Jsou některé měsíce Saturnu jen 100 milionů let staré?

O sluneční soustavě jsme zvyklí uvažovat jako o místě téměř neměnném od doby záhy po jejím vzniku, ale ve skutečnosti jde o systém, který se stále vyvíjí. Příkladem mohou být Saturnovy vnitřní měsíce Mimas, Enceladus, Tethys, Dione a Rhea. Nová práce naznačuje, že se pravděpodobně po zničení předchozích měsíců vzájemnou srážkou zformovaly možná jen před pouhými 100 miliony let.
07.04.2016 18:55 |

NASA vydala výjimečný snímek Saturnu vytvořený ze 65 pozorování

NASA vydala působivý snímek Saturnu. Je vytvořený ze 65 různých pozorování sondy Cassini. Barvy snímku, připomínající polární záři, vyjadřují údaje, které sonda u Saturnu zaznamenala.
25.09.2010 11:20 |

Neskutečné: Prstence Saturnu jsou pozůstatky zrodu sluneční soustavy!

Úchvatné prstence planety Saturnu a jeho měsíce jsou pravděpodobně více než čtyři miliardy let staré. Jsou to kosmické pozůstatky zrození sluneční soustavy.
31.03.2013 10:10 |

Kolosální bouře, které by dokázaly zničit Zemi, pohání na Saturnu voda

Jsou masivní, násilné a plné blesků. Super bouře na Saturnu jsou tak silné, že by byly schopné zničit Zemi. Vědci si doposud lámali hlavy s tím, co je hnacím motorem těchto přírodních jevů, jež na šesté planetě naší sluneční soustavy řádí každých 30 let. Podle nové teorie za to může hustota vody v hlubších vrstvách atmosféry.
27.04.2015 19:26 |

ŽIVOT VE VESMÍRU! Podle vědců by mohl být na měsíci u Saturnu!

Nedaleko Saturnu se nachází oceán s příhodnými podmínkami pro život. Plyne to z údajů, které na Zemi poslala sonda Cassini.
31.01.2011 00:45 |

Obrovská bouře na Saturnu zničila sama sebe. Zakousla se do vlastního ocasu

Jedna z největších bouří, jakou lidé kdy na Saturnu spatřili, měla zajímavý konec. Bouře se obrátila sama proti sobě...
04.03.2013 16:45 |

Superhurikán na Saturnu je velký jako Indie

Planetární sonda Cassini zachytila první detailní snímky hurikánu na severním pólu Saturnu. Bouře je široká 2000 kilometrů, což je asi dvacetkrát více než běžný hurikán na Zemi, a vítr dosahuje rychlosti až 540 kilometrů za hodinu. Záběry zveřejnil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).
02.05.2013 18:50 |

Na Saturnu a Jupiteru mohou pršet diamanty

Podle výpočtů amerických vědců je možné, že na povrch dvou planet sluneční soustavy, Saturnu a Jupiteru, dopadají diamanty o odhadované velikosti až jeden centimetr. Na svých stránkách o tom informovala BBC.
17.10.2013 19:55 |

Odhalila vodu, podmínky pro život i nový měsíc Saturnu. Sondu NASA čeká řízený zánik

Meziplanetární výzkumnou sondu Cassini, kterou americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) vyslal k průzkumu Saturnu a jeho měsíců, čeká v pátek zánik řízeným vstupem do atmosféry této plynné planety. Těleso je na konci své životnosti, která byla předtím dvakrát prodloužena.
15.09.2017 12:35 |

Vědci našli spermie staré 50 milionů let. Patří příbuzným žížal

Mezinárodní vědecký tým objevil na Antarktidě ve zkamenělém kokonu opaskovce spermie staré 50 milionů let. V žebříčku nejstarších dochovaných semen tak nahradili spermie chvostoskoka, které jsou staré "jen" 40 milionů let.
19.07.2015 18:51 |

Sega sní o úspěchu remaku NiGHTS into dreams...

Po oznámení nedopečeného, a tak trošku překvapivého PC remaku Final Fantasy VII k nám míří další Japonka, tentokrát ne ale z PlayStationu, nýbrž ze Saturnu. Sega oznámila HD remake 16 let staré arkádové plošinovky NiGHTS into dreams, který vyjde na podzim na PC, PSN a XBLA a přinese v prvé řadě moderní grafiku, v druhé řadě achievementy, trofeje a online žebříčky...
06.07.2012 08:35 |

Na zámku v Libochovicích objevili tisíce let staré mumie!

Velké překvapení čekalo na pracovníky zámku Libochovice, když připravovali expozici o Africe. Aniž by to někdo z nich tušil, odborníci v depozitáři objevili tisíce let staré zbytky egyptských mumií. Přitom původně si zaměstnanci zámku mysleli, že jsou to ostatky těl afrických domorodců staré jen pár set let.
08.08.2014 21:20 |

Krouží kolem Saturnu UFO, nebo jen podivné měsíce?

