Začalo šesté vymírání druhů na Zemi a jako první zmizí lidé! Můžeme to ještě zastavit?

Studie Stanfordské univerzity varuje, že lidé jsou zodpovědní za vymírání tolika druhů, že nyní Země čelí šesté vlně vymírání druhů! A další na řadě bychom měli být právě my.
21.06.2015 12:02 |

Lidé způsobují masové vymírání živočichů. Větší než by způsobila katastrofa!

V geologických dějinách planety Země dochází opakovaně k momentům, kdy dojde k masovému a náhlému vymírání druhů. Tento jev bývá na předělu dvou významných geologických období a většinou po něm následuje výrazná proměna v morfologii a fyziologii života. Podle vědců z Tennessee se o to další masové vymírání postaral člověk. Právě začalo a způsobuje ho naše civilizace.
03.08.2016 16:05 |

Nastává šesté masové vymírání druhů v historii Země

Planeta Země od svého vzniku neustále prochází evolucí neboli vývojem. Součástí této evoluce je také vývoj života na ní včetně toho lidského. Během milionů let, kdy Zemi obývají živé organismy, nastalo pět období, během nichž došlo k náhlému a masovému vymírání druhů. Podle vědců jsme právě svědky toho dalšího, už šestého. Pro existenci samotného člověka to může mít fatální následky a může dopadnout jako dinosauři. Do padesáti či sta let by mohlo dojít k masovému úhynu rostlin a živočichů a kolapsu ekosystému.
16.12.2016 14:00 |

Napomohla produktivita oceánů velkému permskému vymírání?

Katastrofa, která zahubila dinosaury a dala zrod éře savců, byla proti němu ještě relativně mírnou událostí. Řeč je o velkém permském vymírání, které před 250 miliony let zabilo většinu tehdejších druhů – téměř 95 procent všech mořských druhů dochovaných ve fosilním záznamu a bezmála tři čtvrtiny druhů suchozemských obratlovců. Sled příčin je zatím nejistý. Ve hře je sopečná činnost, změna klimatu i možný dopad komety či meteoritu.
24.08.2015 19:06 |

Změna klimatu přinese i vlnu vymírání

Pod záštitou Univerzity v Connecticutu vyšla komplexní studie, naznačující, jak pomalá a nedostatečná je dosavadní klimatická politika světových vlád. Studie pojednává o vymírání – nikoli však historickém, nýbrž o vymírání, která čeká oteplující se planetu.
13.05.2015 21:44 |

S divokými včelami to v Evropě vypadá bledě. Zmizí úplně?

Divoké včely možná už brzy úplně zmizí z Evropy, ohroženo je na evropském území až 60 procent z dvou tisíc druhů divokých včel. Na tragický stav včelstva upozorňuje nová studie Evropského červeného seznamu včel, kterou ve středu představilo ekologické hnutí Duha. Velký podíl na vymírání včel má pěstování plodin určených pro výrobu biopaliv jako je řepka, slunečnice nebo soja. Problém se týká i Česka.
22.04.2015 18:40 |

Za vymírání čmeláků a včel můžou pesticidy z řepky

Neonikotinoidové pesticidy používané především k ošetřování řepkových monokultur jsou viníkem vymírání čmeláků a včel. Potvrdily to výzkumy z Oxfordu s tím, že pokud nemáme přijít o nejvýznamnější opylovače v přírodě, bez nichž můžeme umřít hlady, musí zemědělci tyto pesticidy okamžitě přestat používat.
18.08.2016 19:05 |

Proč jsou náboženství odsouzena k vymírání?

Když lidé žili krátce a intenzivně, morálka v jejich prvních náboženstvích nebyla tak podstatná. Tu vymyslela teprve elita bohatých, která se začala rozmáhat několik století před Kristem. Snažila se morálkou strašit chudé, kteří žili krátce, ale intenzivně, a měli spoustu potomků. Představovali tak hrozbu, kterou bylo potřeba omezit. Jenže dnes jsou v zemích původních náboženství jako křesťanství, judaismus, islám, buddhismus apod. poměrně bohatí i ti nejchudší. A tak jsou tato náboženství odsouzena k vymírání.
11.05.2016 17:05 |

Stříbrnský (TOP 09): Osobní prosba zastupitele. Za tuto atmosféru si můžeme sami

Atmosféra v příbramském zastupitelstvu není dobrá. To je jedna z mála věcí, na které se shodnou snad všichni zastupitelé. Můžeme pátrat po historických kořenech tohoto stavu, můžeme vést široké diskuze o politické kultuře, demokracii a svobodě slova, anebo se můžeme lidsky zamyslet sami nad sebou. První co zjistíme je, že si za to jako zastupitelé můžeme sami.
25.05.2015 08:41 |

Apokalyptická předpověď: Planetu Zemi ovládnou hlodavci velicí jako krávy

Evoluce probíhá neustále, ačkoli se může z pohledu života lidského jedince zdát, že se docela zastavila. Co však z této perspektivy není možné přehlédnout, je vymírání jedněch druhů a přemnožení některých člověkem zavlečených. Těmi velmi úspěšnými jsou rychle se množící a velmi přizpůsobiví hlodavci. Jim podle zoologů patří budoucnost planety. Jednou po ní budou běhat hlodavci velicí jako krávy.
07.02.2014 08:00 |

