Novou dědičnou nemoc krve pomáhali objevit čeští vědci

Vědci objevili doposud neznámou dědičnou nemoc, projevující se úbytkem krevních destiček a tím pádem zvyšuje pravděpodobnost propuknutí leukémie. Na výzkumu se podíleli i vědci z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Objev byl zveřejněn v prestižním odborném časopise Nature Genetic.
29.05.2015 11:51 |

Máma se vyléčila z leukémie, jejím dětem ale hrozí! Čeští vědci objevili souvislost s dědičností

Vědci objevili dosud nepopsanou dědičnou krevní nemoc, která se projevuje sníženým počtem krevních destiček. Vzácná genová mutace zvyšuje riziko propuknutí leukémie. Na dlouholetém výzkumu pracovali experti z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně společně s laboratořemi v Itálii a Spojených státech.
29.05.2015 14:00 |

Čeští vědci našli klíč od ztráty zraku. Gen slepoty z Klatovska už zaujal svět

Vědci z České republiky objevili gen, jehož mutace způsobují vážnou dědičnou vadu oční rohovky. Postižení mohou oslepnout. Objev umožní snáze určit diagnózu a v budoucnu snad i cílenou léčbu. Mutace vzešla od společného předka z Klatovska. Výsledky patnáctiletého výzkumu Ústavu dědičných metabolických poruch 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice, na němž se podílel tým University College London, publikoval v první půli ledna prestižní časopis The American Journal of Human Genetics. Sdělil to šéf týmu docent Stanislav Kmoch.
22.01.2016 11:10 |

Čeští vědci zabodovali, odhalili původce choroby oční sítnice

Týmu vědců z Akademie věd ČR určil genovou mutaci, která způsobuje dědičnou nevyléčitelnou nemoc sítnice. Ta může vést až k úplnému oslepnutí vyskytuje se v průměru u jednoho ze čtyř tisíc lidí. Výsledky výzkumu představil šéf vědeckého týmu David Staněk z Ústavu molekulární genetiky AV ČR. Výsledek bádání byl publikován v mezinárodním odborném časopise Human Mutation.
12.03.2014 09:50 |

Vědci po deseti letech našli klíč k šlechtění ječmene. Pomohli i Češi

Celou dědičnou informaci ječmene se podařilo získat mezinárodnímu týmu vědců, ve kterém jsou i odborníci z Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR. Přečtení genomu pomůže urychlit šlechtění ječmene, řekl ve čtvrtek vedoucí olomouckého pracoviště Ústavu experimentální botaniky Jaroslav Doležel. Úplné přečtení dědičné informace ječmene trvalo deset let a je to zatím největší genom, který vědci důkladně zmapovali.
04.05.2017 23:45 |