Evropské odborníky překvapily záhadné tvary objektů na oběžné dráze kolem planety Saturn. Ze Země připomínají zploštělé vesmírné lodě.
22.03.2011 00:45 |

Pod povrchem Měsíce by mohly být obří lávové tunely

Měsíc inspiruje nejenom básně, ale především sny o jeho dobytí. Na rozdíl od  potenciálně živých měsíců Jupitera nebo Saturnu se bohužel musíme smířit s tím, že jde o mrtvý kus skály, kde budou případní kolonisté čelit nízké gravitaci a především atmosféře, která je tak nepatrná, že nikoho neochrání.
24.03.2015 18:46 |

Soud v září začne řešit případ 20 let staré vraždy v Praze

Žalobci poslali před pražský městský soud případ 20 let staré vraždy z Prahy 4. V kauze figurují čtyři muži. Jeden čin podle obžaloby naplánoval, další objednal a zaplatil za provedení vraždy zbývajícím dvěma mužům. Případ objasnil těsně před promlčením speciální policejní tým Tempus. Čtveřici hrozí podle staré právní úpravy 12 až 15 let vězení nebo výjimečný trest. Soud začne kauzu řešit na konci září.
08.09.2014 15:15 |

Senzační objev vědců v Africe. Našli kosti člověka staré 300 tisíc let

Vědci v Maroku našli fosilie člověka (Homo sapiens) staré 300 tisíc let. Jsou tak o 100 tisíc let starší než dosud známé nejstarší kosti člověka rozumného. O senzačním objevu mezinárodního týmu vědců informuje ve svém nejnovějším vydání časopis Nature.
07.06.2017 22:05 |

Medik radí - 6. díl - Jak přestat kouřit

S menším zpožděním, kvůli mému zdravotnímu stavu, je tu další díl "Medik radí". Dnešní díl měl být o tom, jak přestat kouřit, ale rozhodl jsem se, že Vám povím i o kouření obecně. To znamená, že zde uvedu i možné následky a nějakou statistiku. Doufám, že se Vám článek bude líbit. Co to vlastně kouření je? Kouření je vdechování tabákového kouře, jímž se do organismu dostává více než 2000 různých chemických látek schopných dalších reakcí, které mají mnohdy významné účinky na lidský organismus. Kouření je zařazeno jako nemoc pod diagnozou F-17(drogová závislost). Když nahlédneme do hrozivé statistiky, máme o další důvod víc, proč přestat kouřit. V České republice umírá každý rok asi 100 000 osob. Z tohoto počtu téměř 23 000 na nemoci způsobené kouřením. Kouření je příčinou úmrtí 60 lidí denně. Důsledky kouření jsou všeobecně známé a zasahují prakticky do všech odvětví medicíny. Patří sem rakovina plic, rakovina dýchacích cest a dutiny ústní a to i rtu, jazyka, hrtanu, hltanu, jícnu, žaludku, močového měchýře, slinivky, krve, prsů. Z dalších nemocí pak emfyzém plic (vymizení mezisklípkových sept), nedokrvenost srdce (ischemická choroba srdeční), častější výskyt infarktu myokardu, ateroskleróza obecně, Buergerova choroba, snížená fertilita (plodnost) a schopnost erekce, choroby trávicího ústrojí (např. vředy), zhoršený sluch, vliv na psychiku - kuřáci jsou častěji v depresi, kuřák onemocní roztroušenou sklerózou (sclerosis multiplex) 3× častěji než nekuřák a mnoho dalších nemocí. Přitom přestat kouřit je velmi obtížné. Jedná se především o drogovou závislost na nikotinu. Nejdůležitější pro začátek je rozhodnutí nekouřit, mít motiv a vůli změnit svůj „životní styl“. Pouze 3 ze 100 kuřáků dokáže s kouřením přestat bez pomoci odborníka. Neexistuje návod jak přestat s kouřením, každý kuřák reaguje na jinou léčbu, někomu pomůžou jen nikotinové náplasti, někdo musí přestat naráz. Kuřák potřebuje především vyřešit svou psychosociální závislost. Fyzickou závislost lze, alespoň dočasně, odstranit podáváním nikotinu. Ovšem jinou formou než vykouřenou cigaretou. Tuto možnost poskytují různé léky, které v současnosti může předepsat kterýkoliv lékař. Je to sice nákladné, ale když si to spočítáme, tak léčba pomocí Nicorette stojí asi 4150 Kč za 3 měsíce. Přitom by kuřák při dávce 20 cig/den za tři měsíce zaplatil 4350 Kč. V konečném důsledku tedy ušetří asi 200 Kč a po třech měsících je po závislosti. Pak už záleží na každém jednotlivci. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
04.08.2009 09:40 |

100 let staré fotky duchů: A pořád z nich mrazí!

Dneska byste v chytrém telefonu vytvořili dozajista povedenější fotografie. Portrét člověka a nad ním se v nějaké mlhovině vznášejí obrysy jiného obličeje. To je k smíchu! Živý a mrtvý, zvěčnění ducha na návštěvě na tomto světě, to je dílo spiritistických snímků. Sto let staré obrázky dnes vzbuzují rozpaky, tehdy ovšem budily respekt a hrůzu, příjemně vzrušovaly nejen stoupence spiritismu. Anebo jen prostě potěšily pozůstalé, kteří viděli na obrázku své zemřelé příbuzné. Byl to jeden velký podvod, jenže lidé chtěli věřit…
26.10.2014 12:15 |

Hudebník přišel o tři sta let staré housle za 120 milionů korun!

Hudebník přišel asi o to nejcennější, co v životě držel v ruce. Zatím neznámý lupič mu ukradl housle. A jak tušíte, ne jen tak ledajaké. Byly to 300 let staré Stradivárky a jejich hodnota odhadem přesahuje 120 milionů korun.
30.01.2014 20:50 |

Unikátní nález: Kmeny staré 15 milionů let!

Objev, který nemá podle některých badatelů v Čechách obdoby, udělali geologové v Mydlovarech na Českobudějovicku. Odkryli kmeny stromů z třetihor. Nalezené fosilie jsou staré 15 miliónů let!
22.03.2014 12:05 |