Lidský mozek má buňky, které reagují jen na hudbu

Vědce vždy zaráželo, proč je hudba univerzální napříč všemi kulturami a společnostmi na celé planetě. Nové neurologické výzkumy ale na to zřejmě dokážou odpovědět. Lidský mozek totiž obsahuje specifické buňky, které reagují právě a jen na hudbu. Jsou aktivovány zpěvem či instrumentální hudbou.
22.12.2015 15:05 |

Znáte svůj mozek? Jeho funkci zlepšuje zpěv a tučné jídlo

Lidský mozek je neuvěřitelně složitý, a přestože tvoří jen asi 2% naší hmotnosti, je v něm ukryt neuvěřitelně velký prostor pro informace. Rozdíl není je v tom, jestli mozek patří muži či ženě, ale i v tom, jakou profesi dotyčný vykonává. Podle studií je zřejmé, že jeden z největších mozků mají taxikáři, kteří nejvíce využívají prostorovou orientaci. Jak je ale vidět, na velikosti nezáleží, inteligence se v mozku měří podle toho, jak se sebou jednotlivé buňky fungují.
15.10.2013 12:55 |

Muži vs. ženy: Kdo má větší mozek?!

Patologická medicína už více než sto let dobře ví, že je mozek mužů větší než mozek žen. Moderní výzkumy se nesnaží tento jev vyvrátit, protože větší mozek neznačí většího ducha. Neurologická studie z Cambridge však potvrzuje jiné stereotypy o mužích a ženách. Muži mají lépe vyvinutou část pro koordinaci, zatímco ženy mají mnohem emocionálnější mozek.
17.02.2014 09:35 |

Ján Ďurovčík: Jde nám o emocemi nabitý lidský příběh

Ján Ďurovčík uvádí muzikál osmý světadíl na hudbu skupiny Elán. "Pozor, nelze zaměňovat hit muzikál s písničkálem, kde nejde o příběh, jen zřetězení písniček. Takové karaoke by mě lidsky ani umělecky nebavilo. Nám jde o emocemi nabitý lidský příběh," řekl v rozhovoru pro Právo Ďurovčík.
08.09.2011 12:40 |

Osobnosti: Ján Ďurovčík (32 článků)

Reportér CNN jedl lidský mozek!

I taková slavná a prestižní televizní stanice, jakou je bezesporu CNN, někdy zajde příliš daleko. Obrovskou nevoli v celé Americe vzbudila jejich reportáž, během které reportér na návštěvě u sekty kanibalů jedl lidský mozek!
11.03.2017 12:10 |

Perla velká jako lidský mozek váží přes dva kilogramy

Perla Palawan Princess váží 2,25 kilogramu, připomíná velikostí a tvarem lidský mozek a je druhou největší dosud nalezenou perlou na světě. Nyní byla vystavena kvůli aukci, která se má uskutečnit v Los Angeles 6. prosince. Perla byla zatím oceněna na 400 000 dolarů (7 miliónů Kč).
30.11.2009 19:30 |

Hloupneme? Lidský mozek se poprvé v historii zmenšuje

Většina zástupců rodu Homo sapiens sapiens si to možná nebude chtít připustit, ale lidský mozek se v posledních 20 000 letech zmenšil o zhruba deset procent. Nemusí to sice nutně znamenat, že je člověk hloupější než dříve, ale vědci toto zjištění neberou na lehkou váhu. Úbytek se dotkl lidí po celém světě, každé rasy a mužů i žen velmi podobně.
03.01.2011 11:05 |

Lidský mozek se zmenšuje. Člověk nejspíš hloupne

Během uplynulých 20 000 let se lidský mozek poměrně výrazně zmenšil. Jeho objem je nyní menší o velikost tenisového míčku. Jak to souvisí s vývojem inteligence a s evolucí člověka?
04.01.2011 00:55 |

Lidský mozek se zmenšuje

Nemusí to zákonitě znamenat, že hloupneme, ale výzkumy hovoří jasně: lidský mozek se za posledních 20 tisíc let podstatně zmenšil!
13.01.2011 00:40 |

VIDEO: Reportér CNN snědl lidský mozek! Donutila ho k tomu sekta!

