Rosetta přistála na kometě a naposledy se ozvala. Sonda po 12 letech skončila

Sondě Rosetta Evropské vesmírné agentury (ESA) v pátek ráno skončila 12 let dlouhá „šichta“ v hlubokém vesmíru. Konec mise potvrdilo zmlknutí signálu sondy v řídicím středisku ESA v Darmstadtu. Rosetta přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, kterou zkoumala. Vědci misi hodnotí jako velký úspěch.
30.09.2016 14:55 |

Sonda Rosetta našla svého robota Philae, který se ztratil na kometě

Sonda Rosetta na poslední chvíli před svým přistáním na kometě Čurjumov-Gerasimenko našla v pondělí svůj ztracený modul Philae, který vyslala jako předvoj v listopadu 2014. Philae se ale přistání moc nepovedlo, ztratil se sondě z dohledu a od loňského léta s ním vědci z Evropské kosmické agentury (ESA) nemají spojení.
06.09.2016 10:40 |

Život ve vesmíru? Sonda Philea na kometě našla stopy uhlíku!

Sonda Philea, která minulý týden přistála po desetileté misi na kometě, lidstvu poslala významnou zprávu. Na kometě objevila stopy organických molekul obsahujících uhlík. To může naznačovat, že vesmír je mnohem "živější", než jsme si dosud mysleli.
19.11.2014 06:50 |

Sonda Rosetta dorazila ke kometě 67P

Trvalo to deset let, ale trpělivost vědců teď přináší své fantastické ovoce. Sonda, vyslaná do vesmíru v roce 2004, včera konečně dorazila ke svému hlavnímu cíli, kometě 67P/Churyumov–Gerasimenko.
07.08.2014 17:25 |

Sonda Philae našla na kometě miliardy let starý kyslík

Na kometě Čurjumov-Gerasimenko našla evropská vesmírná sonda Rosetta miliardy let staré molekuly kyslíku, zřejmě z doby jejího vzniku. Je to poprvé, co se podařilo prokázat výskyt kyslíku na kometách. Nečekaný objev podle vědců z bernské univerzity nabourává některé dosavadní teorie o vzniku vesmíru.
29.10.2015 15:10 |

Kometa 67P se dostane nejblíž ke Slunci. Rosetta to bude mít z první ruky

Kometa Čurjumov-Gerasimenko, kolem níž už po více než rok obíhá evropská sonda Rosetta, se blíží svému periheliu, tedy bodu největšího přiblížení ke Slunci. Projde jím ve čtvrtek 13. srpna. Co to pro kometu znamená a jaká zcela revoluční pozorování by nám mohla Rosetta přinést?
12.08.2015 19:16 |

Důkaz života ve vesmíru? Sonda na kometě objevila uhlík!

Evropská sonda Philae, která minulou středu přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, zaznamenala stopy organických molekul obsahujících uhlík, který je základem života na Zemi.
19.11.2014 10:40 |

Sonda Rosetta pořídila unikátní záběry málo známé planetky

Vesmírná sonda Rosetta na cestě za kometou pořídila unikátní záběry dosud málo známé planetky Lutetia.
12.07.2010 10:45 |

Sonda se po deseti letech dostala ke kometě ve tvaru kachny

Deset let cesty sluneční soustavou trvalo, než se evropská sonda Rosetta dostala na oběžnou dráhu komety Čurjumov-Gerasimenko. Zprávu potvrdila ve středu Evropská vesmírná agentura (ESA), která misi řídí. Kometa svým tvarem mnohým připomíná kachnu, tvoří ji totiž dvě části spojené "krkem".
06.08.2014 17:55 |

Sonda přičichla ke kometě. Smrdí po pukavcích a močůvce

Sonda Evropské vesmírné agentury (ESA) Rosetta, která od srpna zkoumá kometu 67P/Čurjumov-Gerasimenko, zjistila, že objekt jejího zájmu nepříjemně zavání. Výsledky měření podle serveru Space.com ukázaly, že podle všeho jde o páchnoucí koktejl zkažených vajec, koňské močůvky a formaldehydu.
05.11.2014 06:35 |

