Nový objev vědců: Neandertálci a moderní lidé se spolu pářili

Neandertálci a moderní lidé se spolu v Evropě pářili a měli společné potomky, vyplývá z analýzy DNA zhruba 40 000 let staré čelistní kosti nalezené v Rumunsku. O výzkumu informovali v časopise Nature vědci pod vedením Svanteho Pääboa z lipského Institutu Maxe Plancka pro evoluční antropologii.
22.06.2015 23:25 |

Neandertálcům vděčíme za silnou imunitu. Naše choroby je však zabily

Jedno je jisté, když se potkali moderní lidé s neandertálci v Evropě, znamenalo to pro jeden ze dvou druhů člověka začátek konce. Neandertálci začali pomalu mizet a Starý svět ovládli definitivně lidé druhu Homo sapiens. Teorií o tom, proč neandertálci vymřeli, existuje několik. Mezi ty nejpravděpodobnější patří teorie o selhání imunity. Podle všeho moderní lidé přinesli choroby, kterým neandertálci postupně podlehli. Jenže díky tomu, že se s naším druhem křížili, předali nám část své imunity, díky níž jsme odolní vůči řadě virových chorob.
07.04.2015 18:05 |

Měli jsme sex s neandertálci. Proto máme dnes alergie

Alergie neboli imunitní porucha přehnané reakce na dráždivou látku trápí stále více lidí moderního světa. Ale její kořeny sahají až do doby kamenné, kdy se moderní Homo sapiens potkal s neandertálci. Jejich střety nebyly jen plné násilí a bojů, ale provázely je také soulože a vzájemné křížení obou druhů. Právě za sex s neandertálci podle německých vědců vděčíme dnešnímu zvýšenému výskytu alergií.
13.01.2016 16:05 |

Neandertálci nepřežili, protože neuměli vyrábět kožešinové "kabáty"

Teorií o tom, proč neandertálci nepřežili poslední dobou ledovou, je hned několik. Vědci ze Skotska prý mají důkazy, že za jejich vymření v chladné geologické etapě Země může neschopnost udržet svá těla v teple. Naopak moderní lidé druhu Homo sapiens objevili parky, dlouhé kabáty z kožešin s kapucí, které je v konkurenci s obnaženými neandertálci zvýhodňovaly.
02.08.2016 11:05 |

Nenechte se zotročit moderní technikou

V současné době se to u nás moderní technikou jen hemží. Chytré mobilní telefony, tablety, počítače, chytré hodinky nebo notebooky. Je toho tolik, že se v tom člověk až začíná ztrácet. A co víc – nechává se zotročit moderní technikou… Určitě ani vás neminul trend poslední doby.Nejrůznější vychytávky nám chtějí zjednodušit život, udělat jej pohodlnější a jejich cílem je šetřit náš čas. Jste i vy ovládaní moderní technikou? Možná se ptáte, co tím vlastně máme na mysli. Naše doba ještě nepokročila tak daleko, ale stroje ovládaly lidi. I když si to ale neuvědomujete, moderní technika vás zotročuje už teď. Ukážeme si to na příkladu nového iPhone. Jakmile má na trh přijít nový model této celosvětově populární značky, lidé doslova začnou bláznit. Najednou všichni nutně potřebují právě tento kousek, i když jeho pořízení stojí takové peníze, které si drtivá většina z nás za celý měsíc v práci nevydělá. Tady máte krásně ukázáno, co s námi moderní technika dělá. Proč tomu tak je? Teď se logicky nabízí otázka, proč tomu tak je. Proč se stále více z nás nechává ovládat moderní technikou. Proč nutně utrácíme nekřesťanské peníze za výdobytky současné doby, i když vlastně moc dobře víme, že je ve skutečnosti vůbec nepotřebujeme. Na jednu stranu za to může mediální tlak. Všude kolem nás jsou reklamy, které nás přesvědčují o tom, že se brzy nového telefonu prostě neobejdete. Vždyť má tolik šikovných funkcí a umí toho tolik! Není se pak čemu divit, že tomuto nátlaku vyvíjeného že strany tisku, internetu u televize snadno podléháme. Druhým viníkem je naše okolí. Především pak touha vyrovnat se lidem okolo nás. Většina lidí to tak má, nebudeme si nic nalhávat. Když se to kolem nás hemží moderní technikou a naši přátelé se netají s tím, že mají to či ono, nechceme si vedle nich připadat hloupě.... Čtěte více Příspěvek Nenechte se zotročit moderní technikou pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
28.05.2017 06:20 |

