Život cikád zamotal vědcům hlavu. Hraje v něm roli podivná matematika

Cikády fascinují vědce už několik let. Stále nemáme přesnou představu o tom, jak vlastně žijí. Na začátku léta se v oblastech, kde se vyskytují, rozezní jejich „milostný zpěv“, který je stejně tak hlasitý jako zvuk motoru tryskového letadla nebo rockový koncert.
19.09.2015 11:50 |

Americké úřady zakázaly zmrzlinu s příchutí hmyzu, zákazníci se bouří

Zmrzlinář ve státě Missouri se pokoušel zachytit chuť hmyzu. Hygienici mu ale plány překazili a prodej zmrzliny z cikád zakázali. Zmrzlinárna Sparky's Homemade Ice Cream vyprodala zmrzlinu s příchutí cikád během pár hodin poté, co ji před pár dny zařadila do nabídky. Není jasné, zda zákazníci věděli, jak vzniká charakteristická příchuť. Zaměstnanci napřed sesbírají hmyz příslušného druhu ze svých zahrad a okolí, pak mu utrhají křidýlka a tělíčka uvaří. K této směsi poté zmrzlinárna přidala bílý cukr, mléčnou čokoládu, máslo a hnědý cukr.
10.06.2011 15:35 |

Opilý los se zamotal do jabloně

Hasiči ze švédského města Särö museli v úterý večer vyjíždět ke kurióznímu případu. Hlavní roli v něm hrál opilý los, který zřejmě zkonzumoval příliš velké množství zkvašených jablek. Když pak zatoužil ještě po jedné porci, ztratil balanc a zamotal se do stromu.
09.09.2011 08:50 |

Parašutista bez padáku: Srazil ho orel, zamotal se do stromů

O velikém štěstí může mluvit tento ruský parašutista. Během letu do něj narazil orel a zamotal se mu do provazů. Padák přestal fungovat a on se začal řítit k zemi. Život mu zachránily stromy, čemuž po dopadnu nemohl uvěřit ani on sám.
01.11.2011 05:20 |

Paraglidistovi se do kluzáku zamotal orel

Chvíle hrůzy zažil ruský paraglidista při svém prvním letu v Himálajích. Do šňůr od kluzáku se mu totiž zamotal orel. Kuriózní nehodu nakonec oba její aktéři ve zdraví přežili.
30.10.2011 15:00 |

VIDEO: Muž přežil pád ze tří kilometrů! Zamotal se mu padák

Šokující video vlastního pádu v americkém Wisconsinu natočil parašutista. Muž skákal z výšky přes 3000 metrů. Ve výšce 760 metrů se mu však po kolizi s kolegou zamotal padák a muž dopadl na zem.
06.12.2011 13:30 |

Mohutný los se zamotal v dětské houpačce

Houpačkový set na dvorku v americkém Ogdenu se stal osudným pro statného losa. Svým parožím se totiž zamotal do řetězů a nemohl se z nich vyprostit. Na svobodu se dostal až díky pomoci zástupce šerifa Lanea Fidlaye, uvedl server news.com.au.
10.08.2012 08:40 |

Parašutista se při seskoku zamotal do padáku. Mrtvý padl na dvůr domu

Americký parašutista Ken Oka (†62) zahynul, když se při skupinovém seskoku v Kalifornii zamotal do svého padáku a už se nedokázal uvolnit, píše  Science World Report.
27.05.2013 10:45 |

Šíleného geniálního matematika zabila uklízečka

Uklízečku a jejího syna obvinili z vraždy matematika a milionáře, jehož tělo se našlo na poli.
08.01.2010 19:25 |

Divný harmonogram maturit: Matematika v pátek odpoledne

Všem didaktickým zásadám odporuje harmonogram nové státní maturity, který je závazný pro všechny školy. Nejobávanější ze všech zkoušených předmětů, matematika, je zařazena až na páteční odpoledne, informuje Aktuálně.cz. Přitom právě na ni by měli být studenti obzvlášť svěží.
04.05.2011 08:50 |

