Lidská evoluce stále pokračuje. Jak se dál vyvíjíme?

Často můžeme zaslechnout, že lidská evoluce v podstatě skončila. Ne, že by se lidé nemohli svému prostředí nadále přizpůsobovat, ale už to nemají zapotřebí. Lidská kultura spojená s takovými vymoženostmi jako je bydlení, odívání, sociální péče a pokročilé zdravotnictví podle těchto názorů odsunula evoluci na druhou kolej.
01.06.2016 11:20 |

Evoluce u lidí stále funguje. I když občas trochu jinak, naznačuje nová studie

Řada lidí se dnes domnívá, že lidská evoluce ustrnula na místě. Nejnovější genomická studie, která se probrala obrovským množstvím 170 tisíc lidí, však tvrdí opak. Geny související s rizikem Alzheimerovy nemoci nebo silným kouřením jsou podle ní u lidí dožívajících se vyššího věku méně časté. Zní to logicky, jedná se však o statistický argument naznačující, že principy evoluce jsou stále funkční.
20.10.2017 17:05 |

Genetici tvrdí: Evoluce vede ke stále krásnějším ženám

Ženy jsou stále krásnější. Tvrdí to přední světoví genetici, podle nichž evoluce vede ke stále dokonalejším, smyslnějším a krásnějším ženám.
27.07.2009 10:30 |

Petr Lukeš: Vybočení z evolučního vývoje a směřování k rozvratu

Jak víme, současná forma života na zemi vznikla prostřednictvím evolučního vývoje. Viz Darwinova teorie. V našem univerzu však kromě toho probíhá ještě také jiný druh evolučního procesu. A sice evoluce ducha. Evoluce ducha, v níž se nevědomé vyvíjí ke stále duchovně vědomějšímu a nezralé ke stále duchovně zralejšímu. Toto dění lze považovat za přirozené a proto jej podporují všechny zákonitosti, činné v našem univerzu.
26.05.2017 18:05 |

Předseda Evropského soudu pro lidská práva Guido Raimondi navštívil Ústavní soud

Předseda Evropského soudu pro lidská práva (dále jen ESLP) Guido Raimondi přijel na pozvání Ústavního soudu do České republiky a dnes v jeho prostorách jednal se soudci Ústavního soudu. Spolu s ním přijeli také Aleš Pejchal, soudce Evropského soudu pro lidská práva zvolený za Českou republiku a Françoise Elens-Passos, vrchní tajemnice Evropského soudu pro lidská práva, jednání byl přítomen také Vít A. Schorm, vládní zmocněnec pro zastupování před Evropským soudem pro lidská práva. Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský po přivítání hostů krátce pohovořil o současné situaci na Ústavním soudě a některých aktuálních otázkách, které při své rozhodovací činnosti řeší. Soudkyně Ústavního soudu Kateřina Šimáčková následně přednesla příspěvek na téma aplikace judikatury ESLP v rozhodovací praxi Ústavního soudu. Diskutovalo se také o vztahu judikatury ESLP a institutu obnovy řízení před Ústavním soudem a pan Guido Raimondi otevřel i téma aktuální situace ohledně Dodatkového protokolu č. 16 k Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod. Cílem tohoto protokolu je rozšíření poradní pravomoci ESLP na otázky práv a svobod chráněných Úmluvou a umožnění vnitrostátním „nejvyšším soudům“, aby si v konkrétním soudním sporu vyžádaly posudek ESLP k otázkám výkladu a použití Úmluvy. Ve hře je však zároveň otázka, které „nejvyšší soudy“ by mohly posudek žádat a odpověď na ni by měl nalézt každý smluvní stát. V České republice by tuto pravomoc mohl mít buď pouze Ústavní soud, nebo i Nejvyšší soud a Nejvyšší správní soud, předseda Ústavního soudu však nechtěl předjímat, jaké řešení by bylo pro Českou republiku nejvhodnější, to bude předmětem dalších jednání.
22.06.2017 15:50 |

Osobnosti: Pavel Rychetský (4 články)

Evoluce v přímém přenosu: Ježci pochopili, že jsou vozovky smrtelně nebezpečné

Všichni řidiči jsou od jara do podzimu svědky nepříjemných střetů s ježky. Pro hmyzožravé savce s bodlinami je asfalt velmi často fatální překážkou. Zdálo by se, že tvorové s tak malými mozky nedokážou pochopit, jaké nebezpečí vozovka představuje. Nicméně v Londýně jsou svědky rychlé evoluce v přímém přenosu. Tamní ježci totiž vražedné nebezpečí dopravních komunikací pochopili a začali se jim vyhýbat. Díky tomu v centru města stále přežívá stabilní populace.
05.06.2015 17:05 |

Jak se vlastně hmyz naučil létat? Čeští vědci poodkryli jednu z největších záhad evoluce

Vědci z Biologického centra Akademie věd ČR a Přírodovědného muzea v německém Stuttgartu se zabývali jednou z největších záhad evoluce - jak se u hmyzu vyvinula křídla - a měli úspěch.
17.05.2014 09:10 |

Medveděv: Dohoda s USA je skoro hotová, zbraně vyvíjíme dál

Původně měla být nová dohoda uzavřena do 5. prosince.
24.12.2009 13:30 |

Porušují kapří naháči 'pravidla evoluce'? Na Madagaskaru si zpětně vyvinuli šupiny

Evoluce se neřídí žádnými zákony. Jak dokázal už Charles Darwin, rozhodně nesměřuje k žádnému konkrétnímu cíli, je oportunistická a téměř nepředpověditelná. To ovšem neznamená, že by bylo při vývoji druhů možné úplně všechno. Například přizpůsobování organismů prostředí probíhá tak, že jsou jednotlivé mutace testovány sítem přirozeného výběru.
26.08.2016 17:50 |

Osobnosti: Charles Darwin (11 článků)

Vše, co potřebujete vědět o evoluci ve zkratce a zábavně

Nejdřív byla opice, pak se z ní vyvinul člověk? Tak jednoduché to bohužel nebylo. Řada lidí věnuje studiu evoluce dokonce celý život. Pokud tolik času nemáte, podívejte se na toto video. Zábavnou formou shrnuje ve zkratce průběh evoluce.
09.05.2014 15:25 |

Neukojitelný sexuální chtíč nás chrání před...

