Lidský mozek má buňky, které reagují jen na hudbu

Vědce vždy zaráželo, proč je hudba univerzální napříč všemi kulturami a společnostmi na celé planetě. Nové neurologické výzkumy ale na to zřejmě dokážou odpovědět. Lidský mozek totiž obsahuje specifické buňky, které reagují právě a jen na hudbu. Jsou aktivovány zpěvem či instrumentální hudbou.
22.12.2015 15:05 |

Znáte svůj mozek? Jeho funkci zlepšuje zpěv a tučné jídlo

Lidský mozek je neuvěřitelně složitý, a přestože tvoří jen asi 2% naší hmotnosti, je v něm ukryt neuvěřitelně velký prostor pro informace. Rozdíl není je v tom, jestli mozek patří muži či ženě, ale i v tom, jakou profesi dotyčný vykonává. Podle studií je zřejmé, že jeden z největších mozků mají taxikáři, kteří nejvíce využívají prostorovou orientaci. Jak je ale vidět, na velikosti nezáleží, inteligence se v mozku měří podle toho, jak se sebou jednotlivé buňky fungují.
15.10.2013 12:55 |

Muži vs. ženy: Kdo má větší mozek?!

Patologická medicína už více než sto let dobře ví, že je mozek mužů větší než mozek žen. Moderní výzkumy se nesnaží tento jev vyvrátit, protože větší mozek neznačí většího ducha. Neurologická studie z Cambridge však potvrzuje jiné stereotypy o mužích a ženách. Muži mají lépe vyvinutou část pro koordinaci, zatímco ženy mají mnohem emocionálnější mozek.
17.02.2014 09:35 |

Ján Ďurovčík: Jde nám o emocemi nabitý lidský příběh

Ján Ďurovčík uvádí muzikál osmý světadíl na hudbu skupiny Elán. "Pozor, nelze zaměňovat hit muzikál s písničkálem, kde nejde o příběh, jen zřetězení písniček. Takové karaoke by mě lidsky ani umělecky nebavilo. Nám jde o emocemi nabitý lidský příběh," řekl v rozhovoru pro Právo Ďurovčík.
08.09.2011 12:40 |

Osobnosti: Ján Ďurovčík (32 článků)

Perla velká jako lidský mozek váží přes dva kilogramy

Perla Palawan Princess váží 2,25 kilogramu, připomíná velikostí a tvarem lidský mozek a je druhou největší dosud nalezenou perlou na světě. Nyní byla vystavena kvůli aukci, která se má uskutečnit v Los Angeles 6. prosince. Perla byla zatím oceněna na 400 000 dolarů (7 miliónů Kč).
30.11.2009 19:30 |

Hloupneme? Lidský mozek se poprvé v historii zmenšuje

Většina zástupců rodu Homo sapiens sapiens si to možná nebude chtít připustit, ale lidský mozek se v posledních 20 000 letech zmenšil o zhruba deset procent. Nemusí to sice nutně znamenat, že je člověk hloupější než dříve, ale vědci toto zjištění neberou na lehkou váhu. Úbytek se dotkl lidí po celém světě, každé rasy a mužů i žen velmi podobně.
03.01.2011 11:05 |

Lidský mozek se zmenšuje. Člověk nejspíš hloupne

Během uplynulých 20 000 let se lidský mozek poměrně výrazně zmenšil. Jeho objem je nyní menší o velikost tenisového míčku. Jak to souvisí s vývojem inteligence a s evolucí člověka?
04.01.2011 00:55 |

Lidský mozek se zmenšuje

Nemusí to zákonitě znamenat, že hloupneme, ale výzkumy hovoří jasně: lidský mozek se za posledních 20 tisíc let podstatně zmenšil!
13.01.2011 00:40 |

Muž se probudil z kómatu jako Matthew McConaughey

Lidský mozek je úchvatný orgán, který nás svou plastičností a funkčností nepřestane překvapovat. Rory Curtis ze Spojeného království trávil dlouhou dobu v kómatu, kdy jeho mozek téměř nefungoval. Jenže když se Rory probudil, začal se chovat jako herec Matthew McConaughey. Roryho mozek si totiž myslel, že hollywoodskou hvězdou skutečně je.
27.12.2014 16:00 |

Osobnosti: Curtis Matthew (1 článek)

Nejzáhadnější mozek světa! Jeho nositel přežil kruté postižení!

Když se řekne mozek, okamžitě se nám vybaví mozkové závity a šedá kůra mozková. Jsou ovšem bohužel i nešťastníci, který se mozek nevyvine správně. A svou hladkostí připomíná mozek krysy!
14.10.2013 11:35 |

Cukr v dětství je pro mozek stejné jako ZNÁSILNĚNÍ!

