Země vznikla srážkou s jinou planetou, zjistili vědci

Planeta Země je směsí původní zárodečné planety a planety Theia. Tato dvě vesmírná tělesa se před miliardami let srazila, roztavila a spojila v útvar, který známe dnes a na němž žijeme. Ze zbytků vymrštěných do okolí po srážce se na oběžné dráze Země vytvořil satelit, jemuž říkáme Měsíc.
02.02.2016 10:05 |

V říjnu kolem Země proletí asteroid desetkrát blíž, než je vzdálen Měsíc

Letošní rok bude velmi bohatý na blízká setkání Země s asteroidy. Přestože NASA vylučuje, že by některý z nich mohl ohrozit život a civilizaci srážkou s naší planetou, v říjnu proletí kolem Země obří kus skály ve vzdálenosti 57 tisíc kilometrů, což je asi patnáct procent vzdálenosti Měsíce od Země.
01.06.2017 12:30 |

Všichni si teď pogratulujme! Na 10 fotkách vám ukážeme, co naše lidstvo zatím dokázalo udělat s planetou. Je to síla!

Je vám fuk, co se s naší planetou stane? Pak se vás následující desítka fotek asi nijak nedotkne. V lepším případě vás ale možná donutí k zamyšlení.
18.04.2015 08:11 |

Jupiter je tak velkou planetou, že ve skutečnosti kolem Slunce neobíhá

Každý školák ví, že největší planetou obíhající kolem Slunce je Jupiter. Ale od útlého věku nás učí v podstatě jednu chybu. Ne v tom, že je tato planeta tvořená plyny největší, ale v tom, že je oběžnicí Slunce. Ve skutečnosti vlastně tak úplně kolem naší hvězdy totiž nerotuje a Slunce částečně rotuje kolem Jupiteru.
03.08.2017 17:30 |

Vědci objevili první těleso, které není planetou a přesto má prstenec

Vědci překvapivě zjistili, že prstence mohou mít i menší vesmírné objekty, než jsou planety. V naší sluneční soustavě objevili vůbec první neplanetární kamenné těleso, které má vlastní systém prstenců. Je jím asteroid Chariklo, obíhající kolem Slunce mezi oběžnými drahami Saturnu a Uranu. Podle serveru Space.com o tom informuje dnes zveřejněná odborná studie.
27.03.2014 18:05 |

Vědci spočítali, že Planeta 9 existuje

Pluto zřejmě skutečně není poslední planetou Sluneční soustavy. Za tímto tělesem, které někteří astrofyzikové zpochybňují jako skutečnou planetu, se prý nachází další objekt. Nikdo ho zatím nepozoroval a jeho existence byla vždy pouze teoretická. Loni přitom vědci oznámili, že výpočty ale byly chybné a Planeta 9 neexistuje. Jenže teď přišli madridští vědci s novými výpočty a tvrdí, že nějaká planeta za Plutem bude.
18.07.2017 18:30 |

Vědci mají nové vysvětlení, proč je Mars rudý

Vědci dosud předpokládali, že se Mars stal rudou planetou během miliard let erozivním působením vody, kdy zde ještě existovaly vodní toky i moře a oceány. Analýza hornin provedená s pomocí robotických vozítek Spirit a Opportunity, které na Marsu přistály v roce 2004 však ukázala, že rudý prach nemá s vodou nic společného.
22.09.2009 22:00 |

Americký prorok tvrdí: V říjnu se Země srazí s Planetou X

Americký autor řady dokumentů o konspiračních teoriích David Meade šíří světem poplašnou zprávu. Podle něj totiž do Země v říjnu tohoto roku narazí bájná Planeta X. Tzv. planetu Nibiru za námi vyšle dvojče Slunce a podle Meadeho má vrazit do Země v oblasti jižního pólu. NASA to považuje za hoax a výmysl.
06.01.2017 12:30 |

Vesmír je plný zaniklých mimozemských civilizací, tvrdí vědci

Pravděpodobnost, že je Země ve vesmíru jedinou živou planetou a lidstvo jedinou civilizací, je naprosto mizivá. Asi jedna ku deseti miliardám biliónů. Jenže podle nové teorie astrofyziků ze státu Washington je sice vesmír plný jiných civilizací, ale ty vymřely. Proto nás nemůžou kontaktovat. Lidstvo však čeká dost možná stejný osud. Totální zánik.
05.05.2016 18:05 |

