Sondu Juno čeká odvážný manévr, bude kroužit kolem Jupiteru

Sonda Juno se chystá dostat k Jupiteru blíž, než se kdy jinému kosmickému aparátu podařilo. Při své misi začátkem července má družice Jupiter 37krát obletět tak, aby se pohybovala mezi planetou a jejím silným radiačním pásem. Pokud se přiblíží příliš, záření ji usmaží a  celý mise Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA)  přijde vniveč.
30.06.2016 10:20 |

NASA si oddechla: Sonda Juno je v pořádku. Už uhání k Jupiteru!

15.10.2013 06:25 |

Velká radost v NASA: Sonda Juno se dostala na oběžnou dráhu Jupitera

Sonda Juno americké vesmírné agentury NASA dnes ráno SELČ vstoupila na oběžnou dráhu kolem Jupiteru, čímž úspěšně završila pětiletou cestu k největší planetě Sluneční soustavy. Cílem projektu za 1,1 miliardy dolarů (26,8 miliardy Kč) je průzkum nitra tohoto obřího plynného tělesa.
05.07.2016 07:15 |

Družice JUNO: Je opět funkční, mise pokračuje

Družice Juno, která před dvěma lety odstartovala k Jupiteru, je po středečním obletu Země opět plně funkční. Cílem manévru bylo udělit sondě potřebnou rychlost, aby v roce 2016 doputovala k největší planetě naší sluneční soustavy. Aparát se při něm uvedl do nouzového režimu, ale v pátek z něho opět vystoupil. Nyní už všechny jeho systémy pracují normálně
14.10.2013 22:55 |

NASA vypustila unikátní sondu mířící k Jupiteru

Dva týdny po ukončení letů raketoplánů vypustila NASA do kosmu unikátní sondu, která má za úkol důkladně zmapovat největší planetu sluneční...
17.08.2011 11:05 |

Sonda Juno to dokázala! Dostala se na oběžnou dráhu Jupiteru

Sonda Jupiter úspěšně završila svou pětiletou cestu k planetě Jupiter. Projekt stál na tom, zda se jí podaří na první pokus vstoupit na oběžnou dráhu největší planety Sluneční soustavy, kde bude zkoumat její nitro. Kdyby se jí to nepodařilo, roky příprav a 1,1 miliardy dolarů (26,8 miliardy korun) by vyšly vniveč.
05.07.2016 09:50 |

TUDY NE, ANGELO! Ahmadínežád nechal Merkelovou kroužit ve vzduchu

Írán v noci na úterý zbrzdil let německé kancléřky Angely Merkelové do Indie. Dvě hodiny vládnímu speciálu nepovolil průlet a ten musel kroužit nad Tureckem, informuje server týdeníku Spiegel.
31.05.2011 07:25 |

Osobnosti: Angela Merkelová (1946 článků)

Na Saturnu a Jupiteru mohou pršet diamanty

Podle výpočtů amerických vědců je možné, že na povrch dvou planet sluneční soustavy, Saturnu a Jupiteru, dopadají diamanty o odhadované velikosti až jeden centimetr. Na svých stránkách o tom informovala BBC.
17.10.2013 19:55 |

NASA zkoumá mimozemský život na Jupiteru. Objevila tam vodu

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku předpokládá existenci vody v kapalném skupenství poblíž Jupiteru. Vědci navíc objevili způsob, jak mimozemský život dokázat.
14.07.2014 10:10 |

Nová DVD - Doktor od jezera hrochů, Není zač i Juno

Na DVD právě vychází poslední film Zdeňka Trošky Doktor od jezera hrochů, americké drama Není zač, nebo nezávislá komedie o těhotenství šestnáctileté dívky Juno.
28.09.2010 06:10 |

Autorka filmu Juno chystá komedii o věřící ženě ve Vegas

Scenáristka úspěšného amerického filmu Juno Diablo Cody se pouští do režie. Její debut byl nazván Lamb of God a půjde prý o komedii.
30.06.2011 12:10 |

Osobnosti: Diablo Cody (1 článek)

Odhalila vodu, podmínky pro život i nový měsíc Saturnu. Sondu NASA čeká řízený zánik

Meziplanetární výzkumnou sondu Cassini, kterou americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) vyslal k průzkumu Saturnu a jeho měsíců, čeká v pátek zánik řízeným vstupem do atmosféry této plynné planety. Těleso je na konci své životnosti, která byla předtím dvakrát prodloužena.
15.09.2017 12:35 |

Zklamání: japonská sonda minula Venuši

Japonská sonda minula Venuši a začala kroužit kolem Slunce. Vědci se o manévr znovu pokusí za šest let, až se sonda k planetě opět přiblíží.
08.12.2010 13:50 |

Čína poslala do vesmíru svou první sondu. Měla by přistát na Měsíci

Čína vyslala do vesmíru svou první sondu, která má přistát na Měsíci. Robotické vozítko, které má zkoumat povrch souputníka Země, bylo na základě internetového hlasování veřejnosti pojmenováno Nefritový králík. Sonda vzlétla na palubě raketoplánu Dlouhý pochod, který odstartoval ze základny u města Si-čchan na jihozápadě Číny v pondělí v 01:30 místního času (neděle 18:30 SEČ). O startu informovala čínská státní televize. Čína vyslala k Měsíci již dvě sondy, které ale kolem něj jen obíhaly.
01.12.2013 21:10 |

USA vyšlou k Měsíci sondu LADEE, aby zkoumala prach a atmosféru

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) se chystá v sobotu ráno v 05:27 SELČ vypustit k Měsíci automatickou sondu LADEE. Jejím úkolem bude zkoumat měsíční prach, ale také například atmosféru, o níž si valná část lidí myslí, že na přirozeném souputníku Země není.
06.09.2013 18:50 |

PŘÍMÝ PŘENOS: Indové posílají sondu k Marsu

Indie by dnes měla vyslat svou první sondu k Marsu. Pokud bude její mise úspěšná, stane se po Rusku, USA a Evropské vesmírné agentuře teprve čtvrtou kosmickou mocností světa, jíž se podaří rudé planety dosáhnout.
05.11.2013 10:10 |

Jupiter je tak velkou planetou, že ve skutečnosti kolem Slunce neobíhá

Každý školák ví, že největší planetou obíhající kolem Slunce je Jupiter. Ale od útlého věku nás učí v podstatě jednu chybu. Ne v tom, že je tato planeta tvořená plyny největší, ale v tom, že je oběžnicí Slunce. Ve skutečnosti vlastně tak úplně kolem naší hvězdy totiž nerotuje a Slunce částečně rotuje kolem Jupiteru.
03.08.2017 17:30 |

Sondu na Marsu zničil prach a mráz

Sondu Phoenix, která na Marsu pátrala také po přítomnosti života, s největší pravděpodobností poškodily nánosy prachu spolu se silnými mrazy.
30.05.2010 02:10 |

Záhada z Marsu: Objevili sondu, která se ztratila před 11 lety!

Satelit vyfotil sondu, která se na Marsu ztratila na Štědrý den před jedenácti lety. Měla za úkol zkoumat mimozemský život, nestačila ale ani dát o sobě první zprávu.
18.01.2015 08:26 |

Nevídaná záchrana: Sondu z hranické propasti vyprostil policejní robot

Únavu a zároveň velkou radost v úterý prožívala skupina speleopotápěčů z organizace Hranický Kras. Z Hranické propasti na Přerovsku, která je nejhlubší sladkovodní zatopenou jeskyní na světě, vytáhli po osmi měsících uvíznutou sondu.
11.07.2017 19:10 |