Napomohla produktivita oceánů velkému permskému vymírání?

Katastrofa, která zahubila dinosaury a dala zrod éře savců, byla proti němu ještě relativně mírnou událostí. Řeč je o velkém permském vymírání, které před 250 miliony let zabilo většinu tehdejších druhů – téměř 95 procent všech mořských druhů dochovaných ve fosilním záznamu a bezmála tři čtvrtiny druhů suchozemských obratlovců. Sled příčin je zatím nejistý. Ve hře je sopečná činnost, změna klimatu i možný dopad komety či meteoritu.
24.08.2015 19:06 |

Změna klimatu přinese i vlnu vymírání

Pod záštitou Univerzity v Connecticutu vyšla komplexní studie, naznačující, jak pomalá a nedostatečná je dosavadní klimatická politika světových vlád. Studie pojednává o vymírání – nikoli však historickém, nýbrž o vymírání, která čeká oteplující se planetu.
13.05.2015 21:44 |

Začalo šesté vymírání druhů na Zemi a jako první zmizí lidé! Můžeme to ještě zastavit?

Studie Stanfordské univerzity varuje, že lidé jsou zodpovědní za vymírání tolika druhů, že nyní Země čelí šesté vlně vymírání druhů! A další na řadě bychom měli být právě my.
21.06.2015 12:02 |

Lidé způsobují masové vymírání živočichů. Větší než by způsobila katastrofa!

V geologických dějinách planety Země dochází opakovaně k momentům, kdy dojde k masovému a náhlému vymírání druhů. Tento jev bývá na předělu dvou významných geologických období a většinou po něm následuje výrazná proměna v morfologii a fyziologii života. Podle vědců z Tennessee se o to další masové vymírání postaral člověk. Právě začalo a způsobuje ho naše civilizace.
03.08.2016 16:05 |

ČSÚ: Produktivita práce stagnuje

Hodinová produktivita práce v České republice v dlouhodobém horizontu sice rostla, v letech 2009–2013 však stagnovala. Jedna odpracovaná hodina v roce 2013 znamenala vytvořenou hodnotu, která byla v reálném vyjádření o téměř dvě třetiny vyšší než v roce 1995. Byla ale skoro srovnatelná s hodnotou z roku 2008.
24.06.2014 14:20 |

Paroubek: Vyšší mzdy jsou cestou k vyšší produktivitě práce

Velkým problémem české ekonomiky je stagnující produktivita práce. V posledních deseti letech, tedy přesněji v letech 2005 – 2014 je možné rozdělit vývoj produktivity práce do dvou časových úseků. V tom jednom produktivita práce velmi dynamicky rostla, a to bylo v letech 2005 – 2007. Naopak počínaje rokem 2008 můžeme hovořit o její stagnaci, případně velmi výrazném růstu.
19.06.2016 12:35 |

Jaroslav Foldyna zasypal "Merkelové a Macrony" údery: Žádná solidarita. Přestaňte dělat dobrosery, šašci. Nevládní organizace jsou zločinecké

ROZHOVOR „Nemůžeme donekonečna hrát roli užitečných idiotů. Produktivita práce našich lidí není až zas tak nízká. Produktivita ekonomiky je 60 procent německé, ale mzdy jsou na 30 procentech,“ upozorňuje v rozhovoru pro PL.cz volební lídr ČSSD v Ústeckém kraji Jaroslav Foldyna. K pokračující vlně vražedných atentátů a k reakcím vrcholných politiků říká: „Už mi jdou na nervy ti politici, kteří nám říkají, že se musíme semknout, být solidární a takový zbytečný kecy. Pozůstalým obětí by tohle nemohli říci do očí. Chovají se jako šašci. Musíme být tvrdší, přestat dělat dobrosery.“
28.08.2017 17:35 |

Osobnosti: Jaroslav Foldyna (360 článků)

Stav oceánů se rychle zhoršuje, hrozí masové vymírání

Stav světových oceánů se zhoršuje rychlejším tempem, než se doposud předpokládalo. Píše to ve své zprávě mezinárodní organizace IPSO, která zkoumá podmínky ve světových oceánech. Podle zpravodajského serveru BBC News organizace varuje před podobným masovým vymíráním mořských druhů, jehož byly oceány svědkem již před desítkami milionů let.
03.10.2013 16:05 |

Proč jsou náboženství odsouzena k vymírání?

Když lidé žili krátce a intenzivně, morálka v jejich prvních náboženstvích nebyla tak podstatná. Tu vymyslela teprve elita bohatých, která se začala rozmáhat několik století před Kristem. Snažila se morálkou strašit chudé, kteří žili krátce, ale intenzivně, a měli spoustu potomků. Představovali tak hrozbu, kterou bylo potřeba omezit. Jenže dnes jsou v zemích původních náboženství jako křesťanství, judaismus, islám, buddhismus apod. poměrně bohatí i ti nejchudší. A tak jsou tato náboženství odsouzena k vymírání.
11.05.2016 17:05 |

Za vymírání čmeláků a včel můžou pesticidy z řepky

Neonikotinoidové pesticidy používané především k ošetřování řepkových monokultur jsou viníkem vymírání čmeláků a včel. Potvrdily to výzkumy z Oxfordu s tím, že pokud nemáme přijít o nejvýznamnější opylovače v přírodě, bez nichž můžeme umřít hlady, musí zemědělci tyto pesticidy okamžitě přestat používat.
18.08.2016 19:05 |