Brexit proběhl už před 150 tisíci lety. Mohla za něj megapovodeň, tvrdí vědci

Velká Británie v posledních dnech oficiálně zahájila proces odchodu z Evropské unie, vědci však uvádějí, že našli důkazy mnohem dávnějšího brexitu. Zjistili totiž, jak byl zničen úzký pás země, který kdysi spojoval dávnou Británii s Evropou. Podle studie zveřejněné v časopise Nature Communications jsou vědci přesvědčeni, že před 450.000 lety přeteklo velké jezero a voda z něj narušila pozemní spojení. Pozdější záplavy pak Doverskou – nebo i Calaiskou – úžinu úplně otevřely.
05.04.2017 12:00 |

Čeští vědci: Psi vnímají magnetické pole země

Psi vnímají magnetické pole Země. S tímto objevem přišli čeští vědci z České zemědělské univerzity společně s kolegy z německé University Duisburg-Essen, výsledky jejichž práce vyjdou v renomovaném vědeckém časopise Frontiers in Zoology. Když je magnetické pole klidné, natáčejí se psi při vyměšování severojižním směrem. O objevu informoval mluvčí univerzity Josef Beránek. Natočení těla v severojižní orientaci už čeští badatelé dříve zjistili třeba u kaprů nebo kachen.
03.01.2014 13:30 |

Osobnosti: Josef Beránek (11 článků)

Rubikovu kostku by Bůh složil 20 pohyby, zjistili vědci

V kolika tazích jste schopní složit Rubikovu kostku? Vědci zjistili, že maximální počet tahů je 20.
15.08.2010 10:40 |

Vědci zjistili, proč nás tolik rozčilují telefonní hovory jiných lidí

Když se v MHD někdo těsně vedle vás vybavuje mobilem, i klidná povaha začíná kypět - a zdá se, že právem. Američtí vědci totiž zjistili, že poslouchat jen půlku konverzace narušuje naše soustředění mnohem více, než když slyšíme obě zúčastněné strany.
26.09.2010 18:25 |

DĚSIVÁ STUDIE: Leváci umírají o 6 let dřív, zjistili vědci

Být levákem je životu nebezpečné! Vědci totiž zjistili, že lidé se šikovnější levačkou mají o šest let kratší život než praváci! Naštěstí má ovšem levorukost i výhody.
09.10.2013 11:05 |

POSTELOVÁ STUDIE: Sex podporuje inteligenci, bez něj se blbne, zjistili vědci

No vida. Sex nejen snižuje stres a spaluje kalorie. Vědci v nové studii zjistili, že také zvyšuje produkci mozkových buněk. Při nedostatku sexu naopak ubývají.
26.02.2014 10:40 |

Vědci zjistili, proč jsou medvědi zdraví i přes vrstvy tuku. Pomůže to i nám

Polovinu tělesné váhy ledních medvědů tvoří tuk. Vysoká hladina cholesterolu v krvi jim však nečiní žádné zdravotní obtíže. Američtí vědci z univerzity v Berkeley nyní zjistili, proč tomu tak je.
10.05.2014 07:35 |

Vědci zjistili, proč koaly objímají stromy

Typická póza, při níž australský savec koala objímá strom, mu pomáhá ochlazovat se. V nové studii, o níž informoval zpravodajský server BBC, to zjistili vědci z australské Melbournské univerzity.
04.06.2014 20:15 |

Britský panovník Richard III. vypil až tři litry alkoholu denně, zjistili vědci

Středověký panovník Richard III. byl podle nejnovějších poznatků mimořádně silný alkoholik. Vědci provedli analýzu králových zubů a kostí a zjistili, že panovník musel vypít za poslední tři roky svého života nejméně tři litry alkoholu denně. Výsledky analýzy zveřejnil časopis Journal of Archaeological Science.
20.08.2014 15:30 |

Jak vzniká rakovina? Čeští vědci zjistili, proč mohou buňky tvořit nádory

Čeští, australští a novozélandští vědci zjistili, co potřebují rakovinné buňky k tomu, aby vytvářely nádory, rychle se množily a snadněji překonávaly nepříznivé podmínky. Objev může podle molekulárního biologa Jiřího Neužila z Griffithovy univerzity v Austrálii a pražské Akademie věd ČR přinést i nový pohled na důležité aspekty buněčné biologie.
28.01.2015 13:31 |

Egyptští balzamovači podváděli. Místo zvířecích těl cpali do mumií skořápky

Starověcí Egypťané uctívali své bohy zvířecími mumiemi. Ne vždycky ovšem stihli uspokojit poptávku po zvířecích obětech a občas při mumifikaci "ošulili". Zjistili to vědci z univerzity Manchestru, když při analýze 800 zvířecích mumií zjistili, že velká většina z nich obsahuje pouze látky, bahno, rákos a skořápky. Vědci se domnívají, že poptávka zkrátka převyšovala nabídku a egyptští balzamovači nestíhali včas připravovat mumie obětovaných zvířat.
11.05.2015 11:41 |