Nalezli v Číně nejstarší dosud objevené mnohobuněčné organismy?

Život na Zemi vznikl asi před čtyřmi miliardami let. Přinejmenším tomu nasvědčují různé nepřímé důkazy. S přímými důkazy – zkamenělinami nejdávnějších organismů – je potíž. Hornin z tak vzdálené minulosti se zachovalo jen málo a z této trošky jen malá část neprošla výraznou přeměnou za vysokých teplot a tlaků.
20.06.2016 22:50 |

Skrývají se před námi celé říše neznámých organismů. Strom života se rozrostl

Laikové dělí organismy na zvířata, rostliny a houby. Kdekdo z čtenářů možná slyšel o tom, že chaluhy nejsou tak úplně rostliny a spolu s takzvanými "hnědými řasami" tvoří zcela odlišnou větev stromu života. Mnohobuněčné organismy ovšem i tak tvoří jen pomyslnou třešničku na vrcholu pozemské biodiverzity. Základní dělení na hlavní skupiny musíme hledat daleko hlouběji, mezi jednobuněčnými mikroorganismy.
28.04.2016 21:00 |

Přeceňovaný mozek. Předávat si zkušenosti umí organismy i bez něj

Učení a předávání zkušeností obvykle považujeme za bytostně lidský znak, i když do jisté míry ovládají tyto vymoženosti rozvinuté nervové soustavy také někteří další živočichové. Jednodušší živočišné formy, rostliny a ostatní mnohobuněčné organismy je potom využívají alespoň v náznaku – u rostlin se například nedávno podařilo prokázat přítomnost podmíněných reflexů . Že by se ale dokázali učit, a své zkušenosti předávat, také prvoci?
05.01.2017 17:35 |

Nově nalezené organismy by mohly usnadnit praní

Vědci objevili v Grónsku zvláštní dosud neznámé organismy, které by prý mohly změnit náš životní styl.
05.08.2010 21:55 |

Miniaturní parazité: Nově objevené extrémní organismy z yellowstosnkých jezírek

Podle  moderních biologických poznatků  je diverzita pozemských organismů tak obrovská, že bychom se s novými druhy měli setkávat na každém kroku. Dosud nepoznaní zástupci se samozřejmě nevyskytují na pomyslném stromu života rovnoměrně.
19.07.2016 22:55 |

VIDEO: Nejstarší žena světa oslaví 115 let a je z Japonska

Do Guinnessovy knihy rekordů byla zapsaná jako nejstarší žijící žena na světě Japonka Misao Okawaová. Příští týden oslaví 115. narozeniny. Další články k tématu: Ve 116 letech zemřela nejstarší žena světa, Američanka Cooperová Měsíc po 107. narozeninách zemřela druhá nejstarší žena v republice Zemřela nejstarší matka na světě. Ještě starší žena se teď snaží o oplodnění
04.11.2009 12:10 |

Čeští spotřebitelé jsou prý pokusnými králíky a americká vláda si mne ruce. Konspirátoři odhalují děsivé hrozby zmutovaných potravin

I když ne každý je zastáncem různých konspiračních teorií, jedna z nich, kterou mnozí do této kategorie řadí, se stává i otevřeným politickým tématem. Jde o geneticky modifikované organismy, takzvané organismy označované zkratkou GMO. Podle jedněch to je totiž spása hladovějícího lidstva, podle druhých ekologická pohroma, jejíž důsledky zatím ani nedokážeme dohlédnout.
24.05.2014 07:30 |

Mohou organismy na cizích planetách 'sklízet' kosmické záření?

Zadožábrý plž Elysia chlorotica zapojuje do vlastního těla části zelených řas a většinu energie získává ze slunce. Parazitičtí korýši rodu Sacculina se v dospělosti mění na husté podhoubí prorůstající a ovládající hostitele. Hlenkovité organismy se po jednobuněčném stadiu svého života spojují dohromady v makroskopické plodnice, nebo pohyblivé "slimáky".
18.10.2016 17:25 |

V myších útrobách je pěkně živo: Střevní prvok chrání před nebezpečnými infekcemi

Cizorodé organismy v našem těle máme pořád tendenci brát jako nebezpečné vetřelce, kteří, pokud jim dáme šanci, způsobí nebezpečnou infekci. Moderní biologické a medicínské poznatky ale pomalu otáčejí tento tradiční pohled o sto osmdesát stupňů. Bakterie, prvoci a další organismy žijící uvnitř nebo na povrchu našich těl nemusí být zdaleka vždy parazity nebo patogeny.
24.10.2016 17:40 |

Život v oblacích. Mohou mimozemské organismy obývat atmosféry plynných planet a hvězd?

