Vědci obrátili: Mozkové buňky přibývají i v dospělosti!

V minulosti se vědci domnívali, že neurony v mozku od začátku dospělosti do konce života už jen ubývají. Ale není tomu tak. Buňky specializující se na zpracování a přenos informací se mohou obnovovat a dokonce jich může přibývat. Dokazuje to výzkum tažných ptáků.
25.02.2016 12:05 |

Alkohol poškodí mozkové buňky za 6 minut!

Popíjíte často alkohol v domnění, že jeho negativní účinky se projeví až za dlouho? Tak začněte brzdit! Vědci z Heidelberské univerzity v Německu totiž zjistili, že mozkové buňky poškozuje alkohol už šest minut po jeho pozření.
01.08.2009 05:20 |

Severokorejský elixír prý rozmnožuje mozkové buňky a brání vráskám

Vědci v Severní Koreji prý vyvinuli supernápoj, který zabraňuje stárnutí kůže a rozmnožuje mozkové buňky. Oznámila to severokorejská tisková agentura KCNA, která si tak kromě toho, že v pátek opět hrozila válečným konfliktem s Jižní Koreou, našla čas i na veselejší témata.
05.06.2010 14:15 |

Alkohol mozkové buňky nezabíjí! Vědci vyvrátili tenhle a další mýty

Alkohol vraždí mozkové buňky a mužský mozek funguje lépe než ten ženský. Pokud čemukoli z výše uvedeného věříte, tak jste úplně vedle.
06.08.2014 16:00 |

Výstřelky v názvech vín procvičí i mozkové buňky

Chcete popíjet v Teorii chaosu? Nebo snad raději propůjčit chuťové pohárky Poučenému odhadu? Řeč je pochopitelně o vínech, a to hlavně o nové řadě těch podivně pojmenovaných, které kromě chuťových zaměstnávají i mozkové buňky. Napsala o nich agentura AP.
13.07.2010 11:30 |

Průlom v léčbě nákazy HIV! Vědcům se podařilo dostat viry z buněk, ty žijí dál

Němcům na východě Německa se podařil průlomový krok v léčbě nákazy virem HIV. Virové částice, které napadají imunitní buňky a postupně je likvidují, vědci dosud nebyli schopni z buněk dostat ven, bez toho aniž by to znamenalo smrt celé buňky. V Drážďanech se to ale podařilo. Viry z buňky odstranili a ta žila dál.
20.12.2013 08:12 |

Malých Otesánků v Česku přibývá. Co s tím?

Zakulacuje se vašemu malému školákovi bříško? Přijdou vám naducané tvářičky a ruce pokryté tukem u dětí roztomilé? Jestli jste přesvědčeni, že z tloušťky vaše dítko časem vyroste, jste na omylu a zbystřete. Z obézních dětí totiž ve valné většině vyrostou také tlustí dospělí. Tukové buňky se vytvářejí do dvou až tří let věku a jejich počet v průběhu života neklesá, naopak. Při velkém nadbytku jídla a nedostatku pohybu tukové buňky jen přibývají…
02.09.2011 16:30 |

Vědci našli cestu, jak přinutit rakovinné buňky stárnout a umírat

Podle agentury Reuters američtí vědci objevili cestu jak přinutit rakovinné buňky, aby stárly a odumíraly. To by mohlo nabídnout novou strategii boje s rakovinou.
18.03.2010 14:10 |

Čeští vědci zjistili, že cesta k léčbě rakoviny vede přes Čínskou medicínu

Čeští vědci otevřeli nové možnosti v léčbě nádorových onemocnění. V mezinárodním odborném časopisu Apoptosis informovali o tom, že alkaloid z hlavotisu peckovitého, jehličnanu původem z Japonska, který se používá v tradiční čínské medicíně k léčbě nádorů, posiluje účinky proteinu TRAIL. Ten dokáže způsobit smrt rakovinné buňky. Některé nádorové buňky ale jsou vůči TRAILu odolné, nebo dokonce TRAIL u nich vyvolává další dělení a tvorbu dalších národů.
09.05.2013 19:15 |

Medicínská senzace: Vědci poprvé vytvořili buňky z klonovaných lidských embryí!

