První biologickou válku v dějinách vyhráli lidé. Nad neandrtálci

Zavlečení nových nemocí, se kterými se místní obyvatelé nikdy nesetkali, může být zničující. Choroboplodné zárodky, které s sebou přivezli Evropané do Ameriky, zabily nesrovnatelně větší množství indiánů než železné meče conquistadorů. Obyvatelé středoamerických a jihoamerických civilizací ale zřejmě nebyli první, pro koho měl kontakt s neznámi patogeny, na které jejich imunita nebyla připravená, fatální následky. Prameny hned z několika směrů výzkumu dávají tišit, že naši předkové možná už ve starší době kamenné podobným způsobem vyhubili neandrtálce.
03.05.2016 20:40 |

Jak žili neandrtálci? Odpověď skrývá jejich zubní kámen

Neandrtálci jsou vděčným objektem výzkumu. Neexistuje snad nikdo, koho by nevzrušovala představa, že ještě před pár tisíci let chodili po zemském povrchu zástupci odlišného lidského druhu. Ke klasickým otázkám, jak asi neandrtálci vypadali a jak se chovali, přibývají další. Proč jsme přežili my, a ne naši „bratranci“? Křížili se s neandrtálci naši předkové? A pokud ano, kolik genů jsme po nich zdědili?
23.03.2017 16:45 |

Moderní lidé se s neandrtálci pářili i v Evropě

Neandrtálci a moderní lidé měli v Evropě společné potomky. Vyplývá to z analýzy DNA, kterou provedli vědci ze vzorku ze 40 tisíc let staré čelistní kosti, kterou objevili v Rumunsku. Doposud se totiž podařilo prokázat páření mezi Neandrtálci a moderními lidmi jen v oblasti Blízkého východu.
22.06.2015 20:22 |

VZP: Biologická léčba roztroušené sklerózy: dostupná pro dvakrát více lidí než před osmi lety

V České republice prudce přibývá nemocných s roztroušenou sklerózou, kteří jsou léčeni nejmodernější tzv. biologickou léčbou. Počet pacientů, kterým biologickou léčbu hradí Všeobecná zdravotní pojišťovna, stoupl za posledních osm let o 104 %. Podobně rostly i náklady na léčbu ve speciálních centrech (+87,5 %) a v loňském roce se vyšplhaly na bezmála 1,3 miliardy korun. Všichni nemocní, u nichž to indikační kritéria umožňují, tak mají v Česku jistotu, že jim pojišťovna biologickou léčbu uhradí. To potvrzují i ředitelé nemocnic, pod které specializovaná centra spadají.
17.06.2015 16:21 |

5 mýtů o energy drincích: Znali je už neandrtálci!

Energetické nápoje jsou sice vynálezem 20. století, nicméně kofein a jiné povzbudivé látky lidstvo využívá už do doby kamenné. Neandrtálci sice jen žvýkali listy kávovníku a dalších rostlin, lidé však záhy přišli na to, že povzbudivé účinky kofeinu se zesílí přelitím vodou. První nápoje dodávající energii jsou staré tisíce let a kofein dnes patří k nejrozšířenějším psychoaktivním látkám na světě.
25.04.2017 12:05 |

Neandrtálci vyhynuli, protože měli moc velké oči, tvrdí studie

Britští vědci přišli s hypotézou, že neandrtálci vymřeli kvůli svým velkým očím. Jejich mozek tak při zpracovávání zrakových vjemů spotřeboval víc kapacity než mozek zástupců Homo sapiens. Moderní lidé tak měli možnost lépe rozvíjet abstraktní myšlení a přežít dobu ledovou, informovala BBC.
31.03.2013 21:20 |

Převapení: Neandrtálci nebyli hloupí, vyráběli i hračky

Po několik desetiletí byli neandrtálci považování za poměrně hloupá stvoření, která se k pokročilým nástrojům dostala až díky kontaktu s člověkem moudrým (homo sapiens). Američtí antropologové ale tvrdí, že vše bylo jinak.
23.09.2010 00:25 |

Neandrtálci vyhynuli pravděpodobně kvůli příliš velkým očím

Neandrtálci možná vyhynuli kvůli tomu, že měli příliš velké oči. Na zpracování zrakových vjemů tak museli využívat větší část mozku než moderní člověk Homo sapiens, který se mohl věnovat i abstraktnějšímu myšlení, což mu umožnilo přežít dobu ledovou. Vyplývá to alespoň z výzkumu britských vědců, o němž informovala BBC.
13.03.2013 13:20 |

Díky nenáviděnému tetování poznala finalistka České Miss vyrůstající v děcáku svou biologickou matku

Už v sedmnácti letech si Veronika Kašáková (24) nechala vytvořit první tetování, postupem let začaly modelku zdobit další kérky. Právě tento hřích mládí ale dívce vyrůstající v dětském domově paradoxně pomohl k tomu, aby našla svou biologickou rodinu.
14.02.2014 06:00 |

Dojemné: Adoptovaný syn Brada Pitta a Angeliny Jolie se setkal s biologickou babičkou

Výlet plný emocí zažil adoptovaný syn Brada Pitta  (47) a Angeliny Jolie  (36) Pax Thien (8). Vůbec poprvé se totiž vrátil do rodného Vietnamu, kde se shledal se svou biologickou babičkou Nhan Dung.
02.12.2011 07:20 |

Osobnosti: Brad Pitt (1550 článků) , Angelina Jolie (1928 článků)

"Hledám svoji biologickou matku," napsala na facebook. Teď se setkaly!

