Mohou organismy na cizích planetách 'sklízet' kosmické záření?

Zadožábrý plž Elysia chlorotica zapojuje do vlastního těla části zelených řas a většinu energie získává ze slunce. Parazitičtí korýši rodu Sacculina se v dospělosti mění na husté podhoubí prorůstající a ovládající hostitele. Hlenkovité organismy se po jednobuněčném stadiu svého života spojují dohromady v makroskopické plodnice, nebo pohyblivé "slimáky".
18.10.2016 17:25 |

Honsová o zákeřném UV záření: V kolik chytnete bronz a kdy je to o puchýře?

Zkratku UV záření slyšel v souvislosti s opalování nebo nákupem slunečních brýlí zřejmě každý. Jedná o elektromagnetické záření s určitou vlnovou délkou, které slunce přirozeně vyzařuje. Jeho vliv na lidský organismus přitom není nezanedbatelný. Více vám UV záření přiblíží meteoroložka Dagmar Honsová.
28.05.2017 06:00 |

Osobnosti: Dagmar Honsová (625 článků)

Život v oblacích. Mohou mimozemské organismy obývat atmosféry plynných planet a hvězd?

Mimozemský život si obvykle představujeme na povrchu, případně mělce pod povrchem, cizích planet. Autoři sci-fi a badatelé v oboru astrobiologie si však už dávno uvědomili, že pevný povrch nemusí být pro živé organismy žádnou hranicí.
06.12.2016 20:35 |

Porošenko chce vrátit Ukrajině status 'kosmické velmoci'

Ukrajinský prezident Petro Porošenko chce vrátit zemi "status kosmické velmoci". Oligarcha doufá v oživení ukrajinského kosmického průmyslu. Podniky, které se zabývají vývojem a výrobou raket a další kosmické techniky, se po roztržce s Ruskem ocitly v krizi.
22.10.2014 11:46 |

Spodní prádlo ochrání spermie před 99,9 procenty veškerého záření

Nejen kvůli nezdravému životnímu stylu klesá prudce počet zdravých spermií v ejakulátu mladých mužů žijících na Západě. Podle vědců za to mohou také vlivy z vnějšího prostředí a mezi nimi nejvíce záření. Joseph Perkins ze Spojeného království se tak pokusil vyvinout spodní prádlo, které by mužům pomohlo varlata držet v bezpečí bez jakéhokoli záření. Jeho Wireless Armour je prý spodním prádlem skutečných hřebců a hrdinů.
14.08.2015 16:00 |

Pozor na slunění! Lékaři varují: Sluneční záření může ovlivnit účinek léků

Sluneční záření může ovlivnit účinek některých léků, varují lékaři. V kombinaci s těmito léky nebo chemikáliemi vytváří UV záření v kůži látky, které ji poškodí nebo vyvolají nežádoucí imunitní reakci. Takové reakce se nazývají fototoxické nebo fotoalergické. Při některých chorobách si tělo tyto látky dokonce vytváří samo, například při porfyrii, vzácné poruše metabolismu červených krvinek.
31.08.2010 06:33 |

Vyzula (ANO): Protonová hysterie

Zhoubné rakovinné bujení je prevít a platí na něj jen velmi tvrdý přístup. Pořádná facka. Na hrubý pytel hrubá záplata. A záření je silnou fackou. Nicméně, jak na to. Dříve se používalo ozáření z přirozeného zdroje - radioaktivní kobalt. Pak rtg záření, pak, a v současné době nejčastější, elektronové neboli fotonové záření.
14.09.2014 21:01 |

Mírné UV záření může snížit riziko vzniku melanomu, shodují se odborníci

Mírné vystavení UV záření může snižovat riziko vzniku rakoviny kůže. Potvrzují to výsledky nejnovější vědecké studie, podle které může mít pravidelná expozice slunečního záření ochranný efekt a přiměřená návštěva solárií může dokonce zmenšit riziko vzniku melanomu. Tím podle odborníků z Masarykova onkologického ústavu přitom jen v Česku onemocní přes 1 300 lidí ročně.
01.12.2014 14:53 |

Zrádné opalování – rozeznáte mýtus od pravdy?