Evoluce nás vybavila neukojitelným sexuálním chtíčem – libidem – a také velmi silnou rozkoší, kterou při sexu zažíváme. To vše a právě proto, abychom se chránili před zhoubným vlivem rozumu, který by nám mohl bránit v reprodukci. Evoluce nám dala totiž velký mozek a schopnost o sexu a jeho důsledcích uvažovat. A pokud bychom byli opravdu rozumní, už bychom nikdy nesouložili, protože ženy by si uvědomovaly hrozbu těhotenství a bolestivého porodu a obě pohlaví by se bála vážných přenosných chorob.
12.05.2015 19:05 |

Muži se dvěma penisy? Záhadu rozluštil plaz

Po světě chodí asi stovka mužů s dvěma penisy. Ačkoli v lidském druhu se jedná o anomálii, u jiných druhů obratlovců je to naopak norma. Třeba u plazů. Evoluce pohlavního údu byla dosud záhadou i pro biology. Tedy než objevili na Novém Zélandu hatérii, plaza bez penisu. Paradoxně pomohl tajemství falické evoluce objasnit.
30.10.2015 18:00 |

Neumíme dobře chodit po dvou. Ani po milionech let evoluce...

Ačkoli jsme jediným savčím druhem, který chodí vzpřímeně po zadních bez opory v podobě ocasu (klokani) či přidržování se horníma končetinama (lidoopi), ještě jsme se to ani po milionech let evoluce nenaučili dobře. Člověk je při chůzi vratký a zažívá ve srovnání s jinými druhy velké množství pádů a klopýtnutí.
15.03.2016 15:05 |

O barvě „červeného koberce“ rozhodla evoluce před tisícovkami let

Když se lidí zeptáte, jakou barvu mají nejraději, zvítězí v této anketě zcela jistě modrá. Proč však nerolujeme před premiérami či jinými událostmi koberce modré, ale vždy mají barvu červenou? Protože barvou lidského pokolení je právě odstín krvavý. Může za to evoluce, která nás donutila tuto barvu vnímat jako barvu moci, přitažlivosti, štěstí, plodnosti, úspěchu a především jako samotnou barvu života.
17.12.2016 14:00 |

Fenomén MOIRA trvá už 25 let! Podívejte se na novinky, které koupíte s dárkem a dopravou zdarma

Už 25 let vyvíjíme, navrhujeme a vyrábíme na nejmodernějších technologiích oblečení a ponožky pro výkonnostní i rekreační sportovce všech generací, stejně dobře ale umíme poskytnout komfortní oblečení i pro chvíle odpočinku. Víme nejlépe, které funkční materiály a konstrukce pletenin jsou pro vás ty nejlepší.
26.01.2015 15:01 |

Premiér Sobotka: Vyvíjíme maximální tlak na norskou vládu a budeme v tom pokračovat

Premiér Sobotka předložil Poslanecké sněmovně zprávu o případu dětí Michalákových
21.02.2015 12:15 |

Hejtman Zimola: Tlak, který vyvíjíme směrem k Ředitelství silnic a dálnic, je velmi účinný

Dálnice z Mezna do Budějovic má být hotova do roku 2021. V Lišově si musejí ujasnit, zda opravdu chtějí mít obchvat města, či nikoli, míní hejtman Zimola.
13.09.2016 13:05 |

Místo zmocněnce pro lidská práva se nezruší, slíbil Sobotka. Jen zrovna není obsazené

V nové koaliční vládě mají lidská práva spadat do správy ministra bez portfeje Jiřího Dienstbiera, který má právě lidská práva a rovné příležitosti v popisu práce. Místo vládního zmocněnce pro lidská práva nebude zrušeno, ale ani obsazeno, uvedl předseda vlády Bohuslav Sobotka.
09.02.2014 17:20 |

Osobnosti: Bohuslav Sobotka (9289 článků)

Proč evoluce vymyslela orgasmus?

Lidská společnost bez existence orgasmů by jistě nevypadala tak, jak vypadá dnes. Jsou o tom přesvědčeni evoluční psychologové. Přírodní výběr prý u člověka vyvinul tak silnou slast při sexuálním vyvrcholení, aby partneři získali účinnou pomůcku, jak ovládat svůj protějšek. Z orgasmu se tak stal cenný tovar výměnného obchodu.
19.12.2016 18:00 |

Zeman: Jsem pro lidská práva. Ale nesmíte je bránit blbě

Kandidát na prezidenta Miloš Zeman jednoznačně podpořil současného premiéra Petra Nečase (ODS) v jeho údajně racionálním přístupu v boji za lidská práva. Na předvolební debatě, kde se Zeman utkal s dalšími kandidáty o Hrad, dal expremiér jednoznačně najevo, že boj za lidská práva má smysl jen tehdy, pokud se neprovádí ve stylu slona kráčejícího v porcelánu.
20.09.2012 09:15 |