Vědci našli '13 výjimečných'. Unikátní mutace je chrání před genetickými chorobami

O závažných genetických chorobách jako je třeba cystická fibróza, srpkovitá anemie nebo hemofilie slýcháváme každou chvíli. Pod tajemně vyhlížejícími latinskými jmény si sem tam něco představí i člověk bez medicínského vzdělání, už daleko méně lidí ale tuší, jak různorodý průběh mohou mít dědičné choroby u různých osob.
25.04.2016 18:40 |

Vědci můžou geneticky upravit embrya. USA: Děti „na objednávku“ dělat nebudeme

Vědci jednou budou moci geneticky upravovat lidi. Národní akademie medicíny v USA rozhodla, že je to z etického hlediska v pořádku. Bude to ale možné jen za účelem, aby se nerodily děti s genetickými chorobami nebo postiženími. Dříve bylo něco podobného nemyslitelné.
15.02.2017 20:00 |

Čeští vědci našli klíč od ztráty zraku. Gen slepoty z Klatovska už zaujal svět

Vědci z České republiky objevili gen, jehož mutace způsobují vážnou dědičnou vadu oční rohovky. Postižení mohou oslepnout. Objev umožní snáze určit diagnózu a v budoucnu snad i cílenou léčbu. Mutace vzešla od společného předka z Klatovska. Výsledky patnáctiletého výzkumu Ústavu dědičných metabolických poruch 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice, na němž se podílel tým University College London, publikoval v první půli ledna prestižní časopis The American Journal of Human Genetics. Sdělil to šéf týmu docent Stanislav Kmoch.
22.01.2016 11:10 |

Češi objevili geny, jejichž mutace působí vrozenou žloutenku

Objev dvojice genů, jejichž mutace působí vrozenou žloutenku zvanou Rotorův syndrom, představili dnes vědci z první lékařské fakulty Univerzity Karlovy.
09.02.2012 10:55 |

Chovatelé papoušků varují před podvodníkem: Odbarvené ptáky prodává jako vzácné mutace

Chovatelé papoušků z celé republiky varují před mužem z Frýdeckomístecka, který podle nich odbarvuje přírodně zbarvené ptáky peroxidem, a prodává je za mnohatisícové částky jako vzácné mutace.
28.12.2010 18:35 |

Lukášek (6) trpí "nemocí výjimečných". V šesti měsících znal dopravní značky

Šestiletý Lukášek to nemá v životě jednoduché. Po dětské mozkové obrně má problémy s nohami a navíc trpí Aspergerovým syndromem neboli nemocí výjimečných. Jedná se o vzácnou formu autismu.
22.10.2012 06:55 |

Vousy hipstera mají více bakterií než záchodové prkénko!

Mikrobiologové z Nového Mexika loni na jaře přišli se zprávou, že plnovous tolik oblíbený mezi hipstery či slavnými a všemi módou posedlými muži je semeništěm bakterií. V průměrném plnovousu je jich prý více než na záchodovém prkně veřejné toalety. Britští vědci teď ale přišli s tím, že je to vlastně dobře. Mnohé druhy totiž produkují látky podobné antibiotikům a eliminují jiné nebezpečné druhy. Svého „chlebodárce“ tak chrání před chorobami.
22.01.2016 18:05 |

Dezinfekce zaplavených oblastí přijde na desítky milionů korun

Běžný rodinný dům je možné dekontaminovat za 500-1000 korun. Kontaminované prostory ohrožují zdraví plísněmi a infekčními chorobami. Zvláště ohroženy jsou malé děti, senioři, osoby s chronickými chorobami, alergici a astmatici. S dezinfekcí je nutné začít ihned po opadnutí povodňové vlny. Zahrnuje vnitřní a vnější obytné prostory a zdroje pitné vody. Před užíváním studniční vody je třeba si nechat udělat mikrobiologický rozbor.
06.06.2013 16:10 |

Stanislav celý život léčil pacienty s plicními chorobami. Nemoc zasáhla i jeho

Lékař Stanislav Kos zasvětil celý život péči o nemocné s plicními chorobami. 30 let vedl léčebnu tuberkulózy a respiračních onemocnění, 12 let byl předsedou pneumologické společnosti. Před pěti lety byla jemu samotnému diagnostikována chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN). Chorobou trpí 800 tisíc Čechů, doktoři léči pouze 250 tisíc z nich. Zbytek o své nemoci vůbec netuší.
15.11.2016 18:55 |

Protipovodňové zábrany chrání i pražskou Zbraslav

Protipovodňové zábrany chrání před záplavami i pražskou Zbraslav. Část z nich tvoří betonové zdi, zbytek mobilní zátarasy, které budou postaveny v případě hrozby povodně. Kvůli technickým obtížím ale chrání obytnou zástavbou pouze před stoletou vodou, zbytek zábran v metropoli počítá se záplavami srovnatelnými s rokem 2002, které byly větší. ČTK to řekl náměstek primátora Pavel Klega (ODS).
10.09.2010 15:40 |

