Vyprahlé Česko: Taková krize tu nebyla 500 let, zjistili vědci

Čechy, Morava i Slezsko nyní prožívají jedno z nejsušších období za posledních 500 let, přičemž suchá léta mohou pokračovat. Dešťů sice neubylo, vlivem změny klimatu se ale zvýšily letní teploty. Voda se v létě proto více odpařuje. Mnohé řeky byly ještě nedávno téměř vyschlé. Společnost by měla podle odborníků přijmout taková opatření, která pomohou udržet vodu v krajině.
25.09.2015 15:40 |

Zahradník (ODS): Problém migrace jako antická tragédie?

Jedním z nejčastěji používaných slov v článcích a komentářích k problému migrace, je slovo krize. Píše se o migrační krizi, o uprchlické krizi, případně o akutní migrační krizi. Krize, krize, krize. Podívejme se na problém migrační krize z hlediska významu slova krize jako jedné z pěti částí klasické antické tragédie. Těmi jsou, podle Aristotela, expozice, kolize, krize, peripetie a katastrofa.
20.09.2015 21:46 |

DĚSIVÁ STUDIE: Leváci umírají o 6 let dřív, zjistili vědci

Být levákem je životu nebezpečné! Vědci totiž zjistili, že lidé se šikovnější levačkou mají o šest let kratší život než praváci! Naštěstí má ovšem levorukost i výhody.
09.10.2013 11:05 |

Zkušení učitelé si polepší o 500 až 1 500, slibuje Dobeš

Ministr školství Josef Dobeš (VV) ve středu uvedl, že nařídil zvýšit tabulkové platy pro všechny zkušené učitele. Do mezd investuje čtyři miliardy korun, což se dlouhodobě zaměstnaným učitelům odrazí na výplatních páskách v podobě 500 až 1 500 korun. Noví kantoři si polepšili již loni.
09.11.2011 14:40 |

Starostové, primátoři i hejtmani si finančně polepší. Až na 120 500 korun

Starostové a primátoři si od příštího roku polepší zhruba o 8,5 procenta. Podle velikosti obcí, měst a městských částí, které vedou, budou vydělávat od 36 500 korun do téměř 95 000 korun. Hejtmani a pražský primátor budou dostávat průměrně o téměř 16 procent víc, přijdou si na 109 500 až 120 500 korun, píše ČTK.
11.09.2017 15:15 |

Mozek zraje až do třiceti, zjistili vědci z Harvardu

Vědci se domnívali, že mozek člověka ukončuje zrání v období mezi osmnácti a pětadvaceti roky. Ale vědci z Harvardovy univerzity teď přišli s důkazy, že zrání mozku se nezastavuje do třiceti let. A pokračuje i poté. Teprve v tom věku se ukončují zásadní vývojové změny. Nicméně to vysvětluje, proč má u osob do třiceti let konzumace alkoholu tak zhoubný vliv na chování, myšlení a paměť.
08.01.2017 15:30 |

Dýka v Tutanchamonově hrobce: Materiál pochází z vesmíru, zjistili vědci

Když v roce 1922 objevil britský archeolog Howard Carter Tutanchamonovu hrobku, našel tam i dýku ze železa. V době, kdy zemřel mladý faraon, však bylo železo v Egyptě vzácné a netěžilo se. Záhada je nyní konečně vyřešena. Vědci zjistili, že drahocenný kov, který za více než tři tisíce let nezrezivěl, pochází z vesmíru.
02.06.2016 19:45 |

Osobnosti: Howard Carter (6 článků)

Jednoduchá léčba jet lagu? Kapky do očí, zjistili vědci

Pásmová nemoc neboli jet lag, tedy narušeni biorytmu v důsledku rychlého leteckého překonání několika časových pásem, má možná nečekaně prostou a rychlou léčbu. Vědci z Edinburgské univerzity zjistili, že naše biologické hodiny ovlivňuje skupina buněk u sítnice očí, takže let lag by mohl být vyléčen obyčejnými kapkami.
24.04.2017 06:25 |

Poušť, kde kameny putují samy od sebe

Na to místo přijde jen málokdo, ale kdo se tam ve velkém vedru doplahočí, musí jen žasnout. Na vyprahlé a perfektně rovné planině uprostřed ničeho se tu a tam povalují balvany, za nimiž je jasně patrná stopa. Pohybují se snad samy od sebe? Vědci na to dlouho nemohli přijít.
05.04.2010 22:45 |

Rubikovu kostku by Bůh složil 20 pohyby, zjistili vědci

V kolika tazích jste schopní složit Rubikovu kostku? Vědci zjistili, že maximální počet tahů je 20.
15.08.2010 10:40 |