Horké slunce, osvěžující drinky a opalování někde u vody k létu neodmyslitelně patří. Možná se již nemůžete dočkat, kdy se počasí konečně umoudří a vy budete moci vytáhnout zaprášené bikiny a vyrazit k vodě nasát do sebe špetku barvičky. O opalování koluje nespočet povídaček, o kterých jste jistě slyšeli i vy. Otázkou zůstává, která z nich je pravdivá a která ne? Tomu jsme se snažili přijít na kloub a výsledkem našeho bádání je dnešní článek, který by si neměl nechat ujít nikdo, kdo opalování s oblibou podléhá. Jste-li to i vy, pak rozhodně čtěte dál! Pobyt na sluníčku škodí Nejvíce rozšířeným mýtem je tvrzení, že pobyt na sluníčku je pro člověka nezdravý. Hodně se mluví o rakovině kůže, a není se proto čemu divit, že se této povídačky spousta z vás drží zuby nehty. Pravdou ale je, že ze sluníčka vaše tělo získává 90% vitaminu D a ten je pro vaše zdraví nezbytně nutný. O důvod navíc, proč se opalování nevyhýbat jako čert kříži, ba naopak si trochu toho sluníčka přeci jen dopřát. Opalování v soláriu je škodlivější nežli opalování na sluníčku Škodlivost solárií je stále ožehavějším tématem a to především mezi ženami. Kolují fámy, že údajně vašemu zdraví škodí více, nežli tolik zavrhované sluneční záření. Chcete znát tajemství? Mezi UV zářením ze sluníčka a UV zářením ze solária není vůbec žádný rozdíl! Pokud se budete 10 minut opalovat venku na slunci, nebo se na 10 minut zavřete do krabice zvané „solárko“ vystavíte tak svou kůži úplně stejné dávce UV záření – to je překvápko, co? Něco jako zdravé opalování neexistuje Také jste již někdy zaslechli výrok, že zdravé opalování neexistuje? Pak pozor milé dámy – uvědomte si, že již tolikrát zmiňované UV záření je pro život nejen nezbytně nutné, ale zároveň se jedná o naprosto přirozený proces. Co možná nevíte je... Čtěte více Příspěvek Zrádné opalování – rozeznáte mýtus od pravdy? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení
28.08.2015 08:15 |

Náš vesmír prý není jediný. Vědcům to řeklo záření staré 13 miliard let

Náš vesmír není jediný. Ve snímcích reliktního záření z počátků vesmíru vědci údajně našli důkaz interakce našeho vesmíru s jinými vesmíry. Podle studie, uveřejněné v novém vydání časopisu Astrophysical Journal, jsou anomálie v reliktním záření důkazem existence alternativních vesmírů.
30.10.2015 21:50 |

Kvalitní spermie za 800 korun. Studenti vymysleli boxerky, které chrání genitálie proti záření

Němečtí studenti přišli na trh s inovativním spodním prádlem, které má částečně vyřešit problém s mužskou impotencí. Reagují tak na závěry izraelského výzkumu, který určil jako jedno z rizik pro kvalitní spermie nebezpečné záření z mobilních telefonů. Pánské spodní prádlo je obohacené o vlákna stříbra, které mají záření odrážet. Odborníci i tak varují, že není dobré nosit mobilní telefony po kapsách v blízkosti genitálií.
08.03.2016 10:00 |

USA a Rusko se hádá kvůli "vesmírnému náklaďáku". Mohou v něm být nebezpečné plísně

Experti ruské a americké kosmické agentury se dohadují o tom, jak otevřít nákladní kosmickou loď Evropské kosmické agentury (ESA), která v sobotu dorazila na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Spor podle agentury RIA Novosti způsobilo podezření, že v lodi ATV-4 Albert Einstein mohou být bakterie nebo plíseň. Posádka kvůli tomu průchod doposud neotevřela, ale mohlo by se tak stát ještě dnes.
18.06.2013 09:30 |

Osobnosti: Albert Einstein (60 článků)

Mrazuvzdorná zelenina: Které druhy můžeme sklízet i v zimě?

