roce připomíná 125. výročí od svého založení. K uvedenému jubileu je připravena řada společenských a výstavních akcí, jejichž cílem je představit moderní, dynamickou a živou tvář instituce. Samozřejmě nebude opomenuta ani tradice, historický vývoj a významné osobnosti minulosti. Generálním partnerem 125. výročí Akademie věd je společnost PPF a. s.
19.03.2015 14:05 |

Nová výstava v Národním muzeu připomíná 125 let od založení Akademie věd

Národní muzeum a Akademie věd České republiky zvou na novou výstavu Věda – národ – dějiny, která připomíná 125 let od založení Akademie věd.
17.10.2015 14:21 |

Akademie věd a Univerzita Karlova podepsaly společné memorandum

Akademie věd ČR a Univerzita Karlova spolu v pondělí 18. prosince uzavřely memorandum o spolupráci. Dohoda, kterou vedení obou institucí podepsalo v prostorách Akademie věd v Praze, se může stát základem pro další spolupráci, již vědeckým institucím ukládá nový vysokoškolský zákon.
20.12.2017 10:25 |

Česká a Slovenská akademie věd uzavřely dohodu o spolupráci

Vzájemné vztahy upevňují česká a slovenská vědecká reprezentace každoročně. Nyní se však Akademie věd ČR a Slovenská akademie věd rozhodly tyto aktivity ještě formálně posílit a ve čtvrtek 11. ledna 2018 podepsaly dohodu o vzájemné spolupráci.
13.01.2018 19:20 |

Předsedkyně navštívila největší ústav Akademie věd

Bezmála dvacet laboratoří na dvou místech si během své návštěvy Fyzikálního ústavu prohlédla předsedkyně Akademie věd ČR Eva Zažímalová. Program sahal od ranních hodin do pozdního odpoledne, a byl pro to důvod: Fyzikální ústav je největším pracovištěm Akademie věd a spadají pod něj velká laserová centra HiLASE a ELI Beamlines. Předsedkyni provázeli místopředsedové pro I. a II. vědní oblast Jan Řídký a Zdeněk Havlas a také člen Akademické rady Luboš Náhlík.
10.03.2018 07:35 |

Akademie věd: Veletrh vědy představí rekordní počet expozic

Více než 80 vystavovatelů se bude letos prezentovat na Veletrhu vědy, který se uskuteční od 7. do 9. června na výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech. Během tří dnů nabídne veletrh přes sto interaktivních expozic, mezi nimiž nebude chybět 40 pracovišť Akademie věd ČR, vysoké školy a další vědecké instituce i firmy. Jednu z nejrozsáhlejších populárně-naučných akcí u nás pořádá Akademie věd ČR již počtvrté.
06.05.2018 22:35 |

Univerzita Karlova a Akademie věd ČR uzavřely smlouvu o spolupráci

Pět měsíců poté, co Univerzita Karlova a Akademie věd ČR uzavřely rámcové memorandum o spolupráci, obě prestižní instituce podepsaly dohodu o doktorských studijních programech. Akademie věd tak dále prohlubuje kooperaci s univerzitní sférou, kterou vědeckým institucím ukládá novela vysokoškolského zákona.
29.05.2018 14:35 |

Dohoda o spolupráci: Akademie věd a Česká zemědělská univerzita

Akademie věd ČR intenzivně pokračuje ve spolupráci s českými univerzitami. Dva dny po uzavření smlouvy s Karlovou univerzitou dojde na dohodu s Českou zemědělskou univerzitou v Praze. Předsedkyně Akademie věd Eva Zažímalová ji podepsala 30. května 2018 v prostorách Zemědělské univerzity v Praze v Suchdole.
31.05.2018 20:45 |

Delegaci Akademie věd přijal arménský premiér

Místopředseda Akademie věd ČR Jan Řídký jednal v Arménii o vědecké spolupráci a možných studijních výměnách. Návštěva se uskutečnila u příležitosti oslav 75. výročí založení Národní akademie věd Arménské republiky.
07.11.2018 20:15 |