Vědci oživili přes 120 tisíc let staré bakterie z ledovců

Přes 120 tisíc let staré bakterie objevili vědci v grónských ledovcích. Dosud neznámý druh mikrobů se jim navíc podařilo přivést k životu. Experti se domnívají, že pokud na planetách vznikl život, podobá se těmto primitivním a extrémně malým mikroorganismům.
16.06.2009 08:10 |

Tání ledovců nabírá na rychlosti, varují vědci

Tání ledovců nabralo od začátku 21. století rychlost a tloušťka ledovců se zmenšuje až o celý metr. Nejhůře jsou na tom ledovce ve Švýcarsku a na Aljašce. Hlavní příčinou nezadržitelného tání je stoupající teplota.
03.08.2015 15:40 |

Tání ledovců v Grónsku a na Antarktidě je prý stále rychlejší

Tání ledovců v Grónsku a na Antarktidě je podle satelitních snímků stále rychlejší. Za pouhý rok přišly tyto ledovce dohromady asi o 530 kilometrů krychlových hmoty. Přestože to představuje asi jen dvě tisíciny celkového objemu obou ledovců, jedná se o nejvyšší roční ztráty od počátku satelitního měření před 20 lety.
20.08.2014 19:30 |

Kde udělali vědci z Německa chybu? Smrtící bakterie dál útočí

Hledání zdroje, odkud přichází smrtící mutace bakterie EHEC, je jako pátrání po jehle v kupce sena. Němečtí experti navíc »střílí« do prázdna a zkouší různé možnosti v naději, že se konečně trefí a původce nebezpečné střevní bakterie odhalí. Bohužel... Ani jejich poslední tip, že se bakterie nachází v zeleninových klíčcích, nevyšla.
07.06.2011 05:20 |

Supertání ledovců jako strůjce evoluce

Ačkoliv na vznik života na Zemi došlo již před necelými čtyřmi miliardami let, po valnou většinu historie naší planety měl život pouze formu jednobuněčných mikrobů. Zlomem, vedoucím postupně až k věku suchozemských tvorů, dinosaurů i lidí, byla před přibližně 540 miliony let tzv. Kambrická exploze , kdy rapidně přibylo mnohobuněčných živočichů, které již můžeme označit za "zvířata". Nad důvody Kambrické exploze vědci spekulují dlouho, podle nové australské studie však její kořeny můžeme najít v tání ledovců.
18.08.2017 15:50 |

Ruský vědec tvrdí, že našel elixír věčného mládí. Má jím být 3,5 milionu let stará bakterie

Ruští vědci tvrdí, že našli elixír věčného mládí. Tajemství, které provází celé generace, odkryli pomocí 3,5 miliónů staré baktérie Bacillus F nalezené před šesti lety na Sibiři. "Zvládnu mnohem více práce a za poslední dva roky jsem nebyl ani jednou nemocný," přiblížil vedoucí výzkumného týmu, který si nechal do těla vpravit DNA získané z této pravěké bakterie.
05.10.2015 08:40 |

Přijdou o své ledovce. Švýcarům roztají do konce století, míní vědci

Většina z přibližně 1500 švýcarských ledovců do konce století roztaje. Zabránit tomu už nemůže ani případné okamžité ukončení produkce skleníkových plynů, napsal s odvoláním na vědce švýcarský list Tages Anzeiger. Mizení ledovců zmenšuje zásoby pitné vody a zvyšuje riziko přírodních katastrof.
04.08.2017 11:45 |

Vědci "oživili" dvacet mrtvol, aby pomohli truchlícím rodinám

Zní to trochu jako příběh ze Sběratelů kostí, ale jde o skutečné lidi. Forenzní vědci z Velké Británie použili zažloutlé fotografie, záběry z bezpečnostních kamer i rekonstrukce kosterních ostatků, aby "oživili" dvacet neidentifikovaných těl.
23.08.2010 15:17 |

OSN varuje: Požáry v Rusku urychlí tání arktických ledovců

Kouř a popílek z rozsáhlých požárů v západních a středních částech Ruska mohou vyvolat rychlejší tání ledovců v Arktidě. Informuje o tom v úterý agentura Reuters.
10.08.2010 18:25 |

Teplé počasí ničí ledovce, za poslední rok jich zmizely desítky metrů

Tání rakouských ledovců pokračovalo i v loňském roce vysokým tempem. Podle Rakouského alpského spolku (ÖAV) se v průměru v roce 2012 ledovce zkrátily o 17,4 metru. Z 95 sledovaných ledovců nebyl úbytek zaznamenán na pouhých dvou z nich.
13.04.2013 08:20 |

Dopady globálního oteplování: Proč jsme častěji pod vodou? Může za to tání ledovců v Arktidě!

