Kdo měl prsty ve více než polovině nedávných vymírání?

O invazních druzích a jejich nezřídka negativním vlivu na lokální ekosystémy toho bylo napsáno opravdu hodně. Některé z nich nemusí škodit vůbec a místní přírodu jen obohatí, zatímco jiné mohou vést až k úplnému rozvratu místního uspořádání. Jedna jejich skupina je ale obzvlášť destruktivní – savčí predátoři. Nejde ale o žádné lvy nebo tygry. Daleko větší paseku dokáží ve zranitelných ekosystémech nadělat "obyčejní" potkani, psi nebo kočky.
06.10.2016 18:05 |

Lidé způsobují masové vymírání živočichů. Větší než by způsobila katastrofa!

V geologických dějinách planety Země dochází opakovaně k momentům, kdy dojde k masovému a náhlému vymírání druhů. Tento jev bývá na předělu dvou významných geologických období a většinou po něm následuje výrazná proměna v morfologii a fyziologii života. Podle vědců z Tennessee se o to další masové vymírání postaral člověk. Právě začalo a způsobuje ho naše civilizace.
03.08.2016 16:05 |

Změna klimatu přinese i vlnu vymírání

Pod záštitou Univerzity v Connecticutu vyšla komplexní studie, naznačující, jak pomalá a nedostatečná je dosavadní klimatická politika světových vlád. Studie pojednává o vymírání – nikoli však historickém, nýbrž o vymírání, která čeká oteplující se planetu.
13.05.2015 21:44 |

Začalo šesté vymírání druhů na Zemi a jako první zmizí lidé! Můžeme to ještě zastavit?

Studie Stanfordské univerzity varuje, že lidé jsou zodpovědní za vymírání tolika druhů, že nyní Země čelí šesté vlně vymírání druhů! A další na řadě bychom měli být právě my.
21.06.2015 12:02 |

Napomohla produktivita oceánů velkému permskému vymírání?

Katastrofa, která zahubila dinosaury a dala zrod éře savců, byla proti němu ještě relativně mírnou událostí. Řeč je o velkém permském vymírání, které před 250 miliony let zabilo většinu tehdejších druhů – téměř 95 procent všech mořských druhů dochovaných ve fosilním záznamu a bezmála tři čtvrtiny druhů suchozemských obratlovců. Sled příčin je zatím nejistý. Ve hře je sopečná činnost, změna klimatu i možný dopad komety či meteoritu.
24.08.2015 19:06 |

Proč jsou náboženství odsouzena k vymírání?

Když lidé žili krátce a intenzivně, morálka v jejich prvních náboženstvích nebyla tak podstatná. Tu vymyslela teprve elita bohatých, která se začala rozmáhat několik století před Kristem. Snažila se morálkou strašit chudé, kteří žili krátce, ale intenzivně, a měli spoustu potomků. Představovali tak hrozbu, kterou bylo potřeba omezit. Jenže dnes jsou v zemích původních náboženství jako křesťanství, judaismus, islám, buddhismus apod. poměrně bohatí i ti nejchudší. A tak jsou tato náboženství odsouzena k vymírání.
11.05.2016 17:05 |

Za vymírání čmeláků a včel můžou pesticidy z řepky

Neonikotinoidové pesticidy používané především k ošetřování řepkových monokultur jsou viníkem vymírání čmeláků a včel. Potvrdily to výzkumy z Oxfordu s tím, že pokud nemáme přijít o nejvýznamnější opylovače v přírodě, bez nichž můžeme umřít hlady, musí zemědělci tyto pesticidy okamžitě přestat používat.
18.08.2016 19:05 |

Nastává šesté masové vymírání druhů v historii Země

Planeta Země od svého vzniku neustále prochází evolucí neboli vývojem. Součástí této evoluce je také vývoj života na ní včetně toho lidského. Během milionů let, kdy Zemi obývají živé organismy, nastalo pět období, během nichž došlo k náhlému a masovému vymírání druhů. Podle vědců jsme právě svědky toho dalšího, už šestého. Pro existenci samotného člověka to může mít fatální následky a může dopadnout jako dinosauři. Do padesáti či sta let by mohlo dojít k masovému úhynu rostlin a živočichů a kolapsu ekosystému.
16.12.2016 14:00 |

Magazín Nature tvrdí: Lidstvo vyvolalo šesté vymírání druhů

Za poslední půl miliardy let došlo na planetě Zemi k několika katastrofickým změnám klimatu a životního prostředí, po němž následovalo masové vymírání druhů. Celkem bylo prokázáno díky paleontologickým vykopávkám pět takových etap. Ta šestá nastává právě nyní. A příčinou není ani meteorit, ani výbuch supervulkánu. Je jí činnost lidské civilizace.
07.06.2017 16:30 |

Robejšek (Realisté): Migrace prý pomáhá proti vymíraní Evropy

Na idnes jsem si přečetl zprávu o tom, že Německo řeší problém vymírání díky migrantům. Tuto argumentaci skutečně německá oficiální místa používají. A v pozadí má strašit tvrzení, že když ubyde obyvatel, tak ubyde i blahobytu.
08.07.2017 11:15 |

