Konec plastiky křivého nosu? Vědci našli gen, který ho deformuje

Britským genetikům se podařilo identifikovat čtveřici genů, která ovlivňuje to, jak bude nos vypadat po narození. Tedy jak bude široký, jak dlouhý, jak vystouplý a jak zakřivený. Pomoci by to mohlo především v prevenci různých deformit a jejich léčbě, ale také při evolučním chápání vývoje obličeje či forenzní medicíně.
23.05.2016 13:10 |

Vědci objevili nový gen, který slibuje pokrok při léčbě rakoviny vaječníků

Vědci z Velké Británie objevili u myší gen, který – pokud je poškozen - potenciálně zvyšuje riziko vzniku rakoviny vaječníků. Pokud by gen fungoval podobně i u lidí, bylo by podle vědců v budoucnu možné provádět u žen nová vyšetření. Na svých stránkách o tom informovala BBC.
05.09.2013 13:10 |

Objev ruských vědců: Našli gen „chladnokrevných zabijáků“

Ruští vědci našli „zabijácký gen“, jenž ovlivňuje jednání lidí, kteří jsou schopni chladnokrevně vraždit. Dodnes se prý mělo za to, že chladnokrevné vraždy jsou spojeny se syndromem ADHD (hyperkinetická porucha). Své výsledky vědci zveřejnili v odborném časopise Journal of Criminal Justice.
31.10.2015 07:35 |

Čeští vědci našli klíč od ztráty zraku. Gen slepoty z Klatovska už zaujal svět

Vědci z České republiky objevili gen, jehož mutace způsobují vážnou dědičnou vadu oční rohovky. Postižení mohou oslepnout. Objev umožní snáze určit diagnózu a v budoucnu snad i cílenou léčbu. Mutace vzešla od společného předka z Klatovska. Výsledky patnáctiletého výzkumu Ústavu dědičných metabolických poruch 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice, na němž se podílel tým University College London, publikoval v první půli ledna prestižní časopis The American Journal of Human Genetics. Sdělil to šéf týmu docent Stanislav Kmoch.
22.01.2016 11:10 |

Bobt - gen, který kastruje rostliny

Tým českých, amerických a německých vědců našel gen, který zřejmě brání tvorbě pylu u luční byliny silenky obecné. Objev podle nich pomůže objasnit evoluci pohlavnosti u rostlin. Gen, kterému dali jméno "bobt", bude využitelný také v zemědělství, protože při šlechtění osiva se často využívají geny se stejnou funkcí, uvedl dnes tiskový odbor Akademie věd.
18.03.2012 14:15 |

ČT: Nový GEN začne portrétem Hany Zagorové. Další díly točí David Černý či Jiří Mádl

Nejrozsáhlejší dokumentární projekt České televize GEN – Galerie elity národa – se vrací. Od 15. ledna nabídne Česká televize v hlavním vysílacím čase, každou neděli od 20.00, na ČT1 portréty významných českých osobností očima předních českých režisérů, ale i režijních debutantů. Nová řada GENu odstartuje portrétem zpěvačky Hany Zagorové, který vznikl v režii autora projektu GEN Fera Feniče.
11.01.2017 07:40 |

Osobnosti: Jiří Mádl (361 článků) , Hana Zagorová (361 článků) , David Černý (241 článků) , Jiří Černý (47 článků) , Jiří Černý (47 článků)

Skupina Gen 2000 vydala Blues posledního pražského upíra

Skupina Gen fungovala na počátku osmdesátých let. V roce 2000 ji její členové začali oživovat a na scénu se vrátila pod rozšířeným jménem Gen 2000. Se zpěvákem Jindrou Vobořilem jsme se bavili o kapele i o jeho dalších hudeních zkušenostech.
21.05.2009 10:05 |

Vědci objevili "gen opilosti"

Vědci objevili gen, který určuje, jak rychle nám alkohol stoupne do hlavy.
22.10.2010 08:45 |

Je v DNA kromaňonce gen neandrtálců? Vědci odpoví analýzou kostí z Moravy

Vědci úplně poprvé provedou analýzu DNA kostí kromaňonce nalezené v roce 1882 obce Mladeč, ležící na Moravě. Objevené ostatky předchůdce moderního člověka jsou staré 35 tisíc let a jde o nejstarší nález tělesných pozůstatků kromaňonců v Evropě. Vědce zajímá, jaký podíl mají v DNA tohoto typu člověka neandrtálský gen.
14.07.2015 19:16 |

Vědci ze slin a moči poznají, kdy zemřeme! Gen objevili omylem

Američtí výzkumníci zkoumali geny kvůli Parkinsonově a Alzheimerově chorobě, místo toho našli gen, který ovládá naše biologické hodiny a dá se podle něj určit, kdy zemřeme. Ten se dá zjistit odběrem slin a prozkoumáním DNA.
20.11.2012 06:40 |

Muž léta krvácel z nosu. Pak mu v něm našli... TO NEUHODNETE!

