Reálný Marťan by byl otravně nudný. Snímky z Marsu dobarvuje i NASA, tvrdí astronom

V době, kdy NASA ohlásila objev tekoucí vody na Marsu, přichází do kin adaptace knižního bestselleru Marťan s Mattem Damonem v hlavní roli. Jak reálné jsou scény života na Marsu a podnítí sci-fi Ridleyho Scotta mezi mladými zájem o vědu a vesmír? "V kategorii hollywoodské sci-fi patří snímek rozhodně k těm věrohodnějším," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Jan Šifner, odborník na kosmonautiku. "Doufám, že film neovlivní jen vědu, ale že inspiruje i děti a mladé, kteří žijí ve své virtuální realitě."

Osobnosti: Matt Damon (168 článků) , Ridley Scott (81 článků)

Voda na Marsu je skvělá PR kampaň pro film Marťan. Režisér o objevu věděl měsíce dopředu

Režisér Ridley Scott komentoval nové objevy NASA. O vodě na Marsu věděl prý měsíce, ale příběh svého filmu Marťan kvůli tomu měnit nechtěl. Komentátor deníku The Guardian se zamýšlí nad vzácnou shodou náhod, kdy vědci z NASA oznámí takto přelomový objev zrovna v době, kdy do kin vstupuje film o amerických astronautech, kteří cestují na Mars.
30.09.2015 09:00 |

Osobnosti: Ridley Scott (81 článků)

Ne rudá, ale pestrobarevná planeta. NASA zveřejnila úchvatné snímky Marsu

Americká NASA zveřejnila snímky Marsu, podle kterých není zdaleka jen jednobarevnou suchou pouští. Aspoň při pohledu z vesmíru. Snímky s vysokým rozlišením pořídila kamera upevněná na planetární sondě Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).
08.06.2016 16:15 |

Fotografie, které vám vyrazí dech: NASA uvolnila nové snímky rudé planety!

Povrch Marsu brázdí dvě sondy, které tam vyslala NASA, americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku. Opportunity přistála v oblasti Meridiani Planum 24. ledna 2004 a stále pracuje, vysílá snímky i rozbory hornin. Curiosity na této planetě působí od 6. srpna 2012 a jezdí v okolí Galeova kráteru. Zejména ona posílá na Zemi unikátní snímky druhé nejmenší planety sluneční soustavy.
10.08.2014 05:35 |

Šokující foto z rudé planety: Žijí na Marsu mimozemské ještěrky?

Marťani z Marsu mají podle všeho být zelená stvoření s tykadly. Pokud je ale objev bloggera z Japonska pravdivý, mají obyvatelé Marsu stejnou písčitou barvu jako povrch planety. Muž tvrdí, že na fotce od NASA nalezl mimozemskou ještěrku. Věříte tomu?
30.05.2013 23:40 |

Marťan nebo Gravitace? Který z úspěšných filmů se vám líbí více?

Dnes proti sobě postavíme 2 filmové mega-hity z vesmírného prostředí. Prvním je film Marťan s Mattem Damonem v hlavní roli, který lámal rekordy návštěvnosti kin v loňském roce. Proti filmu Marťan, jsme postavili film Gravitace z roku 2013, kde si hlavní roli zahrála Sandra Bullock. Viděli jste některý z filmů? Který se vám líbí více?
29.08.2016 17:15 |

Osobnosti: Sandra Bullock (266 článků) , Matt Damon (168 článků)

Průzkumné vozítko vytvořilo na Marsu neslušný obrazec

Vozítka Spirit a Opportunity amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) se dostala po devíti letech od přistání na Marsu opět do popředí zájmu. Není to ovšem díky převratnému objevu, ale kvůli obrazci, který jedno z vozítek na povrchu Marsu vytvořilo. Připomíná totiž mužské přirození.
26.04.2013 13:35 |

Sonda Maven je u Marsu. Bude pátrat proč zmizela atmosféra

Americká vesmírná agentura NASA po desetiměsíčním letu brzy ráno SELČ navedla sondu MAVEN na oběžnou dráhu kolem Marsu. Aparát, který cestou k rudé planetě urazil 711 milionů kilometrů, bude získávat informace, jež by vědcům mohly pomoci pochopit, proč a jak zmizela většina atmosféry Marsu.
22.09.2014 14:55 |

Potvrzeno! Na Marsu je tekoucí voda!

Vědci z NASA potvrdili, že na Marsu se vyskytuje tekoucí voda. Jde o extrémně slaný roztok, který se vyskytuje pod povrchem a je ho tolik, že prosakuje na povrch. Tato »solanka« pak vytváří potůčky, proudící stovky metrů dlouhými koryty.Díky vysokému obsahu soli má voda snížený bod mrazu, a v teplejších obdobích tak vydrží i na nehostinném Marsu (teploty dosahují až –60 °C).
07.10.2015 12:10 |

Marsu zmizela atmosféra. Proč, ptá se NASA

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) začne pátrat, kdy a jak zmizela velká část atmosféry Marsu.
06.10.2010 10:00 |

Lov na mimozemšťany na Marsu. NASA už ví, kde přistane

Kosmická agentura NASA zveřejnila čtyři možná místa na Marsu, kde by v blízké budoucnosti mohlo přistát vozítko Curiosity.
16.05.2011 12:15 |

Sonda Spirit na Marsu umrzla. NASA se rozloučila s nadějí na navázání kontaktu

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) vzdal naději, že by se mu ještě někdy podařilo navázat kontakt s robotickým vozítkem Spirit na Marsu. Sonda pravděpodobně "umrzla" během tvrdé zimy, informuje ve středu agentura AFP.
25.05.2011 06:00 |

NASA oznámila, kde na Marsu přistane její robot. Máme video

V srpnu 2012 by na Marsu měla přistát nová sonda NASA. Teď agentura oznámila, kde robot Curiosity přistane.
28.07.2011 05:50 |

NASA zveřejnila podrobnosti trasy robota Curiosity na Marsu

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) v noci na sobotu zveřejnil plány první cesty vozítka Curiosity na Marsu, kde má pátrat po možných podmínkách pro existenci života na rudé planetě. Už příští týden by měl robot vyzkoušet i svůj laser.
18.08.2012 11:55 |

Na fotce z Marsu objeven záhadný tvor, vypadá jako ještěrka!

Bloger Scott C. Waring, který se celý život zabývá nadpřirozenem a hlavně mimozemským životem, upozornil na jakousi ještěrku na fotkách z planety Mars, které v březnu uveřejnila NASA a které byly pořízeny kamerou Curiosity Rover. Myslí si, že tvora vysadila na Marsu právě NASA kvůli testování.
29.05.2013 21:55 |