Proč mají hadi geny pro tvorbu končetin? Vědci odhalili jejich lechtivé tajemství

Každé malé dítě ví, že hadi nemají nohy. Jako skoro všechna "zaručená" tvrzení v biologii má ale i tohle pár výjimek. U hadů ze starobylé čeledi hroznýšovitých můžeme v zadní části těla nalézt malé drápky, poslední zbytky zakrnělých končetin. Ve zbylých čeledích se ale žádné takové struktury nevyskytují a na první pohled by nikdo nečekal, že se mezi jejich geny objeví nějaké úzce spojené s tvorbou předních či zadních nohou.
10.10.2015 18:26 |

Vědci už vědí, proč mají hadi tak dlouhé tělo

Proč evoluce vytvořila v říši obratlovců opatřených páteří tak bizarní dlouhé tělo jako mají hadi, není zcela jasné. Genetikové z Portugalska ale vědí, čemu hadi za svou bizarní vizáž vděčí. Růst těla při embryonálním vývoji řídí jediný gen. Zatímco u lidí jeho činnost při vývoji v děloze zavčas jiné geny vypnou, u hadů působí mnohem déle.
09.08.2016 18:05 |

Když muž ztloustne, začne plodit potomky s obézními geny!

Geny ovlivňují zásadně mnohé vlastnosti člověka včetně ovládání vlastního apetitu a konzumace potravin. Ví se, že děti rodičů majících problémy s přejídáním se také přejídají. Ale u mužů platí, že jejich životní styl ovlivňuje genetické zdraví potomků i tehdy, když oni sami vadné geny nezdědili. Muž totiž začne tvořit spermie s „obézními“ geny ve chvíli, kdy se sám stane obézním. I když sám od svého štíhlého otce takové geny nezdědil.
07.12.2015 13:05 |

FUJKY: Rocker vypil pohár syrové hadí krve, jedu i spermatu!

Rocker Pete Wentz chtěl svým fanouškům dokázat, že není žádné změklé máslo. A tak se nenechal zahanbit při návštěvě Tchaj-wanu a přijal výzvu, aby do sebe vyklopil pohár syrové hadí krve. Britská hvězda neodmítla a sklenici krve s vínem do sebe otočila. Dokázala tím také to, že má velmi silný žaludek. „Pochoutku“ totiž Pete strávil a dokonce zvládl i hadí jed a hadí sperma.
05.03.2015 14:05 |

Melanésané nesou geny neznámého druhu člověka

Lidé žijící v části Oceánie známé jako Melanésie, mají unikátní genetickou informaci. Vědci už prokázali, že tamní etnika mají ve své DNA geny neandertálců a denisovanů. S oběma vymřelými druhy lidí se křížil druh Homo sapiens několik tisíc let a také Evropané nesou několik procent neandertálských genů. Ale Melanésané mají ještě další geny, které nepocházejí ani od neandertálců, ani od denisovanů a nejsou ani vlastní druhu Homo sapiens. Zřejmě náležely třetímu, dosud neznámému druhu hominidů.
27.10.2016 12:00 |

Vědci volají po změně zákona: Chtějí si hrát s lidskými geny

Britští vědci vyzývají ke změně legislativy, chtějí mít možnost modifikovat geny a následně je implantovat do dělohy. Oplodnění změněnými geny je totiž v současnosti v Británii zakázáno. Čeká lidstvo v případě uvolnění zákazu temná budoucnost?
03.09.2015 05:40 |

Čeští vědci odhalili tajemství síly tvarující pískovce

Pískovcové útvary fascinují lidi prakticky odjakživa. Vědci však nedokázali doposud vysvětlit, jak skalní brány, věže nebo převisy vznikly. Zlom však nastal nyní díky práci českých geologů, kteří odhalili tajemství síly, jež tvaruje pískovce. Jejich studie byla publikována v aktuálním čísle prestižního vědeckého časopisu Nature Geoscience.
30.07.2014 20:10 |

VFN v Praze zajišťuje hadí antiséra pro celé Česko: Vyrábějí se z koní a ovcí

Praha disponuje unikátní centrálou. Ta celorepublikově zajišťuje podávání antisér pacientům, které uštknul had. Toxinologické centrum pod vedením MUDr. Jiřího Valenty funguje už 23 let a za tu dobu má úctyhodnou bilanci: díky práci odborníků v naší zemi na hadí uštknutí nezemřel jediný pacient. Pozoruhodné je, jakým způsobem jednotlivá antiséra vznikají - vyrábějí se totiž z koní či ovcí, kterým se hadí jed podává.
01.12.2016 08:05 |

Osobnosti: Jiří Valenta (80 článků)

