Pluto na dosah: Sonda NASA se v historickém letu nejvíc přiblíží k planetě-neplanetě

Po více než devítiletém putování a téměř pěti miliardách kilometrů letu vesmírem se dnes americká sonda New Horizons nejvíce přiblíží trpasličí planetě Pluto. Sonda, kterou k vesmírnému tělesu vyslal 19. ledna 2006 americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), bude Plutu nejblíže přesně ve 13:49:57 SELČ, její vzdálenost od povrchu planety bude v té době 12 500 kilometrů.
14.07.2015 11:30 |

Historický okamžik: Sonda proletěla kolem vzdálené planety Pluto. Zjistila, že je větší

Sonda NASA se v historickém letu nejvíc přiblížila planetě Pluto, nejvzdálenější planetě naší sluneční soustavy, Zjistila přitom, že Pluto je větší, než se myslelo. K Plutu letěla sonda New Horizons devět let. Američtí vesmírní inženýři jásali nadšením a čekají na první fotky, které by měly dorazit ve středu.
14.07.2015 19:20 |

Pluto má ledovou planinu ve tvaru srdce. NASA odhalila další snímky

Kromě vysokých hor jsou na povrchu planety Pluto i obrovské ledové pláně. Ukázaly to další unikátní snímky Pluta, které sonda New Horizon poslala vědcům z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Pojďte se na ně podívat!
18.07.2015 11:56 |

Co skrývá nejmenší planeta Pluto? NASA odhalila dosud nejostřejší fotografie povrchu

Americká Národní agentura pro letectví a vesmír (NASA) v pátek zveřejnila nejnovější a dosud nejostřejší snímky povrchu trpasličí planety Pluto. Černobílé fotografie pořídila sonda New Horizons, která v červenci kolem Pluta proletěla. Jsou na nich vidět krátery, hory a ledovcové útvary nacházející se v asi 80 kilometrů širokém pásmu.
05.12.2015 22:05 |

Zklamání: japonská sonda minula Venuši

Japonská sonda minula Venuši a začala kroužit kolem Slunce. Vědci se o manévr znovu pokusí za šest let, až se sonda k planetě opět přiblíží.
08.12.2010 13:50 |

První detailní snímky Pluta: Není to jen hrouda kamení

Podrobné snímky planety Pluto a jejího měsíce Charona, které ve středu vyslala na Zemi sonda NASA New Horizons, uvedly vědce v úžas, protože hned zkraje detailního výzkumu přinesly řadu nečekaných odhalení. Za zvlášť překvapivou podle agentury AP považují odborníci skutečnost, že Pluto není hrouda mrtvého kamení a ledu, jak se dosud předpokládalo.
16.07.2015 07:05 |

Planeta Pluto: Má větší mlžný opar, než se předpokládalo

Planeta Pluto je v mnohem větším mlžném oparu, než vědci předpokládali, a na jejím povrchu se pohybují ledové plochy. Vyplývá to z dalších snímků neprobádané planety, které dnes zveřejnil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Fotografie pořídila minulý týden sonda New Horizons během svého průletu v blízkosti trpasličí planety.
24.07.2015 23:35 |

Nové fotky NASA: Pluto má modrou oblohu a na povrchu led

NASA zveřejnila první barevné snímky Pluta pořízené sondou New Horizons. Je na nich vidět modrá atmosféra, a dokonce vodní led na povrchu trpasličí planety. Pluto tak z pozice okraje naší sluneční soustavy kandiduje na vesmírnou celebritu letošního roku.
08.10.2015 19:55 |

Velká radost v NASA: Sonda Juno se dostala na oběžnou dráhu Jupitera

Sonda Juno americké vesmírné agentury NASA dnes ráno SELČ vstoupila na oběžnou dráhu kolem Jupiteru, čímž úspěšně završila pětiletou cestu k největší planetě Sluneční soustavy. Cílem projektu za 1,1 miliardy dolarů (26,8 miliardy Kč) je průzkum nitra tohoto obřího plynného tělesa.
05.07.2016 07:15 |