Medik radí - 9. díl - Základy anatomie - Srdce

Srdíčko? Jak vypadá z čeho se skládá a jak vlastně funguje? Vydrží hodně? Nebo je křehoučké? Dozvíte se dál. Jen chci uvést, že zde uvádím opravdu základy, srovnatelné se střední školou. Pokud někdo má zájem o medicínu, jen pojmů k srdci je v anatomii asi 500 a embryonální vývoj a fyzikální proudění krve zde úplně vynechávám. Srdce(cor) je orgán vážící pouhých 300 gramů. Dokáže mimo jiné za klidových podmínek přečerpávát každou minutu pět litrů krve. Jistě bychom si svého srdce více vážili a snažili se předejít jeho onemocnění, kdybychom věděli, co tento nevelký orgán (váží pouhé 0,3 kg ) dokáže. Stavba Srdce se skládá ze dvou síňí a dvou komor. Levá síň(atrium dextrum) do které vstupuje dolní a horní dutá žíla(vena cava inferior a superior).Krev dále putuje přes trojcípou chlopeň(valva atrioventricularis dextra) do pravé komory(ventriculus dexter). Zde je vypuzována nahoru přes poloměsíčitou chlopeň(valva trunci pulmonalis) do plicních tepen a dále do plic. Z plic krev (už okysličená) putuje 4 plicními žílami(venae pulmonales sinistrae et dextrae) do levé síňě(atrium sinistrum) a déle přes dvojcípou chlopeň(valva atrioventricularis sinistra) do levé, mnohem mohutnější a silnější, levé komory(ventriculus sinister) a z té pře chlopeň aortální je rozváděna do celého těla tepnami a žílami se zas vrací do srdce. Srdce jako orgán vyživují tzv. koronární tepny. Jsou dvě arteria coronaria dextra et sinistra, které mají plno dalších větvení. Pokud se jediná ucpe a nedojde k opravě(bypass-přemostění šťepem z nohy nebo coronární angioplastika), člověk umírá. Srdce je mezi plícemi uloženo v osrdečníku(perikard),který pomocí epikardů naléhá na myokard(srdeční svalovinu) FCE Srdce za klidových podmínek přečerpává každou minutu 5 litrů krve ze žil do tepen, přičemž vypuzované krvi uděluje tlak potřebný k překonání odporu, který tepny kladou proudící krvi. Při tělesné práci se však srdeční výkon výrazně zvyšuje. Srdce musí za těchto podmínek přečerpat, a to pod ještě větším tlakem, 20, 30 i více litrů krve za minutu, aby se tkáním dostalo potřebné množství kyslíku a živin. To ovšem dovede jen zdravé srdce. Je-li srdce nemocné, odpoví na zvyšující se tělesnou zátěž varovnou bolestí. Ale i zdravé srdce je třeba na opakovanou zátěž přivykat, například pravidelným cvičením. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
26.08.2009 08:50 |

Čeští vědci podali rekordní počet patentů, za Evropou ale zaostávají

Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV) zaznamenal loni rekordní počet patentových přihlášek. Čeští vědci přišli pro 984 registrací. Nejvíce patentů zaznamenaly obory organické chemie, skladování, lékařství a dopravy. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) však čeští vědci zaostávají za ostatními státy Evropy.
08.04.2014 19:20 |

Čeští vědci objevili novou sloučeninu, nazvali ji bambusuril

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity objevili zcela novou sloučeninu, která může najít široké uplatnění ve zdravotnictví, farmaceutickém i potravinářském průmyslu. Sloučeninu, která v přírodě dosud neexistovala, umějí vědci připravit i ve větším množství. Masarykova univerzita podala žádost o její patentovou ochranu.
11.03.2010 11:50 |

Čeští lékaři představili novou nadějnou léčbu pro pacienty s rakovinou krve

Čeští lékaři I. interní kliniky 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze se podíleli na zavedení nové léčby určitého typu rakoviny krve.
29.03.2010 13:10 |

Čeští záchranáři, kteří pomáhali v Nepálu, přistáli v Praze

V Praze přistálo v pátek po 17:00 letadlo se zdravotníky a hasiči, kteří od začátku května pomáhali v Nepálu kvůli zemětřesení. Za měsíc ošetřili přes 1100 zraněných. První zemětřesení postihlo Nepál 25. dubna a už 1. května začal na místě neštěstí pomáhat český tým tvořený devíti lékaři, deseti zdravotními sestrami, 14 hasiči a jedním tlumočníkem.
29.05.2015 19:01 |

Češi pomáhali migrantům v Řecku. Za nože a marihuanu tu dostali podmínku

Tříměsíční podmínečný trest dostali od řeckého soudu dva čeští aktivisté, kteří pomáhali uprchlíkům v táboře Idomeni na řecko-makedonských hranicích. Podle řeckého listu Ethnos našla policie v jejich autě marihuanu a dva nože. Zástupce českých dobrovolníků v Řecku Jan Zeman uvedl, že dotyčné osobně nezná a že nemůže ručit za všechny, kdo přijeli do Řecka pomáhat.
15.04.2016 16:45 |

Osobnosti: Jan Zeman (270 článků)