Od srpna platí zákaz dovozu a vývozu vybraných invazních druhů rostlin a živočichů

Od 3. 8. 2016 vstupuje v platnost prováděcí nařízení EU, které uvádí v platnost seznam invazních nepůvodních druhů s významným dopadem na Evropskou unii. Jde o seznam 23 invazních živočichů a 14 druhů invazních rostlin, které svým neřízeným šířením v přírodě ohrožují evropskou biodiverzitu, ekonomiku a dokonce i lidské zdraví. Seznam konkrétních invazních nepůvodních druhů, představujících ohrožení biologické rozmanitosti v Evropě, přijala Evropská komise (EK) v polovině letošního července. V souladu s uvedeným nařízením se invazní nepůvodní druhy s významným dopadem na EU nesmějí kromě jiného záměrně přivážet na území EU, a to včetně převozu přes toto území pod celním dohledem, držet, chovat, přepravovat do, z nebo v rámci EU, dále uvádět na trh nebo uvolňovat do životního prostředí.
05.08.2016 08:40 |

To bylo o fous... Kolem Země prolétl masivní asteroid

Masivní asteroid dosahující v průměru téměř dvou kilometrů, prolétl včera kolem planety Země. Informovala o tom NASA s tím, že vesmírné těleso se drželo v uctivé vzdálenosti a nepředstavovalo žádnou hrozbu pro život na planetě. Kdyby se ale s naší Zemí asteroid těchto rozměrů srazil, rovnalo by se to detonaci několika stovek jaderných bomb najednou a vedlo ke globální katastrofě a vymírání druhů i zániku civilizace.
09.09.2016 11:05 |

Melanésané nesou geny neznámého druhu člověka

Lidé žijící v části Oceánie známé jako Melanésie, mají unikátní genetickou informaci. Vědci už prokázali, že tamní etnika mají ve své DNA geny neandertálců a denisovanů. S oběma vymřelými druhy lidí se křížil druh Homo sapiens několik tisíc let a také Evropané nesou několik procent neandertálských genů. Ale Melanésané mají ještě další geny, které nepocházejí ani od neandertálců, ani od denisovanů a nejsou ani vlastní druhu Homo sapiens. Zřejmě náležely třetímu, dosud neznámému druhu hominidů.
27.10.2016 12:00 |

Stav oceánů se rychle zhoršuje, hrozí masové vymírání

Stav světových oceánů se zhoršuje rychlejším tempem, než se doposud předpokládalo. Píše to ve své zprávě mezinárodní organizace IPSO, která zkoumá podmínky ve světových oceánech. Podle zpravodajského serveru BBC News organizace varuje před podobným masovým vymíráním mořských druhů, jehož byly oceány svědkem již před desítkami milionů let.
03.10.2013 16:05 |

Co trápí Česko? Hluk, smog, doprava a vymírání druhů v přírodě

Stav životního prostředí se v České republice podle ministerské zprávy zlepšuje, i když k tomu v loňském roce přispěl pokles ekonomiky. Stále je ale horší kvalita ovzduší zejména v Moravskoslezském kraji, přestože emise trvale klesají.
15.10.2013 11:25 |

VIDEO Greenpeace "vyhladili" zvířata v pohádce Lví král

Holandská pobočka Greenpeace vymazala všechna zvířátka z Lvího krále. Chtěla tak upozornit na vymírání živočišných druhů.
09.01.2014 05:05 |

VIDEO Greenpeace "vyhladili" zvířata v pohádce Lví král

09.01.2014 05:05 |

Na konci vždy stojí obnova života, zamýšlí se nad osudem naší civilizace historik a geolog Lang

ROZHOVOR Jsme skutečně pány tvorstva, nebo si s námi matka Příroda může třeba i škodolibě pohrát? Od politických tahanic v české kotlině až k možnému velkému vymírání druhů nás zavede rozhovor s regionálním historikem, spisovatelem, geologem Martinem Langem z Rokycanska.
18.01.2015 20:23 |

Češi věří v klimatické změny, ale bojovat proti nim nechtějí

Víc než polovina Čechů nepochybuje o tom, že dochází ke změně klimatu a že za tím stojí činnost člověka. Věří, že kvůli tomu dochází i povodním, vlnám veder a že klimatické změny povedou k vymírání druhů. Nejsou ale ochotní přistoupit na preventivní opatření, která by se mohla dotknout jejich peněženek.
21.10.2015 15:00 |

Hypotetická devátá planeta by mohla mít prsty v hromadných vymíráních

Období hromadných vymírání, při kterých několikrát vymřela velká část pozemských druhů, jsou jedněmi z nejděsivějších a zároveň nejvíce fascinujících událostí v historii Země. Snad každý někdy slyšel o konci éry dinosaurů před 65 miliony let, který zřejmě zapříčinil dopad obrovského asteroidu v oblasti dnešní střední Ameriky.
08.04.2016 18:25 |