Kdy zase příště přijde velká voda? Možná už za měsíc, varují meteorologové. A nebo přijde nebývalé sucho! Jak je to možné? Může zato tání ledovců na Arktidě, které dělá počasí lenivější. Občas se totiž »zasekne« na určitém stavu a místě!
08.06.2013 05:05 |

K tragédii Titaniku přispělo počasí

Skupina odborníků prostudovala počet a rozměry ledovců, které ve 20. století brázdily severozápadní Atlantik, a došla k závěru, že za katastrofu Titaniku nenesla zodpovědnost jen posádka. K tragédii přispělo i počasí. V roce 1912 se do vod kolem Newfoundlandu dostalo abnormálně mnoho ledovců. Závěry svého zkoumání zveřejnili experti v časopise Significance.
19.08.2014 12:45 |

Tání ledovců na Antarktidě: Nový bizarní objev!

Globální oteplování se projevuje na mnoha místech planety různými způsoby. Novým a poněkud bizarním je pokles síly gravitačního pole Země. Podle vědců z Evropské vesmírné agentury za pokles gravitace naší planety může právě tání ledovců v západní části Antarktidy, které bylo způsobeno oteplováním klimatu.
07.10.2014 09:10 |

Tání ledovců změnilo století trvající pohyb zemských pólů, tvrdí NASA

Tání ledovců způsobuje odlišný pohyb obou zemských pólů. Na Zemi se totiž mění rozložení hmotnosti. Podle Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) je to další z dopadů globálního oteplování. Mohou za to prý lidé.
09.04.2016 20:30 |

Zkažená voda v Praze: Otrávila ji bakterie, kterou známe z Egypta. Co způsobuje?

Pražskou část Dejvice ochromila koliformní bakterie, známá jako Escherichia coli. Pronikla do vodovodního řadu, 150 lidí mělo zdravotní problémy, dva zůstali v nemocnici a 32 tisíc bude minimálně tři dny bez pitné vody. Kde se tahle bakterie bere?
26.05.2015 11:55 |

Japonci oživili dinosaury

Dinosauři přitahují v Japonsku pozornost veřejnosti natolik, že se obyvatelé Země vycházejícího slunce rozhodli uspořádat Dinosaur Expo 2009. S využitím nových technologií zde oživili na výstavě ve městě Makuhari praještěry tak, že se jim diváci ocitli blíže než kdykoli předtím.
29.07.2009 15:40 |

Dřevorubce málem zabil strom! Oživili ho záchranáři

Kácel strom o průměru asi čtyřicet centimetrů a mohutný padající kmen ho zavalil. Neštěstí se stalo v sobotu dopoledne v Dolních Bojanovicích na Hodonínsku, kde záchranáři nakonec oživili muže středního věku, který v době jejich příjezdu nejevil známky života.
09.02.2013 18:10 |

Bohemians 1905 porazili Duklu Praha a oživili naděje na záchranu v lize

Fotbalisté Bohemians 1905 oživili šance na záchranu v první lize. V předehrávce 28. kola doma porazili pražského rivala Duklu 3:2 a před víkendem poskočili na předposlední místo tabulky se ztrátou jednoho bodu na čtrnácté Znojmo.
09.05.2014 22:25 |

Med a jeho účinky

Med pomáhá při nachlazení, u některých lidí ale může vyvolat alergickou reakci. Zcela nevhodný je pro děti do 18 měsíců. V medu totiž může být bakterie tvořící jedovatý botulotoxin. Dítě nemá na rozdíl od dospělého tak kyselé prostředí v žaludku, aby ji zničilo. Jiné bakterie obvykle nejsou v medu schopné žít, tudíž kvalitní med žádné bakterie neobsahuje.
19.07.2010 05:52 |

Smrtelná bakterie NDM-1: Nákaza je u hranic s ČR!

Nová bakterie, na kterou nezabírají takřka žádná antibiotika, jeden mrtvý a desítky nakažených... Odolná bakterie NDM-1 se rozšířila i do střední Evropy. A podle vyjádření lékařů a mikrobiologů byla zaznamenána dokonce už i v sousedním Německu či ve Švýcarsku!
17.08.2010 05:10 |