Možná tomu nebudete věřit, ale i v zimě můžete chodit na zahradu a ze záhonů sklízet čerstvou zeleninu. Někdy je dokonce chutnější, než kdybyste si ji domů přinesli a uskladnili právě teď na podzim. Pro které zdroje zdraví a prevence proti jarní únavě platí toto tvrzení?
15.10.2010 17:20 |

Nově nalezené organismy by mohly usnadnit praní

Vědci objevili v Grónsku zvláštní dosud neznámé organismy, které by prý mohly změnit náš životní styl.
05.08.2010 21:55 |

Čeští spotřebitelé jsou prý pokusnými králíky a americká vláda si mne ruce. Konspirátoři odhalují děsivé hrozby zmutovaných potravin

I když ne každý je zastáncem různých konspiračních teorií, jedna z nich, kterou mnozí do této kategorie řadí, se stává i otevřeným politickým tématem. Jde o geneticky modifikované organismy, takzvané organismy označované zkratkou GMO. Podle jedněch to je totiž spása hladovějícího lidstva, podle druhých ekologická pohroma, jejíž důsledky zatím ani nedokážeme dohlédnout.
24.05.2014 07:30 |

Skrývají se před námi celé říše neznámých organismů. Strom života se rozrostl

Laikové dělí organismy na zvířata, rostliny a houby. Kdekdo z čtenářů možná slyšel o tom, že chaluhy nejsou tak úplně rostliny a spolu s takzvanými "hnědými řasami" tvoří zcela odlišnou větev stromu života. Mnohobuněčné organismy ovšem i tak tvoří jen pomyslnou třešničku na vrcholu pozemské biodiverzity. Základní dělení na hlavní skupiny musíme hledat daleko hlouběji, mezi jednobuněčnými mikroorganismy.
28.04.2016 21:00 |

V myších útrobách je pěkně živo: Střevní prvok chrání před nebezpečnými infekcemi

Cizorodé organismy v našem těle máme pořád tendenci brát jako nebezpečné vetřelce, kteří, pokud jim dáme šanci, způsobí nebezpečnou infekci. Moderní biologické a medicínské poznatky ale pomalu otáčejí tento tradiční pohled o sto osmdesát stupňů. Bakterie, prvoci a další organismy žijící uvnitř nebo na povrchu našich těl nemusí být zdaleka vždy parazity nebo patogeny.
24.10.2016 17:40 |

Přeceňovaný mozek. Předávat si zkušenosti umí organismy i bez něj

Učení a předávání zkušeností obvykle považujeme za bytostně lidský znak, i když do jisté míry ovládají tyto vymoženosti rozvinuté nervové soustavy také někteří další živočichové. Jednodušší živočišné formy, rostliny a ostatní mnohobuněčné organismy je potom využívají alespoň v náznaku – u rostlin se například nedávno podařilo prokázat přítomnost podmíněných reflexů . Že by se ale dokázali učit, a své zkušenosti předávat, také prvoci?
05.01.2017 17:35 |

Tip na knihu: Jak se dělá evoluce. Labyrintem evoluční biologie

Poznatek, že život na Zemi má své dějiny, že organismy se postupně vyvíjejí a že jim můžeme porozumět pomocí znalosti jejich historie, je jedním z pilířů moderní vědy. Jak ale tohle všechno víme? Jak se dá zkoumat historie života ztracená v hluboké minulosti, z níž se zachovaly kromě pár zkamenělin právě jen ty současné organismy?
01.03.2017 12:40 |

Britský dýdžej je alergický na Wi-Fi záření

Alergii může dnes člověk získat kdykoli a na cokoli. Bohužel některé bizarní mohou život pěkně ztrpčit. Své o tom ví dýdžej Steve Miller, jenž získal alergii na WiFi záření. To přitom dnes zahlcuje lidské prostory ve stále větší míře. Vlny šířící bezdrátový internet pokrývají nejen bary, ale už i ulice, nádraží, letiště, hotely a celá města. A hudebníkovi z hrabství Cornwall působí vážné zdravotní potíže.
24.07.2009 16:05 |