Sonda Rosetta našla svého robota Philae, který se ztratil na kometě

Sonda Rosetta na poslední chvíli před svým přistáním na kometě Čurjumov-Gerasimenko našla v pondělí svůj ztracený modul Philae, který vyslala jako předvoj v listopadu 2014. Philae se ale přistání moc nepovedlo, ztratil se sondě z dohledu a od loňského léta s ním vědci z Evropské kosmické agentury (ESA) nemají spojení.
06.09.2016 10:40 |

Sonda Philae našla na kometě miliardy let starý kyslík

Na kometě Čurjumov-Gerasimenko našla evropská vesmírná sonda Rosetta miliardy let staré molekuly kyslíku, zřejmě z doby jejího vzniku. Je to poprvé, co se podařilo prokázat výskyt kyslíku na kometách. Nečekaný objev podle vědců z bernské univerzity nabourává některé dosavadní teorie o vzniku vesmíru.
29.10.2015 15:10 |

Rosetta přistála na kometě a naposledy se ozvala. Sonda po 12 letech skončila

Sondě Rosetta Evropské vesmírné agentury (ESA) v pátek ráno skončila 12 let dlouhá „šichta“ v hlubokém vesmíru. Konec mise potvrdilo zmlknutí signálu sondy v řídicím středisku ESA v Darmstadtu. Rosetta přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, kterou zkoumala. Vědci misi hodnotí jako velký úspěch.
30.09.2016 14:55 |

Velký úspěch! Sonda Philae se po dlouhém spánku ohlásila z komety

Robotická sonda Philae, která se začátkem loňského listopadu odmlčela se v noci ze soboty na neděli opět aktivovala. V neděli o tom informoval ředitel francouzské vesmírné agentury CNES Jean-Yves Le Gall. K výpadku signálu došlo krátce po přistání sondy na kometě Čurjumov-Gerasimenko.
14.06.2015 15:15 |

Důkaz života ve vesmíru? Sonda na kometě objevila uhlík!

Evropská sonda Philae, která minulou středu přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, zaznamenala stopy organických molekul obsahujících uhlík, který je základem života na Zemi.
19.11.2014 10:40 |

Život ve vesmíru? Sonda Philea na kometě našla stopy uhlíku!

Sonda Philea, která minulý týden přistála po desetileté misi na kometě, lidstvu poslala významnou zprávu. Na kometě objevila stopy organických molekul obsahujících uhlík. To může naznačovat, že vesmír je mnohem "živější", než jsme si dosud mysleli.
19.11.2014 06:50 |

Vesmírný modul Philae přistál na kometě

Dobývání vesmíru pokračuje. Ve středu přistál modul Philae, vypuštěný sondou Rosetta, na povrchu komety  67P/Čurjumov-Gerasimenko.
12.11.2014 18:26 |

Sonda Rosetta dorazila ke kometě 67P

Trvalo to deset let, ale trpělivost vědců teď přináší své fantastické ovoce. Sonda, vyslaná do vesmíru v roce 2004, včera konečně dorazila ke svému hlavnímu cíli, kometě 67P/Churyumov–Gerasimenko.
07.08.2014 17:25 |

Vědci se radují! Modul, který má přistát na kometě úspěšně probudili ze spánku

Přistávací modul Philae evropské sondy Rosetta, která míří ke kometě Čurjumov-Gerasimenko, úspěšně probudili z hibernace vědci z Německého střediska pro letectví a vesmír (DLR) v Kolíně nad Rýnem. Zařízení má provést historické přistání na povrchu komety v listopadu.
28.03.2014 22:10 |

Kometa 67P se dostane nejblíž ke Slunci. Rosetta to bude mít z první ruky

Kometa Čurjumov-Gerasimenko, kolem níž už po více než rok obíhá evropská sonda Rosetta, se blíží svému periheliu, tedy bodu největšího přiblížení ke Slunci. Projde jím ve čtvrtek 13. srpna. Co to pro kometu znamená a jaká zcela revoluční pozorování by nám mohla Rosetta přinést?
12.08.2015 19:16 |

