Velký úspěch! Sonda Philae se po dlouhém spánku ohlásila z komety

Robotická sonda Philae, která se začátkem loňského listopadu odmlčela se v noci ze soboty na neděli opět aktivovala. V neděli o tom informoval ředitel francouzské vesmírné agentury CNES Jean-Yves Le Gall. K výpadku signálu došlo krátce po přistání sondy na kometě Čurjumov-Gerasimenko.
14.06.2015 15:15 |

Sonda Rosetta našla svého robota Philae, který se ztratil na kometě

Sonda Rosetta na poslední chvíli před svým přistáním na kometě Čurjumov-Gerasimenko našla v pondělí svůj ztracený modul Philae, který vyslala jako předvoj v listopadu 2014. Philae se ale přistání moc nepovedlo, ztratil se sondě z dohledu a od loňského léta s ním vědci z Evropské kosmické agentury (ESA) nemají spojení.
06.09.2016 10:40 |

Philae vrtá na kometě. Výsledky pokusů zkusí odeslat na Zemi

Evropská vesmírná sonda Philae provádí vrtné práce na povrchu komety 67P/Čurjumov- Gerasimenko. Výsledky pokusů zkusí odeslat na Zemi, otázkou ale je, zda se jí to podaří a zda data vědcům dorazí. Navíc stále není jasné, co se s modulem stane po sobotě, až dovyčerpá energii, která jí zbývá.
14.11.2014 20:01 |

Modul Philae poslal z komety první snímky

Vesmírný modul Philae evropské sondy Rosetta poslal po úspěšném přistání první záběry z komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko.
13.11.2014 17:16 |

Evropští vědci se zapsali do historie: Modul Philae přistál na kometě! Velký krok ve zkoumání vesmíru

Je to velký krok pro lidstvo. Vesmírný modul Philae dnes úspěšně přistál na povrchu 510 milionů kilometrů vzdálené komety Čurjumov-Gerasimenko. Hlášení o historickém úspěchu se objevilo i na Twitteru – v řadě jazyků včetně češtiny.
12.11.2014 19:05 |

Sonda Philae se už asi neozve. Evropští vědci to vzdali a rozloučili se s ní

Šance, že se ještě evropské robotické sondě Philae, která v roce 2014 přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, podaří navázat spojení se Zemí, je prakticky nulová. Neozývá se od loňského léta, evropští vědci se tak s ní už rozloučili a o spojení se už nebudou pokoušet.
12.02.2016 19:30 |

Vesmírný modul Philae přistál na kometě

Dobývání vesmíru pokračuje. Ve středu přistál modul Philae, vypuštěný sondou Rosetta, na povrchu komety  67P/Čurjumov-Gerasimenko.
12.11.2014 18:26 |

Parfém podle komety páchne jako kočičí moč a shnilá vejce

Komety mají svou vůni. Tvrdí astronomové. Ovšem pro laiky je takové eufemistické slovo naprosto nepřijatelné. Komety totiž většinou páchnou. Až na výjimky, které voní po lihu či malinách, obsahují aromatické uhlovodíky, které se uvolňují z hnijících organických materiálů. Sonda Rosetta vyslaná ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko provedla analýzu této vlasatice a vědci podle ní vytvořili parfém připomínající pach, který za sebou šíří. Připomíná směs kočičí moči a shnilých vajec.
29.06.2016 11:05 |

Důkaz života ve vesmíru? Sonda na kometě objevila uhlík!

Evropská sonda Philae, která minulou středu přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, zaznamenala stopy organických molekul obsahujících uhlík, který je základem života na Zemi.
19.11.2014 10:40 |

Sonda Philae našla na kometě miliardy let starý kyslík

Na kometě Čurjumov-Gerasimenko našla evropská vesmírná sonda Rosetta miliardy let staré molekuly kyslíku, zřejmě z doby jejího vzniku. Je to poprvé, co se podařilo prokázat výskyt kyslíku na kometách. Nečekaný objev podle vědců z bernské univerzity nabourává některé dosavadní teorie o vzniku vesmíru.
29.10.2015 15:10 |

Sonda poslala z letící komety první snímky, svět šílí

Vesmírný modul Philae evropské sondy Rosetta, který ve středu přistál na kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko, je v pořádku.
13.11.2014 21:25 |

Sondě Philae došla energie. Stihla ale odeslat téměř všechna data

Evropská agentur ESA zase ztratila spojení se sondou Philae, která před několika dny přistála na kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Kontakt se už zřejmě neobnoví, sondě se totiž vybyly baterie. Než ji však došla energie, stihla odeslat na Zemi téměř všechna důležitá data.
15.11.2014 10:41 |

Vesmírná sonda Nefritový králík se uložila k „měsíčnímu spánku”

Čínské vesmírné vozítko Nefritový králík, které od 14. prosince zkoumá povrch Měsíce, se ani ne po dvou týdnech své mise uložilo ke spánku. Do stavu hibernace byla lunární sonda uvedena ve čtvrtek v 5:23 hodin pekingského času, oznámila agentura Reuters.
26.12.2013 11:52 |

Vědci se radují! Modul, který má přistát na kometě úspěšně probudili ze spánku

Přistávací modul Philae evropské sondy Rosetta, která míří ke kometě Čurjumov-Gerasimenko, úspěšně probudili z hibernace vědci z Německého střediska pro letectví a vesmír (DLR) v Kolíně nad Rýnem. Zařízení má provést historické přistání na povrchu komety v listopadu.
28.03.2014 22:10 |

Zklamání: japonská sonda minula Venuši

Japonská sonda minula Venuši a začala kroužit kolem Slunce. Vědci se o manévr znovu pokusí za šest let, až se sonda k planetě opět přiblíží.
08.12.2010 13:50 |

Rekord: Sonda Odyssey obíhá kolem Marsu víc než 3340 dnů

Nového rekordu ve vesmíru dosáhla americká kosmická sonda 2001 Mars Odyssey. Kolem Marsu krouží už víc než 3340 dnů, což je déle než jakákoliv jiná sonda předtím.
16.12.2010 11:05 |

Vesmírná sonda Voyager 1 se dostala na okraj sluneční soustavy

Vesmírná sonda Voyager 1 vstoupila do prostoru mezi naší sluneční soustavou a mezihvězdným prostorem. Podle amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) to vyplývá z dat, které sonda za poslední rok odeslala. Do mezihvězdného prostoru by se Voyager 1 měl podle vědců dostat během několika příštích měsíců nebo let.
06.12.2011 13:25 |

Sonda Messenger ukončila vesmírnou pouť za poznáváním Merkuru

Americká sonda Messenger, která cestovala ve vesmíru 10 let, ukončila svou misi řízeným pádem na povrch Merkuru. Během desetileté cesty sonda poslala na Zem 277 tisíc snímků planety Merkur.
01.05.2015 09:05 |

Evropská sonda Mars Express slaví výročí fantastickými snímky Marsu

Před dvanácti lety dospěla Evropa k historickému milníku – startu své první sondy k cizí planetě. Sonda dostala jméno Mars Express a jejím cílem byla, jak název napovídá, čtvrtá planeta naší sluneční soustavy. U příležitosti letošního výročí vybíráme několik výjimečných snímků, které sonda u Marsu pořídila.
03.06.2015 16:21 |