Vědci našli '13 výjimečných'. Unikátní mutace je chrání před genetickými chorobami

O závažných genetických chorobách jako je třeba cystická fibróza, srpkovitá anemie nebo hemofilie slýcháváme každou chvíli. Pod tajemně vyhlížejícími latinskými jmény si sem tam něco představí i člověk bez medicínského vzdělání, už daleko méně lidí ale tuší, jak různorodý průběh mohou mít dědičné choroby u různých osob.
25.04.2016 18:40 |

Vědci můžou geneticky upravit embrya. USA: Děti „na objednávku“ dělat nebudeme

Vědci jednou budou moci geneticky upravovat lidi. Národní akademie medicíny v USA rozhodla, že je to z etického hlediska v pořádku. Bude to ale možné jen za účelem, aby se nerodily děti s genetickými chorobami nebo postiženími. Dříve bylo něco podobného nemyslitelné.
15.02.2017 20:00 |

Čeští vědci našli klíč od ztráty zraku. Gen slepoty z Klatovska už zaujal svět

Vědci z České republiky objevili gen, jehož mutace způsobují vážnou dědičnou vadu oční rohovky. Postižení mohou oslepnout. Objev umožní snáze určit diagnózu a v budoucnu snad i cílenou léčbu. Mutace vzešla od společného předka z Klatovska. Výsledky patnáctiletého výzkumu Ústavu dědičných metabolických poruch 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice, na němž se podílel tým University College London, publikoval v první půli ledna prestižní časopis The American Journal of Human Genetics. Sdělil to šéf týmu docent Stanislav Kmoch.
22.01.2016 11:10 |

Češi objevili geny, jejichž mutace působí vrozenou žloutenku

Objev dvojice genů, jejichž mutace působí vrozenou žloutenku zvanou Rotorův syndrom, představili dnes vědci z první lékařské fakulty Univerzity Karlovy.
09.02.2012 10:55 |

Parkinsonova choroba může souviset s pohlavně přenosnými chorobami

Vědci z Oxfordské univerzity objevili zajímavý vztah mezi nákazou pohlavně přenosnými chorobami a vyšším rizikem onemocnění Parkinsonovou chorobou. Toto riziko je totiž vyšší o pětasedmdesát procent u osob, které se při pohlavním styku nakazily hepatitidou typu B.
06.04.2017 15:30 |

Chovatelé papoušků varují před podvodníkem: Odbarvené ptáky prodává jako vzácné mutace

Chovatelé papoušků z celé republiky varují před mužem z Frýdeckomístecka, který podle nich odbarvuje přírodně zbarvené ptáky peroxidem, a prodává je za mnohatisícové částky jako vzácné mutace.
28.12.2010 18:35 |

Vousy hipstera mají více bakterií než záchodové prkénko!

Mikrobiologové z Nového Mexika loni na jaře přišli se zprávou, že plnovous tolik oblíbený mezi hipstery či slavnými a všemi módou posedlými muži je semeništěm bakterií. V průměrném plnovousu je jich prý více než na záchodovém prkně veřejné toalety. Britští vědci teď ale přišli s tím, že je to vlastně dobře. Mnohé druhy totiž produkují látky podobné antibiotikům a eliminují jiné nebezpečné druhy. Svého „chlebodárce“ tak chrání před chorobami.
22.01.2016 18:05 |

Lukášek (6) trpí "nemocí výjimečných". V šesti měsících znal dopravní značky

Šestiletý Lukášek to nemá v životě jednoduché. Po dětské mozkové obrně má problémy s nohami a navíc trpí Aspergerovým syndromem neboli nemocí výjimečných. Jedná se o vzácnou formu autismu.
22.10.2012 06:55 |

Labyrinty příběhů slavného italského autora. Nakladatelství Dokořán přichází s novým vydáním dvou výjimečných knih

Nakladatelství Dokořán přichází s novým vydáním dvou výjimečných knih světové literatury 20. století. Neviditelná města a Když jedné zimní noci cestující jsou ukázkou Calvinova vypravěčského umu i rafinovaných her se čtenářem.
29.05.2017 13:50 |

Protipovodňové zábrany chrání i pražskou Zbraslav

Protipovodňové zábrany chrání před záplavami i pražskou Zbraslav. Část z nich tvoří betonové zdi, zbytek mobilní zátarasy, které budou postaveny v případě hrozby povodně. Kvůli technickým obtížím ale chrání obytnou zástavbou pouze před stoletou vodou, zbytek zábran v metropoli počítá se záplavami srovnatelnými s rokem 2002, které byly větší. ČTK to řekl náměstek primátora Pavel Klega (ODS).
10.09.2010 15:40 |