Dvaadvacetiletý Saúd po tři roky pravidelně krvácel z nosu. Alespoň jednou měsíčně. Nepomáhaly mu žádné léky, jimiž se podobné chronické stavy napravují. Až lékaře napadlo prozkoumat jeho nosní dutinu. Kamera narazila na něco, co by v této části lebky nikdo nečekal. Mladíkovi se do nosu prořezal řezák.
14.08.2014 12:00 |

Vědci objevili gen, který může za krátké nohy u jezevčíků

Jeden nadbytečný gen způsobuje, že jezevčíci, baseti a jim podobní psi mají tak krátké nohy. Podle vědců může objev tohoto genu pomoci i při vysvětlení nanismu u lidí. Zdá se, že většina psů má jen jednu kopii genu, který spolupracuje na růstu. Skoro dvacet plemen krátkonohých psů má ale ještě druhou, mírně pozměněnou variantu genu zvaného FGF 4. A právě ten asi ovlivňuje délku jejich končetin.
21.07.2009 10:30 |

Postřelený hlídací pes ukousl zločinci kus nosu

O kus nosu přišel opilý muž v Německu, který neoprávněně "čmuchal" na cizím dvorku. Ozbrojený slídil po vniknutí na pozemek v severobavorském Stadtlauringenu vystřelil z bezprostřední blízkosti na psa, který místo střežil. Ještě než zkolaboval, stačil se statečný hlídač zakousnout do mužova nosu a špičku mu utrhnout.
22.06.2009 22:45 |

Vědci objevili zázračný gen mládí

Kosmetický průmysl zažívá velkou revoluci. Vědcům z laboratoří Avon Cosmetics se podařilo objevit gen mládí. Dejte sbohem vráskám a ochablé pleti.
20.09.2011 09:20 |

Zkažené plastiky celebrit, díl VI.: Absolonové se zbortil nos, zpěvačka byla několikrát pod kudlou. Jak vypadá teď?

Zpěvačka "Monika Absolonová":http://www.extra.cz/tema/monika-absolonova (36) má bohaté zkušenosti s "plastickou úpravou nosu":http://www.extra.cz/zkazene-plastiky-celebrit-dil-iv-zborceny-nos-dary-rolins-a-vymena-silikonu. Podle deníku Blesk šla zpěvačka poprvé pod kudlu, když jí bylo sedmnáct let. Jenže tenhle zákrok nedopadl vůbec dobře a Monice tak začaly těžké chvíle. Nos nevypadal tak, jak si muzikálová hvězda přála, a navíc se objevily i zdravotní komplikace.
19.09.2013 11:05 |

Osobnosti: Monika Absolonová (882 článků)

Tohle nezkoušejte! Dívky si strkají kondom do nosu a vytahují ho z pusy

Americké náctileté dívky mají novou zábavu. Protahují si kondom z nosu do pusy Ano, čtete správně. Kondom si vloží do nosu a vytáhnou ho z pusy.
16.04.2013 11:10 |

Léta krvácel z nosu. Diagnóza ho šokovala

Dvaadvacetiletý Saúd po tři roky pravidelně krvácel z nosu. Alespoň jednou měsíčně. Nepomáhaly mu žádné léky, jimiž se podobné chronické stavy napravují. Až lékaře napadlo prozkoumat jeho nosní dutinu. Narazil na něco, co by v této části lebky nikdo nečekal. Mladíkovi se do nosu prořezal řezák.
11.08.2014 16:40 |

Bakterii nezdolal ani „lék poslední záchrany“. Antibiotika na ni nestačí

Američtí lékaři vůbec poprvé narazili na bakterii, která je odolná i proti nejsilnější antibiotické léčbě. Pacientku se sice podařilo vyléčit, bakterie však podle vědců nesla gen rezistence vůči použitému antibiotiku. Případ z minulého měsíce popsaný ve čtvrtek v odborném časopise může podle expertů předznamenat konec účinnosti tradičních antibiotik, pokud by se gen rozšířil na další bakterie.
27.05.2016 16:35 |

Konec prošedivělých elegánů. Vědci objevili gen, který způsobuje šediny. Dokážou ho "vypnout"

Vědci zkoumali DNA u 6600 dobrovolníků z Evropy, Afriky i Ameriky. Analýzu genomu poté porovnávali se vzhledem každého jednotlivce.
02.03.2016 14:45 |

Šokující objev: Vědci našli gen gayů!

Budou nové genetické objevy z Chicaga znamenat průlom v přijímání homosexuality těmi, kdo ji považují za volbu, kterou lze změnit? Nebo snad povedou k prenatálním genetickým testům, aby se matky vyhnuly homosexuálním synům? Těžko říct. Zřejmě nikoli. Jedno je však jisté, illinoiští vědci mají důkaz, že je mužská homosexualita podmíněna z velké části biologicky a v žádném případě není volbou jedince.
18.02.2014 09:05 |