3 z největších zničených archeologických nálezů

Jako středověký žoldák v Číně se od tohoto čtvrtka (5.1.) představí Matt Damon v ambiciózní fantasy Velká čínská zeď. Snímek, jenž se snaží kolem slavné archeologické památky obtáčet velkolepý příběh jako z Pána prstenů, nabídne sice západního hlavního představitele, jinak se však jedná o zcela čínskou produkci stavící na odiv primárně čínské kulisy – film ostatně režíruje Yimou Zhang, rovněž tvůrce Hrdiny nebo Klanu létajících dýk. Pokud tak tvůrcům z Říše středu pro příště dojde inspirace, mohou další zápletku vymyslet třeba kolem jednoho z dalších famózních historických artefaktů, který padl čistě lidskou chybou.
05.01.2017 11:30 |

Osobnosti: Matt Damon (170 článků) , Yimou Zhang (6 článků)

Top 10 loňských archeologických objevů včetně českého

Mezi desítku největších archeologických objevů loňského se dostal i počin českých vědců. Na seznam sestavený odborným časopisem HeritageDaily se dostala práce českých egyptologů v pyramidové nekropoli v Abúsíru. Český egyptologický ústav vam provádí výzkum už víc než 50 let.
03.01.2016 16:10 |

V Praze bude k vidění kopie monstrózní čínské Terakotové armády

V roce 1974 si čínští zemědělci ve vesnici Ši-an chtěli vykopat studnu a narazili na předmět z pálené hlíny. Zanedlouho se přišlo na to, že jde o jeden z největších archeologických nálezů všech dob. V obrovských jámách se našla tzv. Terakotová armáda, cca 7000 soch vojáků a stovky válečných vozů a koní. Stejnojmenná výstava se snaží napodobit pocit, který měli archeologové, když poprvé uviděli neuvěřitelný nález. Ve velkém sále Lucerny v Praze začíná 13. května.
30.04.2009 14:00 |

Do muzea zničených vztahů přinesli zhrzení milenci pouta, sekeru i protézu

V chorvatském Záhřebu otevřelo své brány muzeum zničených vztahů. Doposud šlo o putovní výstavu, která nyní získala trvalý domov v centru metropole. Sbírky netradičního muzea tvoří exponáty, které majitelům připomínaly hořké rozchody s partnery. K vidění tu jsou svatební šaty, ale i sekera nebo umělá noha.
11.10.2010 09:15 |

Muzeum zničených vztahů se usídlilo v Záhřebu

V chorvatském Záhřebu otevřelo své brány Muzeum zničených vztahů. Dosud fungovalo jako putovní výstava a od roku 2006 stačilo navštívit řadu evropských měst, ale například i USA, Filipíny či Jihoafrickou republiku. Až nyní se však muzeum usídlilo na stálo a získalo trvalý domov v centru chorvatské metropole Záhřebu.
11.10.2010 08:35 |

V chorvatském Záhřebu se usídlilo muzeum zničených vztahů

V chorvatském Záhřebu otevřelo v úterý v noci své brány muzeum zničených vztahů. Doposud šlo o putovní výstavu, která nyní získala trvalý domov v centru metropole. Sbírky netradičního muzea tvoří exponáty, které ústavu věnovali zhrzení milenci, protože jim připomínaly hořké rozchody s partnery. Informoval o tom list Croatian Times.
15.10.2010 09:00 |

Na břehu řeky Sázavy v obci Luka pod Medníkem bylo nalezeno tělo muže

V neděli 6. července 2014 v dopoledních hodinách kriminalisté z územního odboru Praha venkov – JIH začali vyšetřovat případ nálezu těla ve vodě v řece Sázavě. Tělo nalezl kolemjdoucí a celou záležitost oznámil. Jako první se na místo nálezu dostavili kriminalisté a policejní hlídka obvodního oddělení Jílové u Prahy a Hradištka pod Medníkem. Přivoláni na místo byli také potápěči poříčního oddělení Slapy. Tělo vytáhli na břeh a vzhledem k tomu, že místo nálezu bylo přístupné jen s velkými obtížemi a žádnou technikou se zde nedá dostat, vrátili se zpět. Ke spolupráci byli přizváni hasiči z Jílového u Prahy. Lékař tělo na místě ohledal a nařídil soudní pitvu. Přesnou příčinu smrti určí její výsledky.
07.07.2014 00:50 |

Primátor Charvát: Na sanaci v Paramu dohlédnou pyrotechnici

Pyrotechnickým průzkumem a průzkumnými vrty začne v příštím týdnu v areálu PARAMO druhá etapa sanačních prací. V této lokalitě je totiž reálná možnost nálezu nevybuchlé letecké munice z 2. světové války. Pokud by k nálezu došlo, muselo by město zahájit evakuaci osob v okruhu až 1100 metrů od místa nálezu.
02.11.2017 07:40 |

V Přerově objevili základy školy Jednoty bratrské, kde působil Komenský

V Přerově objevili archeologové s největší pravděpodobností základy školy Jednoty bratrské. Pokud se jejich domněnka potvrdí, půjde o jeden z nejvýznamnějších archeologických nálezů v regionu, ale i v celostátním měřítku. Základy školy objevili vedle nedávno nalezeného kostela svatého Marka, ve kterém působil i Jan Amos Komenský.
20.07.2012 15:15 |

Osobnosti: Jan Amos Komenský (4 články) , Jan Marek (356 článků) , Jan Marek (140 článků)

Rakovina devastuje lidskou populaci od nepaměti!

