Lidé způsobují masové vymírání živočichů. Větší než by způsobila katastrofa!

V geologických dějinách planety Země dochází opakovaně k momentům, kdy dojde k masovému a náhlému vymírání druhů. Tento jev bývá na předělu dvou významných geologických období a většinou po něm následuje výrazná proměna v morfologii a fyziologii života. Podle vědců z Tennessee se o to další masové vymírání postaral člověk. Právě začalo a způsobuje ho naše civilizace.
03.08.2016 16:05 |

Nastává šesté masové vymírání druhů v historii Země

Planeta Země od svého vzniku neustále prochází evolucí neboli vývojem. Součástí této evoluce je také vývoj života na ní včetně toho lidského. Během milionů let, kdy Zemi obývají živé organismy, nastalo pět období, během nichž došlo k náhlému a masovému vymírání druhů. Podle vědců jsme právě svědky toho dalšího, už šestého. Pro existenci samotného člověka to může mít fatální následky a může dopadnout jako dinosauři. Do padesáti či sta let by mohlo dojít k masovému úhynu rostlin a živočichů a kolapsu ekosystému.
16.12.2016 14:00 |

Začalo šesté vymírání druhů na Zemi a jako první zmizí lidé! Můžeme to ještě zastavit?

Studie Stanfordské univerzity varuje, že lidé jsou zodpovědní za vymírání tolika druhů, že nyní Země čelí šesté vlně vymírání druhů! A další na řadě bychom měli být právě my.
21.06.2015 12:02 |

Změna klimatu přinese i vlnu vymírání

Pod záštitou Univerzity v Connecticutu vyšla komplexní studie, naznačující, jak pomalá a nedostatečná je dosavadní klimatická politika světových vlád. Studie pojednává o vymírání – nikoli však historickém, nýbrž o vymírání, která čeká oteplující se planetu.
13.05.2015 21:44 |

Napomohla produktivita oceánů velkému permskému vymírání?

Katastrofa, která zahubila dinosaury a dala zrod éře savců, byla proti němu ještě relativně mírnou událostí. Řeč je o velkém permském vymírání, které před 250 miliony let zabilo většinu tehdejších druhů – téměř 95 procent všech mořských druhů dochovaných ve fosilním záznamu a bezmála tři čtvrtiny druhů suchozemských obratlovců. Sled příčin je zatím nejistý. Ve hře je sopečná činnost, změna klimatu i možný dopad komety či meteoritu.
24.08.2015 19:06 |

Proč jsou náboženství odsouzena k vymírání?

Když lidé žili krátce a intenzivně, morálka v jejich prvních náboženstvích nebyla tak podstatná. Tu vymyslela teprve elita bohatých, která se začala rozmáhat několik století před Kristem. Snažila se morálkou strašit chudé, kteří žili krátce, ale intenzivně, a měli spoustu potomků. Představovali tak hrozbu, kterou bylo potřeba omezit. Jenže dnes jsou v zemích původních náboženství jako křesťanství, judaismus, islám, buddhismus apod. poměrně bohatí i ti nejchudší. A tak jsou tato náboženství odsouzena k vymírání.
11.05.2016 17:05 |

Za vymírání čmeláků a včel můžou pesticidy z řepky

Neonikotinoidové pesticidy používané především k ošetřování řepkových monokultur jsou viníkem vymírání čmeláků a včel. Potvrdily to výzkumy z Oxfordu s tím, že pokud nemáme přijít o nejvýznamnější opylovače v přírodě, bez nichž můžeme umřít hlady, musí zemědělci tyto pesticidy okamžitě přestat používat.
18.08.2016 19:05 |

FOTO: Návrhář chce na Severní Koreu shodit bombu masové svůdnosti - svoje spodky!

Zbraně masové svůdnosti prý vyrábí designér Björn Borg. Novou podzimní kampaň „Björn Borg říká JA! zbraním masové svůdnosti“ chce šířit po celém světě a brzy se dočkají nebývalého dárku také obyvatelé Pchjongjangu.
16.10.2013 14:55 |

Osobnosti: Björn Borg (14 článků)

Stav oceánů se rychle zhoršuje, hrozí masové vymírání

Stav světových oceánů se zhoršuje rychlejším tempem, než se doposud předpokládalo. Píše to ve své zprávě mezinárodní organizace IPSO, která zkoumá podmínky ve světových oceánech. Podle zpravodajského serveru BBC News organizace varuje před podobným masovým vymíráním mořských druhů, jehož byly oceány svědkem již před desítkami milionů let.
03.10.2013 16:05 |

Pravěké 'pohárky' vrhají nové světlo na evoluci mnohobuněčných

Počátky evoluce mnohobuněčných živočichů byly všechno, jen ne nudné. Zkameněliny prvních provázaných spojenectví buněk složitějších než jednoduché kolonie prvoků a nápadně připomínajících dnešní mořské houby můžeme datovat až 650 milionů let do minulosti. Další evoluční cesty mnohobuněčných živočichů se ale ztrácejí v mlze. Většina z nich neoplývala pevnými částmi těla a drobné nechráněné měkkotělé organismy se zkrátka příliš dobře nezachovávají.
16.12.2015 19:00 |