Být neoblíbený škodí jako kouření

Proč jsou dnes lidé tolik posedlí svou popularitou na sociálních sítích? Protože být oblíbený v kolektivu je po tisíce let předností, která chrání naše srdce. Nezáleží na tom, jak my vidíme ostatní, ale na tom, jak vnímají ostatní nás. Vědci z Harvardovy univerzity prokázali, že čím oblíbenější je člověk u druhých, tím zdravější má srdce. A neoblíbení jedinci se rovnají v riziku onemocnění srdečně-cévními chorobami kuřákům.
25.08.2016 18:05 |

Ozzy Osbourne: Hrál jsem ruskou ruletu s pohlavně přenosnými chorobami

Rocker Ozzy Osbourne nefetuje, nepije alkohol a je věrný manželce Sharon. Vždycky tomu ale tak nebylo. Naopak, frontman skupiny Black Sabbath žil hříšně a to hned za celou kopu lidí. Jak sám říká, vůbec nechápe, že to přežil a myslí si, že žije na výpůjčku. V minulosti totiž riskoval život nejen těžkou drogovou závislostí, ale také sexem s nakaženými lidmi. Sám několika chorobami prošel.
31.01.2010 09:00 |

Osobnosti: Ozzy Osbourne (224 článků) , Sharon Osbourne (93 článků)

Co chrání prostitutky před nákazou HIV, lámou si hlavu vědci

Vědci už několik let vědí, že ty nejpromiskuitnější ženy – prostitutky – můžou být paradoxně nejméně rizikovou skupinou pro nákazu virem HIV. Jako by byly vůči smrtelnému viru způsobujícímu AIDS částečně imunní. Vědci z Liverpoolu věří, že za to může bakterie Lactobacillus crispatus. Čím více jí ve vagíně žena má, tím nižší je riziko nákazy virem HIV.
13.10.2016 19:05 |

Máma se vyléčila z leukémie, jejím dětem ale hrozí! Čeští vědci objevili souvislost s dědičností

Vědci objevili dosud nepopsanou dědičnou krevní nemoc, která se projevuje sníženým počtem krevních destiček. Vzácná genová mutace zvyšuje riziko propuknutí leukémie. Na dlouholetém výzkumu pracovali experti z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně společně s laboratořemi v Itálii a Spojených státech.
29.05.2015 14:00 |

Vědci hlásí průlom: Do dvou let vyléčíme rakovinu!

Britští vědci tento týden oznámili, že objevili Achilleovu patu rakoviny. Ta je zrádná především kvůli své vlastní podstatě – mutacím. Nádorové buňky vznikají jako zhoubná mutace, jenže mutují často i nadále, takže unikají pozornosti i těch nejúčinnějších léků. A právě to nová metoda řeší. Jedná se o imunoterapii, která dokáže odhalit všechny nádorové buňky bez ohledu na to, jak moc se mění mutacemi.
08.03.2016 07:05 |

Vědci tvrdí: Alergie chrání před rakovinou! Jak je to možné?

Málokdo by na alergii našel něco pozitivního. Někdo jedno pozitivum přece jen našel. Je to profesor Sherman a jeho tým z Cornell University ve státě New York. Podle těchto vědců totiž právě věčné kýchání, pálení očí, smrkání a svědění chrání před rakovinou.
25.04.2013 06:20 |

Unikátní zařízení v Orlických horách dokáže bojovat s ebolou či SARS

V podhůří Orlických hor ve vesnici Těchonín má česká armáda unikátní centrum biologické ochrany, které dokáže jako jedno z mála zařízení v Evropě bojovat s vysoce infekčními chorobami, jako jsou ebola či SARS.
31.07.2013 18:20 |

Čeští vědci vědí, jak zastavit růst nádoru

Čeští vědci si připisují další úspěch v boji se zákeřnými chorobami. Zjistili, jak omezit růst zhoubného nádoru. Za úspěchem stojí tým Hynka Strnada z Ústavu molekulární genetiky AV ČR.
17.03.2010 10:25 |

Čisté vousy a vlasy chrání před nebezpečnými bakteriemi, zjistili vědci. Holit se nemusí být zdravé

Studie odhalila, že vousatí muži jsou oproti oholeným ve značné výhodě. Ve vousech prý mají přirozené antibiotikum, které je chrání proti zlatému stafylokoku. Tomu jsou naopak více vystaveni právě muži s hladkou tváří. Odborníci ale upozorňují, že i vousatí muži musí dbát na hygienu.
07.03.2016 11:30 |

Vařená rajčata chrání před infarktem a chorobami srdce

Rajčata jsou jedním z těch druhů zeleniny, které mají skutečně mocný vliv na lidské zdraví. A hovoříme přitom o vlivu pozitivním. Ovšem stále více odborníků zdůrazňuje to, že rajčata obsahující obrovské množství antioxidantů jsou prospěšnější ve vařené formě. Tedy vařením se antioxidanty aktivují a z vařených rajčat se jich víc vstřebá do těla. Pak jsou výbornou prevencí infarktu a onemocnění srdce.
15.01.2014 09:10 |