První Dán je už na ISS. Na oběžné dráze je nyní devět lidí

Ruská pilotovaná loď Sojuz úspěšně přistála u Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Vezla tam trojčlennou posádku včetně vůbec prvního dánského astronauta. Na oběžné dráze se nyní nachází celkem devět lidí.
04.09.2015 11:06 |

Stanici ISS ohrožuje vesmírný odpad

Mezinárodní vesmírnou stanici ISS na oběžné dráze ohrožuje vesmírný odpad a její dráhu budou možná muset letoví dispečeři upravit. Podle zprávy agentury Interfax hrozí, že ISS narazí do úlomku, který na oběžné dráze zůstal po zaniklé čínské družici.
23.07.2010 15:15 |

Tajné setkání na oběžné dráze. Co chystá čínská armáda ve vesmíru?

Na začátku srpna se na oběžné dráze bez většího zájmu médií spojily dva čínské satelity. Podle ruských vojenských analytiků se jednalo o proklatě sofistikovaný vojenský manévr.
07.09.2010 00:50 |

Objeven obří asteroid na oběžné dráze Země

Astronomové obejvili na oběžné dráze země asteroid o úctyhodné délce asi 300 metrů. Kolem slunce se pohybuje vůči Zemi v předstihu. Jsme mu, tak říkajíc, v patách.
30.07.2011 00:05 |

Na oběžné dráze Měsíce vznikne základna. Poslouží k výzkumu hlubokého vesmíru

Svou vesmírnou stanici na oběžné dráze nebude mít jen Země, ale dočká se jí i Měsíc. Její stavbu společně plánují Spojené státy a Rusko.
28.09.2017 11:20 |

Jak se žije na orbitě: Vesmírná stanice slaví 17. výročí

Když se 6. prosince 1998 na nízké oběžné dráze Země spojily první dva moduly Mezinárodní vesmírné stanice (ISS): ruská Zarya a americká Unity, v dějinách světové kosmonautiky se to zapsalo jako jedna z klíčových historických událostí. Od té doby se ISS rozšířila na celkem patnáct hlavních natlakovaných modulů a již osmnáctým rokem slouží mezinárodnímu výzkumu vesmíru.
07.12.2015 12:10 |

Endeavour přistál u ISS. Astronauti budou montovat a kontrolovat

Raketoplán Endeavour zaparkoval u mezinárodní vesmírné stanice ISS. V doku na oběžné dráze Země zůstane raketoplán 11 dnů.
17.07.2009 20:35 |

Astronauté z ISS v pořádku přistáli v Kazachstánu

Ruská vesmírná loď Sojuz TMA-20 s tříčlennou posádkou astronautů z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) v úterý v pořádku přistála v Kazachstánu. Ital, Rus a Američanka byli na oběžné dráze více než pět měsíců, informuje agentura AFP.
24.05.2011 07:15 |

PŘÍMÝ PŘENOS: Poslední práce astronautů z Atlantisu na ISS

Raketoplán Atlantis v neděli zaparkoval na oběžné dráze v doku mezinárodní stanice ISS. Bylo to poslední přistání raketoplánu na stanici.
11.07.2011 18:50 |

Na stanici ISS je znovu šest kosmonautů

Vesmírná stanice ISS má opět šestičlennou posádku. V doku stanice na oběžné dráze v pátek zaparkoval ruský modul Sojuz TMA s třemi kosmonauty, informuje agentura AFP.
23.12.2011 18:30 |

Astronauti zachytili ve vesmíru první soukromou loď Dragon

Astronauti dnes na oběžné dráze pomocí robotického ramene úspěšně zachytili a následně k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) připojili modul Dragon, který jako vůbec první soukromá kosmická loď zamířil k orbitálnímu komplexu. Dragon je také prvním americkým plavidlem, které u stanice po loňském vyřazení amerických raketoplánů do výslužby zakotvilo.
25.05.2012 21:00 |

„Je to planeta Země?“ Astronaut zavolal omylem z vesmírné stanice důchodkyni. Považovala ho za opilce

Britský astronaut Tim Peake zavolal telefonem z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) omylem jedné britské důchodkyni, která to pokládala za nejapný žert nějakého podnapilého konzumenta z místní restaurace a zavěsila. Peake, první Brit, který na oběžné dráze zastupuje Evropskou vesmírnou agenturu (ESA), se poté 79leté ženě omluvil. Uvedl to dnes web deníku The Independent.
28.12.2015 14:10 |

Americký úsek ISS evakuovali kvůli hrozbě úniku čpavku

Americkou sekci Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) museli opustit astronauti kvůli podezření, že došlo k úniku čpavku. Nakonec se však ukázalo, že šlo o planý poplach, takže se dvojice Američanů a Italka mohli vrátit zpátky. Celkově je nyní na ISS, v ruské i americké části, šest lidí.
15.01.2015 09:27 |

Jak se žije v "plechové krabici" na oběžné dráze?

Nízko na noční obloze za rozbřesku nebo za soumraku je občas k vidění malé, jasné světlo. Prozrazuje aktuální pozici Mezinárodní vesmírné stanice ISS.
07.11.2010 09:05 |

Manévry na oběžné dráze! Kvůli sestřelenému satelitu

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) uskutečnila v neděli ráno úhybný manévr kvůli fragmentu z čínského satelitu. Informuje o tom agentura RIA Novosti.
29.01.2012 08:55 |

Kosmonauti přistáli na Mezinárodní vesmírné stanici

Tři kosmonauty dnes dopravila ruská loď Sojuz na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) na oběžné dráze Země. Posádka odstartovala z ruského kosmodromu Bajkonur v úterý ráno.
17.05.2012 08:35 |

Olympijská pochodeň se poprvé v historii dostala do volného kosmu

Olympijská pochodeň se poprvé v historii objevila ve volném kosmu. Ruští kosmonauti Oleg Kotov a Sergej Rjazanskij si ji předali během výstupu z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) na oběžné dráze kolem Země.
09.11.2013 18:46 |

Vesmírný rekordman se bude moci vrátit na oběžnou dráhu

Ruský kosmonaut Gennadij Padalka možná dostane šanci překonat vysněnou hranici 1000 dnů ve vesmíru. Osmapadesátiletý Padalka, který se vrátil 12. září z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), k tomu dostal díky úspěšně probíhající rehabilitaci povolení od lékařů. Vesmírný rekordman se dosud vydal mimo Zemi pětkrát a na oběžné dráze strávil celkem 878 dní
25.09.2015 10:06 |

K Mezinárodní vesmírné stanici ISS se poprvé chystá soukromý "kamion" Cygnus

Na svůj první oficiální komerční let k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) se chystá nákladní loď Cygnus soukromé americké společnosti Orbital Sciences. Původně měla startovat už v prosinci, ale kvůli výměně vadného čerpadla na ISS se premiéra přesunula na leden. Novým termínem byl dnešní večer, ale vzhledem k mrazivému počasí na kosmodromu Wallops ve Virginii se americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) rozhodl vypuštění o den odložit. Ze stejného důvodu ovšem není vyloučena nutnost dalšího posunu.
07.01.2014 10:10 |

Tajemný špionážní raketoplán X-34 už brzy přistane

Už od dubna je na oběžné dráze kolem Země záhadná robotická raketa X-37. Amatérští astronomové teď pozorují, že v její dráze dochází k nečekaným změnám.
03.12.2010 02:25 |