Ombudsmanka řešila například odběr DNA policistům, vyplývá ze zprávy pro sněmovnu

Veřejná ochránkyně práv zveřejnila zprávu o činnosti v 1. čtvrtletí letošního roku, kterou předkládá Poslanecké sněmovně.
04.05.2015 21:51 |

V ČR bylo loni zpětně odebráno 25 % přenosných baterií, byla tak splněna kvóta EU pro rok 2012

V České republice byl v loňském roce zajištěn zpětný odběr 25 % přenosných baterií a akumulátorů uvedených v daném roce na trh. Vyplývá to z nově uveřejněných statistik Ministerstva životního prostředí ČR mapujících zpětný odběr za rok 2011. Česká republika tak s předstihem již loni splnila závaznou směrnici Evropské unie o bateriích a akumulátorech platnou pro rok 2012.
11.10.2012 11:20 |

Ombudsmanka se na sněmovnu obrací ve věci omezení práv seniorů a také opatrovníků

Většinu systémových problémů, na které ochránkyně narazí během šetření, se daří odstraňovat průběžně díky intenzivním jednáním s ministerstvy či prostřednictvím připomínek k chystaným zákonům. Na Poslaneckou sněmovnu se proto za rok 2014 ochránkyně obrací pouze s pěti doporučeními.
22.04.2015 17:31 |

Češi mají stále DNA od jeskynních pralidí

Odborný časopis New Scientist otiskl studii o genetickém dědictví Evropanů. Vyplývá z ní, kolik jednotlivé národy Starého světa mají ve své DNA od jeskynních lovců a sběračů, od neolitických zemědělců či od stepních pastevců, kteří kočovali. Právě poslední kultura pocházející z oblasti jižního Ruska u Černého moře dala Čechům 48,8 procenta genetického základu. Lovci a sběrači jsou v nás ale poměrně silně zastoupeni. Zatímco Španělé nemají z této DNA nic, Češi 16,1 procenta celého genomu.
10.07.2015 18:00 |

Vendulka šla na obyčejný odběr krve! Lékaři rodiče šokovali: Vraťte se, je to leukemie!

Zkuste si představit, že máte krásné zdravé dítě, které zrovna oslavilo třetí narozeniny. Jdete s ním na banální odběr krve a za pouhou hodinu zjistíte, že vše je úplně jinak!
03.03.2012 12:20 |

Za osm let Asekol vybral tolik elektra, že by zaplnilo celé Václavské náměstí

Zpětný odběr elektrospotřebičů v České republice slaví již 8 let. Množství vytříděného elektroodpadu za rok dlouhodobě splňuje limity EU, lidé se o zpětný odběr zajímají a všímají si nových možností kolem sebe. Přesto se však např. drobného elektra dostane k recyklaci jen sotva 25 %. V domácnostech se navíc nachází další miliony nepoužívaných či historických zařízení.
13.08.2013 10:25 |

Opilý řidič odmítl odběr krve kvůli psům: Nejvyšší soud mu dal za pravdu!

Mohou se opilí řidiči vymlouvat na péči o domácí mazlíčky? Asi ano. Nejvyšší soud (NS) totiž dal za pravdu řidiči, který po nehodě odmítl odběr krve kvůli testu na alkohol, protože se prý musí postarat o své dva psy. Podle rozsudku se nyní budou muset řídit soudy v Česku. Podle právníků má případ ale háček…
24.10.2013 07:15 |

Ombudsmanka odhalila další případy pochybení v péči o seniory

Při kontrolách neregistrovaných zařízení odhalila ombudsmanka Anna Šabatová špatné zacházení se seniory ve čtyřech zařízeních. Problémy se týkaly například zásahů do soukromí, špatného podávání léků i nedostatku jídla a pití.
29.01.2015 14:06 |

Osobnosti: Anna Šabatová (316 článků)

Ombudsmanka Šabatová si posvítí na památky. Obce by o ně prý měly pečovat mnohem více, než teď

Nad tím, že mohou obce lépe chránit své domy, se rozohnila ombudsmanka Anna Šabatová. Rozlítily ji například stavební úpravy historického domu U Zlaté koule z 19. století v Olomouci.
17.08.2015 21:12 |

Osobnosti: Anna Šabatová (316 článků)

Chci pomáhat policistům, říká policejní ombudsmanka Besserová

Manželka ministra kultury Jiřího Bessera (TOP09) se stala policejní ombudsmankou. Sama ovšem tvrdí, že současné postavení jejího manžela ji k tomu nijak nepomohlo. Ve své pozici by ona chtěla pomoci policistům.
04.09.2011 10:30 |

Osobnosti: Jiří Besser (319 článků)

Policejní odběry DNA by měl v budoucnu upravit zákon, píše deník

Odběry vzorků DNA obviněným z trestných činů by měl v budoucnu upravit zákon. Vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková to navrhne kabinetu, píší dnešní Lidové noviny (LN). Doposud policisté podle interního pokynu policejního prezidenta odebírají vzorky všem lidem obviněným z úmyslných trestných činů. Šimůnková však zřejmě ještě do léta navrhne, aby byl okruh osob, kterým bude možné i proti jejich vůli vzít vzorek DNA, jasně stanovený zákonem.
09.05.2012 06:15 |