Dezinfekce zaplavených oblastí přijde na desítky milionů korun

Běžný rodinný dům je možné dekontaminovat za 500-1000 korun. Kontaminované prostory ohrožují zdraví plísněmi a infekčními chorobami. Zvláště ohroženy jsou malé děti, senioři, osoby s chronickými chorobami, alergici a astmatici. S dezinfekcí je nutné začít ihned po opadnutí povodňové vlny. Zahrnuje vnitřní a vnější obytné prostory a zdroje pitné vody. Před užíváním studniční vody je třeba si nechat udělat mikrobiologický rozbor.
06.06.2013 16:10 |

Stanislav celý život léčil pacienty s plicními chorobami. Nemoc zasáhla i jeho

Lékař Stanislav Kos zasvětil celý život péči o nemocné s plicními chorobami. 30 let vedl léčebnu tuberkulózy a respiračních onemocnění, 12 let byl předsedou pneumologické společnosti. Před pěti lety byla jemu samotnému diagnostikována chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN). Chorobou trpí 800 tisíc Čechů, doktoři léči pouze 250 tisíc z nich. Zbytek o své nemoci vůbec netuší.
15.11.2016 18:55 |

Být neoblíbený škodí jako kouření

Proč jsou dnes lidé tolik posedlí svou popularitou na sociálních sítích? Protože být oblíbený v kolektivu je po tisíce let předností, která chrání naše srdce. Nezáleží na tom, jak my vidíme ostatní, ale na tom, jak vnímají ostatní nás. Vědci z Harvardovy univerzity prokázali, že čím oblíbenější je člověk u druhých, tím zdravější má srdce. A neoblíbení jedinci se rovnají v riziku onemocnění srdečně-cévními chorobami kuřákům.
25.08.2016 18:05 |

Ozzy Osbourne: Hrál jsem ruskou ruletu s pohlavně přenosnými chorobami

Rocker Ozzy Osbourne nefetuje, nepije alkohol a je věrný manželce Sharon. Vždycky tomu ale tak nebylo. Naopak, frontman skupiny Black Sabbath žil hříšně a to hned za celou kopu lidí. Jak sám říká, vůbec nechápe, že to přežil a myslí si, že žije na výpůjčku. V minulosti totiž riskoval život nejen těžkou drogovou závislostí, ale také sexem s nakaženými lidmi. Sám několika chorobami prošel.
31.01.2010 09:00 |

Osobnosti: Ozzy Osbourne (229 článků) , Sharon Osbourne (98 článků)

Co chrání prostitutky před nákazou HIV, lámou si hlavu vědci

Vědci už několik let vědí, že ty nejpromiskuitnější ženy – prostitutky – můžou být paradoxně nejméně rizikovou skupinou pro nákazu virem HIV. Jako by byly vůči smrtelnému viru způsobujícímu AIDS částečně imunní. Vědci z Liverpoolu věří, že za to může bakterie Lactobacillus crispatus. Čím více jí ve vagíně žena má, tím nižší je riziko nákazy virem HIV.
13.10.2016 19:05 |

Máma se vyléčila z leukémie, jejím dětem ale hrozí! Čeští vědci objevili souvislost s dědičností

Vědci objevili dosud nepopsanou dědičnou krevní nemoc, která se projevuje sníženým počtem krevních destiček. Vzácná genová mutace zvyšuje riziko propuknutí leukémie. Na dlouholetém výzkumu pracovali experti z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně společně s laboratořemi v Itálii a Spojených státech.
29.05.2015 14:00 |

Vědci hlásí průlom: Do dvou let vyléčíme rakovinu!

Britští vědci tento týden oznámili, že objevili Achilleovu patu rakoviny. Ta je zrádná především kvůli své vlastní podstatě – mutacím. Nádorové buňky vznikají jako zhoubná mutace, jenže mutují často i nadále, takže unikají pozornosti i těch nejúčinnějších léků. A právě to nová metoda řeší. Jedná se o imunoterapii, která dokáže odhalit všechny nádorové buňky bez ohledu na to, jak moc se mění mutacemi.
08.03.2016 07:05 |

Vědci tvrdí: Alergie chrání před rakovinou! Jak je to možné?

Málokdo by na alergii našel něco pozitivního. Někdo jedno pozitivum přece jen našel. Je to profesor Sherman a jeho tým z Cornell University ve státě New York. Podle těchto vědců totiž právě věčné kýchání, pálení očí, smrkání a svědění chrání před rakovinou.
25.04.2013 06:20 |

Unikátní zařízení v Orlických horách dokáže bojovat s ebolou či SARS

V podhůří Orlických hor ve vesnici Těchonín má česká armáda unikátní centrum biologické ochrany, které dokáže jako jedno z mála zařízení v Evropě bojovat s vysoce infekčními chorobami, jako jsou ebola či SARS.
31.07.2013 18:20 |

Čeští vědci vědí, jak zastavit růst nádoru

Čeští vědci si připisují další úspěch v boji se zákeřnými chorobami. Zjistili, jak omezit růst zhoubného nádoru. Za úspěchem stojí tým Hynka Strnada z Ústavu molekulární genetiky AV ČR.
17.03.2010 10:25 |