Kmenové buňky do kloubů? Je to šarlatánství, varují ortopedi

Tisíce lidí trápí bolesti kyčlí a kolen tak, že ani nemohou chodit. Touží po úlevě, a tak snadno uvěří slibům lékařů, že budou běhat jako dřív bez operace: prodáme vám kmenové buňky, vstříkneme je do kloubu, ony zmutují a nahradí chrupavku. Za třicet nebo padesát tisíc korun.
11.05.2015 03:55 |

Kmenové buňky zpomalují průběh Lou Gehrigovy choroby, zjistili čeští vědci

Internetový fenomén 'ALS Ice Bucket Challenge' začíná mít své výsledky. Tým vědců Ústavu experimentální medicíny Akademie věd (AV) věnující se výzkumu léčby amyotrofické laterální sklerózy (ALS, známá také jako Lou Gehrigova choroba) zjistil, že kmenové buňky mají na nemocné pozitivní účinky a zpomalují průběh této nevyléčitelné choroby. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v prestižním mezinárodním lékařském časopise Stem Cells.
28.08.2014 19:05 |

Německému biologovi se podařilo omladit nervové buňky lidí

Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné „omladit“. Informuje o tom časopis Nature.
29.08.2009 08:30 |

Německý biolog omladil nervové buňky!

Další obrovský úspěch vědců! Německý biolog Hans Schöler zmanipuloval lidské nervové buňky tak, že se začaly chovat jako kmenové buňky embryí, takže nervovou tkáň bylo možné »omladit «.
30.08.2009 06:35 |

Českobudějovičtí ortopedi operovali jako první v Evropě se špičkovou kamerou

Českobudějovičtí ortopedi vyzkoušeli k endoskopickým operacím jako vůbec první lékaři v Evropě kameru se zdrojem světla a monitorem v dosud nevyráběném vysokém rozlišení. Artroskopický přístroj, který je na trhu pouze několik měsíců, využili minulý týden k operacím 22 pacientů. Vyzkoušeli na něm všechny výkony, které rutinně provádí a navíc i některé méně frekventované.
29.06.2016 16:55 |

Tomáš Cikrt: Šarlatánství, bláznovství, ostuda! Oligarchové se Zemanem v zádech nám tu zavádějí čínskou medicínu

Bývalý mluvčí ministra zdravotnictví Tomáše Julínka a současný šéfredaktor webu Zdravotnickýdeník.cz se na svých stránkách pozastavuje nad otevřením vědeckého centra tradiční čínské medicíny při Fakultní nemocnici v Hradci Králové. S invazí čínského šarlatánství, jak jej nazývá, do českého zdravotnictví nesouhlasí.
17.06.2015 12:51 |

Osobnosti: Tomáš Julínek (142 článků)

Otevírá se největší relaxační pyramida v Česku: Má opravdu léčivé účinky, nebo jde o šarlatánství?

Astrolog Emil Havelka otevře 20. března u Bohdalova na Žďársku relaxační pyramidu, kterou vymyslel. Jehlan prý působí blahodárně na lidi se zdravotními problémy, a dokonce i na onkologické pacienty. Podle skeptiků jde ale pouze o šarlatánství a ždímání peněz z naivních lidí.
04.03.2016 17:46 |

Šarlatánství a tahání peněz z nemocných? U Jílkové o čínské medicíně

Stane se čínská medicína regulérním medicínským oborem v Česku? Akupunktura, čínské masáže, byliny – vyléčí vás? Nebo jde o šarlatánství a vytahování peněz z kapes nemocných? Na tyto a mnohé další otázky odpoví hosté dnešního vysílání pořadu Máte slovo České televize moderátorky Michaely Jílkové.
11.05.2017 13:00 |

Osobnosti: Michaela Jílková (422 článků)

Medicínská senzace: Vědci poprvé vytvořili buňky z klonovaných lidských embryí!

Blíží se doba, kdy vědci naklonují dokonalého člověka? Podle amerických biologů ano! Na konto si totiž připsali obrovský průlom: Poprvé úspěšně vyprodukovali kmenové buňky z klonovaných lidských embryí!
18.05.2013 05:05 |

Spotřeba analgetik při léčbě bolesti kloubů stoupá

Léky s protizánětlivými a analgetickými účinky se v současnosti staly důležitou součástí léčby bolesti kloubů. Podle odborníků analgetika každodenně užívá zhruba 30 milionů lidí na celém světě. Ačkoliv se jedná o skupinu nejužívanějších léčiv, lidé si neuvědomují, jak moc může být jejich dlouhodobé užívání nebezpečné a jaké zdravotní problémy mohou způsobit. Pouze minimum Čechů se zajímá o nové trendy v léčbě bolesti kloubů, díky kterým lze však výrazně snížit celkovou spotřebu protizánětlivých léků a léků proti bolesti.
20.10.2014 11:40 |