DNA v kosti tyranosaura? Nesmysl, vydrží stokrát menší dobu, krotí vášně odborník

Americká vědkyně Mary Schweitzerové znovu přišla s tvrzením, že díky zachovalé měkké tkáni ve stehenní kosti tyranosaura objevila tzv. medulární kost, která se objevuje jen u samic a jen v době, kdy kladou vejce. Objevily se i spekulace, že kost může obsahovat dokonce fragmenty DNA. To však přední český odborník na dinosaury Vladimír Socha pokládá za nesmysl. "Rekordem je zatím DNA z kosti nohy pravěkého koně z kanadského Yukonu o údajném stáří asi 560 000 až 780 000 let. To je stále zhruba stokrát kratší doba, než ta, která uplynula od vyhynutí posledních druhohorních dinosaurů," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
19.03.2016 08:30 |

Osobnosti: Mary Mara (301 článků)

Péče v neregistrovaných domech pro seniory se podobá hororu, varuje ombudsmanka

Ombudsmanka Anna Šabatová varuje před umisťováním lidí do nelegálních ústavů, které se zaměřují na péči pro seniory s demencí, ale nemají patřičnou registraci. Pracovníci její kanceláře zkontrolovali sedm těchto zařízení a zjistili, že péče v nich je neodborná, životní podmínky nedůstojné, často jako vystřižené z hororu.
24.06.2014 13:55 |

Osobnosti: Anna Šabatová (316 článků)

Horší než vězení, kritizuje ombudsmanka podmínky pro běžence v Bělé

Ombudsmanka Anna Šabatová se v úterý přidala ke kritikům podmínek, které panují v zařízení pro běžence v Bělé-Jezové na Mladoboleslavsku. Veřejná ochránkyně práv poukázala na to, že běženci s dětmi žijí v horších podmínkách než vězni.
13.10.2015 11:15 |

Osobnosti: Anna Šabatová (316 článků)

Ombudsmanka Šabatová se opět pustila do Chovance kvůli běžencům. A pohrozila, co se stane, když jí poslanci přistřihnou křídla, jak navrhují

Mám informace, že některé věci se v detenčním táboře pro migranty v Bělé-Jezové mění, ministr vnitra Milan Chovanec mi neřekl, že se žádným mým návrhem nebude zabývat, říká v rozhovoru pro server Akuálně.cz ombudsmanka Anna Šabatová. Rozhovor poskytla po svém setkání s Chovancem, ke kterému došlo v úterý.
23.10.2015 08:56 |

Osobnosti: Anna Šabatová (316 článků) , Milan Chovanec (1261 článků)

IBM testuje DNA. Má být základem nových čipů

Americká IBM zkoumá, jak by se dala využít DNA coby struktura nových počítačových čipů. A vědci už optimisticky dodávají, že jsou na dobré cestě k výrobě supermoderních DNA-procesorů.
18.08.2009 11:50 |

Madonna si najala čističe DNA stop. Nikde po ní nesmí zůstat ani chloupek

Genetickou informaci člověka lze získat z jediné šupinky kůže či vlásku. A toho si je vědoma popová královna, jež si na turné po světě vozí s sebou čističe DNA. Madonna  (53) si tak chce zajistit, že všechny šatny a jeviště, na nichž vystupuje, zůstanou po jejím odchodu bez jediné buňky, která by mohla nést její DNA.
25.06.2012 13:05 |

Osobnosti: Madonna (950 článků)

Vražda novorozence, kterého našli v igelitce, zůstává nevyřešena: Nepomohly ani testy DNA

Vražda novorozené holčičky z Havlíčkobrodska dál zůstává nevyjasněna! Kriminalisté už však vědí, že DNA usmrceného dítěte se neztotožňuje s DNA dvou čerstvě narozených novorozenců, kteří byli nalezeni zavražděni také v německém Sasku a na Karlovarsku.
15.05.2013 13:05 |

Zloděj šperků políbil klenotnici na tvář. Policie ho našla podle DNA z polibku

Forenzní analýza DNA dospěla k takové dokonalosti, že policii stačí doslova polibek k odhalení pachatele. A nemusí jít zrovna o francouzské líbání jazykem. Důkazem je případ krádeže šperků z Francie, kde jeden ze zlodějů udělal zásadní chybu, když klenotnici letmo políbil na tvář. Na kůži šestapadesátileté majitelky obchodu se šperky ulpěly buňky z jeho úst. Jádra v nich nesla DNA, kterou policie rozkódovala. Pak stačilo odebrat vzorek z těla podezřelého a oba výsledky srovnat.
10.02.2014 05:05 |

Byla to policejní šikana, tvrdí bývalí radní o odběru DNA

Jen zvedli ruku, aby hlasovali o odměnách, a teď jsou jejich DNA v národní databázi. Hned poté, co byli bývalí radní Libereckého kraje obviněni kvůli odsouhlasení údajně neoprávněného odměňování členů dozorčích orgánů krajských akciových společností, musela se většina z nich podrobit odebrání vzorků DNA.
01.04.2014 08:45 |