ROZHOVOR: Pluto nás překvapilo, shrnuje odborník na mimozemské světy

Pluto a jeho měsíce nás jen tak nepřestanou překvapovat. Sonda New Horizons pospíchá k novým cílům, ale dál odesílá domů získaná data. Co nám trpasličí planeta zatím napovídá o historii sluneční soustavy? Na to nám odpovídal Dr. Hauke Hussmann z Německého aeronautického centra (DLR), který se zabývá zejména planetární geofyzikou.
31.07.2015 19:41 |

Evropská sonda Mars Express slaví výročí fantastickými snímky Marsu

Před dvanácti lety dospěla Evropa k historickému milníku – startu své první sondy k cizí planetě. Sonda dostala jméno Mars Express a jejím cílem byla, jak název napovídá, čtvrtá planeta naší sluneční soustavy. U příležitosti letošního výročí vybíráme několik výjimečných snímků, které sonda u Marsu pořídila.
03.06.2015 16:21 |

Vysoké hory a ledové pláně: NASA zveřejnila další fotografie Pluta

Na planetě Pluto jsou vedle vysokých hor i obrovské ledové pláně. Ukázaly to další unikátní snímky, které v pátek podle zahraničních agentur zveřejnil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).
18.07.2015 13:20 |

Vesmírná sonda Voyager 1 se dostala na okraj sluneční soustavy

Vesmírná sonda Voyager 1 vstoupila do prostoru mezi naší sluneční soustavou a mezihvězdným prostorem. Podle amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) to vyplývá z dat, které sonda za poslední rok odeslala. Do mezihvězdného prostoru by se Voyager 1 měl podle vědců dostat během několika příštích měsíců nebo let.
06.12.2011 13:25 |

Objev na Marsu: Sonda našla další důkazy života na rudé planetě

Několik týdnů po tom, co sonda Curiosity objevila na Marsu stopy metanu, které by mohly svědčit o biologické aktivitě na rudé planetě, objevili astronomové další zajímavý důkaz o možném životu.
13.01.2015 11:16 |

Voda na Marsu určitě byla, potvrdila sonda

Sonda Opportunity, kterou americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) poslal na Mars, našla zatím nejpádnější důkaz minulé přítomnosti vody na "rudé" planetě. Je jí žíla sádrovce, minerálu usazeného vodou, vystupující z dávné horniny. Informovala o tom dnes agentura Reuters.
09.12.2011 09:45 |

Sonda Osiris-Rex se vydala na historickou misi. Pomůže objasnit vznik života na Zemi

Americká NASA vypustila ve čtvrtek místního času sondu, která by mohla pomoct s objasněním vzniku života na naší planetě. Sonda se vydá k asteroidu Bennu , který prozkoumá a vrátí se na Zemi zpátky se vzorky. Její mise potrvá sedm let.
09.09.2016 11:25 |

Na půli cesty k Plutu. Sonda se vzbudila v neznámém kosmu

Sonda New Horizons urazí denně necelých 1,6 milionu kilometrů. Jejím cílem je trpasličí planetka Pluto. Přístroj se nedávno vzbudil z několikaměsíční hibernace a začíná zkoumat exotický okolní vesmír.
22.06.2010 00:50 |

Unikátní snímky Pluta. Sonda pro ně letěla 5 miliard kilometrů 9 let

Takhle jste Pluto ještě neviděli! Jedinečné snímky poslala na Zemi sonda New Horizons z dálky téměř 5 miliard kilometrů. Letěla k němu přes devět let!
15.07.2015 22:30 |

Sonda Spirit na Marsu umrzla. NASA se rozloučila s nadějí na navázání kontaktu

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) vzdal naději, že by se mu ještě někdy podařilo navázat kontakt s robotickým vozítkem Spirit na Marsu. Sonda pravděpodobně "umrzla" během tvrdé zimy, informuje ve středu agentura AFP.
25.05.2011 06:00 |