4 podmínky pro dlouhodobé zdraví kloubů

Bolest kloubů se s přibývajícími léty postupně stává problémem, který možná i vám ztěžuje a komplikuje život. Není výjimečné, že je kvůli ní nutné vzdát svých aktivit a zálib. Není však dobré smiřovat se s tím, že bolesti kloubů zkrátka k vyššímu věku patří. Stačí jen dodržovat základní pravidla a budou sloužit ve zdraví déle.
16.09.2016 12:10 |

Jste těhotné? Nejezděte do exotiky za zikou a pozor na sex, varují zdravotníci

Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje všem těhotným ženám, aby nejezdily do exotických krajin. Důvodem je virus zika. Ten se šíří po celém světě a poškozuje kmenové buňky, z nichž se při vývoji lidského plodu v těle matky vytváří mozek. Tři případy už zaznamenala i Česká republika, těhotná žena ale zatím mezi nimi nebyla.
08.03.2016 20:55 |

Úžasný objev vědců: Růstové buňky vás zbaví pleše. Pánové jásají

Tak už vypěstovali růstové buňky. Mužům a ženám, kterým vypadávají vlasy ve velkém, svítá na lepší časy. Vědcům se vůbec poprvé podařilo získat vlasové buňky, které se dají jednoduše transplantovat na pleš.
23.10.2013 15:30 |

Průlom v léčbě nákazy HIV! Vědcům se podařilo dostat viry z buněk, ty žijí dál

Němcům na východě Německa se podařil průlomový krok v léčbě nákazy virem HIV. Virové částice, které napadají imunitní buňky a postupně je likvidují, vědci dosud nebyli schopni z buněk dostat ven, bez toho aniž by to znamenalo smrt celé buňky. V Drážďanech se to ale podařilo. Viry z buňky odstranili a ta žila dál.
20.12.2013 08:12 |

Připravte se na přepisování učebnic: Viry jsou živé a pamatují první buňky!

Viry jsou pro biology oříškem už od chvíle svého objevu před více než sto lety. Nahnuté to s nimi bylo od začátku. Na rozdíl od bakterií je kvůli jejich malé velikosti nebylo snadné přímo zpozorovat a příznaky virových onemocnění proto mnoho lékařů i přírodovědců po dlouhá léta mělo za pouhou otravu – dokonce i samotný latinský výraz virus znamená jed. Když později vyšlo najevo, že ani nemají buňky, ale tvoří je jen jakési "zdivočelé" úseky genetické informace doplněné bílkovinným obalem, řada biologů nad nimi mávla rukou. Vždyť ani nemohou být živé, zněl ještě donedávna převládající názor – vždyť se samy bez hostitelské buňky ani nenamnoží.
08.10.2015 18:31 |

Pozor! Boty Crocsy ničí prsty, varují ortopedové

Jsou tak pohodlné, a navíc moderní! Díky kombinaci těchto vlastností si mnozí z nás oblíbili takzvané crocsy – mohutné gumové sandály, které se dají sehnat snad v každé barvě. Ortopedi teď ale bijí na poplach: Škodí zdraví!
06.06.2016 06:30 |

Čeští vědci zabránili amputacím diabetických nohou kmenovými buňkami

Českým vědcům se podařilo za pomoci kmenových buněk zabránit amputaci nohou u deseti diabetiků. Ti měli ischemickou chorobu dolních končetin, která je jednou z nejčastějších komplikací diabetu a obvykle končí právě amputací. Vědci získali kmenové buňky nemocných z kostní dřeně a následně jim je vpichovali do postižených tkání. Rány se zhojily a končetiny nebylo nutné amputovat.
07.08.2009 18:55 |

Ruku kytaristy Black Sabbath zachránily kmenové buňky

Kytaristovi Tommimu Iommimu, který je autorem několika světově proslulých riffů, hrozilo, že by v budoucnu nemohl hrát. Jeho namáhaná ruka "stávkovala" a kytarista proto podstoupil léčbu kmenovými buňkami. Nyní se cítí dobře, sdělil BBC.
04.11.2009 14:30 |

Kmenové buňky lze kromě léčby využít také v plastické chirurgii

Zvětšení poprsí pomocí tuku s kmenovými buňkami provedla v ČR poprvé pražská klinika o uplynulém víkendu.
16.03.2010 07:00 |

Proti oslepnutí budou bojovat kmenové buňky

Američtí vědci přišli s další převratnou novinkou. Místní zdravotnická firma Advanced Cell Technology začne s pomocí embryonálních kmenových buněk pokusně léčit onemocnění sítnice, které způsobuje ve vyšším věku oslepnutí. Je to teprve třetí případ, kdy americký Úřad pro potraviny a léky (FDA) povolil užití zárodečných kmenových buněk k experimentální terapii.
03.01.2011 23:15 |