Středočeský kraj pomáhá na svět knize „Nevšední matematika všedního dne“

Krajští radní na svém zasedání dne 21. října 2013 schválili převod finančních prostředků ve výši téměř 825 tisíc korun od Ministerstva školství ČR na realizaci projektu Gymnázia Jana Palacha v Mělníku, které hodlá vydat novou publikaci s názvem „Nevšední matematika všedního dne“. Finanční prostředky na tento projekt získala škola v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK).
22.10.2013 17:51 |

Matematika, noční můra maturantů. Proč je test z ní obtížnější než všechno ostatní?

Přestože ministerstvo školství si maturitu z matematiky zarputile hájí, s úrovní jejich obtížnosti to však není vůbec jednoznačné, což přiznává i sama ministryně. Podle matematika a odborníka na tvorbu testů Oldřicha Botlíka absolvují maturanti test z matematiky pod časovým tlakem a zkouška prověřuje hlavně to, nakolik jsou schopni aplikovat naučené postupy.
18.05.2016 17:50 |

Provence: Vyražte za jídlem, historií i plameňáky!

Jižní kraj Francie je rozložen od Středozemního moře až po Alpy. Najdete v něm omamnou vůni levandule, skvělou kuchyni, azurově modré moře i zvuk cikád.
14.04.2014 11:30 |

Cena Prima ZOOM Neuron za vědecké video a Ceny Neuron pro mladé vědce byly uděleny

Ve středu 14. května byly v Národní technické knihovně v Praze v rámci slavnostního večera Neuron Science Future – české příběhy vědecké budoucnosti - uděleny granty pěti mladým českým vědcům do 40 let. Uděleny byly ceny v oborech fyzika, chemie, matematika, medicína a společenské vědy v hodnotě 250 tisíc korun a Cena Prima ZOOM Neuron v hodnotě 100 tisíc korun pro nejlepší vědecké video.
15.05.2014 12:00 |

Nejhlučnější živočich světa má dva milimetry a vydává zvuk penisem

K letní přírodě patří všudypřítomné vrzání samců kobylek a sarančat. Milovníci dovolených ve Středozemí navíc nezapomenou na hlučný cvrkot cikád. Tomuto vyluzování zvuků se odborně říká stridulace a koníci či cikády je vyluzují třením končetin či křídel o zadeček. To ale není nic oproti hmyzu zvanému klešťanka mající pouhé dva milimetry. Ta používá ke stridulaci penis. A o hladinu jím dělá takový rámus, že si vysloužila titul „nejhlučnější živočich“ planety. Samozřejmě míněno v poměru k velikosti těla.
01.07.2011 21:10 |

Pobřeží USA po sedmnácti letech zaplaví miliardy cikád

Přes takový rachot nejsou slyšet ani přistávající letadla.
16.05.2013 09:20 |

Vědcům se nedaří zjistit DNA mexického "vetřelce". Jeho objevitel záhadně uhořel

Je to skutečně tvor z této planety? Pozůstatky záhadného tvora jsou v rozkladu a vědcům se zatím nepodařilo zjistit DNA.
27.08.2009 16:10 |

Vědcům se podařilo chytit duhu

Dotknout se duhy bylo doposud možné jen v pohádkách. Americkým vědcům se ale nyní tento jev podařilo zachytit a držet ho v rukách. Dopracovali se k tomu přitom překvapivě lehce, pouze s pomocí čoček a krystalu.
29.11.2009 05:15 |

Pobyt v Ostravě změnil vědcům DNA

Třítýdenní pobyt v Ostravě změnil vědcům DNA. Hlavní hygienik Ostravany uklidňuje. Výsledky prý nejsou věrohodné.
30.03.2010 19:55 |

Meteorit z Marsu odhalí vědcům "dětství" rudé planety

Meteorit nalezený na Sahaře, kterému se říká "Černá kráska" pomůže vědcům nahlédnout do nejstarší historie planety Mars, ze které pochází.
23.11.2013 08:02 |