Jak je patrné z archeologických nálezů, rakovina nepronásleduje lidi jen v současnosti, ale trápila už i starověké civilizace a pravděpodobně je stará jako lidstvo samo.
15.10.2012 00:15 |

Vědci lokalizovali domovinu chilli. Odkud tedy pochází?

Chilli patří vedle pepře k těm druhům koření, které se používají ve všech koutech planety. Přitom ještě před několika stovkami roků znali tuto lilkovitou rostlinu v jihovýchodní oblasti Mexika. Vědcům se pomocí genetických testů, jazykových výzkumů a archeologických nálezů podařilo najít oblast, kde lidé jako první začali divoké chilli pěstovat a kultivovat.
29.04.2014 08:25 |

Archeologové objevili stopy neznámé civilizace

Jihoamerická poušť Atacama je nejsušším místem na Zemi, ale to neznamená, že by v ní nebylo co dělat. Kromě bohatých ložisek nerostných surovin je také zdrojem archeologických nálezů, z nichž ten nejnovější odhalil existenci doposud neznámé civilizace.
08.07.2014 15:25 |

Hradec Králové má první Konopnou lékárnu

Při vyslovení slova konopí lidem naskočí obávaná droga marihuana. Málokdo však tuší, že konopí se pěstuje již od starověku. Podle archeologických nálezů možná dokonce pochází z území České republiky. Na tyto tradice navazuje od října nová Konopná lékárna ve východočeském Hradci Králové a zároveň první v Královéhradeckém kraji.
20.10.2014 20:26 |

Výstava šperků starých 2500 let: Poklad, který našli na poli!

Zlaté šperky z mohyl keltských knížat, jeden z nevýznamnějších archeologických nálezů v Česku, je výjimečně k vidění v Prácheňském muzeu v Písku.
13.09.2016 12:20 |

Šest velkých kulturních institucí přebírá v Pardubickém kraji náměstek Línek. Velkou zkouškou bude zpracování archeologických nálezů při stavbě D35

Nově má v krajské radě na starosti majetek kraje, investice a také oblast kultury 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek. Tento týden se sešel s řediteli šesti příspěvkových organizací kraje v oblasti kultury, aby zahájili vzájemnou spolupráci.
11.11.2016 13:40 |

Šok v jičínském muzeu: Kniha o archeologii vyšla s nahými fotkami, nikdo netuší proč

Nečekané „vylepšení“ objevili pracovníci jičínského Regionálního muzea a galerie v odborné publikaci o archeologii, kterou instituce ve vlastním nákladu vydala. Namísto dokumentačních fotografií archeologických nálezů ze Sobotecka se v knize nacházely fotografie polonahých žen. Nikdo z lidí, kteří na knize pracovali, netuší, jak se tam fotky dostaly. Na případ upozornil server Aktuálně.cz.
15.02.2017 23:20 |

Muzeum v Jičíně využilo nahotinek. Vpašovalo je do knihy o archeologii

Jičínského Regionální muzeum mystifikovalo veřejnost svým prohlášením, že v nově vydané publikaci o archeologii se záhadně namísto dokumentačních fotografií archeologických nálezů nacházejí fotografie polonahých žen. Muzeum se o podivné záměně zmínilo na svém webu a krátce poté tam volaly desítky zájemců, kteří měli o knihu s chybnými fotkami zájem.
16.02.2017 11:50 |

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet: Startuje výstava „Doba bronzová“

Praha 12 zahajuje dlouho plánovanou výstavu s názvem „Doba bronzová“. V oblíbeném Viničním domku se objevila celá řada archeologických nálezů, které pocházejí z období 2300 až 800 let před naším letopočtem. To je časové rozmezí, do kterého se tato „bronzová etapa“ lidstva ve střední Evropě datuje. Doprovodný program na vernisáži návštěvníky přesune do hluboké minulosti.
28.05.2017 11:20 |

Genetické analýzy pravěkých Afričanů přepisují historii lidského rodu

Dosavadní scénář evoluce lidského rodu počítal s tím, že se lidé moderního typu vyvinuli kdesi ve východní Africe zhruba před 200 tisíci lety. Po dalších 140 milénií osídlovali Černý kontinent, sváděli boje, konkurovali si a křížili se s příbuznými příslušníky rodu Homo , až nakonec vyrazili kolonizovat zbytek světa. Tolik se alespoň podařilo vyčíst antropologům ze zkamenělin, archeologických nálezů a genetických srovnání různých lidských etnik.
31.07.2017 17:55 |

Odhalte proměny Horních Počernic v čase: Radnice chce slavit vznik republiky výstavou historických fotografií

Život v Horních Počernicích existoval podle archeologických nálezů už v pravěku. Ráz této východní části Prahy se ale měnil především v novějších dobách. Radnice Prahy 20 proto vzývá nejen své obyvatele, zda nemají historické fotografie Horních Počernic, které by ukázaly jejich proměnu v čase. Ze zaslaných fotografií hodlá nechat vzniknout výstavu.
14.06.2018 11:45 |