V Antarktidě se odlomil ledovec mající rozlohu čtvrtiny celé Moravy

Vědci z NASA potvrdili, že kvůli globálnímu oteplování došlo v Antarktidě k odlomení jedné z největších ledovcových ker současnosti. Jedná se o ledovec mající rozlohu přesně jedné čtvrtiny celé Moravy. Útvar v sobě nese triliony litrů nejčistší vody, která se teď rozpustí v oceánech.
17.07.2017 16:30 |

Od Antarktidy se odlomil ledovec velký jako Lucembursko

Ledovec o váze miliardy tun se před dvěma týdny odlomil od Antarktidy. Informovali o tom v pátek vědci, podle kterých by událost mohla ovlivnit oceánské proudění a tím klima na Zemi.
26.02.2010 14:45 |

V Antarktidě se urval ledovec velikosti Manhattanu

Na jižní polokouli vrcholí léto a proudy teplého vzduchu a oceánských vod omývají také Antarktidu. A ledovce tam vesele tají. Opět v rychlosti dokazující negativní účinky globálního oteplování. Ledovec ostrova Pine teď na svém okraji praskl a uvolnil obří kus ledu, který se svou velikostí rovná Manhattanskému ostrovu v New York City.
22.02.2017 14:30 |

Největší ledovec přežívá na Antarktidě už 13 let

Vědci NASA zjistili, že i po 13 letech v Antarktidě stále zůstává obří kus největšího světového ledovce B-15. Předpokládá se, že by mohl vydržet až 25 let.
08.04.2013 20:55 |

Ledovcová kra odhalila obří unikátní ekosystém, který brzy zanikne

V Antarktidě se odlomila ledovcová kra A 68, která je jednou z největších v historii moderního pozorování. Souvisí s oteplováním podnebí na planetě a má rozlohu 5 800 čtverečních kilometrů (čtvrtinu celé Moravy). Pod ledovcem se přitom nachází unikátní ekosystém, který kra odhalí. Vědci ho budou moct sledovat, dokud ale nezanikne vlivem z otevřeného oceánu.
07.10.2017 13:30 |

Česká republika získala pravomoc spolurozhodovat o Antarktidě

Česká republika získala ve středu jako 29. země světa pravomoc spolurozhodovat o dění v Antarktidě, kde již léta provádí výzkum. Rozhodly o tom smluvní strany mezinárodní dohody o Antarktidě na zasedání v Bruselu.
29.05.2013 18:35 |

ČR má novou pravomoc: Může rozhodovat o Antarktidě

Česká republika jako 29. země světa získala pravomoc spolurozhodovat o dění v Antarktidě, kde již léta provádí výzkum. Rozhodly o tom smluvní strany mezinárodní dohody o Antarktidě na zasedání v Bruselu a informoval o tom tiskový odbor českého ministerstva zahraničí.
29.05.2013 19:30 |

Čeští vědci zbořili mýty o Antarktidě. Bývaly tu lesy, rostliny, dinosauři a dvoumetroví tučňáci

Lidé mají o Antarktidě představu jako o kontinentu věčného sněhu a ledu. Jenže před 35 miliony let tu byly husté lesy, bohatá flóra a desítky rozmanitých živočichů na pevnině i ve vodě. Teplota dosahovala 15-17 stupňů, po Antarktidě se pohybovali dvoumetroví tučňáci, dinosauři či mořští ještěři. Lepšímu poznání pravěké Antarktidy přispěl několikaletý výzkum českých vědců. Výsledky jejich badatelského úsilí jsou nyní k vidění i v Česku, v pražském Chlupáčově muzeu historie Země. "Ještě před půl milionem let se v některých částech Antarktidy dařilo menším stromům," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Radek Vodrážka, geolog, jenž na kontinentu učinil několik světově významných objevů.
21.10.2015 15:35 |

Čeští výzkumníci naměřili v Antarktidě vůbec nejvyšší teplotu: 17,8 stupně Celsia

Vědci z Masarykovy univerzity v Brně v rámci pobytu na ostrově Jamese Rosse na Antarktidě přivezli důkaz o dosud nejvyšší teplotě, která byla v Antarktidě zaznamenána. Nový rekord má hodnotu 17,8 stupně Celsia, je z loňského března a bude uznán po ověření měřicích přístrojů a publikování. Vědci rovněž objevili a popsali nový druh antarktické bakterie, která žije v půdě.
22.02.2016 12:00 |