Šesté masové vymírání druhů probíhá v plném proudu

Vědci z kalifornského Stanfordu ve spolupráci s kolegy z Mexico City přinesli další nezvratné důkazy o tom, že šesté masové vymírání druhů na planetě Zemi je v plném proudu. Zatímco v minulosti byly spouštěči těchto druhových apokalyps vždy vlivy vnějšího vesmíru či geologické pochody na planetě, tentokrát je původcem člověk a to svou činností. Přemnožením a svou nenasytností způsobí celkový kolaps ekosystému, který ho bude nakonec stát život.
16.07.2017 16:30 |

Překvapivý vítěz posledního hromadného vymírání

Planeta Země zažila během své historie nejméně pět velkých hromadných vymírání. To poslední přitom nastalo, přinejmenším z geologického hlediska, docela nedávno – před pouhými 66 miliony let. Jeho nejvýraznějším průvodním jevem bylo vymření dinosaurů. Kompletně ale vymizeli také velcí mořští plazi, pterosauři a řada dalších skupin organismů.
24.07.2017 18:05 |

Největší žralok v dějinách podlehl "utajenému" vymírání

Dvacet metrů, šedesát tun a stovky jako břitva ostrých dvaceticentimetrových zubů.  Carcharocles megalodon , největší žralok v dějinách, jako by vypadl z noční můry tvůrců filmu  Čelisti . Dnešní krále dravých paryb, žraloky bílé, si mohl dávat k svačině. Nežil přitom nijak dávno. Podle zkamenělých zubů se oceány proháněl ještě před několika málo miliony let. Z jakého důvodu ale vymřel? Skupina evropských a amerických vědců nedávno přinesla pádné vysvětlení. Na hranici třetihor a čtvrtohor se podle nich odehrálo dosud neznámé hromadné vymírání, kterému kromě obřích žraloků podlehla i řada dalších specializovaných mořských obratlovců.
13.09.2017 15:05 |

Masové vymírání před 250 miliony let způsobily sopky na Sibiři

Nejznámějším vymíráním druhů je z konce druhohorní Křídy před šestašedesáti miliony let. Příčina masového mizení živočichů a rostlin, během něhož zanikla celá skupina dinosaurů, je připisována srážce Země s obřím asteroidem. Ale vůbec k největšímu vymírání v dějinách naší planety došlo před 252 miliony let na přelomu prvohorního Permu a druhohorního Triasu. A příčinou byla extrémní činnost sopek na území dnešní Sibiře.
07.10.2017 18:30 |

Denis (7) do první třídy nenastoupí: Eskalátor mu amputoval 3 prsty!

Páteční výlet s otcem a sestrou do kina stál sedmiletého Denise tři prsty na noze! Jak je to možné? Eskalátory ve stanici metra Můstek mu poranily nožičku takovým způsobem, že tři prsty už nešlo zachránit a byla nutná amputace! Denis měl jít příští týden do první třídy, tam ale 1. září určitě nenastoupí...
23.08.2009 21:00 |

V Arkansasu řádí fetišista, který ocucává ženám prsty na nohou

Zatím neznámý muž se pohybuje po Arkansasu a obdivuje ženám jejich prsty na nohou. A nejen to, touží ty prsty i ocucávat. V nedávné době se objevily tři různé případy. Fetišistické chování muže však nápadně odkazuje ke zločinci, který se v 90. letech nechvalně proslavil pod přezdívkou „Víla cucající palce“.
22.09.2011 15:00 |

Chudák Agáta: Hanychová má dva zlomené prsty a do nohy jí píchají zklidňující injekce

Agáta Hanychová  (27) trpí šílenou bolestí. Zlomila si ne jeden, ale hned dva prsty u levé nohy. Jelikož má právě pracovní žně, nedá se nic dělat a modelka musí i se zlomenými prsty do lodiček na vysokých podpatcích. Teď zrovna se chystá na veletrh módy do Brna, kde musí odchodit čtyři dny přehlídek.
18.08.2012 17:20 |

Osobnosti: Agáta Prachařová (2476 článků)

Traktůrek amputoval ženě 2 prsty. Radka (26): Mám je zpátky a rostou mi i nehty

Radka si koupila zahradní traktor na sekání trávy a kvůli špatné manipulaci při jeho čištění přišla o dva prsty. To se přihodilo začátkem léta 2015. Dnes má prsty přišité zpátky, rukou normálně hýbá a málokdo by poznal, jak vážný úraz prodělala. Její stav těsně po operaci jsme mohli sledovat v úterý v seriálu Doktoři na ČT2.
29.03.2017 19:55 |

Hypotetická devátá planeta by mohla mít prsty v hromadných vymíráních

Období hromadných vymírání, při kterých několikrát vymřela velká část pozemských druhů, jsou jedněmi z nejděsivějších a zároveň nejvíce fascinujících událostí v historii Země. Snad každý někdy slyšel o konci éry dinosaurů před 65 miliony let, který zřejmě zapříčinil dopad obrovského asteroidu v oblasti dnešní střední Ameriky.
08.04.2016 18:25 |