Moderní lidé se křížili s neandertálci

Antropologové už několik posledních let spekulují o tom, že se moderní lidé druhu Homo sapiens křížili s neandertálci. Nové genetické analýzy kosterních pozůstatků nalezených v Rumunsku dokazují, že tomu tak bylo a že ke křížení docházelo až na území Evropy a to asi před čtyřiceti tisíci let.
25.06.2015 10:50 |

Neandertálci nevymřeli, spíš se asimilovali s naším druhem

Neandertálci nebyli naši hloupí příbuzní, ani nevymřeli, ani jsme je z Evropy nevytlačili. Nejnovější výzkumy dokazují, že to byli naopak lidé inteligentní, používali složité nástroje a dokázali extrahovat smůlu z kůry stromů. A navíc jsou zřejmě předky řady Evropanů. Podle vědců z USA a Nizozemska totiž nevymřeli ani nebyli vytlačeni druhem Homo sapiens, ale pozvolna se v něm rozptýlili. Jednoduše řečeno asimilovali s námi.
07.05.2014 08:05 |

Potvrzeno: Měli jsme sex s neandertálci!

Nedávno objevené fosilie lidí doby kamenné pocházející z Rumunska dokazují, že se moderní lidé druhu Homo sapiens křížili s neandertálci ještě na území Starého světa. Čelist objevená na dnešním území Rumunska totiž obsahuje 4,8 až 11,3 procenta neandertálské DNA. Kost je přitom stará čtyřicet tisíc let.
19.05.2015 08:05 |

Neandertálci si opravovali zuby už před 130 tisíci let

Neandertálci byli mnohem inteligentnější lidé, než se dosud soudilo. Už před 130 tisíci let totiž položili základy zubní medicíně. Podle týmu paleodontologů z USA a Chorvatska se už v té době pokoušeli opravit různými nástroji bolavé a zkažené zuby.
04.07.2017 13:30 |

Neandertálci nebyli masožravci, dokazují jejich výkaly

Většina dospělých prošla školním vzděláváním, v jehož rámci se o neandertálcích učila jako o masožravých příbuzných člověka druhu Homo sapiens. Jenže to byla vize o mohutných pralidech starší doby kamenné dost nepřesná. Stejně jako dnes už víme, že nebyli neandertálci primitivní, používali nástroje i zdobení oděvů, a zřejmě se s námi křížili, budeme od nynějška také vědět, že to nebyli žádní masožravci. Analýza jejich výkalů totiž dokazuje, že byli stejně jako Homo sapiens všežravci a konzumovali také rostlinnou potravu.
07.07.2014 08:00 |

Moderní lidé se s neandrtálci pářili i v Evropě

Neandrtálci a moderní lidé měli v Evropě společné potomky. Vyplývá to z analýzy DNA, kterou provedli vědci ze vzorku ze 40 tisíc let staré čelistní kosti, kterou objevili v Rumunsku. Doposud se totiž podařilo prokázat páření mezi Neandrtálci a moderními lidmi jen v oblasti Blízkého východu.
22.06.2015 20:22 |

Davis Cup Česko – Itálie 4:1! Pařili až do rána!

Nálevny ve vyhlášené Stodolní ulici v Ostravě měly pěkný kšeft. Už po sobotní čtyřhře rozhodnutého daviscupového zápasu s Itálií (4:1) tam vesele pařili čeští tenisoví hrdinové Radek Štěpánek (33) a Tomáš Berdych (26).
13.02.2012 12:15 |

Osobnosti: Radek Štěpánek (815 článků) , Tomáš Berdych (1379 článků)

Senzační objev na Sibiři! Vědci našli zkameněliny neznámých tvorů

Za senzační objev označují ruská média nález kosterních pozůstatků neznámých tvorů, kteří na Sibiři žili před 350 miliony let. Objev ruských, švédských a francouzských vědců je výsledkem tříleté práce.
17.10.2013 08:20 |