Nastává šesté masové vymírání druhů v historii Země

Planeta Země od svého vzniku neustále prochází evolucí neboli vývojem. Součástí této evoluce je také vývoj života na ní včetně toho lidského. Během milionů let, kdy Zemi obývají živé organismy, nastalo pět období, během nichž došlo k náhlému a masovému vymírání druhů. Podle vědců jsme právě svědky toho dalšího, už šestého. Pro existenci samotného člověka to může mít fatální následky a může dopadnout jako dinosauři. Do padesáti či sta let by mohlo dojít k masovému úhynu rostlin a živočichů a kolapsu ekosystému.
16.12.2016 14:00 |

Magazín Nature tvrdí: Lidstvo vyvolalo šesté vymírání druhů

Za poslední půl miliardy let došlo na planetě Zemi k několika katastrofickým změnám klimatu a životního prostředí, po němž následovalo masové vymírání druhů. Celkem bylo prokázáno díky paleontologickým vykopávkám pět takových etap. Ta šestá nastává právě nyní. A příčinou není ani meteorit, ani výbuch supervulkánu. Je jí činnost lidské civilizace.
07.06.2017 16:30 |

Robejšek (Realisté): Migrace prý pomáhá proti vymíraní Evropy

Na idnes jsem si přečetl zprávu o tom, že Německo řeší problém vymírání díky migrantům. Tuto argumentaci skutečně německá oficiální místa používají. A v pozadí má strašit tvrzení, že když ubyde obyvatel, tak ubyde i blahobytu.
08.07.2017 11:15 |

Šesté masové vymírání druhů probíhá v plném proudu

Vědci z kalifornského Stanfordu ve spolupráci s kolegy z Mexico City přinesli další nezvratné důkazy o tom, že šesté masové vymírání druhů na planetě Zemi je v plném proudu. Zatímco v minulosti byly spouštěči těchto druhových apokalyps vždy vlivy vnějšího vesmíru či geologické pochody na planetě, tentokrát je původcem člověk a to svou činností. Přemnožením a svou nenasytností způsobí celkový kolaps ekosystému, který ho bude nakonec stát život.
16.07.2017 16:30 |

Překvapivý vítěz posledního hromadného vymírání

Planeta Země zažila během své historie nejméně pět velkých hromadných vymírání. To poslední přitom nastalo, přinejmenším z geologického hlediska, docela nedávno – před pouhými 66 miliony let. Jeho nejvýraznějším průvodním jevem bylo vymření dinosaurů. Kompletně ale vymizeli také velcí mořští plazi, pterosauři a řada dalších skupin organismů.
24.07.2017 18:05 |

Největší žralok v dějinách podlehl "utajenému" vymírání

Dvacet metrů, šedesát tun a stovky jako břitva ostrých dvaceticentimetrových zubů.  Carcharocles megalodon , největší žralok v dějinách, jako by vypadl z noční můry tvůrců filmu  Čelisti . Dnešní krále dravých paryb, žraloky bílé, si mohl dávat k svačině. Nežil přitom nijak dávno. Podle zkamenělých zubů se oceány proháněl ještě před několika málo miliony let. Z jakého důvodu ale vymřel? Skupina evropských a amerických vědců nedávno přinesla pádné vysvětlení. Na hranici třetihor a čtvrtohor se podle nich odehrálo dosud neznámé hromadné vymírání, kterému kromě obřích žraloků podlehla i řada dalších specializovaných mořských obratlovců.
13.09.2017 15:05 |

Masové vymírání před 250 miliony let způsobily sopky na Sibiři

Nejznámějším vymíráním druhů je z konce druhohorní Křídy před šestašedesáti miliony let. Příčina masového mizení živočichů a rostlin, během něhož zanikla celá skupina dinosaurů, je připisována srážce Země s obřím asteroidem. Ale vůbec k největšímu vymírání v dějinách naší planety došlo před 252 miliony let na přelomu prvohorního Permu a druhohorního Triasu. A příčinou byla extrémní činnost sopek na území dnešní Sibiře.
07.10.2017 18:30 |

NOVÉ INFORMACE: V oceánu našli podezřelé předměty. Jsou to trosky ztraceného letadla?

Čínské pátrací letadlo zahlédlo "podezřelé" předměty v jižní oblasti Indického oceánu, kde satelitní snímky naznačovaly o víkendu možnost trosek zmizelého malajsijského letounu. Uvedla to dnes agentura Nová Čína. Australský úřad, který pátrání po letadle v Indickém oceánu koordinuje, sdělil, že se bude snažit o zjištění přesné polohy spatřených objektů.
24.03.2014 08:55 |

Zázrak přírody: Erupce vytvořily v oceánu nový ostrov. Dál a dál roste!

Tyhle sopečné erupce v Tichém oceánu nejsou jen tak obyčejné. U pobřeží ostrova Nišinošima zhruba tisíc kilometrů jižně od Tokia totiž vytváří novou pevninu! Z oceánu se tak vynořil ostrůvek, který se však dále zvětšuje. Za loňský rok se zvládl zvětšit zhruba desetkrát a roste dál.
02.03.2015 05:30 |

Do 200 let se zvýší hladina oceánů minimálně o metr, varuje NASA

Vědci z NASA varují, že se během 100 až 200 let zvýší hladina oceánů nejméně o metr. V ohrožení budou města jako Tokio nebo Singapur. NASA sleduje hladinu oceánů už od roku 1992.
27.08.2015 09:51 |