Vědci zjistili, proč nás tolik rozčilují telefonní hovory jiných lidí

Když se v MHD někdo těsně vedle vás vybavuje mobilem, i klidná povaha začíná kypět - a zdá se, že právem. Američtí vědci totiž zjistili, že poslouchat jen půlku konverzace narušuje naše soustředění mnohem více, než když slyšíme obě zúčastněné strany.
26.09.2010 18:25 |

POSTELOVÁ STUDIE: Sex podporuje inteligenci, bez něj se blbne, zjistili vědci

No vida. Sex nejen snižuje stres a spaluje kalorie. Vědci v nové studii zjistili, že také zvyšuje produkci mozkových buněk. Při nedostatku sexu naopak ubývají.
26.02.2014 10:40 |

Vědci zjistili, proč jsou medvědi zdraví i přes vrstvy tuku. Pomůže to i nám

Polovinu tělesné váhy ledních medvědů tvoří tuk. Vysoká hladina cholesterolu v krvi jim však nečiní žádné zdravotní obtíže. Američtí vědci z univerzity v Berkeley nyní zjistili, proč tomu tak je.
10.05.2014 07:35 |

Vědci zjistili, proč koaly objímají stromy

Typická póza, při níž australský savec koala objímá strom, mu pomáhá ochlazovat se. V nové studii, o níž informoval zpravodajský server BBC, to zjistili vědci z australské Melbournské univerzity.
04.06.2014 20:15 |

Britský panovník Richard III. vypil až tři litry alkoholu denně, zjistili vědci

Středověký panovník Richard III. byl podle nejnovějších poznatků mimořádně silný alkoholik. Vědci provedli analýzu králových zubů a kostí a zjistili, že panovník musel vypít za poslední tři roky svého života nejméně tři litry alkoholu denně. Výsledky analýzy zveřejnil časopis Journal of Archaeological Science.
20.08.2014 15:30 |

Jak vzniká rakovina? Čeští vědci zjistili, proč mohou buňky tvořit nádory

Čeští, australští a novozélandští vědci zjistili, co potřebují rakovinné buňky k tomu, aby vytvářely nádory, rychle se množily a snadněji překonávaly nepříznivé podmínky. Objev může podle molekulárního biologa Jiřího Neužila z Griffithovy univerzity v Austrálii a pražské Akademie věd ČR přinést i nový pohled na důležité aspekty buněčné biologie.
28.01.2015 13:31 |

Egyptští balzamovači podváděli. Místo zvířecích těl cpali do mumií skořápky

Starověcí Egypťané uctívali své bohy zvířecími mumiemi. Ne vždycky ovšem stihli uspokojit poptávku po zvířecích obětech a občas při mumifikaci "ošulili". Zjistili to vědci z univerzity Manchestru, když při analýze 800 zvířecích mumií zjistili, že velká většina z nich obsahuje pouze látky, bahno, rákos a skořápky. Vědci se domnívají, že poptávka zkrátka převyšovala nabídku a egyptští balzamovači nestíhali včas připravovat mumie obětovaných zvířat.
11.05.2015 11:41 |

Naprostá většina klokanů jsou leváci, zjistili vědci

Ruští vědci dlouhodobým pozorováním klokanů zjistili, že naprostá většina z nich upřednostňuje pro všechny činnosti levou přední tlapku. Jsou tak jediným zvířecím druhem, u něhož celá populace vykazuje stejnou vyhraněnost. U jiných zvířat záleží na individualitě jedince. Informoval o tom deník The Independent.
21.06.2015 18:16 |

Kofein má doslova fobii z cukru, zjistili vědci

Že se hořké nápoje sladí proto, aby nebyly hořké, není žádná věda. To ví každé menší dítě, které někdy neslazený čaj či kávu vypilo. Vědci z anglického Yorku ale zjistili, že na molekulární úrovni probíhá mezi cukrem a kofeinem v kávě doslova souboj. Jakmile se totiž cukr ve vodě rozpustí, kofein se mu snaží všemožně vyhnout a sráží se v blocích. Tím se hořkost nápoje výrazně snižuje a sladkost o to víc vyniká.
03.08.2015 10:00 |

Vědci zjistili, proč jsou některé ženy a muži více přitažliví a mají více sexu!

Víte, proč někteří muži mají ty nejkrásnější ženy, i když nejsou sami příliš atraktivní? A proč některé ženy mají takový úspěch u mužů, ač se ani zdaleka nepodobají královnám krásy? Vědci zjistili, že sexuální přitažlivost je ovlivněna tzv. feromony, tedy ona pověstná chemie.
07.01.2016 07:05 |