Ženu vyděsila hadí hlava. Našla ji v plechovce zelených fazolí

Zelené fazole už si do hrnce – natož na talíř – prý raději nikdy nedá. Troy Walkerová z amerického státu Utah se tak rozhodla poté, co v plechovce luštěnin našla useknutou hadí hlavu. Svůj zážitek z tohoto týdne popsala nejdřív místní televizi, aby její příběh odvysílala i stanice CNN. Společnost Western Family, která fazole dodala do obchodů, uznala ve své produkci cizorodou věc a stáhla konzervy z obchodů. Že jde o hadí hlavu, se zdráhá potvrdit.
20.02.2016 19:45 |

Hezcí atleti jsou rychlejší, výkonnější a častěji vítězí

Evoluční biologové tvrdí, že osoby se symetrickou postavou a obličejem mají lepší biologickou fitness (zdatnost). Jsou tedy z hlediska evoluce cennější – jsou zdravější, mají lepší geny, jsou plodnější, lépe odolávají chorobám a jsou také žádanější pro sex a rozmnožování. Teď navíc vědci z Curychu zjistili, že mají vedle toho lepší sportovní výkony. Atraktivní atleti mají zřejmě lepší geny než ti méně pohlední. Hezcí sportovci totiž vítězí častěji.
08.02.2014 12:50 |

Proč to bez zeleniny nejde?

Sněz tu zeleninu! Také jste jako malé děti často slýchávaly tuto větu, kterou teď s oblibou opakujete svým ratolestem u oběda? Snažíte se jim vysvětlit, proč to bez zeleniny nejde a trpělivě vyčkáváte, dokud z jejich talíře nezmizí poslední kousek? Možná ale i vám uniká pravá podstata toho, proč je zelenina pro naše zdraví tak důležitá a proč by rozhodně neměla v našem jídelníčku chybět. Pojďme společně najít odpověď na tuto otázku. Prostřednictvím dnešního článku se dozvíte, proč to bez zeleniny nejde a proč byste měli dbát důraz na to, aby se v dostatečné míře vyskytovala nejen ve vašem jídelníčku,  ale i jídelníčku vašich dětí. Proč to bez zeleniny nejde aneb nepostradatelná součást jídelníčku Určitě víte, že je zelenina nedílnou součástí naší stravy. Napadlo vás ale někdy zamyslet se nad tím, proč tomu tak je? Proč zeleninu ke svému životu potřebujeme? A proč to bez zeleniny nejde? Odpovědi skrývají následující řádky! Vitamíny V první řadě nutno zmínit, že zelenina obsahuje vysoké množství vitamínů. Je bohatá především na karotenoidy neboli provitamín A, který můžeme najít například v mrkvi, rajčatech, brokolici, kapustě nebo špenátu. Mimo jiné obsahuje vitamíny B, vitamín C nebo  vitamín K. Aby nedocházelo ke ztrátě důležitých vitamínů, musíme si dávat pozor, jakým způsobem zeleninu upravujeme. Minerální látky Dalším důvodem, proč to bez zeleniny nejde a proč bychom jí měli konzumovat v dostatečné míře, jsou minerální látky. Ty se samozřejmě liší zelenina od zeleniny, a proto je důležité, aby se na vašem talíři pokud možno objevovaly všechny druhy. Nedostatek hořčíku může vyřešit konzumace petržele, špenátu nebo kedlubny. Pokud potřebujete doplnit vápník, dopřejte si petržel, mrkev nebo zelí. Železo vám dodá pórek, špenát, petržel nebo kedlubna. Měď hledejte v zeleném hrášku nebo paprice. Příspěvek Proč to bez zeleniny nejde? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
05.10.2016 18:20 |

Etnika žijící ve vysokých nadmořských výškách nesou geny vymřelých druhů člověka

Etnika žijící ve vysokých nadmořských výškách nemají stejné geny jako ta, která volí místa níže nad hladinou moře. Jinými slovy, kdyby se běžný Evropan rozhodl žít v Himalájích, bylo by mu těžko. Nemá totiž vhodné geny pro trvalý pobyt v extrémním prostředí. Ale kupříkladu Tibeťané zvládají život v tisícovkách metrů nad mořem díky genu, který získali od lidského druhu, který už dávno vymřel.
09.07.2014 08:50 |

Geny vs. výchova: Co má větší vliv na známky ve škole?!

Má na výsledky ve škole větší vliv genetický základ určený při narození, nebo naopak vliv prostředí a výchovy působící na tyto geny během ontogeneze člověka. Psychiatři z londýnské King’s College tvrdí, že platí to první. Z více než šedesáti procent ovlivňují výsledky ve škole geny, zbytek odchylek je ovlivněn výchovou.
09.10.2014 13:00 |

Velrybí spermie dokážou zadržet dech na 90 minut! Vědci odhalili jejich tajemství

Zatímco lidé dokážou zadržet dech maximálně na 19 minut, velrybí spermie to dokážou na více než čtyřikrát delší dobu. Vědci nyní objevili jejich tajemství!
15.06.2013 11:45 |

Vědci objevili geny "vlkodlaků"

Pověra o lidech, kteří se za úplňku mění ve vlky, je rozšířena po celé Evropě a kořeny sahá hluboko do minulosti, snad až do doby kamenné. Čínští a američtí vědci nyní podle listu Die Welt oznámili, že objevili geny, jež kdysi zřejmě přispěly ke vzniku pověry.
14.06.2011 10:25 |

Proč někteří lidé stárnou rychleji a umírají dříve?