Mise za miliardu eur: sonda proletí těsně kolem asteroidu

Evropská kosmická loď Rosetta se tuto sobotu dostane do těsné blízkosti asteroidu, který chtějí astronomové prozkoumat. Rosetta byla do kosmu vypuštěna už v roce 2004.
08.07.2010 05:55 |

Před šesti lety přistála na Titanu evropská sonda Huygens

Před šesti lety, 14. ledna 2005, po sedmileté cestě vesmírem přistála atmosférická sonda Huygens na Titanu, největším měsíci planety Saturn, a předala na Zem vědecká data.
13.01.2011 11:10 |

Vědci se radují! Modul, který má přistát na kometě úspěšně probudili ze spánku

Přistávací modul Philae evropské sondy Rosetta, která míří ke kometě Čurjumov-Gerasimenko, úspěšně probudili z hibernace vědci z Německého střediska pro letectví a vesmír (DLR) v Kolíně nad Rýnem. Zařízení má provést historické přistání na povrchu komety v listopadu.
28.03.2014 22:10 |

Kde zaparkovat na kometě? Zeptejte se Rosetty

Jules Verne i Karel Zeman by měli jistě radost. Lidstvo se prostřednictvím sondy Rosetta a jejího výzkumného modulu Philae chystá přistát na kometě – a vědci konečně ví, kam modul posadit.
15.09.2014 18:10 |

Osobnosti: Jules Verne (7 článků) , Karel Zeman (263 článků)

Sonda poslala z letící komety první snímky, svět šílí

Vesmírný modul Philae evropské sondy Rosetta, který ve středu přistál na kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko, je v pořádku.
13.11.2014 21:25 |

Parfém podle komety páchne jako kočičí moč a shnilá vejce

Komety mají svou vůni. Tvrdí astronomové. Ovšem pro laiky je takové eufemistické slovo naprosto nepřijatelné. Komety totiž většinou páchnou. Až na výjimky, které voní po lihu či malinách, obsahují aromatické uhlovodíky, které se uvolňují z hnijících organických materiálů. Sonda Rosetta vyslaná ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko provedla analýzu této vlasatice a vědci podle ní vytvořili parfém připomínající pach, který za sebou šíří. Připomíná směs kočičí moči a shnilých vajec.
29.06.2016 11:05 |

Sbohem, Rosetto! Dvanáctiletá pouť sondy hlubokým vesmírem skončila

Sonda Rosetta, kterou Evropská vesmírná agentura (ESA) vyslala na pouť do hlubokého vesmíru, v pátek po poledni SELČ dosedla na kometu Čurjumov-Gerasimenko. Její mise skončila po 12 letech. Dokonce i během svého pomyslného loučení posílala vědcům další a další data.
30.09.2016 21:35 |

Sonda Philae se už asi neozve. Evropští vědci to vzdali a rozloučili se s ní

Šance, že se ještě evropské robotické sondě Philae, která v roce 2014 přistála na kometě Čurjumov-Gerasimenko, podaří navázat spojení se Zemí, je prakticky nulová. Neozývá se od loňského léta, evropští vědci se tak s ní už rozloučili a o spojení se už nebudou pokoušet.
12.02.2016 19:30 |

Velký úspěch! Sonda Philae se po dlouhém spánku ohlásila z komety

Robotická sonda Philae, která se začátkem loňského listopadu odmlčela se v noci ze soboty na neděli opět aktivovala. V neděli o tom informoval ředitel francouzské vesmírné agentury CNES Jean-Yves Le Gall. K výpadku signálu došlo krátce po přistání sondy na kometě Čurjumov-Gerasimenko.
14.06.2015 15:15 |

Zklamání: japonská sonda minula Venuši

Japonská sonda minula Venuši a začala kroužit kolem Slunce. Vědci se o manévr znovu pokusí za šest let, až se sonda k planetě opět přiblíží.
08.12.2010 13:50 |