Záhadná nemoc v Kazachstánu: Vědci našli příčinu spavé nemoci

Velkým oříškem pro vědce se stala záhadná nemoc, která trápila obyvatele malých vesniček v Kazachstánu. Nemoc měla za následek dlouhý spánek, lidé usínali dokonce při chůzi a dokázali spát až několik dní! Nakaženo bylo celkem 140 lidí a vědcům trvalo dva roky, než nemoc vyřešili. Teď konečně přišli s rozuzlením. Viníkem jsou bývalé uranové doly.
19.07.2015 20:30 |

Britney Spearsová by se měla objevit v muzikálu Glee

V televizním muzikálovém seriálu Glee, který se stal jedním z fenoménů poslední doby, by se měla objevit i americká zpěvačka Britney Spearsová. Oznámila to dnes agentura AP. Spolutvůrce seriálu Ryan Murphy tuto informaci potvrdil s tím, že Spearsová by se měla objevit v epizodě, která bude míněna jako "pocta pro ni".
15.08.2010 06:55 |

Osobnosti: Britney Spears (785 článků) , Ryan Murphy (3 články)

Jurský park s opicemi: Nalezena fosilie krve prastarých savců

Skoro jako z Jurského parku působí nález fosilizovaných červených krvinek patřících opičím předchůdcům člověka z doby před 20 až 30 miliony let. Zkamenělou životodárnou tekutinu totiž vědci nalezli v klíštěti archivovaném uvnitř jantaru. Detailní analýza krve však překovala příběh alternativní verze Jurského parku v horor. Uvnitř vzorku totiž vědci našly stopy ještě něčeho ještě překvapivějšího – nejstarší dochovanou fosilii buněčných parazitů.
17.05.2017 18:15 |

Vzácnou chorobu Lukáš zřejmě zdědil po dávných předcích: Trpí nemocí jako jediný Čech!

Velikou smůlu má v životě Lukášek Záboj (14) ze Zborovic na Kroměřížsku. Patří bohužel mezi pouhých 12 lidí na světě, kteří trpí zcela ojedinělou dědičnou poruchou metabolismu s názvem CDG - II syndrom. A je jediný v Česku. V září tuto smutnou diagnózu na základě DNA chlapce potvrdili vědci z nizozemské kliniky.
29.11.2013 12:10 |

Vzácnou chorobu Lukáš zdědil po dávných předcích: Trpí nemocí jako jediný Čech!

29.11.2013 12:25 |

Vědci 'vyCRISPRovali' z embrya dědičnou chorobu. Přichází doba rutinních zásahů do lidského genomu?

Před pár dny proletěla světem zpráva, že se výzkumníkům poprvé podařilo úspěšně opravit škodlivou mutaci v lidském embryu. Samozřejmě nešlo o test klinický, ale teprve laboratorní – zárodky, byť lidské, se před jeho ukončením nerozrostly víc než na pár buněk. Přesto ale vyvolal řadu diskusí. Přichází doba genové terapie, modifikací naší DNA a "miminek na přání", nebo jde o jednu velkou nafouklou bublinu?
07.08.2017 18:00 |

Trápení Agáty Hanychové: Kryšpín má dědičnou nemoc!

Modelka Agáta Hanychová (25) má nesnáze s půlročním synem Kryšpínem. Objevily se u něj totiž příznaky vážné nemoci dědičného původu...
06.02.2012 17:05 |

Osobnosti: Agáta Prachařová (2475 článků)

Obavy Agáty Hanychové: Kryšpín má dědičnou nemoc!

07.02.2012 09:45 |

Osobnosti: Agáta Prachařová (2475 článků)

Pražská zoo musela utratit tygří mládě

V pražské zoo museli ošetřovatelé nechat utratit mládě vzácného tygra sumaterského. Šelma, jejíž odchov v zajetí je stále spíše raritní, umírala na dědičnou nemoc. Návštěvníci zoo mohli mladého tygra poprvé spatřit loni den před Vánocemi.
04.02.2014 11:20 |