Děti dnes konzumují cukr téměř nonstop. Je v ranních cereáliích, mléčných výrobcích, nápojích i masných výrobcích a konzervách všeho druhu. Chronický příjem bílého cukru – sacharózy – který je dnes téměř ve všech potravinářských výrobcích včetně masa a všech pokrmech v restauracích, je ale pro dospívající mozek stejně zhoubný jako chronický stres. Mozek dítěte pod stálým přísunem cukru je ve stejné situaci jako mozek dítěte zažívajícího znásilnění, nehodu či jiné velké psychické trauma.
19.02.2016 15:05 |

Připravte se na přepisování učebnic: Viry jsou živé a pamatují první buňky!

Viry jsou pro biology oříškem už od chvíle svého objevu před více než sto lety. Nahnuté to s nimi bylo od začátku. Na rozdíl od bakterií je kvůli jejich malé velikosti nebylo snadné přímo zpozorovat a příznaky virových onemocnění proto mnoho lékařů i přírodovědců po dlouhá léta mělo za pouhou otravu – dokonce i samotný latinský výraz virus znamená jed. Když později vyšlo najevo, že ani nemají buňky, ale tvoří je jen jakési "zdivočelé" úseky genetické informace doplněné bílkovinným obalem, řada biologů nad nimi mávla rukou. Vždyť ani nemohou být živé, zněl ještě donedávna převládající názor – vždyť se samy bez hostitelské buňky ani nenamnoží.
08.10.2015 18:31 |

Úžasný objev vědců: Růstové buňky vás zbaví pleše. Pánové jásají

Tak už vypěstovali růstové buňky. Mužům a ženám, kterým vypadávají vlasy ve velkém, svítá na lepší časy. Vědcům se vůbec poprvé podařilo získat vlasové buňky, které se dají jednoduše transplantovat na pleš.
23.10.2013 15:30 |

Průlom v léčbě nákazy HIV! Vědcům se podařilo dostat viry z buněk, ty žijí dál

Němcům na východě Německa se podařil průlomový krok v léčbě nákazy virem HIV. Virové částice, které napadají imunitní buňky a postupně je likvidují, vědci dosud nebyli schopni z buněk dostat ven, bez toho aniž by to znamenalo smrt celé buňky. V Drážďanech se to ale podařilo. Viry z buňky odstranili a ta žila dál.
20.12.2013 08:12 |

Německému biologovi se podařilo omladit nervové buňky lidí

Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné „omladit“. Informuje o tom časopis Nature.
29.08.2009 08:30 |

Německý biolog omladil nervové buňky!

Další obrovský úspěch vědců! Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné »omladit «.
30.08.2009 06:35 |

Alkohol mozkové buňky nezabíjí! Vědci vyvrátili tenhle a další mýty

Alkohol vraždí mozkové buňky a mužský mozek funguje lépe než ten ženský. Pokud čemukoli z výše uvedeného věříte, tak jste úplně vedle.
06.08.2014 16:00 |

Mozek feťáků požírá sám sebe

Nejen díru v nose mají těžcí uživatelé kokainu, ale také díru v mozku. Doslova tak platí rčení, kokain mu sežral mozek. Vědci z USA totiž prokázali, že po požití většího množství kokainu se buňky mozku začnou samy požírat. Nervové propojení řídne a mentalita člověka je nenávratně poškozena po zbytek života.
20.01.2016 14:05 |

Miminka v děloze poslouchala hudbu a „zpívala si“

Ještě nenarozené děti v děloze jsou schopny slyšet již od šestnáctého týdne. Prokázala to studie vědců z institutu Marques v Barceloně. Vědci ultrazvukem nahráli, jak miminka reagují na puštěnou hudbu pohyby úst a jazyku, informoval server Mail Online. Podle vědců by se tak ještě nenarozené dětí mohly učit komunikačním schopnostem.
11.10.2015 11:46 |

Na Sibiři našli 12 tisíc let zamrzlé štěně. Má velmi zachovalý mozek, překvapilo vědce

Vědci v Rusku odebrali vzorky tkáně z mumifikovaného štěněte, které bylo asi 12 tisíc let zamrzlé v permafrostu na Sibiři. Jde o nejstarší podobný nález, napsal zpravodajský server The Times. Podle Pavla Nikolskyho, který se účastní výzkumu, je nalezený psík velmi dobře zachovaný. "Jednou z nejdůležitějších věcí je to, že je velmi dobře zachovalý mozek," uvedl. "Stupeň zachovalosti je asi 70 až 80 procent. Až ho vyjmeme, budeme to moci určit přesněji. Zatím ho vidíme jen na skenech magnetické rezonance. Dá se říct, že jde o jeden z prvních případů, kdy jsme získali mozek zástupce psovitých z období pleistocénu," dodal. Tělo štěněte bylo nalezeno v loňském roce v bahně jedné z jakutských řek.
21.03.2016 07:15 |