Nové jezero: Za tři roky bude větší než Mácháč

Uplynou tři roky a na Sokolovsku budou mít nové jezero. A ne ledajaké. Bude mít rozlohu 500 hektarů a bude tedy větší než Máchovo jezero, které má rozlohu 284 hektarů.
05.06.2010 06:05 |

Apple se daří. Zdvojnásobil rozlohu firmy

Výrobce elektroniky Apple zažívá výborné časy. Firma proto výrazně zvětšila rozlohu svého sídla v kalifornském Cupertinu.
29.11.2010 13:15 |

Blue Crystal v Dubaji: Z pouště rovnou na ledovec!

Arabští šejkové už se vážně dočista zbláznili. V Dubaji, kde po celý rok vládnou tropická vedra, chtějí totiž na mořské hladině postavit z obrovského kusu ledu společenské centrum. Umělý ledovec s šesti patry ponese název Blue Crystal a kromě restaurací a barů nabídne třeba i taneční sál.
30.08.2009 05:10 |

U Austrálie spatřili obrovský ledovec

Obrovský ledovec, který na délku měří až 19 km, se objevil u australského pobřeží. Podle vědců je to událost, ke které dochází jednou za 100 let.
09.12.2009 13:15 |

Arktický ledovec taje rychleji, než se předpokládalo

Na základě předběžných dat ze satelitu Cryosat Evropské kosmické agentury se zdá, že arktický mořský ledovec taje daleko rychleji, než se čekalo. Uvádí to BBC.
15.08.2012 18:25 |

Král mezi ledovci. Na Hintertuxu se dá lyžovat i v létě

Rakouský ledovec Hintertux je jedním z mála míst v Evropě, kde se si můžete užívat zimních radovánek po celých 365 dní v roce. I proto je mezi českými lyžaři tak oblíben, neboť kromě skvělých sněhových podmínek a perfektně upravených sjezdovek je tento ledovec pro našince také poměrně dobře dostupný autem.
12.02.2014 06:15 |

Šokující dokument: Zkázu Titaniku nezavinil ledovec, ale požár!

Před 105 lety našel zkázu »nepotopitelný« Titanic. Všichni vědí, že za to mohl ledovec, ale nový dokument teď tvrdí, že to bylo maličko jinak... Už před osudnou cestou poničil loď masivní požár. Parník na moře vůbec neměl vyplout!
04.01.2017 06:10 |

Ke Kanadě připlul obří ledovec: Je větší než ničitel Titaniku

Turistickým hitem se na kanadském ostrově Newfoundland stal obří ledovec, který se zachytil v mělkých vodách nedaleko pobřeží. Místní podobně velikou kru a takhle blízko u břehu nepamatují.
20.04.2017 12:05 |

Šejkové si chtějí přivézt z Antarktidy celý ledovec, aby měly pitnou vodu

Spojené arabské emiráty plánují bizarní projekt, který jim má zajistit pitnou vodu. S tou mají v poušti problémy a většinou spoléhají na odsolování vody mořské. Ale nejkvalitnější pitná voda stará miliony let se nachází v ledovcích na pólech. Proto si právě z Antarktidy hodlají dotáhnout celý ledovec a po rozpuštění z něj čerpat pitnou vodu.
11.05.2017 13:30 |

Tři čtvrtiny českých dětí se nepohybují ani hodinu denně

Tři čtvrtiny českých dětí nesplňují mezinárodní doporučení pro pohybovou aktivitu a nemají 60 minut pohybu každý den. Nadváhou nebo obezitou trpí pětina chlapců a desetina dívek. Více než polovina třináctiletých a tři čtvrtiny patnáctiletých zkušily kouření. Přibývá dětí opakovaně opilých a kuřáků, včetně marihuany. Zjistila to Mezinárodní zpráva o zdraví......
03.08.2012 00:15 |

Ledovce v Antarktidě roztávají, ale šejkové si staví vlastní - obytný

Obytný ledovec by měl plout nedaleko pobřeží Dubaje.
14.09.2009 05:50 |