V Austrálii objevili stovky neznámých druhů slepých živočichů

V australském vnitrozemí řádili biologové. Tamější poušť totiž skrývala stovky doposud nepoznaných živočichů, celkem neuvěřitelných 850 druhů. Mezi nejzajímavějšími jsou například slepá ryba, podzemní pavouci, červi či potápníci. Biologové se zaměřili zejména na půdu, ve které objevovali jednoho nového tvora za druhým.
02.10.2009 11:50 |

Třetině rostlin a živočichů na Zemi hrozí vyhynutí

OSN připravuje každoroční zprávu monitorující situaci ohrožených živočišných a rostlinných druhů na naší planetě. Podle nejnovějších informací je v ohrožení vyhynutí celá jedna třetina rostlin a živočichů. Očekává se, že tento velmi alarmující stav bude oficiálně zveřejněn během tohoto týdne.
11.05.2010 13:35 |

Mount Everest skrývá fosilie vymřelých živočichů

Nejvýše položená skaliska na planetě, která se nacházejí na svazích vrcholu Mount Everestu, obsahují velké množství zkamenělin mořských živočichů z období ordoviku před 450 miliony let.
19.05.2011 10:55 |

Lesy ČR tak v Chřibech podporují rozvoj chráněných vodních živočichů a rostlin

Příroda pahorkatiny Chřiby ve Zlínském kraji je zásluhou státního podniku Lesy České republiky bohatší o dvě zcela nové a jednu obnovenou soustavu vodních nádrží, které vytvářejí domov a vhodné životní podmínky pro zdárný vývoj mnoha vodních živočichů a rostlin.
26.03.2014 19:05 |

Ministr Brabec zahájí kampaň na záchranu živočichů ohrožených při sečích

Ministr životního prostředí Richard Brabec v pátek 22. května 2015 zahájí kampaň na záchranu živočichů ohrožených při sečích a sklizni.
20.05.2015 21:46 |

Osobnosti: Richard Brabec (245 článků)

MŽP zahajuje kampaň na záchranu živočichů ohrožených sečemi a sklizní. Pomoci může nová webová aplikace

Ministr Richard Brabec zahájil kampaň na záchranu živočichů ohrožených při sečích trávy a sklizni. Při startu kampaně představil společně s rektorem České zemědělské univerzity (ČZU) v Praze Jiřím Balíkem nový webový portál SENOSEC.CZU.CZ.
23.05.2015 07:41 |

Osobnosti: Richard Brabec (245 článků)

Počet mořských živočichů se za 45 let snížil o polovinu, informují ochránci

Za 45 let se počet mořských živočichů snížil o 49 procent. Uvádí to studie, na které spolupracoval Světový fond na ochranu příroda (WWF) a londýnská zoologická společnost. V případě některých druhů, jako jsou tuňáci a makrely se jedná o 74 procentní úbytek. Jako hlavní příčinu snižování populace mořských druhů vidí ochránci v rybolovu a klimatických změnách.
16.09.2015 10:01 |

Celní správa: Akce Tygří oko odhalila 44 záchytů porušení CITES, mezinárodní úmluvy o ochraně živočichů a rostlin

V minulých dnech byla provedena na Letišti Václava Havla Praha akce „Tygří oko”, zaměřená na kontrolu zavazadel cestujících zda neobsahují zboží, které je vyrobeno z výtažků chráněných druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin zapsaných v mezinárodní úmluvě CITES. Na akci se podíleli společně z celníky Celního úřadu Praha Ruzyně i inspektoři České inspekce životního prostředí.
09.03.2016 16:26 |

Osobnosti: Václav Havel (4441 článků)

Co určuje (a)symetrii těla? Je to starobylá vlastnost společná všem živočichům

Většina živočichů, včetně člověka, je dvojstraně souměrná. Pro ověření tohoto tvrzení se koneckonců stačí podívat do zrcadla. S výjimkou skupin, které se v evoluční linii mnohobuněčných živočichů odvětvily nejdříve, jako jsou mořské houby, žebernatky nebo žahavci, jsou všichni ostatní živočichové až na drobné výjimky symetričtí podle jedné osy těla. Nebo ne?
10.03.2016 18:55 |

Vegan tvrdí: Vegetariánství neexistuje, rostliny »žerou« zbytky živočichů

Britský filosof a anglista Andrew Smith z Drexel University je prý dvacet let vegetariánem a šest let veganem. Přesto se teď pustil do zpochybňování rétoriky stoupenců svého systému stravování, kteří tvrdí, že odmítají jíst zvířata. Podle něj to dost dobře není možné proto, že rostliny přijímají do svých těl látky, které se do půdy uvolnily z mrtvých těl a exkrementů živočichů.
02.05.2016 15:05 |