Jak připravit moderní štedrou večeři

Vánoce se kvapem blíží a s nimi i neodmyslitelná štědrovečerní večeře, během které se rodina sejde u jednoho stolu a alespoň na pár minut nechá všechny starosti za dveřmi kuchyně či jídelny. Recepty pro tento večer se zpravidla dědí z generace na generaci a hospodyňky se rok co rok drží osvědčeného postupu na bramborový salát, zelnou polévku nebo kapra. Proč to ale letos nezkusit jinak a nepřipravit si moderní štědrou večeři? Možná i vy děláte na Vánoce rok co rok to samé jídlo. Nenapadlo vás někdy, že tomu nemusí tak být? Že lze vánoční jídlo pojmout trochu netradičně? My jsme se rozhodli, že letos dáme přednost moderní štědré večeři inspirované světem. Zkusíte to taky? Připravte si moderní štědrou večeři! Vánoce se slaví snad všude ve světě a všude mají své tradice. Proto se můžeme o letošních svátcích těmito státy inspirovat a zkusit si na Štědrý den připravit pokrmy, které jsou jinde tradicí. Na čem si pochutnávají v Austrálii? U protinožců mají v prosinci teplo, ale rozhodně jim panující počasí nebrání v tom, aby si na Štědrý den nepřipravili tradiční mňamky. V této zemi je naprostou klasikou grilování na zahradě, ale drží se zde i tradiční způsoby. V rodinách, kde slaví Vánoce tradičně, si večer prostřou pečeného krocana nebo velice oblíbenou medovou šunku. Co se na Vánoce hoduje v Peru? Pokud byste se chtěli nechat inspirovat krásnou zemí Peru, pak byste si na Štědrý den k večeři museli udělat krocana, který se zde velice často nadívá čerstvým ovocem. Chybět samozřejmě nesmí omáčka z jablek a tradiční tamales, což jsou listy z kukuřice uvařené v páře a plněné mletým masem se zeleninou. Na Vánoce do Ruska! V Rusku sice Vánoce slaví až začátkem ledna, ale i tak si zde dávají do nosu. Pochutnávají si slavnostních jídlech, které se možná netváří jako vánoční,... Čtěte více Příspěvek Jak připravit moderní štedrou večeři pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
15.12.2016 19:55 |

Original pivnice BUDVARKA – nový moderní koncept značkové restaurace

Pivovar Budějovický Budvar včera oficiálně představil veřejnosti nový moderní koncept Original Pivnice BUDVARKA. V „nové“ BUDVARCE se propojuje moderní a klasický styl, který v sobě spojuje i značka Budweiser Budvar. Spojení tradičních hodnot a moderního pojetí není v BUDVARCE založeno na kontrastech, ale naopak na harmonické shodě, stejně jako u piva Budweiser Budvar. BUDVARKA tak v praxi ukazuje, že značka Budweiser Budvar je moderní a dynamická, ale zároveň založená na tradici a pevných historických základech.
28.04.2017 15:50 |

Neandrtálci rostli rychleji a mnohem dříve dospívali, zjistili vědci

Neandertálci se objevili v Evropě dříve než moderní lidé druhu Homo sapiens. Je ovšem jisté, že oba „druhy“ člověka jistou etapu historie žili vedle sebe a že se dokonce zřejmě i částečně křížili. Ačkoli je řada znaků pojila, velká spousta oba typy člověka naopak dělila. A mezi ně patří i rychlost růstu dětí a nástup dospívání.
20.11.2010 21:21 |

Neandertálce zabila tubera, vředy a tasemnice. Choroby moderních lidí

Moderní lidé přinesli z Afriky do Evropy nejen dobré věci jako rukodělné umění a nástroje. Jejich těla byla zdrojem řady parazitů a infekcí, které původní obyvatelé Starého světa neznali. Neandertálci nebyli na tasemnice, tuberu, vředy a herpes připraveni a zřejmě i tato onemocnění přispěla k jejich postupnému vymření.
17.04.2016 10:05 |

Porod neandertálských dětí bylo peklo. Měly obří hlavy

Porod malého neandertálce byl velmi obtížný pro samotné neandertálské matky, které měly ve srovnání s člověkem druhu Homo sapiens širší a robustnější pánve. Novorozenec našeho blízkého příbuzného měl hlavu nejen větší, ale především širší. Celkově bylo tělíčko neandertálského novorozence robustnější než tělíčko novorozence současného člověka. Zřejmě proto ale moderní lidé nad neandertálci převážili. Porody měli snazší a množili se rychleji.
26.05.2016 18:10 |

Neandertálci používali "aspirin" už před 50 tisíci let

Acylpyrin, anopyrin či aspirin jsou moderní léky, které využívají poznatky starých bylinářů. Ti si totiž všimli, že vrbová kůra po svaření snižuje horečku a poskytuje úlevu od bolesti. Obsahuje totiž kyselinu acetylsalicylovou, účinnou látku výše zmíněných léků. Lidé používají právě tuto kyselinu k úlevě horečky a zánětu ale mnohem déle, než se soudilo. Důkazy ulpěly na zubech pralidí starých padesát tisíc roků.
15.03.2017 14:30 |

Neandertálci vedli velmi pestrý sexuální život

Člověk neandertálský měl podle studie britských vědců velice pestrý sexuální život. Co do počtu partnerů se choval velmi promiskuitně.
03.11.2010 05:30 |