Zkusit se má prý všechno! Své o tom ví reportér CNN Reza Aslan, který v rámci natáčení svého pořadu ochutnal lidský mozek! Mapoval totiž život hinduistické sekty Aghóríů, která běžně pojídá lidské maso. Za svůj počin okamžitě schytal ostrou vlnu kritiky.
10.03.2017 20:20 |

Osobnosti: Reza Aslan (2 články)

Lidský mozek je desetkrát aktivnější, než se dosud soudilo

Lidský mozek je mnohem aktivnější počítač, než se dosud soudilo. Hustou síti dendritů – výběžků nervových buněk – totiž probíhá mnohem více vzruchů. Celková kapacita tohoto biologického počítače je zřejmě stokrát vyšší, než se dosud soudilo. Vyplývá to z nových výzkumů kalifornských neurologů.
20.03.2017 15:30 |

Muž se probudil z kómatu jako Matthew McConaughey

Lidský mozek je úchvatný orgán, který nás svou plastičností a funkčností nepřestane překvapovat. Rory Curtis ze Spojeného království trávil dlouhou dobu v kómatu, kdy jeho mozek téměř nefungoval. Jenže když se Rory probudil, začal se chovat jako herec Matthew McConaughey. Roryho mozek si totiž myslel, že hollywoodskou hvězdou skutečně je.
27.12.2014 16:00 |

Osobnosti: Curtis Matthew (1 článek)

Nejzáhadnější mozek světa! Jeho nositel přežil kruté postižení!

Když se řekne mozek, okamžitě se nám vybaví mozkové závity a šedá kůra mozková. Jsou ovšem bohužel i nešťastníci, který se mozek nevyvine správně. A svou hladkostí připomíná mozek krysy!
14.10.2013 11:35 |

Cukr v dětství je pro mozek stejné jako ZNÁSILNĚNÍ!

Děti dnes konzumují cukr téměř nonstop. Je v ranních cereáliích, mléčných výrobcích, nápojích i masných výrobcích a konzervách všeho druhu. Chronický příjem bílého cukru – sacharózy – který je dnes téměř ve všech potravinářských výrobcích včetně masa a všech pokrmech v restauracích, je ale pro dospívající mozek stejně zhoubný jako chronický stres. Mozek dítěte pod stálým přísunem cukru je ve stejné situaci jako mozek dítěte zažívajícího znásilnění, nehodu či jiné velké psychické trauma.
19.02.2016 15:05 |

Muži mají skutečně větší mozek a vyšší IQ

Muži často svou pohlavní nadřazenost zdůvodňují tím, že mají větší mozek. Nové výzkumy nizozemských neuropsychologů jim v tom nahrávají. Objemem a hmotností je mužský mozek skutečně větší než ten ženský a navíc mají muži v průměru o čtyři body IQ víc. Ženský mozek je ale i při menším objemu a hmotnosti efektivnější. V testech paměti muže hravě porazí.
11.05.2017 09:45 |

Připravte se na přepisování učebnic: Viry jsou živé a pamatují první buňky!

Viry jsou pro biology oříškem už od chvíle svého objevu před více než sto lety. Nahnuté to s nimi bylo od začátku. Na rozdíl od bakterií je kvůli jejich malé velikosti nebylo snadné přímo zpozorovat a příznaky virových onemocnění proto mnoho lékařů i přírodovědců po dlouhá léta mělo za pouhou otravu – dokonce i samotný latinský výraz virus znamená jed. Když později vyšlo najevo, že ani nemají buňky, ale tvoří je jen jakési "zdivočelé" úseky genetické informace doplněné bílkovinným obalem, řada biologů nad nimi mávla rukou. Vždyť ani nemohou být živé, zněl ještě donedávna převládající názor – vždyť se samy bez hostitelské buňky ani nenamnoží.
08.10.2015 18:31 |

Úžasný objev vědců: Růstové buňky vás zbaví pleše. Pánové jásají

Tak už vypěstovali růstové buňky. Mužům a ženám, kterým vypadávají vlasy ve velkém, svítá na lepší časy. Vědcům se vůbec poprvé podařilo získat vlasové buňky, které se dají jednoduše transplantovat na pleš.
23.10.2013 15:30 |

Průlom v léčbě nákazy HIV! Vědcům se podařilo dostat viry z buněk, ty žijí dál

Němcům na východě Německa se podařil průlomový krok v léčbě nákazy virem HIV. Virové částice, které napadají imunitní buňky a postupně je likvidují, vědci dosud nebyli schopni z buněk dostat ven, bez toho aniž by to znamenalo smrt celé buňky. V Drážďanech se to ale podařilo. Viry z buňky odstranili a ta žila dál.
20.12.2013 08:12 |

Německému biologovi se podařilo omladit nervové buňky lidí

Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné „omladit“. Informuje o tom časopis Nature.
29.08.2009 08:30 |

Německý biolog omladil nervové buňky!

Další obrovský úspěch vědců! Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné »omladit «.
30.08.2009 06:35 |