Spousta lidí bude věřit na náhodu, včetně materialisticky založených vědců, jiní to budou považovat za karmicky či osudově řízený jev života. Oběma skupinám však genetika pomůže odhalit příčinu toho, proč někteří lidé skutečně stárnou rychleji a umírají dříve. Geny skutečně řídí to, jak rychle člověk stárne. A pět procent populace má takové geny, díky nimž se jejich buňky velmi rychle opotřebovávají, rychleji degenerují a dříve vedou k smrti. Takže mají skutečně kratší svíčku.
04.10.2016 12:05 |

Jak se zbavit otékání nohou

Otékání nohou je nejen velice nepříjemné, ale v mnoha případech i bolestivé. Pro otoky dolních končetin je aktuálně panující léto více než ideálním obdobím, avšak není to podmínkou – oteklé nohy vás mohou nepěkně potrápit i kdykoli během roku. V letním období je ale otékání nohou mnohem častější a začne se objevovat i u lidí, kteří s tímto problémem prozatím nemají žádnou zkušenost. Jestliže i vás sužuje pocit těžkých nohou, otoky vás začínají bolet, neustále se zvětšují a znepříjemňují vám tak horké sluneční dny, pak si přečtěte náš dnešní článek. Společně se v něm podíváme na šikovné rady a tipy, jak se otékání nohou zbavit a konečně si začít užívat nádherné letní počasí! Proč nohy otékají? Mnoho lidí se drží mylné představy, že jsou otoky dolních končetin výsadou pouze postarších a obézních lidí. Není tomu tak. Oteklé nohy mohou potrápit kohokoli z nás, bez ohledu na věk či pohlaví. Oteklé nohy často doprovází i těhotné ženy a to zvláště ke konci gravidity. Otoky se mohou objevit i po delším sezení, kdy si nohy dostatečně neprotáhnete. Příčiny otékání nohou: vysoký krevní tlak ploché nohy zpomalený tep premenstruační syndrom Voda za to nemůže! Další zažitou představou je domnění, že za oteklé nohy může nadměrné množství vody, díky čemuž se mnoho lidí ve snaze zbavit se nepříjemných otoků, díky kterým se jim do nohou zařezávají pásky a každý krok je čím dál obtížnější, uchyluje k velmi špatnému rozhodnutí: nedodržují pitný režim. To je ale chyba, neboť při otocích naopak musíte pitný režim dodržovat. Přísun tekutin pomůže snížit hustotu krve, která se následně nebude srážet a nebudou tak vznikat otoky. Jak se zbavit otékání nohou? Nyní se pojďme společně podívat, jak dát oteklým končetinám jednou provždy sbohem! Užitečné tipy: ulevte vašim nohám tak, že je dáte do zvýšené polohy střídejte tu a tam chůzi na špičkách... Čtěte více Příspěvek Jak se zbavit otékání nohou pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
19.07.2016 16:45 |

Zázračné konopí: Rostou po něm kosti, odhalili vědci

Konopí může být prospěšnější, než se zdá. Nemusí totiž sloužit jen k omámení lidských smyslů. Vědci odhalili jeho zázračnou moc - hojí kosti. Jedna z jeho složek tak může pomoct při léčbě zlomenin. Jak se tedy zdá, léčebné účinky konopí přestávají být jen výmluvou, proč pěstovat marihuanu.
31.07.2015 13:15 |

Jakou budete mít "opičku"? Můžou za to geny!

Pokud se po sklence alkoholu člověk chová lehkovážně a impulzivně, pak za to můžou geny, které zdědil po předcích. Vědci z Helsinek prokázali, že majitelé určité alely (verze genu) se po konzumaci alkoholu chovají divočeji a nezodpovědněji než ti, kteří mají jinou variantu tohoto genu.
19.11.2015 19:05 |

Nezvládáte stres? Můžou za to geny

Zvládáte špatně stres? Můžou za to geny, které vám předali vaši rodiče! Britští vědci pokročili ve výzkumu stresu, který je čím dál častěji součástí našeho každodenního života. Jejich studie určily gen, který ovlivňuje schopnost pohotově a s klidem udržet naše nervy na uzdě. Ovlivnit, jak dokážeme zvládat situace s chladnou hlavou, když jde opravdu do tuhého, se proto dá jen těžko.
11.07.2010 05:10 |