Přes dvacet let snila o tom, že se setká se svou biologickou maminkou, která ji krátce po narození opustila na toaletách jedné restaurace rychlého občerstvení. Teď se to Američance Katheryn Deprillové známé jako Burger King Baby podařilo díky facebooku. A za pouhé tři týdny!
26.03.2014 10:25 |

Nobelovku za lékařství získala trojice neurologů za 'biologickou GPS'

Letošní Nobelovu cenu za lékařství získali tři neurologové – norský pár May-Britt Moserová a Edvard Moser a jejich americký kolega  John O'Keefe – za objevení buněčného systému v mozku, který nám umožňuje určit naši polohu v prostoru. Jde v podstatě o "biologickou GPS".
06.10.2014 13:46 |

Osobnosti: May Britt (1 článek) , John O'Keefe (1 článek)

Skandální zpráva: Princ William a Harry mají starší biologickou sestru!

Americký magazín nejhrubšího bulvárního zrna The Globe opravdu perlí. Na obálce přišel s titulkem, že princové William a Harry mají biologickou sestru. Jmenuje se Sarah, a Kate Middleton se s ní dokonce tajně na chvíli sešla. Dnes třiatřicetiletá blondýna prý vznikla z embrya, které bylo počato z vajíčka princezny Diany a spermie prince Charlese.
27.04.2015 19:05 |

Osobnosti: Princ William (206 článků) , Kate Middleton (873 článků)

Výdaje na biologickou léčbu klientů VZP s lupénkou stouply pětinásobně

Více než 200 milionů korun vydala v loňském roce VZP za biologickou léčbu svých klientů s lupénkou. To je téměř šestkrát více než před sedmi lety (35,2 milionu), od kdy je péče o pacienty s těžkou formou této nemoci soustředěna do specializovaných center. Právě biologická léčba umožňuje dostat komplikované případy dlouhodobě pod kontrolu. Nejde přitom jen o onemocnění kůže, jak bývá lupénka někdy mylně chápána, ale může s ní souviset celá řada dalších, často i velice vážných chorob. Ke konci loňského roku kvůli ní dokonce 2 396 lidí pobíralo invalidní důchod.
15.10.2015 14:46 |

CHCI ZPĚT SVÉ DÍTĚ! Angelina Jolie bude bojovat o Zaharu s její biologickou mámou

Mentewab Dawit Lebiso z Etiopie je biologickou matkou adoptované dcery Angeliny Jolie (41) Zahary (12). Herečka ji zachránila ze sirotčince a dopřála jí mnohem lepší život. Nyní se ale ozvala biologická matka dívky, která ji chce vidět.
25.01.2017 11:35 |

Osobnosti: Angelina Jolie (1928 článků)

Pět afrických zemí vyhlásilo totální válku Boko Haram

Africké země jsou odhodlány vyhlásit totální válku islamistickému hnutí Boko Haram. "Jsme zde, abychom vyhlásili válku Boko Haram," shrnul výsledky setkání kamerunský prezident Paul Biya. Prezident Čadu Idriss Déby zase hovořil o odhodlání zahájit "totální válku proti Boko Haram". Plán boje proti tomuto hnutí přijali prezidenti celkem pěti afrických států.
17.05.2014 18:45 |

Náckové vyhráli druhou světovou válku: Legendární střílečka Wolfenstein se vrátí!

Nacisté vyhráli druhou světovou válku, vyhladili většinu Židů a podrobili se téměř celý svět. Vy se ale nevzdáváte a v alternativní minulosti roku 1960 chystáte protiúder. Herní legenda Wolfenstein se vrátí s novým dílem The New Order.
16.05.2013 09:30 |

Wolfenstein: The New Order – jak nacisté vyhráli válku

Kultovní střílečka se vrací v moderní podobě a odhaluje alternativní minulost, v níž nacisté vyhráli válku.
05.06.2014 11:25 |

Wolfenstein: The New Order – jak nacisté vyhráli válku

12.06.2014 12:10 |

Klepete kosu? Omyl! Únor byl nejteplejší měsíc v dějinách měření

Globální oteplování zdaleka neubírá na svém tempu. Podle vědců z NASA byl možná loňský rok nejteplejším v dějinách měření počasí, ale letošní ho ještě překoná. Únor byl totiž vůbec nejteplejším měsícem na celé planetě v dějinách sledování klimatu. Dlouhodobý celoplanetární průměr byl v únoru o 1,35 stupně Celsia vyšší.
17.03.2016 17:05 |