Přelomový objev českých vědců: První prvok bez mitochondrií

Buňky lidí, všech mnohobuněčných živočichů, rostlin a hub, ale také jednobuněčných prvoků, obsahují řadu vnitřních komponent. Některé jsou zbytnější a v evoluci se u určitých skupin ztratily nebo výrazně pozměnily. Další se zdají daleko důležitější. Jednou z naprosto nezbytných součástek jsou – nebo se do nedávna zdály být – "buněčné elektrárny", mitochondrie.
14.05.2016 19:40 |

FNUSA-ICRC pořádá historicky první setkání zahraničních vědců žijících v Brně

Mobilita – svět v pohybu. To je ústředním tématem letošního ročníku celoevropské iniciativy Noci vědců, která má za cíl propagovat vědu, výzkum a techniku. Přestože většina institucí v Česku pořádá populárně-naučné akce s cílem přiblížit laické veřejnosti práci vědců, Mezinárodní centrum klinického výzkumu Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně (FNUSA-ICRC) letošní akci pojalo jinak. Uspořádá Noc vědců pro vědce, tedy historicky první setkání zahraničních vědců a výzkumníků, kteří pracují v Brně.
06.10.2017 11:45 |

Přelomový objev českých vědců: 'Genetická kamufláž' parazitů před obranyschopností hostitele

V evolučním měřítku mezi sebou paraziti a jejich hostitelé vedou nesmiřitelný boj. Nový evoluční vynález, adaptace, jedné strany, má nevyhnutelně za následek evoluční protitah soupeře. Zvýšení odolnosti nebo efektivity infekčních stádií parazita vede ke zdokonalení obranných linií hostitele – ztluštění kůže, okyselení žaludečních šťáv, nebo třeba zlepšení zraku a poznávacích schopností, které příslušníkům hostitelského druhu umožní se nákaze vyhnout. Mezitím už ale přírodní výběr tlačí parazity ke zdokonalení stávajících metod nákazy, nebo vyvinutí úplně nových způsobů, jak se hostiteli dostat "pod kůži".
06.03.2017 21:25 |

Senzační objev na Sibiři! Vědci našli zkameněliny neznámých tvorů

Za senzační objev označují ruská média nález kosterních pozůstatků neznámých tvorů, kteří na Sibiři žili před 350 miliony let. Objev ruských, švédských a francouzských vědců je výsledkem tříleté práce.
17.10.2013 08:20 |

Co podporuje stárnutí a zkracuje život?

Britští vědci odhalili další z fyzických mechanismů buněčného stárnutí. Přišli na to, že stárnutí se urychluje a buňka umírá dříve, když se v ní kumuluje enzym karbonická (uhličitanová) anhydráza. Zcela jistě souvisí s procesem stárnutí mitochondrií – energetických továren v buňkách – a předčasnou smrtí buněk či organismů. Otázkou je, zda její potlačování může fungovat jako omlazující proces či elixír mládí.
11.10.2016 16:05 |

Přelomový objev: Na Marsu je voda, tvrdí vědci

Marsovské vozítko Opportunity přišlo nejspíš s novým zásadním objevem. Na povrchu "rudé planety" totiž objevilo skálu, která by podle vědců mohla obsahovat jílové minerály. Jejich výskyt přitom naznačuje, že hornina byla někdy v minulosti vystavena dlouhodobějšímu působení vody. Robotické vozítko se na Marsu snaží najít přítomnost vody už devět let. Určité náznaky objevilo, nicméně nyní jde podle odborníků o mnohem jasnější důkazy.
10.06.2013 21:55 |

Přelomový objev vědců: Ibuprofen prodlužuje život!

Lidé od nepaměti touží po elixírů mládí. A zdá se, že už desítky let ho mají přímo pod nosem. Nová studie totiž tvrdí, že život prodlouží – až o 12 let – obyčejný ibuprofen! A přitom jiné studie poukazovaly na to, jak je zdraví škodlivý a způsobuje mrtvici i infarkt...
20.12.2014 18:57 |

Přelomový objev paleontologů: Dinosauří ocas zalitý v jantaru

Kdo by neznal film  Jurský park , ve kterém se skupině vědců podaří oživit, pravda, spíše křídové, ale o nic méně impozantní zástupce druhohorních dinosaurů. Klíčem jejich úspěchu se ve fantazii tvůrců stal komár zalitý v jantaru, respektive krev, kterou krátce před svým skonem z dinosauřích těl nasál.
19.12.2016 18:30 |

Úspěch českých vědců: Umí léčit vzácný druh nádoru krku a hlavy!

Tým českých vědců si nechal patentovat objev, který přináší naději všem pacientům se vzácným zhoubným dlaždicovým nádorem, který zasahuje krk a hlavu. I pokud se odstraní, bývá s nim odstraněna i velká část tkáně hlavy, což poté snižuje kvalitu pacientova života. Češi přišli na to, jak růst nádoru zastavit.
07.07.2014 12:10 |

Zdeněk Zbořil k roku 2015: Už jsem v životě viděl hodně, takže... Další podvod z USA. Lstiví a bohatnoucí úředníci z Bruselu. Zeman měl dobrý projev. A Rusko, vy chaoti...