Blíží se doba, kdy vědci naklonují dokonalého člověka? Podle amerických biologů ano! Na konto si totiž připsali obrovský průlom: Poprvé úspěšně vyprodukovali kmenové buňky z klonovaných lidských embryí!
18.05.2013 05:05 |

Jak vzniká rakovina? Čeští vědci zjistili, proč mohou buňky tvořit nádory

Čeští, australští a novozélandští vědci zjistili, co potřebují rakovinné buňky k tomu, aby vytvářely nádory, rychle se množily a snadněji překonávaly nepříznivé podmínky. Objev může podle molekulárního biologa Jiřího Neužila z Griffithovy univerzity v Austrálii a pražské Akademie věd ČR přinést i nový pohled na důležité aspekty buněčné biologie.
28.01.2015 13:31 |

Vědci hlásí průlom: Do dvou let vyléčíme rakovinu!

Britští vědci tento týden oznámili, že objevili Achilleovu patu rakoviny. Ta je zrádná především kvůli své vlastní podstatě – mutacím. Nádorové buňky vznikají jako zhoubná mutace, jenže mutují často i nadále, takže unikají pozornosti i těch nejúčinnějších léků. A právě to nová metoda řeší. Jedná se o imunoterapii, která dokáže odhalit všechny nádorové buňky bez ohledu na to, jak moc se mění mutacemi.
08.03.2016 07:05 |

Čeští vědci překvapili svět. Zjistili, proč se rakovina pacientům vrací

Vědci z Masarykovy univerzity v Brně zjistili, že slučování nádorových buněk v lidském těle je škodlivé, a nikoli prospěšné, jak se experti dosud domnívali. Pohlcením jedné buňky druhou vznikají nádorové buňky, které nezničí ani ta nejagresivnější forma léčby. Navíc se kvůli tomu může vracet rakovina.
18.03.2016 13:25 |

Německému biologovi se podařilo omladit nervové buňky lidí

Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné „omladit“. Informuje o tom časopis Nature.
29.08.2009 08:30 |

Německý biolog omladil nervové buňky!

Další obrovský úspěch vědců! Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné »omladit «.
30.08.2009 06:35 |

Úžasný objev vědců: Růstové buňky vás zbaví pleše. Pánové jásají

Tak už vypěstovali růstové buňky. Mužům a ženám, kterým vypadávají vlasy ve velkém, svítá na lepší časy. Vědcům se vůbec poprvé podařilo získat vlasové buňky, které se dají jednoduše transplantovat na pleš.
23.10.2013 15:30 |

Připravte se na přepisování učebnic: Viry jsou živé a pamatují první buňky!

Viry jsou pro biology oříškem už od chvíle svého objevu před více než sto lety. Nahnuté to s nimi bylo od začátku. Na rozdíl od bakterií je kvůli jejich malé velikosti nebylo snadné přímo zpozorovat a příznaky virových onemocnění proto mnoho lékařů i přírodovědců po dlouhá léta mělo za pouhou otravu – dokonce i samotný latinský výraz virus znamená jed. Když později vyšlo najevo, že ani nemají buňky, ale tvoří je jen jakési "zdivočelé" úseky genetické informace doplněné bílkovinným obalem, řada biologů nad nimi mávla rukou. Vždyť ani nemohou být živé, zněl ještě donedávna převládající názor – vždyť se samy bez hostitelské buňky ani nenamnoží.
08.10.2015 18:31 |

Známá politička se nafotila se svou neteří v dětství a to samé zopakovala v dospělosti. Poznáte roztomilé batole na fotce?

"Napodobit fotografii z dětství a podobně se vyfotit i v dospělosti":http://www.extra.cz/dva-bratri-vytvorili-dojemny-darek-pro-svou-matku-9-svych-fotografii-z-detstvi-nafotili-stejne-i-v-dospelosti se zalíbilo známé političce Kateřině Jacques. Se svou neteří, kterou není nikdo jiný než moderátorka televize Nova "Emma Smetana":http://www.extra.cz/tema/emma-smetana (26), napodobila fotografii, která vznikla v roce 1988, kdy bylo Emmě pár měsíců.
07.04.2014 09:05 |

Osobnosti: Kateřina Jacques (121 článků)

Opice umějí předvídat budoucnost, tvrdí američtí vědci

Tým amerických vědců objevil, které mozkové buňky umožňují "předvídat" budoucnost. Výzkum provedl na opicích a tvrdí, že brzy toho budou schopni i lidé.
26.03.2015 19:01 |

Vědci přišli na to, jak omezit vypadávání vlasů při chemoterapii

Němečtí vědci přišli s revolučním objevem, který zabrání vypadávání vlasů, ke kterému dochází v průběhu chemoterapie. Vědci pacientům nasazují speciální chladící čepice, které snižují teplotu kůže na hlavě. Nemocní díky tomu přijímají méně léků, které společně s rakovinnými buňkami likvidují i buňky vlasových kořínků.
28.05.2015 15:36 |