Mimozemský život si obvykle představujeme na povrchu, případně mělce pod povrchem, cizích planet. Autoři sci-fi a badatelé v oboru astrobiologie si však už dávno uvědomili, že pevný povrch nemusí být pro živé organismy žádnou hranicí.
06.12.2016 20:35 |

Tip na knihu: Jak se dělá evoluce. Labyrintem evoluční biologie

Poznatek, že život na Zemi má své dějiny, že organismy se postupně vyvíjejí a že jim můžeme porozumět pomocí znalosti jejich historie, je jedním z pilířů moderní vědy. Jak ale tohle všechno víme? Jak se dá zkoumat historie života ztracená v hluboké minulosti, z níž se zachovaly kromě pár zkamenělin právě jen ty současné organismy?
01.03.2017 12:40 |

Hitler v dobrém světle: tak ho ukazují nově objevené dokumenty

Nově objevené fotografie Adolfa Hitlera jsou nejkvalitnější, jaké kdy byly objeveny. Také je pořídil jeho dvorní fotograf…
02.12.2010 03:27 |

Osobnosti: Adolf Hitler (581 článků)

Na lidské kůži objevili vědci nejstarší bakterie světa! Jsou jim 4 miliardy let

Vědci vůbec poprvé objevili na lidské pokožce prastaré mikroorganismy, které jsou považovány za možná nejstarší linii života na Zemi. V pondělí o tom informovala Řezenská univerzita v Německu, jejíž odborníci tyto jednobuněčné organismy zvané archea, konkrétně kmen Thaumarchaeota, na lidském těle zjistili.
10.12.2013 07:05 |

Objev vědců v Kanadě: Našli nejstarší známky života na Zemi?

Má jít o vůbec nejstarší známé formy života na Zemi. Vědci v kanadském nalezišti s krkolomným názvem Nuvvuagittuq objevili údajně organismy staré čtyři miliardy let. Mají prý lidem pomoci lépe porozumět počátkům života na Zemi. A vzniknout tak měly nedlouho po samotném vzniku naší planety.
01.03.2017 23:00 |

Nejstarší šampaňské světa má prý hodnotu 2,8 miliardy

Nejstarší šampaňské světa bude zároveň nejdražším nápojem této planety. Přes 170 let staré šumivé víno má totiž v aukci vydělat přinejmenším sto tisíc eur za jedinou láhev. Pokud tomu tak opravdu bude, za všechny stejně staré lahve objevené ve finském moři, by musel zájemce zaplatit v přepočtu na koruny něco kolem 2,8 miliardy.
04.06.2011 16:20 |

Astronomové objevili zatím největší hvězdu ve vesmíru

Původně byla 320x hmotnější než Slunce a stala se tak jasným kandidátem na titul nejtěžší dosud objevené hvězdy. Těleso nalezli v teleskopech britští astronomové.
21.07.2010 17:35 |

Nejstarší otec na světě překonal vlastní rekord, má další dítě

Šestadevadesátiletý indický farmář Ramajit Raghav má další dítě. Pokořil tak vlastní světový rekord a bude znovu zapsán v Guinnessově knize jako nejstarší otec na světě. Poprvé titul získal v roce 2010, když zplodil syna Karamjita. Teď se mu narodil další zdravý syn Ranjit. Další články k tématu: Nejstaršímu otci na světě je 94 let. V sexu je podle ženy jako mladík V Ekvádoru zemřel superotec, který se 49 ženami zplodil 96 potomků Zemřela nejstarší matka na světě. Ještě starší žena se teď snaží o oplodnění Ve Španělsku zemřela nejstarší „novopečená“ matka na světě
17.10.2012 15:55 |

Nejstarší žena světa zemřela jen 72 dní poté, co se stala nejstarší osobou planety

Zdá se, že 116 let je magickou hranicí, které se dožívají nejstarší osoby planety. Jeralean Talleyová je toho posledním důkazem. Milníku dosáhla 23. května tohoto roku a pětadvacet dní poté vydechla naposledy. Vlády jako oficiálně nejstarší osoba planety se ujala 6. dubna a užívala si tedy titulu dvaasedmdesát dní.
22.06.2015 14:05 |

Česká správa sociálního zabezpečení: Nejstarší žena žije na jižní Moravě, nejstarší muž v Královéhradeckém kraji

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) v září vyplatila důchod 582 klientům, kterým bylo k 30. 9. 2016 sto a více let. Vůbec nejstarší český důchodce žije v Jihomoravském kraji – je to žena ročníku narození 1908, je jí tedy 108 let. Nejstarší muž – důchodce žije v kraji Královéhradeckém, narodil se v roce 1910 a je mu 106 let.
23.10.2016 10:40 |

UNIKÁT! Vědci našli fosílii NEJVĚTŠÍHO PAVOUKA!

Zkamenělého pavouka, který svými rozměry překonává všechny dosud objevené druhy, našli vědci v Číně. Miliony let stará samička měla nohy dlouhé až 15 centimetrů.
20.04.2011 11:20 |