ROZJEZD ZDEŇKA ZBOŘILA Údajně zcela přelomový a zásadní rok 2015 podle politologa Zdeňka Zbořila vůbec přelomový nebyl. Speciálně u nás v ČR jsme proklamovaného utrpení příliš neviděli. Jako tradičně se kromě událostí celého roku zamýšlí i nad očekávaným děním následujícího týdne.
28.12.2015 04:50 |

Přelomový rozsudek! Výmluva na nealkoholické pivo už opilým řidičům nepomůže

Opilí řidiči se až dosud ve velkém vymlouvali na to, že jim v restauraci dali alkoholické pivo místo nealkoholického. To ovšem skončí. Krajský soud v Plzni totiž vynesl přelomový rozsudek.
17.07.2013 13:55 |

Vicepremiér Bělobrádek pokřtí přelomový vynález mikroelektrárny na biomasu

Místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek dnes 1. června v Buštěhradě ve Středočeském kraji pokřtí přelomový vynález – prototyp mikroelektrárny Wave na biomasu.
01.06.2016 09:15 |

Osobnosti: Pavel Bělobrádek (1429 článků)

Přelomový rozsudek: Senioři to „nandali“ šmejdům, firma musí vrátit peníze

Obvodní soud pro Prahu 7 vynesl v pátek přelomový rozsudek v kauze tzv. šmejdů. Týkal se firmy Bio Natural Medical, která seniorům pochybnými praktikami vnucovala na předváděcích akcích výrobky. Tomu se ale vzepřela 79letá Slávka Skopová. A soudce jí dal za pravdu. V pátek o tom informoval Český rozhlas Radiožurnál.
23.09.2016 20:25 |

Panasonic má přelomový koncept: Neviditelná televize!

Vypnutá vypadá jako obyčejná skleněná deska, jako průhledná vitrínka. Jenže jakmile ji zapnete, sledujete televizi! Přelomový koncept představil japonský elektronický gigant Panasonic.
10.10.2016 12:10 |

Přelomový verdikt: Nemocnou dívku (14) po smrti zmrazili. Chtěla šanci na vzkříšení

V Británii padl přelomový verdikt. Nevyléčitelně nemocná 14letá dívka si přála, aby bylo místo pohřbu její tělo zmrazeno. A soud jí krátce před smrtí vyhověl. Mohla tak zemřít s vědomím toho, že pokud věda dostatečným způsobem pokročí, mohou ji vědci v budoucnu přivést zpět k životu a vyléčit.
18.11.2016 11:05 |

Okamura: Věda by měla být nestranná a podložená fakty. Z vědců mluví jen emoce

Chci věřit, že jde ze strany českých vědců o omyl, když několik set akademiků a vědců podepsalo tento týden petici, kde požadují zajištění bezpečí a důstojného zacházení pro všechny, kdo v Evropě hledají útočiště, bez ohledu na etnickou či náboženskou identitu.
19.08.2015 12:21 |

Hugo a jeho velký objev - kouzelný příběh s citem pro dětskou duši

S nejvyšším počtem jedenácti nominací jde do souboje o americké Oscary film režiséra Martina Scorseseho Hugo a jeho velký objev, který ve čtvrtek 2. února vstupuje do českých kin. Překrásný působivý snímek pro celou rodinu natočil Scorsese podle ceněné knihy Briana Selznicka Velký objev Huga Cabreta.
04.02.2012 11:20 |

Osobnosti: Martin Scorsese (93 článků) , Brian Selznick (2 články)

Unikátní objev českých archeologů: Našli sedm tisíc let starou studnu!

Unikátní objev učinili na konci loňského roku olomoučtí archeologové. U Uničova nalezli sedm tisíc let starou studnu. Podobný objev nebyl v Česku zaznamenán padesát let.
26.01.2016 12:20 |

Objev českých vědců může pomoci léčit akutní leukémii

Čeští vědci z Ústavu molekulární genetiky učinili podle Českého rozhlasu (ČRo) unikátní objev, který by v budoucnu mohl pomoci v léčbě leukémie. Popsali princip, jak se zhoubné buňky u akutní myeloidní leukémie dostávají z kostní dřeně do krve a zaplavují organismus, uvedl rozhlas.
21.02.2013 07:50 |

Objev českých vědců: Pálivé papričky tlumí chronickou bolest

Zjistili, jak zmírnit utrpení! Čeští vědci si připsali další velký objev. Podařilo se jim totiž prokázat, že látka, kterou obsahují pálivé papričky, dokáže výrazně tlumit bolest. Jejich zjištění by mělo pomoci při vývoji účinnějších léků.
16.03.2015 13:15 |