Kde zaparkovat na kometě? Zeptejte se Rosetty

Jules Verne i Karel Zeman by měli jistě radost. Lidstvo se prostřednictvím sondy Rosetta a jejího výzkumného modulu Philae chystá přistát na kometě – a vědci konečně ví, kam modul posadit.
15.09.2014 18:10 |

Osobnosti: Jules Verne (7 článků) , Karel Zeman (254 článků)

Philae vrtá na kometě. Výsledky pokusů zkusí odeslat na Zemi

Evropská vesmírná sonda Philae provádí vrtné práce na povrchu komety 67P/Čurjumov- Gerasimenko. Výsledky pokusů zkusí odeslat na Zemi, otázkou ale je, zda se jí to podaří a zda data vědcům dorazí. Navíc stále není jasné, co se s modulem stane po sobotě, až dovyčerpá energii, která jí zbývá.
14.11.2014 20:01 |

Sonda Philae se už asi neozve. Evropští vědci to vzdali a rozloučili se s ní

Šance, že se ještě evropské robotické sondě Philae, která v roce 2014 přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, podaří navázat spojení se Zemí, je prakticky nulová. Neozývá se od loňského léta, evropští vědci se tak s ní už rozloučili a o spojení se už nebudou pokoušet.
12.02.2016 19:30 |

Sonda poslala z letící komety první snímky, svět šílí

Vesmírný modul Philae evropské sondy Rosetta, který ve středu přistál na kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko, je v pořádku.
13.11.2014 21:25 |

Sonda Rosetta pořídila unikátní záběry málo známé planetky

Vesmírná sonda Rosetta na cestě za kometou pořídila unikátní záběry dosud málo známé planetky Lutetia.
12.07.2010 10:45 |

Modul Philae poslal z komety první snímky

Vesmírný modul Philae evropské sondy Rosetta poslal po úspěšném přistání první záběry z komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko.
13.11.2014 17:16 |

Sonda se po deseti letech dostala ke kometě ve tvaru kachny

Deset let cesty sluneční soustavou trvalo, než se evropská sonda Rosetta dostala na oběžnou dráhu komety Čurjumov-Gerasimenko. Zprávu potvrdila ve středu Evropská vesmírná agentura (ESA), která misi řídí. Kometa svým tvarem mnohým připomíná kachnu, tvoří ji totiž dvě části spojené "krkem".
06.08.2014 17:55 |

Sonda přičichla ke kometě. Smrdí po pukavcích a močůvce

Sonda Evropské vesmírné agentury (ESA) Rosetta, která od srpna zkoumá kometu 67P/Čurjumov-Gerasimenko, zjistila, že objekt jejího zájmu nepříjemně zavání. Výsledky měření podle serveru Space.com ukázaly, že podle všeho jde o páchnoucí koktejl zkažených vajec, koňské močůvky a formaldehydu.
05.11.2014 06:35 |

Evropští vědci se zapsali do historie: Modul Philae přistál na kometě! Velký krok ve zkoumání vesmíru

Je to velký krok pro lidstvo. Vesmírný modul Philae dnes úspěšně přistál na povrchu 510 milionů kilometrů vzdálené komety Čurjumov-Gerasimenko. Hlášení o historickém úspěchu se objevilo i na Twitteru – v řadě jazyků včetně češtiny.
12.11.2014 19:05 |

Sondě Philae došla energie. Stihla ale odeslat téměř všechna data

Evropská agentur ESA zase ztratila spojení se sondou Philae, která před několika dny přistála na kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Kontakt se už zřejmě neobnoví, sondě se totiž vybyly baterie. Než ji však došla energie, stihla odeslat na Zemi téměř všechna důležitá data.
15.11.2014 10:41 |